Решение по дело №369/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 572
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 14 октомври 2020 г.)
Съдия: Поля Петрова Сакутова
Дело: 20205330200369
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                            572

                                     гр. Пловдив,   10.04. 2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на осемнадесети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА

                                                                                         

          при участието на секретаря  Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 369/2020 г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от В.И.П., законен  представител на Комексмаш –В.П. ЕООД, седалище и адрес на управление : гр.Асеновград, ул. Цар Асен Втори бл.15, ет.4, против Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3227467,  с който за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2 т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. С жалбата се излагат оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш и се моли за неговата отмяна.

В съдебно заседание пред районния съд жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Постъпило е писмено стнаовище от негово име, с което поддържа жалбата по направените оплаквания.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител, не взема становище по депозираната жалба.

Жалбата е допустима – подадена е в срока по чл.189, ал.8 от Закона за движение по пътищата, от лице, което има право на обжалване и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

Издаден е Електронен фиш серия К № 3227467 за това че  на 06.12.2019 г. в 10:57 ч. в път II -86 км посока Асеновград при ограничение на скоростта за движение извън населено място 90 км/ч е установено управление на МПС „Мерцедес” С 500 4 Матик с рег.№ ******* със скорост 122 км/ ч при отчетен толеранс минус 3 %.  Нарушението било установено с АТСС TFR1-M /546/. На основание така отчетеното превишение на скоростта с 32 км/ч извън населено  бил издаден и обжалваният електронен фиш.

Електронният фиш отговаря на изискванията, предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП - посочени са датата, мястото, точния час на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,  превишената скорост, установената скорост, средството , с което е установено наушението. Посочените обстоятелства дават основание на съда да приеме, че нарушението е описано по ясен начин.

От приложеното към административнонаказателната преписка копие на протокол за използване на автоматизирано техническо средство се установява, че нарушението е установено с мобилно  техн. средство .

От приложените към административнонаказателната преписка копие на протокол № 4-32-19 за проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR -1M и удостоверение за одобрен тип средство за измерване  10.02.4835, се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл.4 от Наредбата - контролът да се осъществява с  АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

От представения към административнонаказателната преписка протокол / приложение към чл.10 от НАРЕДБА №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата/, се установява, че мобилното средство за измерване е използвано на 06.12.2019 г. във времевия интервал от 10:00 ч. до 14:00 ч, към който времеви интервал попада и описаното движение на МПС, във връзка с което е издаден и обжалваният електронен фиш.

От приложеното към преписката копие на видеоклип № 8124 се установява точният час на нарушението, МПС, неговият регистрационен номер, георграфски координати на нарушението, отчетената скорост на управление. Приложеният клип кореспондира с информацията, съдържаща се в съставения протокол, представляващ Приложение към чл.10 от Наредбата, доколлкото в него се посочва като номер на първо статично изображение 8120 и като номер на последно 8142. От същия снимков материал, заснемащ МПС и скорост на движение, се установява, че измерената скорост е 126 км/ч, като след отчетен толернас от -3 км/ ч е определена скорост на управление от 122 км/ ч.

От всички събрани доказателства се установява по безспорен начин, че посочената в електронния фиш дата, час и място с техническо средство е било заснето движение на процесния лек автомобил със скорост от 122 км/ч при ограничение на скоростта от 90 км/ч.

Правилно е приложен материалният закон и съответната на нарушението санкционна разподебра. Съгласно чл.21  ал.1 от Закона за движение по пътищата разрешената максимална скорост при управление на МПС категория В извън населено място е 89 км/ ч, а съгласно чл.182, ал.2 т. 4 от същия закон при превишение на скоростта от 31 до 40 км/ ч нарушителят се наказва с глоба в рамер на 300 лв., която глоба  е във фиксиран размер.

Както вече ссъдът отбеляза по –горе съставеният електронен фиш отговаря на изискванията , предвидени в ч.189, ал. 4 от ЗДвП– в него са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш. При проверка относно задължителните реквизити на издадения електронен фиш съдът констатира,  че непрецизно е приложена от наказващия орган разпоредбата на чл.188, ал.2 от Закона за движение по пътищата. С  разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП административнонаказателната отговорност се понася от собственика или ползвателя на моторното превозно средство за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният негов извършител, респективно ползвател на превозното средство. С разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗДвП когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В случая като собственик, на когото е регистрирано МПС е посочен законният представител на юридическото лице, като по –нататък при посочване на останалите индивидуализиращи белези на санкционираното лице последователно са  посочени БУЛСТАТ на ЮЛ  и ЕГН на физическото лице. В случай на установена собственост на МПС от юридическо лице, то последното се явява негов собственик, а управителят е единствено представляващ дружеството и като такъв понася административнонаказателна отговорност. Следвало е ясно да се посочи не ФЛ като собственик на МПС, а ЮЛ. Пристъпвайки  по – нататък при индивидуализиране на нарушителя административнонаказващият орган не е посочил по недвусмислен начин кое е санкционираното лице , не става ясно чрез последвоталеното посочване на БУЛСТАТ и ЕГН дали физическото лице е административнонаказано или санкцинорино лице е дружеството   собственик на МПС. Посочването на представителя на юридическото лице при попълване на реквизита за собственик на МПС не санира този порок. Посоченият пропуск не се преодолява и от вида на наложеното  наказание глоба. С въвеждане на института на електронния фиш ясна е била волята на законодателя за нарушения по ЗДвП, за които не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител и да се  налага глоба в размер, определен за съответното нарушение, не и  „имуществена санкция” . Невъзможно е обаче по пътя на тълкуването на посочените разпоредби да се преодолява пропуск, предвиден изрично по законодателен път в чл.188, ал.2 от ЗДвП. При непосочване изрично на административнонаказаното лице, съдът намира, че не може по ясен и категоричен начин да се определи адресатът на издадения електронен фиш.

Като не е изпълнил задължението си да установи от кого е извършено нарушението и не е съобразил разпоредбата на  чл.188, ал.2 от ЗДвП, наказващият орган е издал незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен.

Предвид изложеното съдът

 

РЕШИ :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3227467,  с който за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2 т.4 от Закона за движение по пътищата е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХІІ от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд -Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .

 

 

                                                                 Районен съдия :

                                               /п/

Вярно с оригинала!

ВК