Решение по дело №256/2021 на Районен съд - Панагюрище

Номер на акта: 260104
Дата: 5 октомври 2021 г. (в сила от 26 октомври 2021 г.)
Съдия: Снежана Василева Стоянова
Дело: 20215230100256
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

Гр.Панагюрище, 05.10.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РС-Панагюрище, в публично заседание на 28.09.2021 г., в състав:

 

                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: СНЕЖАНА С.

 

При секретаря Нонка С., като разгледа докладваното от съдия С. гр.д.№ 256/2021 г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявен е иск от Община ******, представлявана от Кмета Г.П. срещу „ЕКО ХИДРО-90“ ООД със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Г.Д..

Искът е с правно основание чл.422, ал.1 от ГПК във връзка с чл.415, ал.1, т.1 от ГПК – установителен, след  постъпило възражение от ответника за недължимост на вземане в размер на 4 443,22 лв., за което срещу ответника и солидарния длъжник К.И.Б. е била издадена заповед за незабавно изпълнение въз основа на документ по чл. 417, т. 9 от ГПК – Акт за начет № 11-04-19/31.07.2019 г., съставен от св.Р.М. от четвърти отдел, дирекция „Инспекционна дейност” на Агенция за държавна финансова инспекция.

Исковата молба се основава на следните твърдения:

След проведена открита процедура по реда на ЗОП /отм./ за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Ремонт на улици и пътища на територията на община ******”, открита с Решение № 907/13.08.2013 г. на Кмета на Община ******, на 19.01.2015 г между Община ******  като възложител и „Еко Хидро - 90” ООД като изпълнител бил сключен договор № 25/19.01.2015 г. за възлагане изпълнението на обществената поръчка за ремонт на улици и пътища на територията на община ******.

           Договореният срок на изпълнение бил до 19.07.2017 година.

            Съгласно т.1.2 от сключения договор, обектите, предмет на пътно-ремонтните строителни работи и СМР, необходими за изпълнение на работите за всеки обект, следвало да бъдат възлагани на изпълнителя с възлагателни писма. В т.1.3 на договора било посочено, че количеството на извършените работи ще се констатира с протокол за действително извършените работи (обр.19), подписан от представител на възложителя и изпълнителя. Плащането на действително извършените работи съгласно т.4 на договора следвало да се извършва след приключване на строителните дейности по съответното възлагателно писмо, в срока, определен от изпълнителя за отсрочено плащане, а именно 180 календарни дни, но не по-рано от 30 календарни дни след приемането на приключените строителни дейности, удостоверено с протокол за действително извършени работи и представяне на оригинална фактура от страна на изпълнителя. Неразделна част от договора било  ценовото предложение на изпълнителя, съдържащо 56 ( петдесет и шест) вида СМР с единични цени без ДДС, по които да се извършва измерване, актуване и плащане.

             С „Предложение за изпълнение на поръчката - техническо предложение“, раздел X „Начин на администриране на договора“, в който подробно бил описан процеса на управление на изпълнението на договора, изпълнителят се бил задължил да съставя и представя на възложителя документи, удостоверяващи изпълнените СМР – актове, обр. 19, подробни количествени сметки за извършените и актувани СМР, актове за установяване на видовете СМР, подлежащи на закриване, удостоверяващи че са постигнати изискванията; доказателства за произхода на строителните материали и продукти - с документи от фирмите-производители и доставчици; декларации за съответствие на използваните материали и всички документи, свързани с плащанията, придружени с оригинална фактура, съставена в съответствие със Закона за счетоводството, адресирана до оторизирано лице с право да подписва и получава финансови документи от страна на възложителя. Изпълнителят бил дал съгласие след завършване на работите по съответното задание, същите да се приемат с протокол от комисия или съответно оторизирано от възложителя лице, като от датата на подписване на този протокол започвали да текат гаранционните срокове, както и да изготвя екзекутивна документация, съдържаща пълен комплект чертежи за извършените СМР, която следвало да се заверява от възложителя и да му се предава.

През 2019 г. в  Община ****** от св.Р.С.М. била извършена финансова инспекция, възложена със заповед № ФК-10-331/04.04.2019г., изменена със заповед № ФК-10- 474/22.05.2019г., спряна със заповед № ФК-10-583/17.06.2019г. и възобновена със заповед № ФК-10-671/10.07.2019 година на директора на Агенция за държавна финансова инспекция, със срок за извършване от 09.04. до 02.08.2019 година.

В хода на финансовата инспекция била  извършена проверка на всички представени от „Еко Хидро-90” ООД, гр.Пазарджик в Община ****** разходооправдателни документи, в изпълнение на договор № 25/19.01.2015 г. в периода от 19.01.2015 г. до 19.07.2017г.. при която било  установено, че на 28.01.2015 г. са фактурирани с фактура № **********/28.01.2015 г. от „Еко Хидро-90" ООД, гр. Пазарджик на Община ****** извършени СМР съгласно констативен протокол обр.19/28.01.2015г. за обект „Ремонт на улици и пътища на територията на Община ******“, на стойност 13 230,40 лева. Фактурата била  подписана за получател на услугата от св.К.И.Б. – зам. - кмет и била  платена на фирмата-изпълнител с 2 бр. преводни нареждания - за частично плащане от 29.01.2015г. на стойност 9 011,98 лв. и за окончателно плащане от 09.07.2015 г. на стойност 4 218,42 лв., като плащанията по фактурата били  наредени от тогавашния кмет И. Е.. Макар че във  фактурата, издадена от „Еко Хидро-90” ООД, гр. Пазарджик бил  цитиран съставен констативен протокол обр.19/28.01.2015г., при проверката се установило, че такъв не наличен в първичните счетоводни документи на Община ******.

Разходът по фактурата бил осчетоводен по дебита на счетоводна сметка 6021 „Разходи за текущ ремонт“ и по кредита на счетоводна сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната“, а платените суми в изпълнение на договора - по дебита на счетоводна сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната“ и по кредита на счетоводна сметка 5013 „Текущи банкови сметки в лева“ и отчетени в отчета за касово изпълнение на бюджета (ОКИБ) за 2015 г. по §§ 10-30 „Текущ ремонт“ в местна дейност 832 „Служби и дейности по ремонт и поддържане на общински пътища“. Разходът бил финансиран със собствени средства на общината. 

Тъй като разходът от 13 230,40 лв., отчетен в общината с фактура № **********/28.01.2015 г. не  бил документално обоснован по смисъла на т.1.3 от сключения договор поради липсата на протокол обр.19, удостоверяващ действително изпълнени и приети на обект СМР, подлежащи на заплащане (с индивидуализиране на съответни участъци от общински улици или път, които са ремонтирани),  в „Еко Хидро-90” ООД, гр. Пазарджик била извършена насрещна проверка, възложена със Заповед № ФК-10-451/14.05.2019 г. на директора на АДФИ, относно изискване на първични приходни и разходни документи, свързани с извършените дейности по договор № 25/19.01.2015 г.   От дружеството-изпълнител на 23.05.2019 г. бил  представен констативен протокол обр. 19 /28.01.2015 г., от който било  видно, че след проверка на място и в съгласие с одобрения график (какъвто не бил наличен) са изпълнени за подообект: “Ремонт на улица ,Димитър Поп Стайков“, гр. ****** завършени и подлежащи на заплащане СМР по общо 8 бр. позиции, в т.ч. рязане на асфалтова настилка; технологично фрезоване на уличен участък с дебелина до 4 см.; натоварване и превоз на строителни отпадъци и фрезован материал; подготовка, продухване и почистване на участъка, доставка и полагане на плътен асфалтобетон тип „А“ (износващ) и повдигане на съществуващ капак на ревизионна шахта (2 бр.), на обща стойност 13 230,40 лева. Към констативния протокол обр.19 от дружеството била представена и количествена сметка, замерените количества, по която съответствали на отразените в констативния протокол обр.19. При насрещната проверка било представено и възлагателно писмо (без изх.№ и дата/година), получено на ръка от управителя на дружеството на 21.01.2015 г., с което било  възложено в кратки срокове извършване на текущи ремонти на 13 бр. улици в гр.******, в т.ч. и на ул. ,Димитър Поп Стайков“, без да се конкретизират количествата, единичната цена, стойност и срок на изпълнение на възложените СМР, т.е. от изготвеното възлагателно писмо не ставало ясно кои участъци от улицата ще се ремонтират, както и какви са видовете и количества СМР, които се възлагат за изпълнение. От страна на Община ****** така съставеното възлагателното писмо (без изх. № и  дата/ година и конкретика в него) и протокол обр.19, придружен с количествената сметка, били  подписани за „възложител“ и за „инвеститорски контрол“ от едно и също лице – зам.-кмета К.И.Б..

За установяване реалността на извършените СМР на улици и пътища на територията на община ******, за което са необходими специални знания и умения, на основание чл. 10, ал. 2 от Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ), на 18.06.2019 г. бил  подписан договор за възлагане извършването на експертен анализ и изготвяне па експертно заключение по следната задача: проверка на фактически извършените видове и количества работи и съпоставката им с актуваните, фактурираните и заплатени работи, извършени въз основа на сключения с „Еко Хидро-90“ООД, гр.Пазарджик договор № 25/19.01.2015г. за ремонт на улици и пътища на територията на Община ******“. При прегледа на строителната документация, оглед на място и замерване на извършените СМР по договор № 25/19.01.2015г. и съпоставка на констативен протокол обр.19 от 28.01.2015г. и приложената към него количествена сметка, назначеното вещо лице било установило, че за улица „******“ в град ****** е  актувано фрезоване на 256 кв.м. уличен участък и доставка на 50,98 т. асфалтова смес, при необходими 24,57 т. или актувани и заплатени в повече 26,41 т. асфалтова смес на стойност  4 443,22 лв. с ДДС.

На основание приетия експертен анализ и експертно заключение от вещото лице, за  противоправно причинената вреда на Община ****** в  размер на 4 443,22 лв. лв. с ДДС, финансовият инспектор св.Р.М. съставила акт за начет № 11-04-19/31.07.2019 г. срещу заместник-кмета на Община ****** К.И.Б., който е подписал протокол, с който са отчетени като извършени и подлежащи на заплащане СМР на подобект „Ремонт на улица ,******, гр. ******“ и е утвърдил неизпълнени СМР в размер на 4 443,22 лв. с ДДС, без да упражни необходимия контрол и срещу ответното дружество „Еко Хидро - 90” ООД, гр. Пазарджик, което дружество е получило без правно основание материална облага в същия размер и по тази причина отговаря солидарно заедно с причинителя на вредата – зам.кмета на Община ****** К.Б..*** депозирала пред Районен съд - Панагюрище заявление за издаване на заповед за незабавно изпълнение въз основа на издадения акт за начет  № 11-04-19/31.07.2019 г. Било образувано частно гражданско дело № 333/2020 г., по което била издадена заповед за незабавно изпълнение за противоправно причинената на Община ****** вреда в  размер на 4 443,22 лв. солидарно срещу К.И.Б. и ответното дружество „ЕКО  ХИДРО - 90” ООД. В едномесечния срок ответника е подал възражение за недължимост, поради което съдът е указал на ищеца да предяви иск за вземането. В изпълнение на указанията на съда в срок Община ****** е предявила процесния установителен иск, чиито петитум е съдът да  признае за установено, че солидарно отговорния длъжник „ЕКО ХИДРО-90” ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Г.С.Д. ***, с БУЛСТАТ *********, представлявана от Кмета Г.К.П.,***, пл. ,Дружба”№ 2, сума в размер на  4 443,22 лв., съгласно Акт за начет № 11-04-19/31.07.2019 г. съставен от Р.С.М. от Четвърти отдел, дирекция „Инспекционна дейност” на Агенция за държавна финансова инспекция при извършената финансова инспекция на Община ******.

          В законовия едномесечен срок от ответното дружество „ЕКО-ХИДРО – 90“ ООД е постъпил отговор на исковата молба. Ответника оспорва иска. Твърди, че добросъвестно е изпълнявал задълженията си по договор № 25/19.01.2015 г. за възлагане изпълнението на обществената поръчка за ремонт на улици и пътища на територията на община ****** и в тази връзка и предвид указаната му доказателствена  тежест прави искане за назначаване на техническа експертиза със следните задачи: извършени ли са СМР, в какъв размер и на каква стойност съгласно констативен протокол акт обр.19 от 28.01.2015 г. за улица „******“ в град ****** по договор № 25/19.01.2015 г.

          Районният съд, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност приема от фактическа и правна страна следното:

         Предявеният иск за установяване съществуването на вземане по заповед за незабавно изпълнение, издадена  въз основа на акт за начет  № 11-04-19/31.07.2019 г. е допустим като подаден в едномесечния срок и от лице с правен интерес.

         С оглед естеството на спора за съществуване на вземане, произтичащо от акт за начет и обвързващата доказателствена сила на констатациите в него, съгласно чл.22, ал.5 от ЗДФИ ответникът е този, които следва да обори фактическите констатации в акта за начет с всички годни доказателствени средства.

         В тази връзка ответника ангажира гласни доказателства чрез разпит на свидетеля К.Б.. По искане на ответника беше  назначена  и извършена техническа експертиза.

         От показанията  на св.Б.  се установява, че за периода 2015 г. – 2017 г. бил заместник кмет на Община ******. Св.Б. замествал служителя, който упражнявал инвеститорски контрол, като приемал извършени СМР, възложител на които била Община ****** и подписвал констативни протоколи. Св.Б. бил подписал констативен протокол обр.19 от 28.01.2015 г. за отчет на извършени СМР на улица „******“ в град ****** по договор № 25/19.01.2015 г. Протоколът бил подписан след  оглед на място, като св.Б. лично бил възприел количеството асфалт, преди да бъде положено. Св.Б. установи, че улицата била с огромни дупки, чието запълване  наложило използването на по-голямо количество асфалт. Точно по тази причина – наличието на големи дупки, се получавала разлика между количеството на фрезования участък и полагането на асфалтобетона. Машината за фрезоване чисто технически не можела да достигне дълбочина по-голяма от 4 см. Св.Б. е категоричен, че посоченото количество асфалтобетон в позиция 16 от констативен протокол обр.19 от 28.01.2015 г. /л.85-л.87 в делото/  е действително положеното.

         Съдът дава вяра на св.Б., тъй като неговите показания се намират в синхрон с заключението на назначената по делото техническа експертиза, което съдът кредитира като компетентно изготвено. Вещото лице П.К. установява, че експертът, назначен по финансовата проверка неправилно е използвал разходните норми за ново строителство и по тази причина е стигнал до грешно заключение. Неправилно бил пресметнат разхода на вложения материал върху площ от 256 кв.м /фрезования участък/, тъй като фрезоването на компроментираната асфалтова настилка не винаги се извършвало върху цялата площ, на която е положена новата асфалтобетонова смес. В случая фрезоването било направено за осъществяване на връзка с други съседни улици. Разходът на положената асфалтобетонова смес трябвало да се определя на  площ от 590 кв.м., който извод вещото лице обосновава от посоченото в позиции 10 и 14 в КП. Така вещото лице К. е достигнало до категоричния извод, че СМР, посочени в акт обр.19/28.01.2015 г. са изпълнени така, както са посочени в него и възлизат на 13230,40 лв. с ДДС. Това е и фактурираната и платена цена. Вещото лице в разпита си установи, че лично е видял кантарните бележки  от асфалтобетоновия център, като количеството асфалт напълно съвпадало с посоченото като положено в КП.   

         При това положение съдът намира, че ответника успешно опроверга констатациите в процесния акт за начет. Що се касае до показанията на св.Р.М., то те не допринасят съществено за изясняване на спора.  Св.М. установи, че за отразеното в акта за начет изцяло се е доверила на експерта, като не е наясно с използваната от него методика. Установи, че на място е видяла че на  улица „******“ в град ****** не са направени тротоарите, а експертът установил друга вреда – актуване и заплащане на асфалтобетон повече от действително положеното.

         При тези доказателства искът е неоснователен и като такъв следва да бъде отхвърлен.

         При този изход на делото, в тежест на ищеца следва да се възложи претендираното от процесуалния представител на ответника юрисконсултско възнаграждение, чиито размер  на основание чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с чл.37, ал.1 от ЗПП, във връзка с чл.25, ал.1 от НЗПП съдът определя на 100 лв. В тежест на ищеца следва да се възложат и платените от ответника разходи за техническа експертиза. Същите са в размер на 500 лева.

         По изложените съображения Районен съд – Панагюрище,       

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ предявения от Община ******, с БУЛСТАТ: *********, представлявана от Кмета Г.К.П., със седалище и адрес: ***, пл. „Дружба” №2 против „ЕКО ХИДРО-90“ ООД с ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Г.С.Д., иск с правно основание  чл.422, ал.1 от ГПК във връзка с чл.415, ал.1, т.1 от ГПК да бъде прието, че ищеца ОБЩИНА ****** има вземане към ответника  „ЕКО ХИДРО-90” ООД  в размер на  4 443,22 лв., съгласно Акт за начет № 11-04-19/31.07.2019 г. съставен от Р.С.М. от Четвърти отдел, дирекция „Инспекционна дейност” на Агенция за държавна финансова инспекция, за което е била издадена заповед за незабавно изпълнение № 183/08.07.2020 г. по частно гражданско дело № 333/2020 г. по описа на РС – Панагюрище.

         ОСЪЖДА Община ******, с БУЛСТАТ: *********, представлявана от Кмета Г.К.П., със седалище и адрес: ***, пл. „Дружба” №2 да заплати на „ЕКО ХИДРО-90“ ООД с ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Г.С.Д., направените по делото разноски за експертиза в размер на 500 /петстотин/ лева, както и юрисконсултско възнаграждение  в размер на 100 /сто/ лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Пазарджик в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

                                              

                                              

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: