Решение по дело №158/2019 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 106
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 11 януари 2020 г.)
Съдия: Живко Павлов Георгиев
Дело: 20193240200158
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Каварна 09.12.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

КАВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,в публично съдебно на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:ЖИВКО ГЕОРГИЕВ

при секретаря ***,като разгледа докладваното от съдията НАХД № 158 по описа на КРС за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-20/03.07.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция,с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.128 от Закона за публичните финанси,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.

В жалбата си въззивникът развива съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.Въззивникът твърди в жалбата си,че обективираните в АУАН и атакуваното наказателно постановление твърдения са неверни,а извършената проверка и събраните по нея документи са непълни,като аргументира становището си с факта,че бюджета за НЧ „Съгласие-1890“-гр.Каварна за 2016г. който се изплаща чрез Община Каварна е в общ размер на 186 200 лева,от които към 21.09.2016г.,дата на извършвания превод в размер на 10 000 лева,са били изразходвани 162 000 лева.

В открито съдебно заседание,въззивникът редовно призован не се явява.Представлява се от процесуален представител,който поддържа жалбата и искането за отмяна на наказателното постановление на посочените в него основания.

Административнонаказващия орган,редовно призован,участва в производството чрез надлежно упълномощен процесуален представител,който счита обжалваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено от съда.

Контролиращата страна-РП-гр.Каварна,редовно призована,не изпращат представител,не ангажира становище по жалбата.

         След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал,доводите и становищата на страните,Каварненски Районен съд,намира за установено следното от фактическа и правна страна:

         Жалбата е допустима,предвид обстоятелството,че е подадена от санкционираното лице в законоустановения 7/седем/ дневен срок от връчването му на оспореното наказателно постановление,като е произвела със завеждането си своя волутивен и суспензивен ефект.

На основание чл.84 ал.4 от Закона за публичните финанси/ЗПФ/ на 11.01.2016г. Н.Г.С.-*** е внесла в Общински съвет Каварна докладна записка № 7 за обсъждане и приемане от Общински съвет гр.Каварна проекта на бюджета на Община Каварна за 2016 година.

С Решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016г. Общинският съвет на гр.Каварна е приел бюджета на Община Каварна в т.ч. по т.1.5-2 и разчета за субсидии на читалища на основание чл.23 ал.1 и ал.2 от Закона за народните читалища,като е определил читалищата да бъдат финансирани за сметка  на местни приходи със сумата от 67 200 лева,поименно разпределена за всяко едно читалище по-отделно.За НЧ“Съгласие-1980“ определената общинска субсидия за 2016г. е 50 000 лева.

Със Заповед № 141/25.02.2016г. на основание чл.44 ал.2 от ЗМСМА,във връзка с чл.23 ал.1 от Закона за народните читалища,Н.Г.С.-*** е назначила 17 членна комисия,която да разпредели  предвидените субсидии по бюджет 2016г. за читалищата на територията на Община Каварна.

С протокол от 26.02.2016г. определената със заповед на кмета комисия е определила предвидените субсидии по бюджет 2016г.-целева субсидия за държавни дейности в размер на 162 840 хлева и общинска субсидия за сметка на местни приходи в размер на 67 200 лева,от които за НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна-50 000 лева.

С Решение № 162 по Протокол № 13/30.08.2016г. Общинският съвет е одобрил актуализираното разпределение на променения бюджет на Община Каварна,като е приел за сметка на местни приходи допълнително средства в размер на 30 000 лева за дофинансиране на НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна.Общо определените средства от общински съвет за допълнително общинско финансиране за НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г. са в размер на 80 000 лева.

При извършената проверка за законосъобразност,свързана с определянето,начисляването,предоставянето на общинската субсидия за Народно читалище „Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г.е установено от контролните органи,че Община Каварна Община Каварна е извършила преводи с основание „общинска субсидия“ с бюджетни платежни нареждания на НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г. както следва:-на 19.01.2016г.-5000 лева;-на 24.02.2016г.-4000 лева;-на 11.03.2016г.-8500 лева;-на 23.03.2016г.-30 000 лева;-на 22.04.2016г.-5000 лева;-на 30.05.2016г.-2500 лева;-на 24.06.2016г.-70 000 лева;-на 01.07.2016г.-25 000 лева;-на 23.06.2016г.-12 000 лева;-на 21.09.2016г.-10 000 лева;-на 23.12.2016г.-4810 лева или общо 176 810 лева.

Видно от гореизложеното,към 30.05.2016г. вече е била изразходвана определената с Решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016г. на Общинския съвет на гр.Каварна годишна общинска субсидия в размер на 50 000 лева,за която е било осигурено финансиране.

Горното се потвърждава  от Справка изх.№ РД 08-44/03.08.2018г. на Община Каварна.

С оглед на гореизложените фактически данни,актосъставителят е приел,че на 21.09.2016г. в гр.Каварна,община Каварна,област Добрич Н.Г.С. в качеството си на Кмет на Община Каварна и първостепенен разпоредител с бюджета на общината по силата на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси е превела с бюджетно платежно нареждане общинска субсидия на Народно читалище „Съгласие-1890“ гр.Каварна в размер на 10 000 лева,с което е извършила разход,който не е предвиден в годишния бюджет на Община Каварна за 2016г.

Деянието е квалифицирано като нарушение на  разпоредбите на чл. 128 от Закона за публичните финанси/ЗПФ//обн.ДВ бр.15/2013г….изм. и доп.ДВ бр.43 от 2016г./,във връзка с & 2 от Допълнителните разпоредби/ДР/ на ЗПФ..АУАН е подписан от нарушителя без възражения.В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН постъпили писмени възражения срещу акта.

Въз основа на акта  било издадено обжалваното наказателно постановление,с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.128 от Закона за публичните финанси,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаният по делото свидетел-П.М.К.-актосъставител,както и от приложените по делото писмени доказателства:

1.Справка изх.№ РД-01-4932/12.07.2018г. за отговорните длъжностни лица в Община Каварна през периода от 01.01.2016г. до 21.05.2018г.;

2.Решение № 37 по Протокол № 5 от 29.01.2016г. на Общински съвет гр.Каварна за приемане бюджета на Община Каварна за 2016г.;

3.Заповед № 14/25.02.2016г. на Кмета на Община Каварна за назначаване на комисия за разпределение на общинската субсидия за 2016г. за народните читалища на територията на Община Каварна;

4.Протокол от 26.02.2016г. на членовете на комисията за разпределение на общинската субсидия за 2016г. за народните читалища на територията на Община Каварна;

5.Банково бордеро от 01.07.2018г. за преведена общинска субсидия на НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна в размер на 25 000 лева;

6.Докладна записка изх.№ РД-01-4855/16.08.2015г. от Н.С.,*** за актуализация на бюджета на Община Каварна за 2016г.;

7.Решение № 162 по Протокол № 13/30.08.2016г. на Общински съвет гр.Каварна за актуализиране бюджета на Община Каварна в т.ч. т.2.1 за осигуряване на допълнително финансиране за НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна;

8.Справка изх.№ РД 08-44/03.08.2018г. на Община Каварна за изплатената общинска субсидия;

При извършената служебна проверка съдът констатира,че АУАН и НП съдържат изискуемите реквизити,нарушението е описано пълно и ясно,с всички съставомерни признаци от обективна страна,включително са посочени и доказателствата които го потвърждават.Посочена е правилно нарушената правна норма в АУАН,а така също и санкционната норма в НП,предвид на което не е налице нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.

Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаният в съдебно заседание свидетел П.М.К.-актосъставител,които потвърждават фактическото извършване на нарушението,изясняват формата и естеството,датата на осъществяването му.Изнесените от св.П.К. данни,са в пълна корелация с писмените доказателствени източници,показанията и са безпротиворечиви,логични,поради което съдът ги счита за обективни и достоверни.В настоящото производство не се установиха данни за заинтересованост,под каквато и да било форма,от изхода на делото.Що се отнася до показанията на разпитаният в съдебно заседание свидетел И.Л.П.,настоящият съдебен състав намира същите за непълни и колебливи,противоречащи по своето съдържание на официални документи приложени към административнонаказателната преписка,поради което не могат да служат като годен доказателствен източник.

При служебна проверка за законосъобразност на НП от процесуалноправна страна,включително и такава относно редовността  на АУАН,съобразно правомощията си  и релевираните възражения с жалбата,съдът не установи наличието на съществени процесуални нарушения,които да обуславят неговата отмяна.Актовете са издадени от компетентен орган,спазена е установената за това форма и изискуеми реквизити на съдържанието им,съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН.Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана в напълно редовно учредено и развило се,според процесуалните правила на ЗАНН административнонаказателно производство.Изложеното в АУАН и НП словесно фактическо описание на вмененото нарушение е в достатъчна степен конкретно,пълно и ясно,възпроизведени са твърдения за факти,които покриват основните съществени признаци на деянието,поради което позволяват неговата индивидуализация-обща с оглед датата и мястото на извършване и като административно нарушение в хипотезата на чл.128 от Закона за публичните финанси,отделно и като административнонаказателен състав по чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция ,налице са и обективните елементи относно надлежната персонификация на правния субект-нарушител. Съгласно чл.38 ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация,орган на изпълнителната власт в общината е кметът на общината,който на основание чл.44 ал.1 т.1 от ЗМСМА ръководи цялата изпълнителна дейност на общината и на основание т.5 организира изпълнението на общинския бюджет.Кметът на общината на основание чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси/ЗПФ/ е първостепенен разпоредител с бюджет,който съгласно чл.100 ал.1 от ЗПФ организира и ръководи изпълнението на бюджета на общината.Като ръководител на бюджетна организация по смисъла на & 1 т.5 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ кметът на общината на основание чл.3 ал.1 от ЗФУКПС е отговорен за осъществяване на финансовото управление и контрол от публичния сектор и на основание чл.21 ал.1 от ЗПФ е отговорен за изграждането ,функционирането и отчитането на системи за финансово управление и контрол в съответствие с действащото законодателство.

Съгласно справка с изх.№ РД-01-4932/12.07.2018г.,за отговорните длъжностни лица в Община Каварна през периода от 01.01.2016г. до 21.05.2018г.,кмет на Община Каварна е Н.Г.С.,обявена с Решение № 195/02.11.2015г. на Общинска избирателна комисия-Каварна.

По отношение на прилагането на нормата на чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция/ЗДФИ/ то съдът счита,че субект на нарушението по чл.128 от Закона за публичните финанси  е именно Кмета като първостепенен разпоредител със средства от бюджета,поради което правилно наказанието е било наложено именно на Н.Г.С. в качеството и на Кмет на Община-Каварна,т.к. в рамките на  упражнената инспекционна дейност от контролните органи е установено,че нарушението е извършено от длъжностно лице,на което е вменено управлението и контрола на бюджетните средства,какъвто се явява Кмета на Общината. От друга страна преценката за законосъобразността на НП,по смисъла на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН,досежно описанието на нарушението ,се свежда до това изложени ли са фактически твърдения за обективните признаци от състава на административното нарушение което според АНО е осъществено.И тъй като последното очевидно е сторено,в самия санкционен акт се съдържат констатации, че на  21.09.2016г. в гр.Каварна,община Каварна,област Добрич Н.Г.С. в качеството си на Кмет на Община Каварна и първостепенен разпоредител с бюджета на общината по силата на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси е превела с бюджетно платежно нареждане общинска субсидия на Народно читалище „Съгласие-1890“ гр.Каварна в размер на 10 000 лева,с което е извършила разход,който не е предвиден в годишния бюджет на Община Каварна за 2016г. и деянието е квалифицирано като нарушение на  разпоредбите на чл. 128 от Закона за публичните финанси/ЗПФ//обн.ДВ бр.15/2013г….изм. и доп.ДВ бр.43 от 2016г./,във връзка с & 2 от Допълнителните разпоредби/ДР/ на ЗПФ,поради което няма как да се приеме,че е било нарушено правото на защита на жалбоподателя и същият не е разбрал какво точно нарушение се твърди да е извършил,за което и се наказва.Именно този е критерият за преценка съществеността на допуснатото процесуално нарушение на правилата на ЗАНН.Ето защо,липсва каквото и да е било процесуално нарушение.

Материалната компетентност на органите-актосъставителя и тази на АНО издал процесното НП не се оспорва от жалбоподателя,същата е нормативно установена,съгласно разпоредбата на чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция.Със Заповед № ФК-10483/16.05.2018г. Директора на Агенция за държавна финансова инспекция е възложил на П.М.К.,главен финансов инспектор ИРМ,гр.Добрич да извърши финансова инспекция на Община Каварна,като задачата  включва освен други изброени в заповедта задачи и проверка за законосъобразност,свързана с определянето,начисляването,предоставянето на субссидия,отпусната от държавния бюджет на Народно читалище „Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г.С последващи заповеди ФК-10—603/18.06.2018г.,ФК №-10-734/26.07.2018г.,ФК-10-806/14.08.2018г.,ФК-10-1171/23.11.2018г. и ФК 10-1251/13.12.2018г. на Директора на държавна финансова инспекция съответно е изменена относно срока за извършване на финансовата инспекция,относно предметния обхват на финансовата инспекция,спирането и възобновяването на финансовата инспекция и удължаването срока за извършване на финансовата инспекция.

Обжалваното Наказателно постановление решаващият съдебен състав намери за материалноправно законосъобразно.Същото е издадено при правилно приложение на материалния закон- чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.128 от Закона за публичните финанси.

Въззивника е санкциониран по реда на чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ,съгл. който при упражняване на инспекционна дейност  по реда на закона виновните длъжностни лица,както и лицата които работят по граждански договори за управление и контрол,ако деянието не съставлява престъпление,се наказват за нарушение на нормативен акт,уреждащ бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност,ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт с глоба в размер от 200 лева до 2000 лева.С чл. 128 от ЗПФ е регламентирано, че не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започване на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.

Съгласно нормата на  § 1,т.31 от ДР на ЗПФ/ред.ДВ бр.95/2015г./ „Разходи“ са плащанията за съответната бюджетна година за : персонал и свързаните с него осигурителни вноски,доставки за нефинансови активи,услуги,лихви ,възмездно използване на ресурси на трети лица,обезщетения,санкции и неустойки,както и за безвъзмездно предоставени средства на физически и юридически лица.Паричните постъпления представляващи възстановяване на разходи се третират като негативен разход.Не са разходи плащанията,които са елемент от нетните постъпления на приходи съгласно единната бюджетна класификация.

Съгласно § 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПФ, неизпълнението на този закон, на закона за държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина.

На 21.09.2016г. Н.Г.С.,***,след като вече е изразходила определените средства за годишна общинска субсидия за НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г. е разпоредила нов банков превод в размер на 10 000 лева за НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна с основание „общинска субсидия“ без средствата да са предвидени в годишния бюджет на Община Каварна за 2016г. приет с Решение № 37 по Протокол № 5/29.01.2016г. от Общински съвет гр.Каварна и без за същите да е осигурено финансиране,с което е допуснала преразход на бюджетни средства,спрямо определения годишен план.

Едва на 30.08.2016г. след като вече е бил извършен преразход на общинска субсидия с Решение № 162 по Протокол № 13 Общински съвет гр.Каварна е одобрил актуализираното разпределение на променения бюджет на Община Каварна,като е приел за сметка на местни приходи допълнително средства,но само в размер на 30 000 лева за дофинансиране на НЧ „Съгласие-1890“ гр.Каварна.

След като на  21.09.2016г. в гр.Каварна,община Каварна,област Добрич Н.Г.С. в качеството си на Кмет на Община Каварна и първостепенен разпоредител с бюджета на общината по силата на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси е превела с бюджетно платежно нареждане общинска субсидия на Народно читалище „Съгласие-1890“ гр.Каварна в размер на 10 000 лева,с което е извършила разход,който не е предвиден в годишния бюджет на Община Каварна за 2016г. и деянието е квалифицирано като нарушение на  разпоредбите на чл. 128 от Закона за публичните финанси/ЗПФ//обн.ДВ бр.15/2013г….изм. и доп.ДВ бр.43 от 2016г./,във връзка с & 2 от Допълнителните разпоредби/ДР/ на ЗПФ и правилно и законосъобразно е ангажирана от АНО отговорността по чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ уреждащ бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност,ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт,като е предвидено административно наказание глоба от 200 лева до 2000 лева.

Настоящия съдебен състав намира за неоснователно обективираното в жалбата твърдение,че определената целева субсидия за държавни дейности е в размер на  106 200,00 лева,а дофинансиране на дейността общински приходи е в размер на 50 000,00 лева.Това твърдение се опровергава от приложените по делото и неоспорени от въззивника писмени доказателства,от които се установява,че с Решение № 162 по Протокол № 13/30.08.2016г. Общинският съвет е приел за сметка на местните приходи допълнително дофинансиране  на НЧ“Съгласие-1890“ със средства в размер на 30 000 лева.Така бюджета за НЧ“Съгласие-1890“ гр.Каварна за 2016г.,който се изплаща чрез Община Каварна е в общ размер на 186 200,00 лева от които към 23.12.2016г. са изразходени 176 810,00 лева.

От изложеното по-горе съдът прави извод,че обвинението предмет на издаденото НП е доказано от обективна и субективна страна.

Според настоящия състав на съда,правилно административнонаказващият орган е наложил административно наказание „Глоба“ на жалбоподателя.Същият е санкциониран като длъжностно лице-Кмет на Община Каварна и като такова е длъжен да спазва нормативните актове уреждащи бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност.

Процесният случай не е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН,тъй като нарушението засяга  особено важни обществени отношения,касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични средства.

Наложеното наказание правилно е определено от АНО по вид и по размер ,в минималния такъв според закона ,при съобразяване на обстоятелствата по чл.27 от ЗАНН,в това число тежестта на конкретното нарушение и степента на обществената му опасност,отчитайки обстоятелството,че същото е първо такова на жалбоподателя.

По горните съображения,съдът намира атакуваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно,поради което същото следва да бъде потвърдено.

Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът

 

                                          Р    Е    Ш    И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-20/03.07.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание  „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.128 от Закона за публичните финанси,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Добрич по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс в 14/четиринадесет/ дневен срок от получаване на съобщението,че решението с мотивите е изготвено.

                                                                

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: