Решение по дело №212/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 24 февруари 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700212
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е  № 22

 

                                       24.02.2020 г. Град Сливен

 

                                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Сливен, на пети февруари две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНАСКА

          

                                                         ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                              ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

При секретаря Николинка Йорданова и с участието на прокурора от ОП Сливен Христо Куков, като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД №212 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, подадена от М.Г.П. от гр. Бургас против решение № 494/15.11.2019 г., постановено по АНД № 1241/2019 г. по описа на Районен съд Сливен, с което е потвърдено НП №19-0804-000086/31.01.2019 г. на началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен, с което на същата е наложено на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП административно наказание „глоба“ в размер на 700 лева и “лишаване от право да управлява МПС“ за срок от три месеца за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, като законосъобразно.

В жалбата се твърди, че решението на РС Сливен е незаконосъобразно. Неправилно съдът приел, че при съставяне на акта за установяване на административното нарушение бил спазен срокът, указан в нормата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Твърди, че не е извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, не ставало ясно дали техническото средство е било годно да замерва скоростта към момента на заснемане на автомобила. Излага и доводи за маловажност на нарушението. Иска отмяна на съдебното решение и отмяна на наказателно постановление. В съдебно заседание не изпраща представител. В писмено становище поддържа жалбата.

Ответникът – ОДМВР Сливен редовно призован, не изпраща представител. В писмено становище моли касационната жалба да бъде оставена без уважение.  Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Сливен дава становище за неоснователност на жалбата и оставяне в сила на съдебния акт.

Административен съд Сливен намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Сливен е потвърдил наказателно постановление №19-0804-000086/31.01.2019 г. на началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен, с което на М.П. е наложено на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП административно наказание „глоба“ в размер на 700 лева и “лишаване от право да управлява МПС“ за срок от три месеца за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП. За да постанови решението си, съдът е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на нарушителя, като актът е съставен, а наказателното постановление издадено от компетентни органи и съдържат всички реквизити, предвидени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. По същество е приел, че установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото доказателства, като по безспорен начин се установява, че на посочената дата и час М.П. е управлявала МПС със скорост от 102,82 км. /ч., в пътен участък от населено място, където максимално допустимата скорост за движение е 50 км/ч., въведена с пътен знак Д-11, поради което е осъществила от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по  чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП. Съдът е приел, че правилно е ангажирана административно наказателната отговорност на лицето, на посоченото правно основание, с оглед на което е потвърдил наказателното постановление.

Решението на РС Сливен е валидно, допустимо и правилно.

Възраженията на касатора са неоснователни. Съдебното решение е съобразено с материалния закон и процесуалните правила. При постановяването му съдът пълно и всестранно е изследвал фактическата обстановка, като изложените мотиви относно ангажирането на административнонаказателната отговорност на касатора се споделят и от настоящия съдебен състав.

Нарушението за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която е установена с пътен знак Д11. От събраните в хода на производството доказателства се установява съставомерността на констатираното нарушение, тъй като на 19.09.2018 г., около  9.28 ч. автомобилът, управляван от П. е заснет от техническо средство ARHCAM S 1 № 11743сс при движение със скорост от 102,82 км. /ч. в с. Трапоклово до бистро „Женика“, при разрешена за движение в населено място скорост до 50 км. /ч., след приспаднат толеранс от 3% - възможна грешка на техническото средство при измерване на скоростта.

След установяване собственика на превозното средство - С. Н. П., същият е поканен за съставяне на АУАН, като му е разяснено, че може да заяви с декларация кое е лицето, управлявало автомобила на посочените дата, час и място. На 24.10.2018 г. е съставена от П. декларация, в която е отбелязано, че автомобилът е управляван от лицето М.П.. С обжалваното наказателно постановление е санкционирана П. за нарушение по  чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП. В посочената разпоредба е предвидено административно наказание за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място с над 50 km/h. В конкретния случай е установено превишаване на скоростта с 52,82 км/ч, поради което следва да се приеме, че деянието е съставомерно и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на същата. Нарушението е установено посредством техническо средство, като към момента на установяването му на наказващия орган е известно единствено моторното превозно средство, с което то е извършено, но не и нарушителят, а срокът по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на АУАН започва да тече от датата на установяване на последния. Самоличността на нарушителя се установява при изпълнение на процедурата по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП. Едва с представяне на декларацията, съдържаща данни за лицето, извършило нарушението, започва да тече тримесечният срок за съставяне на АУАН. В случая този срок е спазен - декларацията от собственика на МПС е съставена на 24.10.2018 г., а актът е съставен на 17.01.2019 г. В срока по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е издадено и наказателното постановление (на 31.01.2019 г.).

От представеният по делото протокол от проверка № 257-ИСИ/11.12.2017 г. на Началник отдел ИСИ при Български институт по Метрология е видно, че автоматизираното техническо средство тип ARH CAM S 1, с фабр. № 11743сс съответства на одобрения тип средство за измерване, за което е съставен знак за проверка № 00102/2017 на Български институт по Метрология. Ето защо, неоснователно е възражението на касатора, че не става ясно дали техническото средство е било годно да заснема скоростта, с която се е движел управлявания от него автомобил.

Възражението за маловажност на установеното нарушение също се преценява като неоснователно. Обстоятелството, че нарушението е първо за нарушителя не е сред основанията за квалифицирането на случая като маловажен. Това е обстоятелство, което по принцип следва да бъде взето предвид при определяне размера на наказанието, съгласно нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като изключение правят случаи като процесния, в които административните наказанията са предвидени в закона във фиксиран размер. Настоящият състав счита, че управлението на МПС с превишена скорост е въздигнато във формално административно нарушение, което с факта на извършването си създава потенциална опасност за живота, здравето и имуществото на хората, без да е необходимо от него да са настъпили конкретни вредни последици. Конкретно установеното в случая нарушение е с по-висока степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид, тъй като установеното превишение на допустимата скорост е повече от 50 км. /ч. и не са налице предпоставките за квалифицирането му като маловажен случай на административно нарушение, по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Основателно и своевременно е искането на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в размер на 100 лева при съобразяване с нормата на чл.63 ал.5 от ЗАНН във връзка с нормата на чл.37 ал.1 от Закона за правната помощ и и чл.24 от Наредбата за плащането на правна помощ и да се възложи в тежест на касационния жалбоподател.

Мотивиран от горното, Административен съд гр. Сливен

 

                                                      Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 494 от 15.11.2019 г., постановено по АНД № 1241 по описа за 2019 г. на Районен съд Сливен.

 

ОСЪЖДА М.Г.П. *** с ЕГН ********** да заплати в полза на ОДМВР Сливен разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

 

 Решението е окончателно.

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                    

                                                             ЧЛЕНОВЕ: