Решение по дело №986/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 267
Дата: 12 април 2022 г. (в сила от 6 май 2022 г.)
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20217150700986
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2021 г.

Съдържание на акта

                РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

№ 267/12.4.2022г.

Гр.Пазарджик

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А 

         

          Пазарджишкият административен съд, ХІІІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми март две хиляди  двадесет и втора година, в състав:

                                                  СЪДИЯ: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ       

при секретаря Янка Вукева като разгледа докладваното от съдия Ингилизов адм. дело № 986 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното: 

Производство по реда на Дял ІІІ, Глава Х, Раздел І от АПК

Образувано е по жалба подадена от Д.К.Н., чрез процесуалния представител адв.Ч.Ч. против Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/7122 от 05.08.2021 г., издадено от Зам. изпълнителен директор ДФ „Земеделие“,  с което били наложени следните намаления за кампания 2019 : по СЕПП в размер на 25.3 лева, СПП 17.84 лева, СП /основна/ 10 057.61 лева, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания 15.95 лева.

Жалбоподателят оспорва уведомителното писмо, като сочи че същото следва да се прогласи за нищожно, а в случай че не са налице обстоятелства за това да се отмени като незаконосъобразно. Сочи се, че са представени всички доказателства към подаденото заявление, заявената дейност е извършена, а не е преведена цялата сума за подпомагане. Сочи се, че жалбоподателят не е уведомяван за извършвани проверки, ако има такива. В съдебно заседание поддържа жалбата, иска се уважаването и, както и присъждане на сторените по делото разноски. В предоставения срок не представя писмени бележки.

 Ответната страна – Зам.изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител моли да се остави без уважение подадената жалба като неоснователна и да се потвърди оспорения административен акт, претендира юрисконсултско възнаграждение и оспорва размера на претендирания адвокатски хонорар. В предоставения срок не представя писмени бележки.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Уведомителното писмо е съобщено на жалбоподателя на 18.08.2021 г., а жалбата срещу нея е депозирана на 24.08.2021 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Д.К.Н.  осъществявал дейност като земеделски производител. Същият обработвал недвижими имоти в с.Главиница, обл.Пазарджик с номера на парцелите в ИСАК 15028-243-1-2 с вид култура 222040 /череши/ и площ 1.32 ха, 15028-244-1-1 с вид култура 222050 /вишни/ с площ 2.70 ха и  15028-265-1-1, вид култура 222040 /череши/ с площ 1.34 ха. Трите имота били декларирани като СП основна, били напоявани, били подадени за подпомагане по СЕПП и ПНДП.  

За кампания 2018 г. жалбоподателят подал Заявление за подпомагане с УРН 205613 и УИН13/040518/96779. В това заявление били декларирани същите парцели сочени по-горе. Съгласно уведомително писмо изх. № 02-130-6500/3796 от 30.03.2021 г., издадено от Зам. изпълнителен директор ДФ „Земеделие“,  с което били наложени следните намаления за кампания 2018 : по СЕПП в размер на 4.45 лева, СПП 10.41 лева, СП /основна/ 92.57 лева, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания 9.30 лева, възстановяване от ФД – 0 лева. Били установени 0 разминавания при осъществените автоматични проверки.

За кампания 2019 г. жалбоподателят подал Заявление за подпомагане с УРН 205613 и УИН13/140619/02701. В това заявление били декларирани същите парцели сочени по-горе. Към него били приложени таблица на използваните парцели 2019, таблица на заявените площи по схеми и мерки 2019 г., декларация за запознаване с определенията за нередност. Били представени и БЗС карти на блоковете включени в заявлението на Д.К.Н.. Видно от приложените по преписката резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане на Д.К.Н. се констатирали 2 грешки : Ако не е налична регистрация в СЕУ на посочения адрес на електронна поща ще се получи съобщение за потвърждение на регистрацията в системата и различен НТП, няма съответствие на заявения вид култура с начина на трайно ползване на физическия блок, в който попада културата. Било отбелязано, че това касае СП основна относно имот 15028-243-1-2 1.32 ха и че заявените площи с открито несъответствие се считат за наддекларирана площ. Резултатите от тази проверка били установени на 25.04.2019 г. На същата дата била осъществена и друга автоматична проверка, при която било установено, че са спазени изискванията за диверсификация.

В хода на съдебното производство от ответната страна са представени Заповед №РД46-485 от 27.11.2019 г. за одобряване на проект на специализиран слой „Площи , допустими за подпомагане“ за кампания 2019, издадена от министъра на земеделието, храните и горите, както и Заповед №РД 09-228 от 28.02.2020 г. за одобряване на окончателен специализиран слой „Площи , допустими за подпомагане“ за кампания 2019, издадена от министъра на земеделието, храните и горите, както и резултат от извършена справка относно заявление Заявление за подпомагане с УРН 205613 и УИН13/140619/02701, от което се установява, че недопустима площ спрямо слой ПДП за имот 15028-244-1-1 в землището на село Главиница, деклариран с площ 2.70 ха е 0.13 ха. Представени са и упълномощителни заповеди, с които на Петя Д. Славчева – зам. изпълнителен директор на ДФ Земеделие са делегирани правомощия да издава и подписва уведомителни писма.

Жалбоподателят представил скица на поземлен имот от 22.04.2020 г., протокол от 21.04.2020 г. на комисия от Общинска служба по земеделие гр.Пазарджик, от който се установява действителния начин на трайно ползване на имот с идентификатор 15028.48.12., както и два броя фактури с номера ********** и ********** и двете от 17.06.2019 г. за реализирани 13 000 кг вишни и 13 000 кг череши.

Разпитан като свидетел е и И. Л., който сочи какви дейности са осъществявани  в парцела през 2019 г. Показанията му се кредитират с доверие,  тъй като не се оборват от други доказателства по делото.

В хода на делото е назначена и приета агротехническа експертиза. От заключението на вещото лице се установява, че имот с идентификатор 15028.48.12 по КККР на с.Главиница е с площ 55 577 кв.м. и включва в себе си очертаните за подпомагане БЗС-та 15028-243-1-2, 15028-244-1-1 и 15028-265-1-1, като към месец април 2019 г. НТП на имота е нива, а към 2022 г. – овощна градина. Установено е при оглед на вещото лице на 24.01.2022 г. , че възрастта на насаждението в имот в парцела 15028-243-1-2, с площ 1.32 ха е 5 години,  възрастта на насаждението в имот в парцела 15028-265-1-1, с площ 1.34 ха е 7 години, т.е. черешите в двата парцела са били налични към 2019 г. Установено е изсичане на 100 % дървета от вишни в парцел 15028-244-1-1, като с оглед състоянието на изсечената дървесна маса, същото е правено в период 2-3 месеца преди огледа на 24.01.2022 г. Определени по наличните пънове са вътрередовите и междуредовите разстояния на засаждане и възрастта на отсечените дървета – 8-9 години. С оглед на това според вещото лице същите са били налични към момента на подаване на заявлението за подпомагане за кампания 2019 г. Заключението на вещото лице се кредитира с доверие от съдебния състав, тъй като вещото лице е отговорило на поставените въпроси и по делото не са налични доказателства, които да поставят под съмнение обективността на заключението.

При така установеното, настоящият състав на Административен съд - Пазарджик, прави следните правни изводи:

Държавният фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС (чл. 11а от Закона за подпомагане на земеделските производители). Разплащателна агенция, съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията, според § 1, т. 15 от ДР на ЗПЗП е "процедура по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз".

В случая оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в изискуемата писмена форма и съдържа изискуемите от чл. 59, ал. 2 на АПК реквизити. За удостоверяване компетентността си да издава актове от категорията на процесния ответникът представя Заповед № 03-РД/2891#2/16.06.2021 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на зам. -изпълнителния директор на Фонда са делегирани правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.09.2009 г. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. Именно с оглед на тези обстоятелства и не може да се приеме за нищожен оспорения административен акт.

В оспорения акт са посочени правни и фактически основания за издаването му, поради което съдът намира, че не е налице отклонение от изискванията за форма, тъй като вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.

Съгласно чл. 43 от ЗПЗП разплащателната агенция извършва директни плащания по подадените заявления, при установени определени обстоятелства. Размерът на плащането по СЕПП се отказва или намалява, когато кандидатът стопанисва площи и/или земеделски парцели с размери, по-малки от определените по реда на чл. 39, ал. 2; за съответните площи не са спазени Условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние; кандидатът възпрепятства извършването на проверка на място; кандидатът е заявил площи, които не стопанисва; за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по ал. 3 съгласно критериите, установени в законодателството на Европейския съюз.

Съгласно чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (приложима ред ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г.) Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.

Според чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели не са спазени изискванията по управление, плащанията за биологичните дейности се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите. Съгласно раздел V, б. "а" Направление "Биологично растениевъдство", б. "Б" "Изисквания за управление" от Методиката за намаляване и отказване на плащания, утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017 г. на министъра на земеделието, земеделските стопани се подпомагат за извършването на дейности съгласно установените с Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г., за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 г. – 2020 г. изисквания за управление, които надхвърлят съответните базови изисквания.

В случая жалбоподателят е подал Заявление за подпомагане за кампания 2019 г. с УИН 13/140619/02701. В заявлението си за подпомагане същият е декларирал парцели по СЕПП. Неразделна част от подаденото заявление е таблицата на използвания парцел с посочване номера на БЗС и землището, в което се намира, като земеделският стопанин сам посочва начина на ползване на парцела и обработваната от него култура. Картите на блокове на земеделските стопанства се очертават от всеки заявител, който посочва тяхното местонахождение и сам декларира начина на ползване на земята. Според регламентите и техническите документи на Европейската комисия използваните ортофотоизображения трябва да бъдат като цяло не по-стари от 5 години от момента на първото им използване. Същото условие е залегнало и в разпоредбата на чл. 11, ал. (1) от Наредба 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол. Според нея "Министърът на земеделието и горите организира актуализирането на цифровата ортофотокарта за територията на цялата страна в период от 5 години".

В конкретния случай при проверката е установено разминаване на начина на трайно ползване, като грешката е индикирана по отношение единствено на имот 15028-243-1-2 с площ 1.32 ха /видно от резултати от автоматични проверки – л.40 от делото/, но не и за останалите имоти, за които са подадени БЗС. В оспореното уведомително писмо обаче са приети корекции за цялата претендирана площ от 5.36 ха. Съгласно направена справка относно декларирани парцели с разлики спрямо площ допустими за подпомагане /л.67/ се установява, че по отношение на имот 15028-244-1-1 с декларирана площ 2.70 ха, недопустима площ е 0.13 ха спрямо слой ПДП. Същевременно се установява от доказателствата по делото, че към 2019 г. на парцелите, за които са подадени БЗС са отглеждани действително сочените в заявлението култури – череши и вишни. Това следва да се приеме за безспорно доказано както от представените фактури, така и от свидетелските показания и заключението на изготвената агротехническа експертиза. От представените доказателства от ответната страна пък не може да се направи изводът, че цялата площ от 5.36 ха и за трите парцела, включени в имот с идентификатор 15028.48.12 по КККР на с.Главиница следва да се приеме за наддекларирана такава. Действително при осъществената автоматична проверка е установено разминаване в НТП, но липсват доказателства за тази грешка да е уведомен жалбоподателят. Това обаче е необходимо с оглед изискванията на чл.41, ал.6 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба при подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните от заявлението, които се съпоставят с данните по ал. 5. Когато земеделският стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване, системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се предоставя за подпис на земеделския стопанин. В конкретния случай липсват данни това да се е случило.

От друга страна следва да се отчита обстоятелството, че за кампания 2018 година жалбоподателят е подал Заявление за подпомагане с УРН 205613 и УИН13/040518/96779, в което са декларирани същите БЗС. По отношение на тях не е направен извод, че са наддекларирани, макар и към онзи момент да е имало разминаване относно начина на трайно ползване, който е променен едва през 2020 г. Липсва обаче 100 процентова корекция в уведомителното писмо за кампания 2018.

При така установените факти, настоящият съдебен състав приема, че обжалваният административен акт следва да бъде приет за необоснован и да се отмени. Липсват каквито и да било изложени мотиви защо се приема, че следва да бъде наложена цялостна корекция относно СП основна, като установените грешки при проверката касаят само един от парцелите, а за недопустима се сочи само площ от 0.13 ха от друг от парцелите. При тези доказателства е било редно да се посочи от административния орган какви са установените факти, които водят на извод, че цялата декларирана площ от 5.36 ха е наддекларирана. Констатирането на този порок винаги влече след себе си отмяната на обжалвания административен акт и връщането на преписката на административния орган за ново произнасяне. При новото разглеждане следва да се изложат мотиви относно намаляването на СП основна, като следва да бъдат отчетени при произнасянето и установените по делото факти, а в случай че се приеме недопустимост/наддекларираност на цялата заявена за подпомагане площ от 5.36 ха да се посочат доказателствата, които формират тези изводи.

С оглед на соченото дотук съдът счита, че подадената жалба е основателна и следва да бъде отменено оспореното уведомително писмо.

Предвид изхода на спора, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателят направените по делото съдебни разноски в общ размер на 810 лева, от които 500 лева за адвокатски хонорар, 300 лева депозит за изготвяне на експертизата и 10 лева държавна такса. Направеното възражение за прекомерност на адвокатския хонорар е неоснователно.

На основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Пазарджик

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ по жалбата на Д.К.Н., чрез процесуалния представител адв.Ч.Ч. Уведомително писмо изх. № 02-130-6500/7122 от 05.08.2021 г., издадено от Зам. изпълнителен директор ДФ „Земеделие“,  с което били наложени следните намаления за кампания 2019 : по СЕПП в размер на 25.3 лева, СПП 17.84 лева, СП /основна/ 10 057.61 лева, схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания 15.95 лева и връща преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване на задължителните указания в обстоятелствената част на решението.

ОСЪЖДА Зам. изпълнителен директор ДФ „Земеделие“ да заплати на  Д.К.Н., ЕГН ********** съдебно-деловодни разноски в размер на 810 /осемстотин и десет/ лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

                                                                               

СЪДИЯ : /п/