Решение по дело №609/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 156
Дата: 22 март 2023 г. (в сила от 7 април 2023 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20227170700609
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 156

 

град Плевен, 22.03. 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – шести състав, в публично съдебно заседание на девети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

Председател:

 Снежина Иванова

 

 

при секретар Поля Цанева изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова по административно дело № 609 по описа за 2022 г. на Административен съд - Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 124 от Закона за държавни служител, чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Административното дело е образувано по жалба на  П.К.Д.,*** чрез адв Т.Д., съдебен адрес: ***, офис 7 срещу заповед № 474/30.06.2022 г.  на изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността.

В жалбата  се навеждат доводи за незаконосъобразност на заповедта,  като се твърди, че същата е издадена в нарушение на установената форма, административно-производствените правила, в несъответствие с материалния закон  и целта на закона. Посочва, че от 13.09.2020 г. изпълнява длъжността „началник отдел“ в отдел „Регионален технически инспекторат“ в ОД Земеделие, като е била  и директор на ОД на ДФЗ Плевен. На 05.05.2022 г. е командирована в ЦУ на ДФ „Земеделие“, където и е заявено, че ще бъде освободена от длъжността „началник отдел“ в РТИ ОД Плевен  и са  и предложени три варианта – освобождаване по взаимно съгласие, по инициатива на работодателя и преназначаване на длъжност „главен експерт“  в отдел РТИ при запазване на размер на трудовото възнаграждение, като е избрала възможността за преназначаване.  Посочва, че към май 2022 г. в отдела има 5 щатни бройки за длъжност „главен експерт“, като от 10.05.2022 г. е назначен новият началник на отдел, заемащ до този момент една от бройките „главен експерт“ и щатните бройки не са променени и са 5 такива, като една не е заета. В такъв състав работи отдела до 01.07.2022 г. – 4 заети щатни бройки и една, която не е заета. На 01.07.2022 г. й е връчена заповед за прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността, като не е запозната с ново длъжностно разписание, но намира, че неправилно е съкратена щатната бройка, която тя заема, а в отдела има 4 щатни бройки , като една от тях не е заета. Твърди, че не е намален брой на служителите и длъжността не е отпаднала като нормативно определена позиция,като система от функции и задължения и липсва реално съкращаване на длъжността.

Счита, че заповедта противоречи на целта на закона, тъй като промяната в щатното разписание цели единствено прекратяване на правоотношението с конкретния служител, а не оптимизиране на работата в отдела и е налице нарушение на чл. 6 от АПК – принцип на съразмерност. Посочва, че не е посочен акт, с който се променя щатно разписание и поименно разписание, липсват мотиви за издаване на заповедта, като не са посочени всички относими към издаване на акта обстоятелства. Моли за отмяна на заповедта и присъждане на разноски.

В съдебно заседание оспорващата – П.К.Д.,*** се явява лично и с адв Т.Д., съдебен адрес: ***, офис 7, като поддържа жалбата и намира заповедта за незаконосъобразна. Моли за отмяна на акта и присъждане на разноски  в размер на 710 лева за адвокатско възнаграждение. Представя писмени бележки, в които поддържа вече изложеното в жалбата, като посочва, че не е налице реално съкращаване на длъжността, тъй като след промяна на щатно разписание от 30.06.2022 година е съкратена една бройка „главен експерт“ , като е налице една незаета бройка за същата, като съкратената длъжност е в същия отдел  и това не кореспондира с мотивите за промяна на щатно разписание – оптимизиране работата в отдела. Счита, че следва в заповедта да се посочи заповед за промяна на длъжностно разписание и посочва нарушение на чл. 6 от АПК. Моли за отмяна на акта.

В съдебно заседание ответникът – изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, не се явява, представлява се от юрк Х., която намира жалбата за неоснователна и моли за отхвърлянето й  и присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лева.

Административен съд - Плевен, шести състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбите на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

П.К.Д. заема длъжността „ главен експерт“ с ранг IV старши в отдел „Регионален технически инспекторат“  Областна дирекция –Плевен

Със заповед № 474/30.06.2022 г. на изпълнителен директор на ДФЗ е (лист 256 по делото) е прекратено служебното й правоотношение поради съкращаване на длъжността „главен експерт“ в отдел „РТИ“ ОД Плевен.

Със заповед № 03-РД/1876/10.06.2022 г. на изпълнителен директор на ДФЗ е изменено длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ в ОД Плевен, като в отдел Регионален технически инспекторат има длъжност „началник отдел“, пет щатни бройки „главен експерт“ и 25 щатни бройки „ старши експерт“.  – л. 262 по делото.

С докладна записка№ 03-0416/3295 от 30.06.2022 г. на И.А., главен секретар на Държавен фонд „Земеделие“ до изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ л. 267 по делото е посочено, че във връзка с обезпечаване на работата и за по-добра функционалност при организация и изпълнението на заложените дейности е предложено една щатна бройка за длъжност „главен експерт“ в отдел РТИ, Областна дирекция гр.Плевен да бъде прехвърлена в отдел „Прилагане на схеми и мерки за подпомагане“, Областна дирекция гр.Ямбол и трансформирана в длъжност „старши юрисконсулт“.

Със заповед № 03-РД/2144/30.06.2022 г. на изпълнителен директор на ДФЗ е изменено длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ в ОД Плевен, считано от 01.07.2022 година, като в отдел „Регионален технически инспекторат“ щатните бройки за длъжност „главен експерт са намалени от 5 на 4 – л. 271 по делото, а в поименното щатно разписание на л. 273 по делото в РТИ , ОД Плевен има началник отдел – Т.В.Н., който  е и посочен като заемащ длъжността „главен експерт“ , а другите три щатни бройки „главен експерт“ се заеманан от В. П., Н. Ц.и ЦВ.Г., като оспорващата не е посочена в поименното щатно разписание.

В представено от органа поименно щатно длъжностно разписание към 10.06.2022 г на л. 557  Т.Н., който е началник на отдел РТИ, преназначен от 10.05.2022 г. с оглед заповед на л. 569 по делото, е посочен  и като  „главен експерт“ но нечетливо изписан , като фигурира и П.Д..

Приложена по делото е и докладна записка от директор на ОД  на ДФ „Земеделие“ гр. Плевен на л. 576 по делото от 30.06.2022 г. до изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, в която се посочва, че след анализ на дейността и обем на работа в отдел РТИ при ОД на ДФЗ гр.Плевен е необходимо оптимизиране на работния процес и е предложено да бъде прекратено служебното правоотношение на П.Д. от 01.07.2022 г., тъй като са необходими четирима служители на длъжност „главен експерт“, а не пет, за да се осъществява работния процес и на база комплексна оценка за последно извършваната работа от служители по различни показатели – качествено изпълнение на работата, организираност и ефективност, неоснователно забавяне, умение за работа в екип, общуване с колети и други  най-ниски показатели, се отчита именно при П.Д..

С оглед искане на оспорващата съдът задължи ответника да представи „комплексна оценка“ , посочена в докладна записка и с писмо от 11.01.2023 г на л. 603 по делото пълномощник на ответника посочва ,че комплексна оценка не е обективирана в писмен вид, но след съгласуване с началник на отдел РТИ –Плевен е прието решение, че следва да се прекрати служебно правоотношение с Д..

В становище на л. 594 по делото пълномощник на ответника заявява, че  Т.Н. е преназначен от длъжност „главен експерт“ към отдел РТИ –Плевен на длъжност „началник отдел“ РТИ Плевен, като бройката се запазва, т.е.запазва се щатната бройка и тя не е съкратена или трансформирана.

С писмо от 10.02.2023 г на л. 689 по делото пълномощник на ответника посочва, че докладна записка с вх. № 03-0416/3293 от 30.06.2022 г. на директор на ОД на ДФ“ Земеделие“ –гр.Плевен със съгласувателни подписи не е налице  при ответника, тъй като е изготвена от директора на  ОД на ДФ „Земеделие“ –Плевен.

По делото  е представено служебното досие на Д. за извършени оценки на работата й през годините, като съдът намира, че с оглед соченото правно основание – съкращаване на щата, то качеството на изпълнението на възложените функции по длъжностна характеристика, не следва да бъде обсъждано, тъй като прекратяване на служебното правоотношение не е мотивирано с лошо изпълнение на служебните задължения.

По делото са представени Правилник за деловодната дейност и документооборота в Държавен фонд „Земеделие“ и Инструкция за работа в деловодната система Архимед в ОД на ДФ „Земеделие“.

Представени са справки от деловодна система на л. 577 и сл. по делото, от които се установява, че докладна записка на директор на ОД на ДФЗ –Плевен  за прекратяване на служебното правоотношение на Д. до изпълнителен директор на ДФЗ е регистрирана в деловодна система в 14.16 часа на 30.06.2022 година , а заповед за изменение на длъжностно разписание  в 14.26 часа на 30.06.2022 година.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

Заповедта е издадена от компетентен орган – по чл. 108 от ЗДсл вр. чл. 10, т. 9 от Устройствен правилник на Държавен фонд "Земеделие", тъй като изпълнителният директор упражнява функциите на орган по назначаването по отношение на държавните служители и на работодател по отношение на служителите, работещи по трудово правоотношение в администрацията на фонда.

Съдът намира, че актът е  издаден в установената писмена форма, изложени са фактически и правни основание – чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДсл – прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността.

При издаване на обжалвания административен акт са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила – налице е предложение-докладна записка на л. 576 по делото от директор на ОД  на ДФ „Земеделие“ гр.Плевен, която е изготвена на 30.06.2022 година, но липсват доказателства да е съгласувана по реда на чл. 23, ал. 3 от Правилник за деловодната дейност и документооборота в ДФ "Земеделие“ а административният орган, следва да спазва разпоредбите, които е изготвил, утвърдил. В случая необходимостта от съкращаване на длъжността „ главен експерт“ се мотивира с качествено изпълнение на работата, организираност и ефективност, неоснователно забавяне, умение за работа в екип, като е посочено, че ниски показатели се отчитат при П.Д., но по делото с оглед указана доказателствена тежест по чл. 170, ал. 1 от АПК , ответникът не представи комплексна оценка за дейността на П.Д., а напротив заяви в нарочно писмо, че такава не е изготвена. Служебното правоотношение е прекратено поради съкращаване на щата, а не поради лошо, некачествено изпълнение на работата от оспорващата и имнно поради този факт съдът не следва да обсъжда представено служебно досие на същата, тъй като основанието за прекратяването не кореспондира с предложението в горепосочената докладна записка. Съдът отчита и обстоятелството, че докладната записка и заповедта за промяна на длъжностно разписание са с входящ номер в рамките на десет минути на 30.06.2022 година, което е индиция за предварително предприети мерки по прекратяване на служебно правоотношение на лицето, което не е п мотивирано от сочените цели за повишаване ефективност на работа в отдела.

Съдът намира, че са спазени и разпоредбите на Процедура за назначаване, преназначаване и освобождаване на служителите в Държавен фонд "Земеделие" л. 701 по делото, утвърдена на 04.02.2022 г. , с която са приети правилата за прекратяване на служебното правоотношение по инициатива на органа по назначаване, както и за изготвяне, съгласуване и връчване на заповед за прекратяване на служебното правоотношение, а именно:

В правилата в глава 3 е налице параграф XV Прекратяване на служебното правоотношение по инициатива на органа по назначаване", в който по т. 1 е предвидено следното: "Прекратяване на служебното правоотношение по инициатива на органа по назначаване се извършва въз основа на докладна записка от директора/ръководителя на съответната дирекция/структурно звено, адресирана до изпълнителния директор". По т. 2 е предвидено, че докладната записка се внася за одобрение от изпълнителния директор, а по т. 3 – след одобрението, докладната записка се предава на ДЧР (Дирекция Човешки ресурси) за изготвяне на проект на заповед. В процедурата параграф XVI. Изготвяне, съгласуване и връчване на заповед за прекратяване на служебното правоотношение, по т. 1 e посочено, че въз основа на одобрено заявление или одобрена докладна записка ДЧР изготвя проект на заповед за прекратяване на служебното правоотношение. "

С оглед горепосоченото при прекратяване на служебно правоотношение по инициатива на органа по назначаване, то следва, че докладната записка следва да съдържа конкретни данни за прекратяването на правоотношението с конкретен служител. Идентичен извод следва и от т. 3 от разпоредбата - от изискването за одобрение на докладната и предаването й на ДЧР за изготвяне на проект на заповед, като в приложената преписка е налице такава изготвена докладна записка, но същата не е съгласувана по утвърдената от органа процедура. Съответно няма одобрена докладна записка, въз основа на която да бъде изготвен проект на заповед конкретно за Д. и след като изискванията по ХV, т. 1-3, съответно XVI., т. 1 от Процедурата не са спазени, то оспорената по делото заповед е издадена в нарушение на приети от самия административен орган правила за прекратяването на правотоношението по негова инициатива и това представлява съществено нарушение на процесуалните правила.

Административният акт е издаден и в несъответствие с материално-правните разпоредби.

Служебното правоотношение на оспорващата е прекратено на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, която разпоредба регламентира правомощието на органа по назначаването едностранно с предизвестие да прекрати служебното правоотношение на държавен служител при съкращаване на длъжността.

Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на Закона за Министерството на вътрешните работи, на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, на Закона за митниците или на Закона за дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. За да е налице "съкращаване на длъжността" като материално-правно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, - за да е съкратена една длъжност по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл трябва да са налице кумулативно две предпоставки: 1. длъжността вече да не фигурира като наименование (нормативно определена позиция) в длъжностното разписание на административната единица или ако съществува, то да е намален броят на длъжностите, при запазване на системата от функции, задължения и изисквания, т. е. намалява се броят на служителите, които изпълняват длъжността, но тя остава да съществува и 2. длъжността като системата от функции, задължения и изисквания утвърдени с длъжностната характеристика вече не съществува.

В случая с изменение на щатно разписание от 30.06.2022 година е налице намаляване на броя на щатни бройки в отдел „РТИ“ при ОД на ДФЗ Плевен от 5 на 4 четири, като закритата щатна бройка за длъжността „главен експерт“ е тази, заемана от оспорващата, като в същото време от тези четири щатни бройки за длъжност „главен експерт“ има една незаета щатна бройка, тъй като Т.Н. е назначен на длъжност началник отдел от май 2022 г. и неговата длъжност „главен експерт“ в отдела не е заета към 01.07.2022 г., независимо че същият е посочен в поименно щатно разписание от 30.06.2022 г. , когато се прекратява служебното правоотношение на Д.. Ето защо при една свободна бройка, тъй като Н. не може да е едновременно началник отдел  и да заема и длъжността „главен експерт“ и 3 поименно заети бройки на длъжността "главен експерт" в "Регионален технически инспекторат"на ОД на ДФЗ-Плевен, към датата на прекратяване на служебното правоотношение, то не са налице материално-правните предпоставки на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл, т. к. заеманата длъжност не е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на администрацията, длъжността продължава да съществува под същото наименование, като система от функции, задължения и изисквания без изменения и не е намален броя на заетите служители, които изпълняват съответната длъжност. Налице е съкращаване на щатните бройки при запазване на функциите на длъжността, но не се съкращава незаета щатна бройка,а такава на която има назначен държавен служител т.е. промяната независимо, че се мотивира с повишаване на ефективност на работа, цели единствено съкращаване на конкретен държавен служител, работещ в отдела вместо на незаета щатна бройка за същата длъжност.

Съдът намира, че в случая щатното разписание цели единствено прекратяване на правоотношението с Б. Д.,  а не оптималното функциониране на администрацията и е в разрез с принципа за съразмерност, регламентиран в чл. 6 от АПК. Следва да се отчете и фактът, че докладна записка за съкращаване на длъжността е внесена до изпълнителен директор  на ДФ „Земеделие“ и е поставен входящ номер в 14.16 часа на 30.06.2022 година и обработена в 14.19. часа, а заповедта за промяна в длъжностното разписание е с входящ  номер от 14.26 часа, като формално се създава впечатление, че е налице изменение на същото с оглед личността на държавния служител, а и докладната записка от директор на ОД на ДФ „Земеделие“ –гр.Плевен е изготвена на бланка на ОД на ДФЗ –Варна, като бе посочено по-горе не е спазена процедура по съгласуване. В този смисъл е Решение № 3434/05.03.2020 г. по адм. д. 13 226/2019 г. на ВАС, според което промените в утвърдените длъжностни разписания, налагат извода, че описаните по-горе действия, извършени от органа по назначаване, макар и сторени в рамките на оперативната самостоятелност на органа, очевидно не целят обезпечаването на работата и по-добрата функционалност при организацията и изпълнението на заложените дейности в съответните отдели, а освобождаване на конкретен служител, какъвто е настоящият случай.

С оглед горепосоченото съдът намира въз основа на всички представени доказателства, оценени поотделно и в тяхната съвкупност, че към датата на постановяване на оспорената заповед, издадена на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. не е налице реално съкращаване на длъжността "главен експерт", заемана от Б.Д., поради което не са налице материалноправните основания за прекратяване на служебното правоотношение.

Заповедта е несъответна и на целта на закона. Съкращаването на длъжността не е съобразено с обема на работа в отдела, изпълнявана от експертните длъжности, тьй като и след съкращаването има незаета щатна бройка, което не кореспондира с мотива за оптимално функциониране и  подобряване на работния процес. Действията на органа не са насочени към подобряване на дейността чрез осъществяване й от по - малко, но по - квалифицирани служители, а към произволно упражняване на административните правомощия по освобождаване на служителите при наличие на незаети щатни бройки за същата длъжност в отдел РТИ при ОД на ДФ „Земеделие“гр.Плевен.

Предвид горепосоченото съдът намира, че заповедта е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

С оглед изхода на делото и искането на пълномощника на оспорващ  за присъждане на разноски и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Държавен фонд „Земеделие“ София следва да заплати П.К.Д.,*** разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 710 лева с оглед адв. пълномощно на л. 16 по делото, в което договореното възнаграждение е платено.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Плевен, шести  състав,

 

РЕШИ:

 

Отменя заповед № 474/30.06.2022 г.  на изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ за прекратяване на служебното правоотношение  на П.К.Д. поради съкращаване на длъжността.

Осъжда Държавен фонд „Земеделие“ София да заплати П.К.Д.,*** разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 710 лева

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от деня на съобщаването му.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/