Решение по дело №333/2019 на Районен съд - Димитровград

Номер на акта: 180
Дата: 13 август 2019 г. (в сила от 6 януари 2020 г.)
Съдия: Иван Статев Маринов
Дело: 20195610200333
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 


                                      13.08.2019г.                      гр.Димитровград

 

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Димитровградският районен съд в публичното заседание на шести август през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: Иван Маринов

 

с участието на секретаря Таня Радичева и в присъствието на прокурора ......................., като разгледа докладваното от съдия Ив.Маринов АНД №333 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е на основание чл.59 и следв. от ЗАНН.

 

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ – Е.Ж.В. ***, ЕГН **********, е депозирал жалба против Наказателно постановление №117/24.06.2019г. на Кмета на Община Димитровград, с което за това, че на 16.05.2019г. около 14:00 часа, във функциите си на възложител е допуснал строителството на обект: "Горски път с изкоп за водопровод" - преминаващи през имоти частна, общинска и държавна собственост в землището на с.Крепост, местност "Дурхана", с което за виновното нарушение на чл.148, ал.1 от ЗУТ, на основание чл.232, ал.2 и чл.239, ал.1, т.6 от ЗУТ му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 5000 (пет хиляди) лева.

Изложените в жалбата доводи могат да се определят като такива за необоснованост и неправилност на наказателното постановление, издаване на самото постановление и АУАН в разрез с установените правила, неустановеност на нарушителя, неустановеност на характера на извършената дейност и неправилното й определяне като строеж. В съдебно заседание жалбоподателят с упълномощен процесуален представител поддържа жалбата си, пледира за отмяна на наказателното постановление.

ОТВЕТНИКЪТ по жалбата – Община Димитровград- чрез упълномощен процесуален представител, оспорва депозираната жалба. Намира, че наказателното постановление е законосъобразно, правилно, представя допълнителни писмени доказателства за описаните имоти. Пледира за потвърждаване на наказателното постановление.

Районна Прокуратура – Димитровград – редовно призовани, не изпраща представител и не взема становище по депозираната жалба.

С оглед представените по делото доказателства и събраните в съдебното заседание такива, съдът намира следното:

На 18.04.2019г. служители на Държавно Горско Стопанство- Хасково констатирали при обход в землището на с.Крепост, че върху голяма горска територия в отд.44-1:2:3, е направен чакълиран път, като в момента се извършват насипно-подравнителни работи, извършвани от багер- управляван от Е.Ж.В..

Констатациите си длъжностните лица описали в Констативен протокол серия ЮИДП, №100080, подписан от И.И., Р.Й , Д.Д..

На 19.04.2019г. Директора на ТП“Държавно Горско Стопанство“-Хасково с писмо изх.№ АСД-09-89 е уведомил Началника на РО НСК- Хасково за това, че в отдел 44, подотдел 3, поземлен имот с идентификатор 39668.208.5 – в землището на с.Крепост, Община Димитровград са констатирани строителни дейности в горски територии.

От своя страна Началника на РО НСК-Хасково с писмо от 03.05.2019г. са уведомили кмета на Община Димитровград за строителните работи- извършвани в посочената горска територия на описания имот.

На 15.05.2019г. била извършена проверка по сигнала от служители на Община Димитровград- св.Н.Н., св.К.А. и инж.Р.Ж.- служители при отдел УТКР. Служителите установили, че през имоти с ИД: 39.668.208.5 - частна собственост; ИД: 39.668.92.7 - общинска собственост; ИД: 39.668.207.957- държавна публична собственост, е налице извършване на строително-монтажни работи, представляващи подравнителни дейности с трошенокаменна фракция с цел оформяне на път с ширина 6м. с изграждане на бетонова шахта за ВиК връзка и прокопаване на канал за прокарване на водопровод.

Проверката била извършена в присъствието на Е.Ж.В., като изготвения от проверката констативен акт №2/15.05.2019г. бил връчен за подписване, като е оформен отказ на В. да подпише констативния акт, което е удостоверено с подписите на двама свидетели.

Така на 16.05.2019г. бил съставен АУАН №1, в който са описани констатираните нарушения, а като такива са описани тези на чл.148, ал.1 от ЗУТ. Актът е връчен на нарушителя Е.Ж.В. на 28.05.2019г., при отказ на последния да го подпише, което е удостоверено с подписите на свидетелите П.П., А.М..

Адм.-наказващият орган пристъпил към издаването на процесното наказателно постановление №117/24.06.2019г., с което за виновно извършено нарушение на чл.148, ал.1 от ЗУТ, на основание чл.232, ал.2 и чл.239, ал.1, т.6 от ЗУТ, на жалбоподателя е наложено адм.наказание „Глоба“ в размер на 5000 лева.

Постановлението било връчено на жалбоподателя на 01.07.2019г., видно от неразделна разписка към него, а жалбата против него е депозирана пред административно-наказващия орган на 08.07.2019г.- видно от поставения входящ номер, т.е. в законоустановеният 7-дневен срок.

Горните факти се установяват от акт за установяване на административно нарушение №1/16.05.2019г., наказателно постановление №117/24.06.2019г. на Кмета на Община Димитровград, от останалите писмени документи- приложени и приети като доказателство по делото, от показанията на актосъставителя Н.Н., и свидетеля по установяване на нарушението и по съставянето на акта К.А., които са еднопосочни и взаимно допълващи се, относно главния за доказване факт, поради което са и кредитирани от съда по начин, описан по-долу.

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН. Подадена е жалба от лице, на което по реда на ЗАНН е наложена санкция за деяние, третирано като нарушение от ЗАНН. Против издаденото наказателно постановление е подадена жалба пред компетентен за това съд, спазени са общите и специални изисквания на ЗАНН и НПК в тази насока, предвид което съдът разгледа жалбата по същество.

Проверявайки по отделно съответствието на процесуалните предпоставки при издаване на обжалваното постановление и законосъобразността и обосноваността на наложеното наказание, в съответствие с материалните норми, съдът намира:

При съставяне на акт за установяване на административно нарушение №1/16.05.2019г., са спазени изискванията на чл.42 от ЗАНН и не са налице процесуални нарушения или нарушения на материалния закон. 

Административно наказващият орган въз основа на така съставения АУАН е издал наказателно постановление №117/24.06.2019г.

При издаване на обжалваното наказателно постановление е описано правилно извършеното от Е.В. нарушение. Правилно е описано текстово, съответстващо и на цифрово изписаното в акта за установяване на административно нарушение - а именно чл.148, ал.1 от ЗУТ.

Констатациите описани в АУАН, в последствие пренесени и в издаденото наказателно постановление съответстват на изписаните разпоредби на чл.148, ал.1 от ЗУТ, които жалбоподателят е нарушил и на изяснената в съдебно заседание фактическа обстановка.

Според текста на чл.148, ал.1 от ЗУТ: „Строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон.“.

В случая на първо място се установява от представените и приети като доказателства по делото скици (заверени копия от същите), че поземлени имоти с:  ИД: 39.668.208.5 - е частна собственост; ИД: 39.668.92.7 – е общинска собственост; ИД: 39.668.207.957 – е държавна публична собственост.

Видно от описанието в констативния акт от проверката както на служителите на Държавно Горско Стопанство- Хасково, така и от служителите на отдел УТКР при Община Димитровград, са констатирани в така посочените имоти строително-монтажни работи, представляващи подравнителни дейности с трошенокаменна фракция с цел оформяне на път с ширина 6м. с изграждане на бетонова шахта за ВиК връзка и прокопаване на канал за прокарване на водопровод.

За тези обстоятелства служителите и на ДГС-Хасково и на Община Димитровград са се убедили лично при проверка на място.

Установи се от показанията на свидетелите Н.Н. и К.А., че при проверката на място е бил заварен настоящия жалбоподател Е.В., който устно е обяснил на проверяващите, че имал имот в близост и чакълира предишен горски път, за да си подсигури достъп до имота си, където искал да премести бизнеса си, като имал намерение да наеме и общинския граничещ имот. Свидетелите ясно заявяват, че именно Е.В. е инвеститор за чакълирането на този път и изкопаването на канал- преминаващи през три различни имота, като не е представил никакви строителни книжа. При служебната проверка в документацията на Община Димитровград също не били открити каквито и да било документи за извършваните строително-монтажни дейности.

Тук следва да се поясни, че чакълирането на горски и земеделски терени, изграждането на бетонна шахта, както и прокопаването на канал представляват строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ и за същите не е издадено разрешение за строеж. Съобразно тази разпоредба "Строежи" са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл. 74, ал. 1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението.

Тези констатации за наличието на изградени благоустройствени съоръжения не са оборени от жалбоподателя, а в същото време са установени по категоричен начин от разпитаните по делото свидетели, които са категорични, че на място не е имало съмнения за това кой е възложител и изпълнител на така установените чакълиран път, канал и бетонна шахта. Дори в констативния протокол на служителите на Държавно Горско Стопанство- Хасково е описан като извършител настоящият жалбоподател Е.В..

Не се спори и се установи по делото, че за така извършения строеж не са налични никакви строителни разрешения. Т.е. единствения извод, до който се достига е този, че жалб.Е.В. е започнал изграждането на бетонна шахта, чакълиран път и канал- преминаващи през 3 различни имота, без да разполага с необходимите строителни разрешения. В случая е ирелевантно в какво състояние е бил имота и дали в същия е имало стар горски път, след като в писмените документи по делото не се установява такъв. Без значение е и намерението на жалбоподателя да наеме общинския имот или това, че има желание да измести бизнеса си в собствен имот и му трябва достъп до него. Всичко това може да стане законосъобразно едва след получаването на съответните разрешения за строеж. .

Но следва да се отбележи също така, че заявеното от актосъставителя Н.Н. и от св. К.А. се подкрепя изцяло от останалите доказателства по делото, без да е налице противопоставяне, противоречия или съмнения от което и да било от останалите доказателства по делото. Предвид взаимната им подкрепеност и непротиворечивост, съдът кредитира показанията на свидетеля и актосъставителя, още повече, същите са възприели фактическата обстановка като длъжностни лица, в рамките на своите компетенции и длъжностни задължения.

Съдът не възприе за наличие на несъответствия в начина на изписване на идентификаторите на поземлените имоти, доколкото разпитаните свидетели категорично заявиха, че разликата от изписването с точка и без точка е съобразно вида на изписването, но не влияе върху идентификацията на самия поземлен имот.  

 

 

Самото нарушение е описано достатъчно ясно, конкретно, с посочване на времето, мястото и начина на извършването му, без да са налице основания за неразбирането му или за превратното му тълкуване.

При издаването на процесното постановление, административно-наказващия орган е изпълнил задълженията си предвидени в ЗАНН, преценил е събраните данни и доказателства, правилно е квалифицирал нарушението, правилно е съобразил и текста от закона - предвиждащ наказание за въпросното нарушение. В тази връзка издаденото наказателно постановление се явява законосъобразно и обосновано.

Нарушението- визирано в разпоредбата на чл.148, ал.1 от ЗУТ е на просто извършване, не е необходим вредоносен резултат. Установи се, че за така предприетите строителни дейности- изискващи строително разрешение, жалб.В. не е имал такова.

Съобразно разпоредбата на чл.232, ал.2 от ЗУТ: „Наказва се с глоба от 1 000 до 10 000 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание, лице - участник в строителството, което извършва, разпореди или допусне извършването на незаконен строеж.“.

В случая очевидно жалб.В. е допуснал извършването на строеж, без да разполага с необходимото строително разрешение.

При определяне размера на наказанието, административно-наказващият орган правилно е съобразил тежестта на нарушението, подбудите за извършването му, използваните начини и средства, степента на вината на нарушителя и имотното му състояние, като е наложил глоба в средния предвиден размер и същевременно осъществявайки индивидуалната и генерална превенция. Правилно е съобразено, че размерът на административното наказание не следва да е в минималния предвиден, доколкото са налице редица отегчаващи отговорността обстоятелства, а именно- нарушението обхваща три различни имота, съответно държавна, общинска и частна собственост, простира се над 100 метра, като правилно тези обстоятелства и липсата на съществени смекчаващи отговорността такива са били възприети правилно като обосноваващи среден размер на наложеното административно наказание.  

С оглед описаното по-горе, съдът намери НП за обосновано и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено. 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

 

Р     Е    Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №117/24.06.2019г. на Кмета на Община Димитровград, с което на Е.Ж.В. ***, ЕГН **********, за това, че на 16.05.2019г. около 14:00 часа, във функциите си на възложител е допуснал строителството на обект: "Горски път с изкоп за водопровод" - преминаващи през имоти частна, общинска и държавна собственост в землището на с.Крепост, местност "Дурхана", с което за виновното нарушение на чл.148, ал.1 от ЗУТ, на основание чл.232, ал.2 и чл.239, ал.1, т.6 от ЗУТ му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 5000 (пет хиляди) лева - като законосъобразно.               

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд - Хасково в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

   

 /Ив.Маринов/