Решение по дело №146/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 166
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20217110700146
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

30.06.2021 год.

 

 В   И М Е Т О  Н А   Н  А  Р  О  Д  А

 

Номер    166                                                      2021 година                              град   Кюстендил

 

Кюстендилски административен съд,

на   девети юни                                                                                               2021 година

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

 

                                                         Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ                                                                                                                                                                     

                                                                Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                              

Секретар: Лидия Стоилова и с участието на

Прокурора: Йордан Георгиев

 

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

НАХД № 146/2021 г. по описа на КнАдмС за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба от Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР гр. Кюстендил, чрез началника гл. инсп. Р. Б., срещу Решение № 260068/30.03.2021 г., постановено по АНД № 1294/2020 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е отменено като незаконосъобразно НП № 20-1139-000792/17.08.2020 г., издадено от началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР гр. Кюстендил. Релевирано е касационното основание по чл. 348 ал. 1 т. 1 и т. 2 от НПК. Твърди се, че изводите на въззивния съд са неправилни  и необосновани. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на оспореното НП.

Касаторът е редовно призовано за съдебното заседание по делото, не изпраща процесуален представител.

Ответникът по касационната жалба е редовно призован за съдебното заседание по делото, не се явява. Представлява се от адв. В. М..

Прокурорът дава заключение за неоснователност на касационната жалба, като счита, че районния съд е постановил правилно и обосновано решение.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210 ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14 - дневен срок по чл. 211 ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

            Предмет на въззивно обжалване е НП № 20-1139-000792/17.08.2020 г., издадено от началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР гр. Кюстендил, с което С.С.К. ***, махала „Сърбинска“ № 1А е санкциониран с административно наказание „глоба“ в размер на 200.00 лв.  и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл. 175 ал. 3 предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 140 ал. 1 от с.з.

Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на 09.08.2020 г. в 11:05 часа на път II-62, км. 1+700 м, в посока от с. Пиперков Чифлик към гр. Кюстендил, управлява МПС марка ПЕЖО 607 с рег. № КН 6859 ВТ, собственост на Бинка Венкова Корубанска, ЕГН **********, като при проверката е установено, че посоченото МПС се движи по път отворен за обществено ползване без задна табела с регистрационен номер, поставен на определеното за това място.

За констатираното нарушение на С.К. е съставен АУАН серия GA, № 282905 от 09.08.2020 г., като същия бил предявен и връчен на нарушителя по надлежния ред. В акта не са вписани възражения от страна на нарушителя. Такива не са постъпили и в срока по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН.

На 17.08.2020 г. е издадено атакуваното НП. В постановлението са възпроизведени фактическите констатации по АУАН, като е наложено посоченото наказания. Постановлението е връчено на нарушителя на 26.10.2020 г.

 Въззивният съд е отменил НП като незаконосъобразно, приемайки че при издаване на АУАН и НП е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,  както и поради недоказаност на нарушението от обективна и субективна страна.

В пределите на касационната проверка по чл. 218 ал. 2 от АПК и във връзка с релевираното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон  крайния резултат за правилен.

Настоящия състав на касационната инстанция счита, че е допуснато съществено процесуално нарушение при издаването на процесното НП.

От доказателствата по делото е установено, че административното нарушение, за което К. е санкциониран, е извършено. При проверка от контролните органи е констатирано, че същият е управлявал на посочените дата, място и час процесното МПС без задна регистрационна табела. С нормата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП е разпоредено, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За неизпълнение на посочените изисквания, в ЗДвП е предвидена административнонаказателната разпоредба на чл. 175 ал. 3 пр. 2, съгласно която се налагат административни наказания на водач, който управлява МПС, което е регистрирано по надлежния ред, но е без табели с регистрационен номер. В конкретния случай посочената административнонаказателна разпоредба е приложена законосъобразно от наказващия орган с налагане на наказания в предвидения минимален размер.

Неправилен извод е направил въззивния съд, че в разпоредбата на чл. 175 ал. 3 пр. 2 от ЗДвП е използван израза „табели с регистрационен номер“, а в конкретния случай е установена липсата на една регистрационна табела. Макар и законодателят да е употребил израза „табели с регистрационен номер“, управлението на МПС при липсата на само едната от тях, осъществява състава на административното нарушение. В подкрепа на този извод е и нормата на  чл. 10 ал. 8 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, в която е предвидено, че при загубване или открадване на табела(и) с регистрационен номер, те се обявяват за издирване, а превозното средство се регистрира с нов регистрационен номер, като старият регистрационен номер не се използва повторно.

Между страните няма спор относно основния и съществен за процеса факт, а именно: управление на МПС без задна регистрационна табела, в какъвто смисъл са и свидетелските показания.

Настоящият касационен състав обаче счита, че АНО е следвало да приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН с оглед събраните гласни доказателства и представените писмени такива. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 от ЗАНН наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи „маловажните“ случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 от ЗАНН. В производството пред КРС са представени писмени доказателства /виж л.26 и л.27/, от които е видно, че К. се придвижва до работното си място – „Компресорна станция „Расово“ и обратно със собствения си автомобил, а предишния ден – 08.08.2020 г. процесният автомобил е преминал технически преглед, който би бил невъзможен при липсата на задна регистрационна табела. Когато деянието представлява „маловажен“ случай на административно нарушение, следва да се приложи чл. 28 от ЗАНН. Прилагайки тази разпоредба, наказващият орган освобождава от административнонаказателна отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по целесъобразност. Изразът в закона „може“ не обуславя действие при „оперативна самостоятелност“, а означава възлагане на компетентност. Отнася се за особена компетентност на наказващия орган за произнасяне по специален, предвиден в закона ред, а именно – при наличие на основанията по чл. 28 от ЗАНН да не наложи наказание и да отправи предупреждение, от което произтичат определени законови последици. Доколкото преценката за „маловажност на случая“ подлежи на съдебен контрол, неприлагането на чл. 28 от ЗАНН от административнонаказващия орган при наличие на предпоставките за прилагането му, е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.

 

Във връзка с гореизложеното КнАдмС намира решението на КРС като краен резултат за правилно и законосъобразно, поради което ще го потвърди.

 

Воден от горното и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260068/30.03.2021 г., постановено по АНД № 1294/2020 г. по описа на Районен съд – Кюстендил.

 

    Решението е окончателно.            

    Да се изпрати препис от решението на страните по делото.

                                                                                    

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                                             

 

  ЧЛЕНОВЕ: