Определение по дело №535/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 декември 2021 г. (в сила от 25 февруари 2022 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20217160700535
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

432

 

Гр. Перник, 22.12.2021 година.

 

Административен съд – Перник, в закрито заседание на двадесет и втори декември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

        Съдия: Ивайло Иванов

 

като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 535 по описа за 2021 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45, ал. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по жалба на В.О.Д., с ЕГН **********,*** срещу Решение № 173 от 29.10.2021 година на Общински съвет (ОбС) Радомир, по Протокол № 10 от 29.10.2021 година. Иска се отмяна на обжалвания акт с доводи за неговата незаконосъобразност.

С молба вх. № 4203/20.12.2021 година Общински съвет Радомир, чрез адвокат Г.Г. ***, до съда е отправено искане да допусне предварително изпълнение на оспорения административен акт.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник при служебната проверка за допустимост на производството установи следното:

От фактическа страна:

На 29.10.2021 година ОбС Радомир е приел Решение № 173, обективирано в протокол № 10 от 29.10.2021 година от редовно заседание на ОбС Радомир, проведено на 29.10.2021 година. Решението е взето по първа точка от дневния ред, по докладна записка вх. № С-198/19.10.2021 година, с вносител Пламен Алексиев – кмет на Община Радомир.

С разпореждане по настоящото дело от 16.11.2021 година съдът указа на жалбоподателя да формулира правен интерес от оспорването на Решение № 173 от 29.10.2021 година на Общински съвет (ОбС) Радомир, по протокол № 10 от 29.10.2021 година, като посочи изрично с какво пряко и непосредствено обжалваният акт засяга негови права, свободи или законни интереси, както и да представи документ за внесена държавна такса по сметка на Административен съд – Перник. Разпореждането е получено на 14.12.2021 година.

В 7-дневния срок, в молба вх. № 4215/21.12.2021 година, жалбоподателят, чрез пълномощника си адвокат Б.Б. ***, представя документ за внесена държавна такса, както и сочи, че същият е общински съветник в ОбС Радомир, и в това си качество не е съгласен с оспореното решение на ОбС Радомир, като излага допълнителни доводи за незаконосъобразност на оспорения акт. В молбата не се обосновава правен интерес на жалбоподателя вън от този, в качеството му на общински съветник – не се сочи изрично, каквото е указанието на съда, с какво пряко и непосредствено обжалваният акт засяга негови права, свободи или законни интереси.   

Не е спорно, че жалбоподателят В.О.Д., към момента на приемане на обжалваното Решение № 173/29.10.2021 година, както и към момента на депозиране на настоящата жалба и входиране на молбата от 21.12.2021 година е общински съветник в ОбС Радомир. Същият е участвал в това си именно качество и в заседанието на ОбС Радомир, проведено на 29.10.2021 година, на което е прието и обжалваното решение, което се установява от съдържанието на Протокол № 10/29.10.2021 година, включително е участвал и при гласуването на обжалваното решение, като видно е от съдържанието на Протокола. Жалбоподателят В.Д. е гласувал против така приетото решение.

От правна страна:

Жалбата, е процесуално недопустима за разглеждане по следните съображения:

Общинският съвет е орган на местното самоуправление и се състои от избраните общински съветници. Пълномощията на общинския съветник възникват от деня на полагането на предвидената в ЗМСМА клетва (чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА). От този момент общинският съветник има законово регламентирани права и задължения. Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА общинският съветник има право да участва в обсъждането и решаването на всички въпроси от компетентността на съвета. Приетото с мнозинство решение е решение на колективния орган, независимо кой общински съветник е гласувал „за“, кой „против“ и кой „въздържал се“. В случая оспорващият общински съветник В.Д. е присъствал, гласувал е, и не е бил съгласен с мнозинството. Общинският съветник, в това си качество, не е индивидуален участник в административното правоотношение, което се развива между общинския съвет като колективен административен орган и субекта, адресат на административния акт. След като решенията изхождат от името на колективния орган като цяло, а не на отделни негови членове, то и общинският съветник не може да има правен интерес, различен от този на колективния орган.

В разпоредбата на чл. 120 от Конституцията на Република България е предвиден всеобщ съдебен контрол за законосъобразност на актовете и действията на административните органи. Правото на обжалване обаче не е неограничено.

Правният интерес да се иска отмяна на един административен акт се обуславя от една страна от непосредственото негативно въздействие в правната сфера на лицето, до което се отнася този акт. Такъв интерес не се обосновава и доказва по делото, поради което не се установява права и законни интереси на жалбоподателя да са засегнати лично, пряко и непосредствено от решението на ОбС – Радомир.

От друга страна жалбоподателят, в качеството си на общински съветник, не притежава самостоятелно право на жалба по отношение на административен акт на колективен орган, какъвто е общинският съвет и в чийто състав участва. Жалбоподателят, в качеството му на общински съветник, не разполага с правомощия, подобно на областния управител или кмета на Общината по чл. 45, ал. 4 и ал. 4 от ЗМСМА – за контрол на актовете на ОбС. Приложимият ЗМСМА не съдържа правна норма, която да допуска обжалване на решенията на общинския съвет от общински съветник. Съдебното оспорване законосъобразността на административните актове, в конкретния случай на решението ОбС Радомир, винаги трябва да се основава на нормативно овластяване със закон.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че е сезиран с процесуално недопустима за разглеждане по същество жалба, тъй като същата е подадена от една страна от лице без доказан личен, пряк и непосредствен интерес от обжалване на решението на ОбС Радомир, както и от друга – подадена е от лице, притежаващо качеството на общински съветник, в което качество същото не разполага с активна процесуална легитимация да оспори решение на общински съвет, част от чийто състав е. Жалбата следва да се остави без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

Предвид изложеното съдът намира, че е налице процесуална пречка за разглеждане и на направеното искане за допускане предварителното изпълнение на решението на обжалваното решение на ОбС Радомир.            

Мотивиран от гореизложеното, на основание чл. 159, т. 4 от АПК, настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.О.Д. – общински съветник в Общински съвет Радомир, с ЕГН: **********, с адрес: ***, против Решение № 173 от 29.10.2021 година на Общински съвет Радомир, по протокол № 10 от 29.10.2021 година, като недопустима.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане вх. № 4203/20.12.2021 година на Общински съвет – Радомир, чрез адвокат Г.Г. ***, за допускане на предварително изпълнение на решение № 173 от 29.10.2021 година на Общински съвет – Радомир, по протокол № 10 от 29.10.2021 година.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 535 по описа за 2021 година на Административен съд – Перник.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

Съдия:/п/