Р
Е Ш Е Н И Е
№ 169/1.3.2021г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на втори
февруари, две хиляди двадесет и първата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
|
при секретар |
Димитрина Г. |
и
с участието |
на прокурора |
|
изслуша
докладваното |
от съдия |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
по адм. дело № 1192 по описа на съда за 2020 г. |
Производството
е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските
структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/ и е образувано по жалба на ЕТ „Г. А.“, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление гр. Стрелча, ул. „*****“ № **, подадена чрез адв. В.Г.А. САК
против Решение на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма
"Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. /УО на ОПИК/ и Главен директор
на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност в Министерство на икономиката,
обективирано в одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения
по сформираната седма оценителна сесия, в частта му, в която е отказано отпускането
на безвъзмездна финансова помощ, заявена от кандидата чрез проектно предложение
рег. № BG16RFOP002-2.073-14364 в ИСУН по обявена процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19", по Оперативна програма
"Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.
В жалбата се
твърди, че в оспорената част, административният акт е издаден при съществени нарушения
на административнопроизводствените правила и при несъответствие с приложимия материален
закон. Посочено е, че са налице основанията на чл. 146, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4
от АПК за незаконосъобразност на обжалвания акт. Излагат се съображения, че неправилно
административният орган е приел, че кандидатът не отговаря на условията по програмата
и в частност на: 1. изискването от Критерии за допустимост по т. 11. 1, подт. 5
от Условията за кандидатстване и изпълнение на процедурата, съответно Критерии
16 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" и
2. изискването на т. 9 "Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова
помощ за конкретен проект" от Условията за кандидатстване, съответно Критерии
25 от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения". В
подкрепа на това си становище жалбоподателят посочва, че противно на твърдяното,
едноличният търговец е регистрирал нетни приходи от продажби за 2019 г. в размер
на 373 135.46 лв. Моли се да бъде прогласена нищожността му, респективно да се отмени като неправилен и незаконосъобразен.
Ответникът по
делото – РУО на ОПИК – Главен директор на главна дирекция "Европейски фондове
за конкурентоспособност" при Министерство на икономиката на РБ, редовно призован,
се представлява от Г. Л. – служител с юридическо образование, който по изложени
съображения моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна. Счита, че подаденото
проектно предложение изцяло не отговаря на правилата за кандидатстване и правилно
е отказано финансиране от административния орган. Представя доказателства в подкрепа
на твърденията си. Претендира направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:
Съобразно разпоредбата
на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, чрез своя заповед № РД-16-375 от 12.05.2020 г. /лист
18/ РУО на ОПИК е одобрил обява за откриване на процедура и общи условия за кандидатстване
и изпълнение за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявената процедура
на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", Приоритетна
ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", инвестиционен приоритет
2. 2. "Капацитет за растеж на МСП", Оперативна програма "Иновации
и конкурентоспособност" 2014-2020 г., като тези условия и пълният пакет с документи
за участие са публикувани и обществено достъпни в изпълнение на изискването на чл.
26, ал. 6 от ЗУСЕСИФ.
Със Заповед №
РД-16-381 от 14.05.2020 г. на РУО на ОПИК /лист 21/ са утвърдени опростени процедурни
правила за работа на оценителната комисия, като със Заповед № РД-16-380 от
14.05.2020 г. на органа /лист 27/ е определен и съставът на оценителната комисия.
Съгласно одобрените условия за кандидатстване началният момент за подаване на проектни
предложения е 10:00 ч. на 14.05.2020 г., а крайният срок за това е определен на
16:00 ч. на 15.06.2020 г. Съгласно опростените правила за работа на комисията тя
трябва да извърши комплексна оценка на проектните предложения, като анализира дали
съответните кандидати, чрез подадените от тях проектни предложения отговарят на
минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване.
Чрез подадено
проектно предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.073-14364 ЕТ „Г. А.“ гр. Стрелча
/лист 123/ е кандидатствал за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по
обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения
в т. ч. и Декларация за финансови данни /Приложение № 2/. Видно от приложения по
делото доклад изх. № 93-00-1758 от 24.09.2020 г. на председателя на оценителната
комисия /лист 136/, към който доклад е приложен и списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения, проектното предложение на кандидата е присъединено и разгледано
в образуваната на 11.08.2020 г. петнадесета оценителна сесия -
BG16RFOP002-2.073-S15. От приложения оценителен лист /лист 125/ конкретното предложение
е разпределено на оценителя Т. М. Н., упълномощена със Заповед № РД-16-696/10.08.2020
г. /лист 44/. В изложената комплексна оценка е посочено, че кандидатът не отговаря
на два от критериите за допустимост, а именно: критерии 16 и 25 от "Критерии
и методология за оценка на проектните предложения".
Посочено е, че
съгласно представената Декларация за финансови данни стойността от нетните приходи
от продажби на кандидата за месец април
2020 г. е 17 112.86 лева, а нетните продажби за 2019 г. съгласно
предоставената информация от НАП възлиза на 0,00 лева. В заключение е изложено,
че кандидатът не може да получи безвъзмездна финансова помощ, като проектното предложение
следва да бъде отхвърлено. Списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения,
из между които е и това на жалбоподателя е предоставен с коментирания по-горе доклад
на РУО на ОПИК.
Със своето решение
от 24.09.2020 г. РУО на ОПИК е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни
предложения по проведената петнадесета оценителна сесия и е отказал на ЕТ „Г.
А.“ предоставянето на изисканата сума в размер от 10 000 лв., представляваща безвъзмездна
финансова помощ по обявената процедура. Органът е обосновал своето решение, като
е възпроизвел констатациите от оценителния лист и е допълнил, че в случаите, при
които е налице установено несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27 от
"Критериите и методологията за оценка на проектните предложения" конкретното
проектно предложение се отхвърля.
По делото са
представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната
преписка по издаване на оспореното решение, както и документите представени от жалбоподателя
– ГДД за 2019 г., отчет за приходите и разходите за 2019 г. Съгласно представената информация от страна на едноличния
търговец е подадена ГДД като в част V от декларацията – "Определяне на данъчния
финансов резултат и дължимия корпоративен данък", на ред 1. 1 в т. ч. нетни
приходи от продажба е декларирано 0.00 лв.
Въз основа на тази фактическа
обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.
Разгледана по същество жалбата
е неоснователна.
Съгласно чл.
38, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад,
съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ РУО издава мотивирано
решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко предложение,
включено в списъка по чл. 35, т. 3 от същия закон, каквото е и настоящото. Както
вече бе посочено по конкретната процедура са приети опростени процедурни правила
за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2. 14 от тези правила в срок от три
работни дни РУО одобрява представените му списъци или ги връща за корекции, като
според т. 2. 18 кандидатите, на които е отказано отпускането на безвъзмездна финансова
помощ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият списък с отхвърлени
предложения.
Съгласно чл.
9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията
или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено
от него лице. Със своя Заповед № РД-16-457 от 12.06.2020 г. /лист 13/ Министърът
на икономиката е определил Илияна Илиева, изпълняваща длъжността главен директор
на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" при Министерство
на икономиката на РБ за лице, което да изпълнява функциите на РУО на ОПИК, като
в този смисъл оспореното решение се явява издадено от компетентен орган. На следващо
място съдът намира, че актът е издаден в съответствие с изискванията на чл. 59,
ал. 2 от АПК, като съдържа фактическите и правните основания за издаването му. В
същия са посочени конкретни обстоятелства и правни изводи, въз основа на които е
отказано предоставянето на финансовата помощ.
Съдът счита,
че оспореният акт е издаден при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените
правила и при съобразяване с целта на закона. Производството по предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие
с утвърдените опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия и съобразно
опростените условия за кандидатстване, които правила и условия са в съответствие
с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците.
Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна
финансова помощ по опростени правила, вкл. без публикуване на покана за набиране
на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по
процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието
на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за
кандидатстване и документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря
на изискванията за бенефициент. С оглед приетите опростени правила по процедурата
проверката включва едновременно, както допустимост, така и техническа и финансова
оценка. Тази проверка се извършва от един оценител, на когото е разпределено конкретно
предложение, като резултатите от нея се обективират в оценителен лист. В конкретния
случай не се наблюдават допуснати нарушения в проведената петнадесета оценителна
сесия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка, на проектно
предложение рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2. 073-14364.
Наведеният административноправен
спор е по отношение дали проектното предложение на ЕТ „Г. А.“ гр. Стрелча отговаря
на предварително зададените критерии за допустимост и останалите изисквания за предоставяне
на финансова помощ. Тук е моментът да се подчертае, че утвърдената документация
по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, утвърдени по
съответния ред от УО е със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни
предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават,
обективира в себе си изричното волеизявление на административен орган, с което се
създават конкретни права и задължения. Съобразно т. 11. 1, подт. 5 от Условията
за кандидатстване, кандидатите следва да са регистрирали поне 20% спад в оборота/нетни
приходи от продажби за месец април 2020 г. спрямо средния месечен оборот за
2019 г. Ясно е разписано, както в условията за участие, така и в Приложение № 4
към тях - одобрените критерии и методология за оценяване – всичките част от документацията
по процедурата, че посочените изходни данни ще се извличат от представената към
проектното предложение Декларация за финансови данни /Приложение № 2/, както и чрез
служебна проверка в НАП, относно нетните приходи от продажби за 2019 г., като данните
ще се извличат на база подадена декларация по чл. 92 от ЗКПО. В Приложение № 4 недвусмислено
е посочено, че при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното
предложение ще бъде отхвърлено, като в контекста на това следва да се посочи, че
коментираният критерии за допустимост в конкретния случай е подведен в т. 16. В
т. 9 от условията за кандидатстване – Минимален и максимален размер на финансовата
помощ е посочено, че същата може да бъде заявена в размер до 10% от нетните приходи
от продажби, декларирани от лица, които се облагат с корпоративен данък в ГДД по
чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. Същото изискване е заложено в т. 25 от Приложение №
4.
С оглед доказателствата
по делото и съобразно представения оценителен лист се установява, че при извършената
проверка са установени двете несъответствия от изискванията на т. 16 и т. 25. Неизпълнението
на тези изисквания е установено след извършена служебна справка в НАП, която представя
данните, посочени от кандидата в подадената от него ГДД за 2019 г., при условие,
че кандидатите са подали такава декларация към датата на подаване на проектното
предложение – т. 27 от Приложение № 4.
В Приложение
№ 2 към проектното си предложение – Декларацията за финансови данни кандидатът е
посочил в т. III, стойност на оборота /нетни приходи от продажби/ за месец април
2020 г. сумата в размер на 17 112.86 лв., а нетните продажби по ГДД за
2019 г. – 0,00 лв.
Независимо декларираното,
както бе посочено по-горе при извършване на оценка на проектните предложения е необходимо
извършването на служебна проверка в НАП по отношение данните от подадената ГДД за
2019 г. В случая тази проверка, извършена съответно в хода на сформираната седма
оценителна сесия е установила, че декларираният размер на нетните приходи от продажби
за участника през 2019 г. е 0.00 лв. Това от своя страна опровергава данните от
представената декларация, дори и същите да бяха такива, каквито жалбоподателят твърди.
В случая за извършващия проверката не е съществувало задължение да изпраща до кандидата
уведомление за установени нередности, тъй като формално не е установена каквато
и да било липса на документи, съответно данни, като за проверяващия е била налична
достатъчно информация, получена по служебен ред от НАП. За извършващия проверката
не е съществувало и задължение да проверява допълнително или да съпоставя данните,
които сам кандидатът е посочил в декларацията с тези, които служебно са предоставени
от приходната агенция, дори и да се наблюдава разлика между тях, тъй като в условията
за кандидатстване и критериите и методологията за оценка ясно е посочено, че за
декларираните от кандидата данни се извършва служебна проверка за потвърждение от
компетентен държавен орган, в чиято основна сфера на действие и регулация попада
администрирането, обработването и контрола върху декларираната от задължените субекти
данъчно-осигурителна информация. Извършената служебна проверка в НАП е представила
актуална и достоверна информация за декларирани обстоятелства, което всъщност правилно
отразява и принципното положение, че кандидатите следва да отговарят на условията
за допустимост и останалите въведени изисквания и критерии най-късно към дата на
издаване на крайния административен акт – в случая оспореното решение.
Както бе посочено ГДД за 2019 г. следва да бъде
вече подадена към датата на подаване на самото проектно предложение. Видно от представената
по делото информация действително дружеството е подало ГДД за 2019 г. В тази декларация
/ГДД/ размерът на нетните приходи от продажби е посочен в размер от 0.00 лв. По
делото безспорно се установи, че към датата на издаване на оспорения акт, посочените
в него фактически основания съществуват и правилно към тях е приложената правна
норма на чл. 38 от ЗУСЕСИФ от страна на РУО на ОПИК.
С оглед по-горе
изложеното в конкретния случай, административният орган правилно е приложил относимия
регламент по процедурата, като към момента на извършваната от него проверка и въз
основа на служебната справка от НАП, отразяваща данните от подадена ГДД за 2019
г., е приел, че жалбоподателят не отговаря на условията за кандидатстване и поради
това същият се явява недопустим кандидат. Решението му в оспорваната част е издадено
от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените
правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което
жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този изход
на спора искането на ответника за разноски се явява основателно и следва да бъде
уважено, като на основание чл. 143, ал. 3 във връзка с чл. 144 от АПК, чл. 78, ал.
3 и 8 от ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ ще следва жалбоподателят
да бъде осъден да му заплати сумата от 100 лв., представляваща възнаграждение за
юрисконсулт.
Водим от горните
мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение четвърто от АПК, Административен
съд – Пазарджик, III - състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на ЕТ „Г. А.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стрелча, ул.
„****“ № **, подадена чрез адв. В.Г.А. САК против Решение на Ръководителя на управляващия
орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"
2014-2020 г. /УО на ОПИК/ и Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентноспособност
в Министерство на икономиката, обективирано в одобрен списък на предложените за
отхвърляне проектни предложения по сформираната седма оценителна сесия, в частта
му, в която е отказано отпускането на безвъзмездна финансова помощ, заявена от кандидата
чрез проектно предложение рег. № BG16RFOP002-2.073-14364 в ИСУН по обявена процедура
за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г.
ОСЪЖДА ЕТ „Г.
А.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стрелча, ул. „***“ №
**, да заплати на РУО на ОПИК – Главен директор на главна дирекция "Европейски
фондове за конкурентоспособност" при Министерство на икономиката на РБ
сумата от 100 (сто) лева, направени по делото разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на
Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ: /п/