Решение по дело №6321/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260594
Дата: 15 октомври 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.)
Съдия: Елена Иванова Балджиева
Дело: 20194520106321
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е       № 260594

 

гр. Русе, 15.10.2021 г.

 

В   ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

РУСЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VI гр. състав, в публично заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                         Съдия: ЕЛЕНА БАЛДЖИЕВА

 

при секретаря Галя Георгиева и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 6321 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази:

Предявените искове са с  правно основание основание чл. 85, ал.1, т.1 вр.ал.4 ЗПУ в.вр.чл. 79, ал.1 ЗЗД и чл. 86 ЗЗД.

Ищецът "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД твърди, че е дилър за североизточна България на автомобили от марките "Субару" и „Киа", като притежава офис, шоурум, автосервиз и магазин за авточасти в гр. Габрово.

През месец януари 2019 г. лицето М.Т.от гр. София имало нужда от подмяна на тапицирания таван за лекия си автомобил "Субару". Свързал се с представител на офиса в гр. Габрово и поръчал на ищеца да му достави в гр. София такъв таван.Т.бил уведомен от дружеството - ищец, че стойността на исканата вещ е 755,00 лв. с ДДС, като той се съгласил с обявената му цена. В изпълнение на заявката, от "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД се свързали с представителя за ЕС на марката "Субару" в Италия, откъдето закупили заявената вещ. Посочената авточаст била с реално тегло от 8 /осем/ килограма, опакована в кашон с уплътнители, с габаритни размери 30x190x140 см., доставена в този си вид и опаковка в офиса на ищеца в гр. Габрово. След като клиентътТ.бил уведомен, че заявената от него вещ е пристигнала в България, същият изявил желание тя да му бъде изпратена и доставена до офис на "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД в гр.София, откъдето да си я получи.

В изпълнение желанието на клиента, страните сключили договор за куриерска услуга, въз основа на който ответникът Еконт Експрес” ООД е приел от ищеца „ВЕКО ОЙЛ“ ЕООД пратка /тапициран таван за лек автомобил "Субару "/, със задължение да я достави до Т.. За извършения превоз ответното дружество е издало товарителница № ***от 29.01.2019г.

Вещта, предмет на Договора за превоз била доставена от офиса на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД в гр.Габрово от служителката във фирмата Л.В., до офиса на отв. "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД в гр. Габрово, във вида и опаковката, с която пристигнала в РБългария от Италия. В офиса на ответника, пратката била приета за транспортиране от служителя Н. С., който я прегледал и не констатирал нарушения по целостта на стоката и опаковката.

В.указала на С., че пратката следвало да се превозва легнала върху широката си плоска част, а не в изправено положение, като върху нея не следвало да се поставят тежки предмети. Следвайки дадените указания, С. в присъствието на В.поставил стикери с посоката, в която следвало да се постави вещта при транспортирането и направил снимки. Тъй като пратката била обемиста, но с реално тегло от 8 кг. и на значителна стойност, С. обяснил на В., че съгласно техните вътрешни правила за цени на транспортните услуги следвало по съответна формула да се преизчисли реалното тегло и обема в т.нар. "обемно тегло", което в случая възлизало на 133,00 кг., а стойността на транспортната услуга възлизала на 85,88 лв. с ДДС. В.се съгласила с условията и заплатила цената на транспортната услуга, като в съставената товарителница била посочена и стойността на превозваната вещ - 755,00 лв. с ДДС. Оформената пратка била с "право на преглед" от клиента при получаването й.

Пратката била транспортирана от гр. Габрово до гр. София от ответника, като на 30.01.2019 г. същата била доставена на клиента Т., който я прегледал в офиса на "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД в гр. София и установил, че доставеният му тапициран таван за л.а. "Субару" бил пречупен в долната си част и негоден за употреба, като отказал получаването му.Т.незабавно уведомил по телефона ищеца за горните обстоятелства като заявил, че не се отказва от поръчката, но желаел да получи здрав таван.

От страна на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД още същият ден направили Рекламация до "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД на посочения от последния телефон за рекламации №0700 17 300, заявявайки претенции по заплащане стойността на повредената при транспортирането вещ, обявена в товарителницата. Рекламацията била заведена у ответника под № ***/30.01.2019 г.

Ответникът, вместо да заплати обявената в товарителницата стойност от 755,00 лева, на 02.02.2019 г. изпратил на ищеца Споразумителен протокол, в който се твърдяло, че нямал вина за случая и не бил допуснал нарушения при превоза на вещта, като отказал плащане.

От своя страна, пък, "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД отказал да подпише изпратения му Споразумителен протокол.

Отказа на ответника мотивирал ищеца да сигнализира с жалби "Комисията за регулиране на съобщенията". Последната разпоредила извършването на проверка по случая. В Становището си до КРС, заведено с вх. № ***/13.05.2019 г., отв. "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД заявил, че по част от релацията, по която се транспортирала пратката, не е била спазена указаната посока, но твърдял, че нарушаването на цялостта й се дължало на собственото й тегло и "погрешните указания" на изпращача в лицето на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД.

На 26.02.2019 г. повредената при транспортирането вещ е била върната на ищеца. До настоящия момент от страна на ответника не било изплатено никакво обезщетение на ищцовото дружество.

Ищецът твърди още, че за да изпълни поетото към Т.задължение по доставката на искания тапициран таван за л.а. "Субару", закупил друг, нов таван, който на 05.03.2019 г., чрез друг превозвач е бил доставен на клиента.

Твърди, че от страна на ответника, не са били спазени указанията на ищеца за начина на транспортирането й, вследствие на което тази вещ била повредена. Предвид характера на повредата и естеството на материята, от която бил изработен процесния тапициран таван за лек автомобил, тази повреда не би могла да се отстрани чрез ремонт на вещта и правела последната негодна за обичайната й употреба, т.е. следвало да се приеме, че е налице пълното й унищожаване /погиване/. Поради това, считат, че ответника следвало да носи за повреждане /погиване/ на товара, като дължи на ищцовото дружество обезщетение за повреждане /погиване/ на товара в размер на 755,00 /седемстотин петдесет и пет/ лв.

Моли съда да осъди "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД- гр. Русе, ЕИК *********, да заплати на ищеца "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД - гр. Русе, ЕИК *********, сумата от 755, 00 лв., представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди от неточно изпълнение на договорно задължение – повреда на пратка / тапициран таван за лек автомобил "Субару "/ при осъществяване на куриерска услуга по договор, сключен с товарителница № ***от 29.01.2019 г., ведно със законната лихва за забава от 30.01.2019 г. до окончателното изплащане на сумата и направените по делото разноски.

В срока по чл.131 ГПК ответникът е подал писмен отговор на исковата молба. Заявява се оспорване основателността на исковата претенция. Моли съда да отхвърли иска като неоснователен и недоказан. Претендира направените по делото разноски.

Районният съд, съобразявайки становището на страните, събраните по делото доказателства по вътрешно убеждение и приложимия закон прие за установено от фактическа и правна страна, следното:

Предявените искове са с  правно основание основание чл. 85, ал.1, т.1 вр.ал.4 ЗПУ в.вр.чл. 79, ал.1 ЗЗД и чл. 86 ЗЗД. Ищецът носи тежестта да докаже валиден договор за пощенска услуга; виновно неизпълнение на задължение; настъпилите вреди; причинна връзка между неизпълнението и вредите; размера на претендираните вредипретърпяна загуба и пропусната полза.

По делото се установява, че страните са сключили договор за куриерска услуга, въз основа на който ответникът Еконт Експрес” ООД е приел от ищеца "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД пратка /тапициран таван за лек автомобил "Субару "/, със задължение да я достави до М.Т.. За извършения превоз ответното дружество е издало товарителница № ***от 29.01.2019г., в която  била посочена стойността на превозваната вещ – 755.00 лева с ДДС.

Страните не спорят, че пратката била транспортирана от граброво до гр.София от ответника, като при доставката на пратката на 30.01.2019г. е била установена повреда на същата. Ищецът е заявил рекламация до ответника  на посочения от последния телефон за рекламации №0700 17300, заявявайки претенции за плащане  стойността на повредената при транспортирането вещ, обявена в товарителницата. Рекламацията била заведена при ответника под № ***/30.01.2019г. На 02.02.2019г. ответникът изпратил на ищеца споразумителен протокол, в който се твърди, че нямал вина за случая и не е допуснал нарушения при превоза на вещта, като отказал плащане. От своя страна ищеца  "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД отказал да подпише изпратения му Споразумителен протокол.

По повод отказа на ответника, ищеца сигнализирал "Комисията за регулиране на съобщенията" с жалби. Последната разпоредила извършването на проверка по случая. В Становището си до КРС, заведено с вх. № ***/13.05.2019 г., отв. "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД заявил, че по част от релацията, по която се транспортирала пратката, не е била спазена указаната посока, но твърдял, че нарушаването на цялостта й се дължало на собственото й тегло и "погрешните указания" на изпращача в лицето на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД.

По делото са събрани и гласни доказателства с показанията на св.Л.С.В., от които се установява, че пратката е била приета от ответника за транспортиране до град София от офиса на ищеца в град Габрово, където е била прегледана от служител на "ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД, преопакована от него и приета за транспортиране, като са били поставени стикери, указващи, че пратката е „чуплива“ и следва да се превозва в изправено положение, легнала върху тясната си страна. Доставката имала  опция оглед, при който в офис на ответника в грофия получателят е отказал доставката поради повреда, а именно- в единия си край описания тапициран таван за л.а. „Субару“ бил пречупен.

От заключението на изготвената от в.л. инж.Н.Н. техническа експертиза №314/2020г. по описа на ОДМВР – град Габрово се установява, че съгласно указанията на производителя и изпращача са били поставени стикери, указващи, че стоката следва да се транспортира в изправено положение (върху тясната страна на опаковката), както и че стоката е "чуплива" (стр.12 от експ., Ф.к.№8). Установено е наличието и на стикери за посока, различна от посочената.

В изготвените автотехническа и допълнителна автотехническа експертизи, изгответни от в.л. Ж.Г. става ясно, че масата на процесния детайл е 8 кг.  И изхождайки от масата му, то същата не може да предизвика увреждането му независимо дали е в легнало или изправено положение. Вещото лице уточнява, че за да се увреди детайла, върху него трябва да е действала сила чрез външно натоварванепоставен тежък предмет или действие на ускорение чрез удар.

По делото е прието и заключение по съдебно-техническа експертиза, изготвена от проф.динж.Ив., видно от което уврежданията по стоката са получени «вследствие действието на контактни сили с други сравнително тежки предмети, които действали вертикално надолу в изправено положение на транспортираната вещ. Вещото лице допълва, че е невъзможно увреждането да е вследствие на собственото тегло на стоката.

В §1, т.18 от ДР на ЗПУ е дадена легална дефиниция на понятието „куриерска услуга” – пощенска услуга с добавена стойност над универсалната пощенска услуга, която гарантира освен по-голяма бързина и надеждност на приемане, пренасяне и доставяне на пратките лично на получателя и предоставяне на всички или някой от изброените в разпоредбата допълнителни услуги. Разпоредбата на чл.21 от същия закон задължава пощенските оператори да изготвят общи условия на договора с потребителите и предвижда, че не е необходимо подписване на индивидуални договори, т.е. отношенията между страните следва да се уредят, съобразно ОУ.  Съгласно чл.11 от ОУ на „Еконт Експрес” ООД, договорът за куриерска услуга се счита сключен с приемане на пратката от подателя. Ответникът се е задължил да изпълни заплатената от потребителя услуга и да предприеме всички мерки и действия за охрана и опазване на пратката (чл.37 и чл.13.8). В случая страните не спорят и по делото се установява, че пратката е била увредена при транспортирането й.

В разпоредбата на чл. 85, ал.1, т.1 от ЗПУ е предвиден фактическият състав за възникване отговорността на пощенския оператор, а именно: 1. Действително договорно правоотношение, по силата на което операторът е приел да извърши съответната пощенска услуга – пренос и доставка на вътрешни и международни пощенски колети, препоръчани пощенски пратки, пощенски пратки с обявена стойност и с наложен платеж, както и пощенски пратки с добавена стойност над универсалната пощенска услуга по смисъла на; 2. Частично или цялостно неизпълнение, поради загуба, кражба или повреждане изцяло или частично. По делото се установява, а и не е спорно, че такава отговорност за ответника е възникнала, като спора между страните е относно размера на дължимото обезщетение.

Разпоредбата на чл. 85, ал.4 от ЗПУ задължава операторите да включат конкретните размери на обезщетенията по ал. 1 в общите условия на договорите с потребителите. Според чл.82 от раздел ХI на ОУ на ответника, куриерът носи отговорност за преки щети  по пратката, не и за пропуснати ползи. Обезщетението за липса или повреда на част от съдържанието на куриерска пратка с обявена стойност се определя от куриера и е в размера на действителната стойност на нанесената щета, но не повече от обявената стойност (чл.88.1 от ОУ). За действителна стойност на нанесената щета се приема тази, с която би могло да се възстанови пратката във вида, в който е предадена за превоз, като при различия във възможните стойности за възстановяване се приема най-ниската. – така чл.88.5 от ОУ. С оглед на горното съдът приема, че на ищеца се дължи обезщетение в размер на посочената цена на увредената пратка към датата на увредата, видно от  товарителница № ***от 29.01.2019г., в която  била посочена стойността на превозваната вещ – 755.00 лева с ДДС. Именно с тази сума ищецът може да  възстанови предадената за пренасяне стока във вида, в който е предадена за превоз.

Върху уважения размер на исковата претенция в полза на ищеца следва да се присъди и законната лихва от 30.01.2019г. до окончателното плащане.

С оглед изхода на спора и по правилата на чл.78, ал.1 от ГПК разноските са в тежест на ответника, съобразно представения по делото списък по чл.80 от ГПК в размер на 780.00 лева, както следва: 50,00 лв. – държавна такса, 300,00 лв. – адвокатско възнаграждение, 430,00 лв. – възнаграждение за вещи лица.

Воден от горното, Русенският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСЪЖДА „Еконт Експрес” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, бул.”Славянски” №16 да заплати на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.”Фридрих Енгелс” №60, бл.45, вх.А, ет.1, представлявано от управителя Красимир Г. Конов сумата от 755,00 лв. с вкл.ДДС, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди от неточно изпълнение на договорно задължение – повреда на пратка / тапициран таван за лек автомобил "Субару"/ при осъществяване на куриерска услуга по договор, сключен с товарителница № ***от 29.01.2019г., ведно със законната лихва върху сумата от 30.01.2019г. до окончателното плащане.

            ОСЪЖДА „Еконт Експрес” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, бул.”Славянски” №16 да заплати на "ВЕКО ОЙЛ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Русе, ул.”Фридрих Енгелс” №60, бл.45, вх.А, ет.1 направените по делото разноски в размер на 780.00 лв.

            Решението подлежи на обжалване пред Русенски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: