Решение по дело №69/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 58
Дата: 9 март 2020 г. (в сила от 9 март 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700069
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 09.03.2020  г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на пети март две хиляди и двадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №69 по описа за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 172, ал. 5 и ал. 6 от ЗДвП.

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№803/17.02.2020 г. подадена от Й.Х.Й. с ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0451-000013/04.02.2020 г. издадена от Началник РУ към ОДМВР – Ловеч, РУ Ябланица, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „БМВ 325 И“ с рег.№ ******, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца от 04.02.2020 г.

Административният орган е представил по делото копие от преписката по издаване на оспорената заповед.

Жалбоподателят твърди, че при издаването на процесната заповед са допуснати съществени нарушения на закона, обстоятелствата и фактите, посочени в заповедта, не съответстват на действителната фактическа обстановка. В съдебното заседание по съществото на спора се явява лично. Поддържа жалбата.

Ответникът по жалбата Началник сектор ПП при ОДМВР-Ловеч, не се представлява.

По делото са събрани писмени и гласни доказателства, представено е и заверено копие от административната преписка по издаване на обжалваната заповед.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Съгласно чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП на собственик, който не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози, се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътното превозно средство за срок от 6 месеца до една година.

Видно от представеното по делото заверено копие от АУАН № 9726/04.02.2020 г., съставен от служител на ОДМВР – Ловеч, РУ – Ябланица, на 04.02.2020 г. служители на РУ – Ябланица са извършили проверка на жалбоподателя Й.Х.Й., който е бил водач на МПС марка БМВ с рег.№ ******, негова собственост. По време на проверката жалбоподателят е отказал да му бъде извършена проверка за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта. Издаден му е талон с № 0004448 /лист 91/. Няма данни и жалбоподателят не твърди да се е явил в ЦСМП Ябланица в определения срок за извършване на изследване.

За извършеното нарушение по чл. 174, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП е съставен посочения по-горе АУАН.

Чл. 174, ал. 3, пр.1 от ЗДвП Водач на моторно превозно средство, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв.

На същата дата 04.02.2020 г. въз основа на съставения АУАН на Й.Х.Й. е наложена процесната принудителна административна мярка „прекратяване регистрацията на МПС“, като срокът й е определен  на шест месеца. Отнети са СРМПС № ********* и са свалени два броя регистрационни табели с номер ******.

По делото е разпитан свидетел. От показанията на свидетелката М. се установява, че действително на жалбоподателя е извършена проверка от служители на МВР. Изложеното от свидетелката кореспондира с представените по делото писмени доказателства.

С оглед разпоредбата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП в редица хипотези, включително в случаите по чл. 171, т. 2а, свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на АУАН на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в случаите на чл. 171, т. 2а изрично е посочено, че се изземват и табелите с регистрационен номер. Т.е. административният орган действа в условията на обвързана компетентност. Достатъчно основание е съставянето на АУАН за нарушение, покриващо състава на някоя от хипотезите по чл.171, т.2а от ЗДвП, в случая става дума за хипотезата на буква „б“.

Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

Законосъобразността на наложената принудителна административна мярката съдът е длъжен да прецени в съответствие с правилото на  чл. 142, ал. 1 АПК.

Към момента на издаване на заповедта за прилагане на мярката е безспорно, че е налице съставен АУАН за визираното в чл.171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП административно нарушение. Всички събрани доказателства сочат наличието на материално-правните предпоставки за издаване на процесната заповед за налагане на ПАМ.

Пред административния орган до издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават събраните в административното производство доказателства за наличие на предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ значение има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на материална компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН за нарушение, визирано в чл. 171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити на заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие с целта на закона.

 На първо място е налице безспорна материална компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото Заповед № 295з-805/25.04.2017 г. на директор на ОДМВР – Ловеч.

Безспорно е съставен АУАН против Й.Й., който съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението на чл. 174, ал.3, предл.първо от ЗДвП, и е посочена относимата законова разпоредба. АУАН е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Подписан е. Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила за описаните в него факти.

Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена в писмена форма, съдържа необходимите реквизити, визирани в разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е мотивиран, включително и чрез препращане в съдържанието му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа, и сторените правни изводи, посочен е и срокът на действие на наложената временна ПАМ.

Наложената мярка съответства на целта на закона, като приложението й е ограничено в минималния предвиден от закона срок.

Прилагането на ПАМ не съставлява административно-наказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Налице е самостоятелност на производството по прилагане на ПАМ по отношение на административно-наказателната или наказателната отговорност на водача за допуснати нарушения на ЗДвП. Принудителната административна мярка по чл. 171 ЗДвП се прилага без оглед на вина и независимо от понесена административна или наказателна отговорност.

Конкретните цели на принудителната административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона за движение по пътищата, според които законопроектът е насочен към въвеждане на мерки за подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението. Промените са съобразени с Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011 - 2020 г., приета с Решение на № 946 от 22 декември 2011 г. на Министерския съвет. Предвидената мярка е израз на държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС с обществено значима цел, с оглед значителния брой жертви и пострадали от т. нар. „война на пътя“. Мярката е приета от законодателя недвусмислено, представлява част от действащото право, следва да бъде приложена при наличието на всички материално и процесуално-правни предпоставки. Това въздействие е преценено от законодателят като превенция срещу извършването на правонарушения по ЗДвП и по този начин се постига възпиращият ефект на мярката.

Законът изрично предвижда прилагането й по отношение на собственик на МПС, отказал да му бъде извършена проверка за установяване концентрацията на алкохол и/или неизпълнил предписанието за медицинско изследване.

С оглед изложеното, след анализ на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност, и приложимите правни норми, на основание чл. 142, ал. 1 от АПК, чл. 146 от АПК и чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразен индивидуален административен акт, същата е издадена от надлежно оправомощено длъжностно лице, в писмена форма, съдържа изложени мотиви – фактически и правни основания, налице са материално правните предпоставки за издаването й, спазени са процесуалните норми и е издадена в съответствие с целта на закона.

С оглед изложеното съдът намира, че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№803/17.02.2020 г. подадена от Й.Х.Й. с ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0451-000013/04.02.2020 г. издадена от Началник РУ към ОДМВР – Ловеч, РУ Ябланица, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил марка „БМВ“ с рег.№ ******, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца, считано от 04.02.2020г.

На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                                  Административен съдия :