РЕШЕНИЕ
№…
гр. Ловеч, 09.03.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ
административен състав, в открито съдебно заседание на пети март две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Татяна Тотева, като разгледа
докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №69 по описа за
Производство по чл. 172, ал. 5 и
ал. 6 от ЗДвП.
Производството е образувано въз
основа на жалба с вх.№803/17.02.2020 г. подадена от Й.Х.Й. с ЕГН **********,***,
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
20-0451-000013/04.02.2020 г. издадена от Началник РУ към ОДМВР – Ловеч, РУ
Ябланица, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ
прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил „БМВ 325 И“ с рег.№ ******,
собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца от 04.02.2020 г.
Административният орган е
представил по делото копие от преписката по издаване на оспорената заповед.
Жалбоподателят твърди, че при издаването на процесната
заповед са допуснати съществени нарушения на закона, обстоятелствата и фактите,
посочени в заповедта, не съответстват на действителната фактическа обстановка. В
съдебното заседание по съществото на спора се явява лично. Поддържа жалбата.
Ответникът по жалбата Началник сектор
ПП при ОДМВР-Ловеч, не се представлява.
По делото са събрани писмени и
гласни доказателства, представено е и заверено копие от административната
преписка по издаване на обжалваната заповед.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на
чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след
преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства,
намира за установено следното:
Съгласно чл. 171, т. 2а, б.“б“ от ЗДвП на собственик, който не изпълни предписанието за изследване с доказателствен
анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за
извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на
наркотични вещества или техни аналози, се прилага принудителна административна
мярка прекратяване на регистрацията на пътното превозно средство за срок от 6
месеца до една година.
Видно от представеното по делото заверено
копие от АУАН № 9726/04.02.2020 г., съставен от служител на ОДМВР – Ловеч, РУ –
Ябланица, на 04.02.2020 г. служители на РУ – Ябланица са извършили проверка на
жалбоподателя Й.Х.Й., който е бил водач на МПС марка БМВ с рег.№ ******, негова
собственост. По време на проверката жалбоподателят е отказал да му бъде
извършена проверка за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта.
Издаден му е талон с № 0004448 /лист 91/. Няма данни и жалбоподателят не твърди
да се е явил в ЦСМП Ябланица в определения срок за извършване на изследване.
За извършеното нарушение по чл.
174, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП е съставен посочения по-горе АУАН.
Чл. 174, ал. 3, пр.1 от ЗДвП Водач
на моторно превозно средство, който откаже да му бъде извършена проверка с
техническо средство за установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест
за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози или не
изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за
медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му, и/или
химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на
наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да
управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от
две години и глоба 2000 лв.
На същата дата 04.02.2020 г. въз
основа на съставения АУАН на Й.Х.Й. е наложена процесната принудителна
административна мярка „прекратяване регистрацията на МПС“, като срокът й е
определен на шест месеца. Отнети са
СРМПС № ********* и са свалени два броя регистрационни табели с номер ******.
По делото е разпитан свидетел. От
показанията на свидетелката М. се установява, че действително на жалбоподателя
е извършена проверка от служители на МВР. Изложеното от свидетелката
кореспондира с представените по делото писмени доказателства.
С оглед разпоредбата на чл. 172,
ал. 4 от ЗДвП в редица хипотези, включително в случаите по чл. 171, т. 2а,
свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със
съставянето на АУАН на лицето, управлявало моторното превозно средство, а в
случаите на чл. 171, т.
2а изрично е посочено, че се изземват и табелите с регистрационен
номер. Т.е. административният орган действа в условията на обвързана
компетентност. Достатъчно основание е съставянето на АУАН за нарушение,
покриващо състава на някоя от хипотезите по чл.171, т.2а от ЗДвП, в случая става
дума за хипотезата на буква „б“.
Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването
му.
Законосъобразността на наложената
принудителна административна мярката съдът е длъжен да прецени в съответствие с
правилото на чл. 142, ал.
1 АПК.
Към момента на издаване на
заповедта за прилагане на мярката е безспорно, че е налице съставен АУАН за
визираното в чл.171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП административно нарушение. Всички
събрани доказателства сочат наличието на материално-правните предпоставки за
издаване на процесната заповед за налагане на ПАМ.
Пред административния орган до
издаването на заповедта не са представени доказателства, които да опровергават
събраните в административното производство доказателства за наличие на
предпоставки за прилагане на ПАМ. За законосъобразността на наложената ПАМ значение
има единствено наличието на следните предпоставки: наличие на материална
компетентност на издателя на заповедта, съставен АУАН за нарушение, визирано в
чл. 171, т.2а, буква „б“ от ЗДвП, наличие на необходимите реквизити на
заповедта като административен акт, издаване в писмена форма и съответствие с
целта на закона.
На първо място е налице безспорна материална
компетентност на издателя на заповедта, видно от представената по делото
Заповед № 295з-805/25.04.2017 г. на директор на ОДМВР – Ловеч.
Безспорно е съставен АУАН против Й.Й.,
който съдържа всички изискуеми реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Отразени са фактите, включени в състава на нарушението на чл. 174, ал.3,
предл.първо от ЗДвП, и е посочена относимата законова разпоредба. АУАН
е съставен от длъжностно лице, в кръга на правомощията му. Подписан е.
Следователно, спазен е редът, установен в ЗАНН за съставянето му и на основание
чл. 189, ал.
2 от ЗДвП в съдебното производство се ползва с доказателствена сила
за описаните в него факти.
Заповедта за прилагане на ПАМ е
издадена в писмена форма, съдържа необходимите реквизити, визирани в
разпоредбата на чл. 172, ал.
1 от ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е мотивиран, включително и чрез препращане в съдържанието
му към съставения АУАН, описана е фактическата обстановка, възприета от органа,
и сторените правни изводи, посочен е и срокът на действие на наложената
временна ПАМ.
Наложената мярка съответства на
целта на закона, като приложението й е ограничено в минималния предвиден от
закона срок.
Прилагането на ПАМ не съставлява
административно-наказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН и на
НК. Налице е самостоятелност на производството по прилагане на ПАМ по отношение
на административно-наказателната или наказателната отговорност на водача за
допуснати нарушения на ЗДвП. Принудителната административна мярка по чл. 171 ЗДвП
се прилага без оглед на вина и независимо от понесена административна или
наказателна отговорност.
Конкретните цели на принудителната
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на Закона
за движение по пътищата, според които законопроектът е насочен към въвеждане на
мерки за подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и
намаляване броя на пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и
ранените при пътни инциденти участници в движението. Промените са съобразени с
Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата
на Република България за периода 2011 -
Законът изрично предвижда
прилагането й по отношение на собственик на МПС, отказал да му бъде извършена
проверка за установяване концентрацията на алкохол и/или неизпълнил
предписанието за медицинско изследване.
С оглед изложеното, след анализ
на събраните по делото доказателства по отделно и в съвкупност, и приложимите
правни норми, на основание чл. 142, ал. 1 от АПК, чл. 146 от АПК и чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразен индивидуален
административен акт, същата е издадена от надлежно оправомощено длъжностно
лице, в писмена форма, съдържа изложени мотиви – фактически и правни основания,
налице са материално правните предпоставки за издаването й, спазени са
процесуалните норми и е издадена в съответствие с целта на закона.
С оглед изложеното съдът намира,
че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2
от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№803/17.02.2020 г. подадена от Й.Х.Й.
с ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 20-0451-000013/04.02.2020 г. издадена от Началник РУ
към ОДМВР – Ловеч, РУ Ябланица, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП е наложена ПАМ прекратяване на регистрацията на ППС лек автомобил марка „БМВ“
с рег.№ ******, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца, считано от
04.02.2020г.
На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Препис от решението да се връчи
на страните.
Административен
съдия :