Решение по дело №1152/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1032
Дата: 3 август 2020 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20207040701152
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    1032                                     03.08.2020 г.                                  гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на девети юли две хиляди и двадесета година, в открито съдебно заседание в следния състав:

    

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

           ЧЛЕНОВЕ:1.ХРИСТО ХРИСТОВ

                              2.МАРИНА НИКОЛОВА

 

Секретар:  И. Г.

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдия М. Николова административно дело № 1152 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на „Водолей 67“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, к-с „Бр. Миладинови“ бл. 133, партер, чрез процесуален представител – адв. В.В. против решение № 21/27.03.2020 г. постановено по н.а.х.д. № 206/2019 год. по описа на Районен съд – Поморие, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № ДДГ-03/06.02.2019 г.  на началник Регионален отдел „Надзор на пазара" Югоизточна България (РОНП ЮИБ) при Главна дирекция „Надзор на пазара“ (ГДНП), при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на дружеството са наложени три на брой имуществени санкции в размер на 250 лева всяка, както следва: по т.1 - на основание чл.52б от Закон за технически изисквания към продуктите /ЗТИП/ за извършено нарушение по чл.4б,т.2 от ЗТИП; по т.2 - на основание чл.52г от ЗТИП за извършено нарушение по чл.4б,т.1 от ЗТИП и по т.3 - на основание чл.52д от ЗТИП за извършено нарушение по чл.4б, т.4 от ЗТИП.

В жалбата се излагат възражения, че РС - Поморие е постановил неправилно и необосновано решение, тъй като от събраните доказателства не се е доказало по несъмнен начин извършеното нарушение, не са обсъдени представените от дружеството доказателства, не е посочена датата на извършване на нарушението, не е ясно за кое нарушение какво наказание е наложено и не е приложена нормата на чл. 28 от ЗАНН.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява. По делото е постъпило становище от процесуалния представител на касатора, в което е посочено, че се поддържа жалбата на сочените в нея основания.

Ответната страна - Държавна Агенция за метрологичен и технически надзор - Бургас, редовно и своевременно призована, не изпраща процесуален представител.

Представителят на Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за правилност и законосъобразност на първоинстанционното решение.

Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 , настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С НП дружеството е санкционирано за това, че при извършена планова проверка на 11.12.2018 г., в търговски обект, стопанисван от касатора е констатирано, че са се предлагали за продажба 3 бр. светещ гирлянд, без обозначено наименование и адрес на управление на производител, вносител върху продукта, върху опаковката или друг придружаващ документ; без нанесена СЕ маркировка за съответствие и без инструкция или указание за употреба на български език в нарушение съответно на разпоредбите на чл.4б, т.1, т.2 и т.4 от ЗТИП.

За да постанови оспореното решение, РС – Поморие е приел, че наказателното постановление е издадено от началник Регионален отдел ”Надзор на пазара” Югоизточна България при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, в рамките на неговата компетентност, след оправомощаване, като не е констатирал нарушения при съставянето на АУАН. Приел е, че обстоятелствата, констатирани с АУАН се установяват и от събраните по делото доказателства, които по същество не се оспорват от „Водолей 67“ ЕООД, като дружеството пред първата инстанция се е позовало единствено на изтекла абсолютна погасителна давност за наказателно преследване, сочейки че продукта е закупен към 2012 г., когато не са действали посочените в НП разпоредби на ЗТИП. Съдът, с оглед установената по делото фактическа обстановка е приел, че административно наказващият орган правилно е квалифицирал нарушенията като такива по чл.4б, т.1, т.2 и т.4 от ЗТИП, като не е споделил доводът за изтекла давност приемайки, че моментът, в който е констатирано нарушението - 11.12.2018 г. е началният момент, от който следва да се броят сроковете по чл.34, ал.1 и 3 от ЗАНН. Съдът е коментирал предвидените наказания за всяко от извършените нарушения и е констатирал, че административно наказващият орган правилно е наложил отделно наказание за всяко от нарушенията - три на брой - посочени в т.1, т.2 и т.3 от диспозитива на НП, като е определил размера на имуществената санкция на 250 лв. към минимума, предвиден в закона за всяко от нарушенията, при съобразяване тежестта на извършеното и останалите обстоятелства по чл.27 от ЗАНН. Подробно е обсъдена и липсата на предпоставки за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Така постановеното решение е правилно.

От анализа на доказателствата по делото се установява, че приетата от районния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като настоящата съдебна инстанция напълно споделя направените въз основа на нея изводи за доказаност на нарушенията и намира за ирелевантни твърденията, касаещи обстоятелствата, свързани със случилото се след извършената проверка.

Правнозначимият факт в случая е, че касаторът, в качеството си на търговец по смисъла на §1, ал.1, т.10 от ЗТИП, предлага продукт, който е без обозначено наименование и адрес на управление на производител, вносител върху продукта, върху опаковката или друг придружаващ документ; без нанесена СЕ маркировка за съответствие и без инструкция или указание за употреба на български език, с което дружеството е извършило три нарушения по чл.4б, т.1, т.2 и т.4 от ЗТИП. Именно датата на извършената проверка е и датата на констатиране на нарушението, като същата е ясно посочена в съставения АУАН и издаденото НП, поради което възражението в касационната жалба за непосочване на дата на извършеното нарушение, се явява неоснователно.

 Настоящият касационен състав намира за неоснователно и възражението, изложено в жалбата, касаещо неяснота по отношение на извършените нарушения и наложените наказания, тъй като видно от съдържанието на издаденото НП, в същото ясно са посочени както нарушените норми, така и санкционните разпоредби. По отделно е посочен и размера на всяка от наложените имуществени санкции.

Следва да се посочи също така, че случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН и изложените в тази насока мотиви на въззивния съд се споделят изцяло от касационната инстанция.

Предвид горното, настоящата инстанция намира касационната жалба за неоснователна, като всички изложени по-горе съображения водят до извода, че атакуваното в настоящото производство решение на Районен съд - Поморие е валидно, правилно и законосъобразно, съобразено с всички събрани и обсъдени по делото доказателства, поради което и следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл. 1 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 ЗАНН, Бургаският административен съд,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 21/27.03.2020 г. постановено по н.а.х.д. № 206/2019 год. по описа на Районен съд – Поморие.

 

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

                                                                                         2.