Решение по дело №2/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2020 г. (в сила от 16 октомври 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№109

гр. Перник, 05.03.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в съдебно заседание проведено на  двадесет и първи февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: Слава Георгиева

 

при секретаря А. М., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 2 по описа на Административен съд – Перник за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 166, ал. 3 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба № 11/03.04.2008 г.)

Делото е образувано по жалба на К.Г.М., с ЕГН **********,***, чрез пълномощника му адвокат А.Д.,***, против Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) с изх. № 02-140-6500/1886 от 14.11.2019г., издаден от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с който К.Г.М. е изключен от подпомагане и спрямо същия е установено публично държавно вземане в размер на 4 073.15 лв. (четири хиляди седемдесет и три лева и петнадесет стотинки), представляващо 50% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2012, 2013 и 2014 година, на основание чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008 г.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на издадения АУПДВ, а в допълнение към същата се излагат съображения, че са допуснати и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, както и че същият противоречи на материалния закон. Иска се отмяна на оспорения акт.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. А.Д.,***. Поддържа жалбата и моли оспорваният акт да се отмени. Претендира присъждане на направените по делото разноски, за което прилага списък по чл. 80 от ГПК. В указания срок представя писмени бележки, в които доразвива доводите си за отмяна на оспорения акт.

Ответникът по жалбата – заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за представител изпраща ст. юрисконсулт М. П. Оспорва жалбата и пледира същата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В указания срок  представя писмени бележки.

По допустимостта:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от страна, която е засегната от акта. Оспорва се индивидуален административен акт. Поради това същата е процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

Административен съд–Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено:

От фактическа страна:

К.Г.М., регистриран с УРН 573351, е подал за кампания 2012, заявление за регистрация на 14.05.2012г. и заявление за подпомагане на 05.06.2012г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДП/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/050612/32759. След извършени административни проверки и проверки на място на данните в така подаденото заявление и сравняването им със съответната налична информация, съдържаща се в регистри на ИСАК изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ е издал уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/2699 от 21.09.2013г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, по заявеното плащане по НР1, за кампания 2012. От него е видно, че по мярка 211, на основание чл. 14 от Наредба № 11 от 03.04.2008г. е постановен отказ. Съответно оторизираната по НР1 – „Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони“, за декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2012г. площи е в размер на „нула“ лева.

На 09.05.2013г. К.Г.М., регистриран с УРН ***, е подал за кампания 2013, ново заявление за регистрация – на 09.05.2013г., и ново заявление за подпомагане – на  09.05.2013г., по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“,  с УИН 14/170613/36227. С това заявление К.М. е кандидатствал по НР1. След извършени административни проверки и проверки на място на данните в така подаденото заявление и сравняването им със съответната налична информация, съдържаща се в  ИСАК, е издадено уведомително писмо от изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с изх. № 02-140-6500/1040 от 12.08.2014г.. С него заявителят е одобрен за подпомагане по мярка НР1, и е извършена оторизация и е изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2013г.. За декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2013г. площи по НР1 е оторизирана и изплатена сума от 1 535.69 лв.

На 15.05.2014г. К.Г.М., регистриран с УРН ***, е подал за кампания 2014, заявление за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/290514/37794, за плащане по НР1. След извършени административни проверки и проверки на място на данните в така подаденото заявление и сравняването им със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, е издадено уведомително писмо от заместник изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с изх. № 02-140-6500/1926 от 25.09.2015г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2014. За декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2014 площи по НР1 е оторизирана и изплатена сума от 6 610.6 лв.

На следващата година–2015, за кампания 2015г., жалбоподателят не е подал заявление за подпомагане па мярка 211.

С писмо изх. № 01-6500/3597 от 26.06.2019г. на заместник изпълнителният директор на ДФЗ, К.М. е уведомен за откриване на производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане. Основание за образуване на производството е неспазване на поет петгодишен ангажимент по мярка 211 със заявление  УИН 14/050612/32759 за кампания 2012г., като през 2015г. не е подадено заявление  от страна на жалбоподателя по тази мярка. Прието е, че не са спазени изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.. К.М. е уведомен за изплатените до момента суми за кампании 2012г., 2013г. и 2014г., са съответно в размер на нула лева, 1 535.60 лв. и 6 610.60 лв., като в съответствие с разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г., същият следва да възстанови сума в размер на 4 073.15 лв., което представлява 50% от получената субсидия по мярка 211 поради прекратяване на участието му в мярка 211 след третата година от поетия ангажимент. Предоставена му е и възможност за депозиране на възражения. Писмото е съобщено на К.М. на 23.07.2019г., видно от известие за доставяне. Възражения не са подадени в указания срок.

Зам.-изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е издал АУПДВ с изх. № 02-140-6500/1886 от 14.11.2019г., с който е изключил от подпомагане К.Г.М. и спрямо същия е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 4 073.15 лв., представляващо 50% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2012, 2013 и 2014 година, на основание чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.

Предмет на съдебен контрол е законосъобразността на АУПДВ с изх. № 02-140-6500/1886 от 14.11.2019г. издаден от заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.

В хода на съдебното производство страните не ангажират доказателства, поради което така възприетата фактическа обстановка се възприема от документите в административната преписка приети като годни доказателства по делото. 

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

АУПДВ е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП на изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ е предоставена възможност да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, вкл. за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори на фонда. Оспореният акт е издаден от Петя Славчева – заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“, въз основа на заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017г. на изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“. С тази заповед, издадена от изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ на основание чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, същият в т. 3 е делегирал правомощието си да издава АУПДВ по всички схеми и мерки по директните плащания, посочени в чл. 1 на Наредба № 5/27.02.2009г. между които е и процесната такава, на Петя Славчева – заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Изводите си за компетентност на издателя на процесния АУПДВ съдът прави независимо от редакцията на чл. 20а от ЗПЗП, /ДВ бр. 51 от 28.06.2019г./ и изменената ал. 5 и новата ал. 6 на с. чл., предвид изричната разпоредба на § 5 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП /ДВ, бр. 51, 28.06.2019г./, съгласно която „разпоредбите на § 2, т. 4 и 5 относно чл. 20а, ал. 5 и 6 се прилагат и по отношение на ... актове за установяване на публични държавни вземания, издадени до влизането в сила на този закон" /в този смисъл и решение № 15193 от 11.11.2019г. на ВАС по АД № 770/2019г./. Въз основа на това се приема, че актът е издаден от компетентен орган, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Актът е издаден в писмена форма и отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. Има посочени правни основания и изложени фактически такива. Мотивиран е. Не се констатират основания по чл. 146, т. 2 от АПК за отмяната му.

При издаване на акта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се възприемат за съществени и само на това основание АУПДВ да се отмени. Административният орган се е позовал на резултати от административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, които са обективирани в писмените доказателства по делото. Отделно от това и жалбоподателят не оспорва факта, че не е подал заявление за 2015г. Налице са и доказателства за извършени компенсаторни плащания по мярката за кампания 2013 и кампания 2014. Оспореният акт е издаден и при спазване на административнопроизводствените правила. Ответникът представя доказателства за уведомяване на адресата на акта по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК за започване на административно производство по установяване на публично държавно вземане, като по този начин е осигурена възможността му по чл. 34 от АПК да участва в производството. Актът е издаден след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая по реда на чл. 35 от АПК. При това положение се приема, че не са налице основания, които да доведат до отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

По отношение на материалния закон:

Оспорвания акт се позовава на разпоредбите на Наредба № 11/03.04.2008г.  за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съобразно разпоредбата чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.,  на която се позова органът, кандидатите за подпомагане по реда на тази наредба са длъжни да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. Цитираната разпоредба определя момента, в който възниква задължението за подаване на последващи заявления – след първото компенсаторно плащане. Именно, с извършване на първото компенсаторно плащане възниква и вече се счита поет петгодишният ангажимент по тази мярка. За да възникне петгодишният ангажимент не е достатъчно само да е извършено одобряване на кандидата чрез приемане на заявлението и извършване на проверки по него, а съобразно разпоредбата на чл. 4, ал. 1, т. 3 във връзка с § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.04.2008г., е необходимо да е било извършено фактически първото компенсаторно плащане. Цитираната разпоредба на чл. 4, ал. 1 от Наредба № 11 е ясна: задължението възниква "след първото компенсаторно плащане", а разпоредбата на § 1, т. 1 от ДР на наредбата, определя за  първо компенсаторно плащане това плащане, определено за първото подадено заявление за подпомагане по мерките по чл. 1, ал. 1". От редакциите на цитираните разпоредби е видно, че „многогодишното-петгодишно“ задължение за подаване на заявление за подпомагане възниква едва след като е налице ефективно плащане, не само подаване на заявление.

Съгласно чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките. Въз основа на тази разпоредба е издаден оспорваният акт. Разпоредбата е ясна - за да се ползват от възможността за подпомагане по този ред, земеделските производители следва да подадат заявления в рамките на всяка година след първото компенсаторно плащане в рамките на петгодишния срок на поетия ангажимент - аргумент от чл. 4, ал.1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.

Съгласно чл. 14, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 от Наредба № 11/03.04.2008г. земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките, както следва: т. 1) след първата година – 100%; т. 2) след втората година – 75%; т. 3) след третата година – 50%; т. 4) след четвъртата година – 25%. 

В случая не се спори, че жалбоподателят не е подал заявление за подпомагане за кампания 2015г. Спорен е момента, в който е възникнал петгодишния ангажимент по мярка 211 и от този въпрос следва дали правилно е приложена разпоредбата на  чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.

Както бе посочено по-горе жалбоподателят за кампания 2012 е подал общо заявление за регистрация на 14.05.2012г. и заявление за финансово подпомагане на 05.06.2012г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДП/ и по НР1-мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/050612/32759. С уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/2699 от 21.09.2013г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, по заявеното по НР1, за кампания 2012 е постановен отказ за финансово подпомагане за 2012г. на основание чл. 14 от Наредба № 11 от 03.04.2008г..  От това писмо не става ясно защо е отказано подпомагане по мярка 211 и в каква връзка е цитирана разпоредбата на чл. 14 от Наредба № 11/03.04.2008г., тъй като е неотносима към подаденото заявление. От това писмо обаче е безспорно, че на жалбоподателя е отказано подпомагане за 2012г. по мярка 211/НР1/ по подадено от него заявление с УИН № 14/050612/32759 от 2012г. и е оторизирана сума в размер на „нула“ лева.

Безспорно е по делото също, че К.М. е подал заявление за регистрация и заявление за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/290514/37794, за плащане по НР1, за кампания 2013г., като по него е получил одобрение и съответно оторизация и плащане за природни ограничения в планински райони (НР1). По това  заявление на жалбоподателя е оторизирана и ефективно изплатена сума от 1 535.69 лв., т. е. това е първото компенсаторно плащане по мярка 211, свързана с необлагодетелстваните райони. С оглед на това и по разбиране на състава, задължение за подаване на последващи заявления за подпомагане по мярка 211 е възникнало след това извършено първо компенсаторно плащане, тъй като за 2012 година е постановен отказ за финансово подпомагане. При това положение неправилно е прието в оспорвания АУПДВ, че първа година по поетия петгодишен ангажимент е 2012 година и неправилно е прието, че бенефициентът е поел многогодишен ангажимент по мярка 211 с подаване на заявление за подпомагане с УИН 14/050612/32759 за кампания 2012г. От доказателствата по делото се установява, че реално е поет ангажимент по мярка 211 с подаването на заявление за подпомагане с УИН 14/170613/36227 за кампания 2013, с което е одобрен по тази мярка и е поет пет годишен ангажимент и въз основа на одобрението е извършено и реално фактически първо компенсаторно плащане по тази мярка в полза на жалбоподателя. Това е първата година на поетия ангажимент по наредба № 11 от 03.04.2008г. и за жалбоподателя е възникнало задължение за подаване на последващи заявления за подпомагане по мярката. Плащане в настоящия случай за 2012г. няма, т. к. е постановен отказ, /в тази връзка решение № 8556 от 25.06.2018 г. на ВАС по АД № 6994/2017г./. Поради това неправилно е посочено в акта, че по поетия петгодишен ангажимент през кампания 2012г. с УИН  14/050612/32759 не е подадено заявление за кампания 2015г., която се явява трета година от ангажимента. При този извод неподаването на заявление за кампания 2015г. и прекратяване участието си в мерките след третата година от многогодишния ангажимент е материално незаконосъобразно.  Това на  свой ред е довело и до неправилно приложение на нормата на чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.

Предвид горното оспорваният АУПДВ е незаконосъобразен. Бенефициентът е одобрен по мярка 211, получил е реално плащане по заявление за подпомагане с УИН 14/170613/36227 от 09.05.2013г. за кампания 2013, поради което се приема, че актът е издаден в противоречие с установената в производството фактическа обстановка и противоречи на материалноправните норми. Правното основание за издаване на акта не съответства на установените факти и административният орган е приложил  неправилно разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.. Актът е незаконосъобразен и ще бъде отменен в условията на чл. 146, т. 4 от АПК.

 Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав приема, че жалбата от К.Г.М. против акт за установяване на публично държавно вземане изх. № 02-140-6500/1886 от 14.11.2019г., издаден от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е основателна и същата ще бъде уважена, като се отмени акта.

По разноските:

При този изход на спора жалбоподателят има право на разноски. От пълномощника на жалбоподателя - адв. А.Д.,*** е направено искане за присъждане на внесена държавна такса и за присъждане на адвокатско възнаграждение на него при условията на чл. 38, ал. 2, т. 2 от Закона за адвокатурата, обективирани и във списък на разноските по чл. 80 от ГПК. Искането е  направено своевременно, а разгледано по същество е и основателно.

С оглед изхода от спора ответника по жалбата ще бъде осъден да заплати на жалбоподателят съдебни разноски в размер на 10.00лв., представляващи заплатена държавна такса за образуване на съдебно производство.

С оглед изхода на делото  ответникът ще бъде осъден да заплати на адв. А.Д.,*** адвокатско възнаграждение. От представения договор за правна защита и съдействие от 02.12.2019г. е видно, че в него е посочено предоставяне на безплатна помощ на материално затруднено лице в условията на чл. 38, ал. 2, т. 1 от ЗА. В направеното искане пред съда и в списък на разноските изготвен на основание чл. 80 от ГПК е посочено основанието –чл. 38, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата.  Претендира се присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на 515.12лв., определено с оглед интереса по делото. Ответникът не прави възражение за прекомерност. Налице е   положителната предпоставка за осъждане на ответника по делото да заплати на адвоката на жалбоподателя адвокатско възнаграждение.  Същото с оглед цената на иска и на основание с чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения се определя в размер на 515.12лв.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на К.Г.М. Акт за установяване на публично държавно вземане с изх. № 02-140-6500/1886 от 14.11.2019г., издаден от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на К.Г.М., с ЕГН **********, с адрес: *** съдебни разноски в размер на 10.00лв. /десет лева/.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на адвокат А.К.Д.,***, с адрес *** адвокатско възнаграждение в размер на 515.12лв. /петстотин и петнадесет лева/ за оказаната безплатна правна защита и съдействие по договор от 02.12.2019г.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението на страните пред Върховен административен съд на Република България.

                                                                 

                                                                           Съдия:/п/