Решение по дело №56/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 19 април 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700056
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 59                                 19.04.2021 год.                                 Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на тринадесети април две хиляди двадесет и първа  година, в  състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

         ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

         МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Пламена Михайлова, с участието на прокурора  Тихомир Тодоров разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  КАН дело № 56 по описа за 2021 год. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХII от Административнопроцесуалния кодекс  във чл. 63 ал. 1 изр. ІІ – ро от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на Д. М. П. от гр. Р., срещу Решение № 25 от 29.01.2021 г., постановено по АНД № 784 по описа за 2020 г. на Районен съд Разград. С него съдът е потвърдил електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия  К № 3961619, издаден от ОДМВР – Разград, с който на жалбоподателя е наложена глоба от 600 лв.  на основание чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон. В жалбата се излагат доводи за неправилност на обжалваното решение като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения. Жалбоподателят твърди по същество, че районният съд неправилно е тълкувал разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, както и  че електронен фиш съобразно тази норма може да се издаде само ако нарушението е заснето със стационарно АТСС в отсъствие на контролен орган. Позовава се и на ТР № 1 от 26.02.2014 год. по т.д. № 1/2013 год. на ВАС. Наред с това се позовава и на разпоредби на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата / обн. ДВ, бр.36/19.05.2015 г./, като посочва, че те предполагат наличие на контролен орган при мобилните АТСС, поради което не може да се приложи чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и издадения електронен фиш е незаконосъобразен.  Жалбоподателят иска от съда да отмени обжалваното решение и да постанови ново, с което да отмени електронния фиш.

Ответникът по касационната жалба –  ОДМВР - Разград, чрез процесуалния си представител – главен юрисконсулт  С. М., оспорва жалбата като неоснователна.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Разград дава становище, че жалбата е неоснователна и предлага на съда да потвърди обжалваното решение.

Административен съд Разград, като обсъди посочените в жалбата касационни основания, доводите и становищата на страните и доказателствата по делото, и след като извърши служебна проверка, съгласно чл. 218 ал. 2 от АПК,  прие за установено следното:

Касационната жалба, като подадена от активно легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок  и  насочена срещу акт, подлежащ на касационен съдебен контрол, е процесуално допустима.

За да постанови решението си, районният съд е приел от фактическа страна, че обжалвания ЕФ е издаден срещу жалбоподателя за това, че на 31.05.2020 г. в 11:24 часа път Е-70 км 50+805 /Русе-Варна/ посока гр. Русе, при отчетен толеранс от -3 км/ч възможна грешка на техн.средство е  установено и заснето с автоматизирано техническо средство ARHCAM S1 с  № 11743d2 нарушение за скорост – при разрешена скорост 90 км/ч е  установена скорост на движение от 144 км/ч - превишена стойност на скорост с 54 км/ч. За извършеното нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба  в размер на 600 лв. с електронен фиш. Същият е издаден след анулиране на първоначалния такъв срещу собственика на автомобила Л. Д. П., която е представила  декларация по чл.189, ал. 5 от ЗДвП ведно с копие от СУМПС на жалбоподателя П., както го е посочила за ползвател на процесното МПС на инкриминираната дата и час. Към преписката са приложени двата ЕФ, клип/снимка от техн.средство, копие от свидетелство за регистрация, декларация по чл.189, ал. 5 от ЗДвП, копи от СУМПС, протокол от проверка на техн.средство, удостоверение за одобрен тип средство за измерване, протокол за използване на АТСС, разписка за връчване. Фишът е връчен на 04.11.2020 г., а жалбата срещу него е подадена на 19.11.2020 год.

При така установените факти районният съд е приел от правна страна, че издаденият електронен фиш е законосъобразен. Според районния съд автоматизираното техническото средство, с което е заснето нарушението, попада в хипотезата на т. 65  от § 6, на ДР на ЗДвП, в която е дадено легално определение на понятието "Автоматизирани технически средства и системи". Същото е изправно, одобрено и проверено, съгласно Закона за измерванията. Процесната система за видеоконтрол отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и на тези в специалната Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи - установяването на административното нарушение е осъществено автоматично от системата, без намесата на човешки фактор.  В случая контролният орган е поставил само началото и края на работния процес. Решаващият съд е приел, че от декларацията на собственика на заснетия автомобил, подадена по реда на чл. 189, ал.5 от ЗДвП, се установява по безспорен  начин, че на посочените в обжалвания ЕФ дата и време, автомобилът е управляван от жалбоподателя и следователно  той е авторът на нарушението. При тези правни изводи съдът е счел, че извършеното нарушение, неговият автор и вината му, са безспорно установени и е потвърдил обжалвания електронен фиш.

Разградският административен съд намира, решението на районния съд за правилно. Решаващият съд е изяснил фактическата обстановка след като е събрал относимите към правния спор  писмени доказателства и веществени доказателствени средства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност. Решението на съда е основано на обективно, всестранно и пълно изследване на всички обстоятелства по делото и въз основа на закона. Съдът не е допуснал съществени процесуални нарушения 

Възможността за установяване на нарушения посредством мобилни АТСС е уредена  в Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр.36/19.05.2015 г./, издадена на основание чл.165, ал. 3 от ЗДвП. Прегледът на приложимите разпоредби от Наредбата – чл. 7 - чл. 12 на Раздел ІІІ установява, че определящо за характеристиката "автоматизирано техническо средство", осъществяващо "автоматизиран контрол" не е дали устройството е стационарно позиционирано, а режимът, при който работи това устройство – автоматизиран, т.е., без намеса от страна на контролния орган. Наред със стационарните автоматизирани технически средства или системи, които са прикрепени към земята /чл. 12 от Наредбата/, този режим се изпълнява и от мобилните устройства – виж чл. 9 и чл. 10 от Наредбата. Следователно електронен фиш по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП /изм. и доп. – ДВ, бр. 19 от 2015 г./  може да бъде издаден и в случаите, когато нарушението е установено от мобилно автоматизирано техническо средство при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 год. Единственото изключение е по чл. 11, ал. 2 от Наредбата и касаят случаите на установяване на нарушения с мобилни АТСС във време на движение на автомобила, в който тя е монтирана, какъвто настоящият не е. Ето защо твърдението на касационния жалбоподател, че електронен фиш може да се издаде само ако нарушението е заснето със стационарна автоматизирана система, действаща в отсъствие на контролен орган, е неоснователно.

Районният съд неправилно е приел, че процесното техническото средство е стационарно по смисъла на чл. 12 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., макар при описанието му да сочи, че е преносима система, но това не се отразява на правилността на крайния му извод, че нарушението е установено с годно техническо средство и правилно е приложена разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Позоваването на касатора на ТР № 1/2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС също е неправилно, тъй като поради настъпилите изменения на ЗДвП и приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. даденото в него тълкуването на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, че тази разпоредба е приложима само когато установяването и заснемането на нарушението е извършено със стационарно техническо средство, е изгубило правната си сила.

Предвид изложеното, настоящият състав счита, че обжалваното решение е валидно, допустимо и е в съответствие с материалния закон. Не са налице посочените в жалбата касационни основания, предполагащи отмяна на решението и то следва да бъде оставено в сила като правилно.

Водим от горното, Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 25 от 29.01.2021 г., постановено по АНД № 784 по описа за 2020 г. на Районен съд Разград.

Решението не подлежи на обжалване.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

           ЧЛЕНОВЕ:1./п/                            

                                                                        2./п/