Р
Е Ш Е Н И Е
№ 358
18.10.2023 г., град Добрич
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и шести септември, две хиляди двадесет
и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Нели Каменска
при участието на секретаря, Стойка
Колева, разгледа докладваното от председателя адм. дело № 221 по описа на съда за
2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във р. с чл.45, ал.4 и
ал.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и е образувано
по жалба на областния управител на област Добрич, З.З., срещу Решение № 3-28 по
Протокол № 3 от заседание на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023
г., с което е дадено съгласие да се учреди безвъзмездно право на управление за
срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на
с.Коритен в полза на Народно читалище „Христо Ботев 1940“ с.Коритен върху
имот-публична общинска собственост, представляващ масивна двуетажна сграда със
застроена площ от 510 кв.м. и РЗП от 1530 кв.м. и дворно място от 4231 кв.м.,
находяща се в УПИ ІІІ, пл. № 132, кв.19 по плана на с.Коритен.
Областният
управител счита, че решението е незаконосъобразно, понеже липсвали
предпоставките по чл.12, ал.3 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) за
предоставянето на безвъзмездно управление на имот. Читалищата не се определят
като юридически лица на бюджетна издръжка и съответно те не попадат в
категорията на лицата, визирани в чл.12, ал.3 от ЗОбС. В съдебно заседание
процесуалният представител на областния управител поддържа искането си за отмяна
на оспореното решение, поради липса на предпоставките за приемането му по реда
на чл.12, ал.3 от ЗОбС. Излага съображения, че решението е незаконосъобразно,
понеже волеизявлението в него е за предоставяне право на управление, а не на
право ползване, които са две различни основания. Претендира присъждане на разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Ответната страна,
Общински съвет –Крушари, чрез адв.Д. счита жалбата за неоснователна, а
решението на Общински съвет Крушари за правилно и законосъобразно. Разпоредбата на чл.12, ал.3 от ЗОбС била във
връзка с §4 от Закона за народните читалища, който давал възможност на общината
безвъзмездно да предостави своя имот публична общинска собственост на
читалищата. Предвид факта, че предходния договор с читалището бил постановен
при същите правни основания, но срокът му бил изтекъл, се налагало да се
предприемат действия за предоставяне отново на сградата на читалището, за да
може да развива дейността си. Моли жалбата да се отхвърли, а в полза на
общината да се присъдят направените разноски.
Заинтересованата
страна, Народно читалище „Христо Ботев 1940“ с.Коритен, представлявано от
председателя си Ж. И. изразява становище за неоснователност на жалбата и счита,
че няма как да съществува и да развива дейност без читалищната сграда.
Добричкият
административен съд като съобрази събраните по делото доказателства във връзка
с твърденията на страните намира жалбата за допустима, а разгледана по същество
за основателна.
В производство по
чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА със Заповед № АдК-04-14/07.03.2023 г. областният
управител на област Добрич е върнал за ново обсъждане решения на Общински съвет
– Крушари, сред които и Решение № 3-28 по Протокол № 3 от заседание на Общински
съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г.
Заповедта е
получена на 08.03.2023 г. и няма данни в 14-дневния срок по чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА решението да е преразгледано от общинския съвет, чийто срок за
произнасяне е изтекъл на 22.03.2023 г. В 7 - дневния срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА областния управител е подал жалба до административния съд на 28.03.2023
г.
С оспореното
решение, на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл.11, ал. 1, чл.12, ал. 3
и ал.4 от Закона за общинската собственост и чл.15, ал. 1 от Наредба № 8 за
реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи, общинска
собственост, Общински съвет – Крушари е дал съгласие да се учреди безвъзмездно
право на управление в полза на Народно читалище „Христо Ботев 1940“ с.Коритен за
срок от 10 години за задоволяване на културните потребности на населението на
с.Коритен върху имот-публична общинска собственост, представляващ масивна
двуетажна сграда със застроена площ от 510 кв.м. и РЗП от 1530 кв.м. и дворно
място от 4231 кв.м., находяща се в УПИ ІІІ, пл. № 132, кв.19 по плана на
с.Коритен.
От данните по
делото се установява, че с Докладна записка с вх. № ОбС-21-29/08.02.2023 г.
кметът на общината е предложил на общинския съвет приемане на процесното
решение в отговор на постъпило искане с вх. № ОС-12478/24.01.2023 г. от Ж. И. -
председател на Настоятелството при Народно читалище „Христо Ботев -1940“. В
докладната записка се сочи, че се налага сключването на нов договор за
предоставянето на процесната сграда на читалището за безвъзмездно ползване,
понеже 10 годишния срок на съществуващия договор между читалището и общината
изтичал.
Докладната записка
на кмета е включена в дневния ред на заседанието на общинския съвет за
28.02.2023 г. Решението е прието единодушно с гласовете на присъстващите 12 общински съветници от общо 13
избрани.
По делото се
установява също, че процесния имот – Читалище с.Коритен, е актуван с Акт №
1030/12.10.2009 г. за публична общинска собственост. В изпълнение на Решение №
2/24 по Протокол № 2 от 21.02.2013 г. с договор за безвъзмездно ползване на
имот-публична общинска собственост № ОС-09-961/25.03.2013 г. сградата на
читалището в с.Коритен е била предоставена на НЧ “Христо Ботев“ 1940“ за срок
от 10 години, считано от 13.03.2013 г.
При извършване на
справка в Търговския регистър се установява, че Народно читалище „Христо Ботев
1940“ с ЕИК ********* е регистрирано по ф.д. № 1564/1997, пререгистрирано на
14.05.2019 г. и вписано в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел,
както и в Публичния регистър при Министерство на културата за народните
читалища и читалищните сдружения под № 716. Източниците му на финансиране са
членски внос и субсидия от държавния и общинските бюджети.
От представения Акт
за публична общинска собственост № 1030/12.10.2009 г. се установява, че
предоставения за управление на заинтересованата страна имот е обозначен като
„Читалище с.Коритен“ От Регулационен план на с.Коритен, одобрен със заповед №
5438/1953 г. в УПИ ІІІ-132, съдът приема за установено, че процесната сграда е
била изградена с предназначение за читалище. По делото не се твърди и не се
представят доказателства, че Народно читалище „Христо Ботев 1940“ е ползвало
друга, различна сграда преди влизането в сила на Закона за народните читалища,
т.е. преди 2009 г.
При така
установените по делото факти и след извършване на цялостната проверка за
законосъобразност на оспорения акт по реда на чл.168 от АПК, съдът приема, че
оспореното решение е валиден административен акт, приет от компетентен орган,
при необходимия кворуми и мнозинство, с отразено в протокола поименно
гласуване, т.е. при спазване на правилата по чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА.
Решението е взето при
неправилно приложение на материално-правните разпоредби на чл.12, ал.3 от ЗОбС във
вр. с § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на Закона
за народните читалища.
При наличие на
специален закон, който определя реда и начина за предоставяне на читалищните
сгради на народните читалища - чрез
учредяване на безвъзмездно право на ползване, което е и безсрочно, Общински
съвет – Крушари е предоставил право на управление на читалищната сграда на
заинтересованата страна на друго основание и по друг ред, като при това е
ограничил ползването на сградата за срок от 10 години.
Съгласно чл.7,
ал.2, изр.2 от ЗОбС, имоти - публична общинска собственост (каквато е
процесната читалищна сграда в с.Коритен) могат да се обременяват с ограничени вещни
права само в случаите, определени със закон. С § 4, ал.1 от ПЗР на специалния Закон
за народните читалища се определя, че на народните читалища по реда на Закона
за държавната собственост и Закона за общинската собственост безвъзмездно се
отстъпва право на ползване върху сградите и другите недвижими имоти,
предоставени им до влизане в сила на този закон от държавата и общинските
органи за читалищни нужди. А разпоредбата на § 4, ал. 2 от ПЗР на ЗНЧ определя, че правото на
безвъзмездно ползване се погасява само при
прекратяване на читалището.
Законът за
народните читалища е специален спрямо Закона за общинската собственост (вж.
Решение № 3450/16.03.2010 г. по адм.д. № 9578/2009 г., ІІІ отд. на ВАС). В този
смисъл е правилно становището на
процесуалния представител на областния управител, че липсват предпоставките на
чл.12, ал.3 от ЗОбС за предоставяне на читалищната сграда за управление, още
повече, че читалищата не попадат в кръга да изброените в разпоредбата субекти,
за които се изисква да са юридически лица на бюджетна издръжка. Съгласно чл. 2
от Закона за народните читалища народните читалища са традиционни
самоуправляващи се български културно-просветни сдружения в населените места,
които изпълняват и държавни културно-просветни задачи. Те са юридически лица с нестопанска цел. Имуществото
им се състои от право на собственост и от други вещни права, вземания, ценни
книжа, други права и задължения - чл. 20 ЗНЧ, като могат да набират средства от
изброените в чл. 21, т. 1 - 6 източници, в т.ч. субсидия от държавния бюджет.
Заинтересованата
страна, Народно читалище “Христо Ботев -
1940“ е юридическо лице с нестопанска цел и в този смисъл не е на бюджетна
издръжка, затова регламентирания в чл. 12, ал. 3 от ЗОбС ред за предоставяне за
безвъзмездно управление на недвижим имот общинска собственост, ограничено със
срок, е неприложим
Общинският съвет в
случая, вместо да предостави читалищната сграда по реда на специалния Закон за
народните читалища съобразно възможността по чл.7, ал.2, изр.2 от ЗОбС, е
учредил право на управление по реда на чл.12, ал.3 от ЗОбС, като така е ограничил
ползването на сградата от заинтересованата страна, Народно читалище „Христо
Ботев - 1940“ с 10 годишен срок. Не такава е била волята на законодателя, приел
правилата по § 4, ал.1 и ал.2 от ПЗР на
Закона за народните читалища.
Щом
заинтересованата страна е ползвала процесната сграда и преди влизането в сила
на § 4 от ПЗР на Закона за народните читалища през 2009 г., както твърдят процесуалният
представител на Общински съвет-Крушари и председателят на читалищното
настоятелство и в какъвто смисъл представят доказателства, то Общински съвет -
Крушари следва да съобрази това обстоятелство и да предостави читалищната
сграда в с.Коритен на НЧ“Христо Ботев - 1940“с.Коритен съобразно специалния
закон, т.е. според правилата на Закона за народните читалища.
В резултат от
изложеното, оспореното решение следва да се отмени като незаконосъобразно,
поради противоречието му с материалния закон, на основанието по чл.146, т.4 от АПК.
Претенцията на
жалбоподателя за присъждане на разноски е основателна с оглед нормата на чл.143,
ал.1 от АПК и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК и чл. 24 от Наредба за
заплащането на правната помощ във вр. с чл. 144 от АПК на Областна
администрация – Добрич следва да се присъдят разноските по делото за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.
Водим от горното, както и на основание чл.172,
ал.1 от АПК, Административен съд – Добрич, трети състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на
областен управител на област Добрич Решение № 3-28 по Протокол № 3 от заседание
на Общински съвет - Крушари, проведено на 28.02.2023 г.
ОСЪЖДА Община
Крушари да заплати на Областна администрация - Добрич сумата от 100 (сто) лева
– разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да
се обжалва с касационна жалба в 14 - дневен срок от съобщението до страните
пред Върховния административен съд на Република България.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: