Р Е Ш
Е Н И Е
№ 260404
гр.Бургас, 30.10.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 53-ти наказателен
състав, в публично заседание на първи октомври две хиляди и двадесета година в
състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА
МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Златка Калоянова, като
разгледа НАХД № 3196 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е образувано по повод жалба на Д.Д.Д. ********** в качеството й на
едноличен търговец с фирма ЕТ „М. – Д.Д.“ ЕИК ****** против
наказателно постановление, издадено от Началник на Отдел
„Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за
приходите, с което за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 на
МФ вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр, чл. 185, ал. 1
от ЗДДС на ЕТ „М. – Д.Д.“ е наложена имуществена санкция
в размер на 500 лева.
С
жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление. Излагат се
съображения, че на 22.12.2019г. имало няколко продажби в обекта, но около обяд
на Д.Д. й станало зле, вдигнала високо кръвно и си
тръгнала като пропуснала да отпечата
дневния финансов отчет от фискалното устройство. На следващия ден при извършена
проверка разбрала, че не го е направила. Моли да се приложи разпоредбата на чл.
28 ЗАНН. Отделно сочи на законодателна промяна на разпоредбата на чл. 39, ал. 1
от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ.
В
съдебно заседание Д.Д. се явява лично, поддържа
жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление.
За
Административнонаказващият орган, се явява
юрисконсулт С., надлежно упълномощена, която оспорва жалбата. Моли за
потвърждаване на наказателното постановление.
Съдът
приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по
чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 27.06.2020 г., а жалбата е депозирана на
03.07.2020 г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима.
На
23.12.2019г. от св. Т.А.Г. е съставен АУАН срещу Д.Д.
като ЕТ М.-ДД.Д. за това, че на 23.12.2019г. в 12,14 часа при извършена
проверка на магазин за пакетирани стоки в гр. Бургас, ул. „*“ *, стопанисван от
ЕТ „М.-Д.Д.“
има инсталирано и въведено в експлоатация фискално устройство като за дата
22.12.2019г. дружеството има регистрирани продажби, а от фискалното устройство
не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет.
Фискалното устройство не поддържа функциите за автоматично генериране на дневни
финансови отчети с нулиране и запис във фискалната памет за всеки работен ден.
Това се потвърждавало от разпечатка на периодичен отчет за периода 22.12.2019г.
в 00,00 часа до 23.12.2019г. в 09,00 часа, с което
била нарушена разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ,
вр. пар. 21, ал. 2 от
същата, а именно да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране при приключване
на работния ден, през който има регистрирани продажби във фискалното
устройство.
АУАН
е връчен на ДЦД. като срещу него не са постъпили възражения.
АНО
е възприел констатациите и фактите описани в АУАН и е издал обжалваното
наказателно постановление като за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба
Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС и
разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ на основание
чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС е
наложил имуществена санкция в размер на 500 лева.
Изложената
фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и гласи
доказателства и доказателствени средства, които
взаимно се допълват и са непротиворечиви. По същество фактическата обстановка
не се оспорва и от жалбоподателя, който посочва, че действително се касае за
пропуск да се разпечата дневен финансов отчет с нулиране при приключване на
работния ден, но че се касае за извинителни обстоятелства – почувствала се зле,
в резултат, от което е допуснат пропуска.
Съдът
намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни
органи. Формално АУАН и НП отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН,
но съдът намира, че в случая неправилно не е направена преценка на нормативната
уредба и не се е стигнало до извод за маловажност на нарушението.
Разпоредбата
на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ търпи многократни
законодателни промени като в АУАН и в НП липсва посочване коя точно редакция на
разпоредбата е приложима в случая. Множеството законодателни промени сочат на
извод, че дейността по изготвянето на дневен финансов отчет от ФУ следва да се
извършва автоматизирано, а не чрез отпечатване от задължените по чл. 3 лица.
Съгласно
чл. 39, ал. 1 (ДВ, бр. 75 от 2019 г. отм.) от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ
към момента на проверката през месец декември 2019г. всяко фискално устройство,
включително вградено в автомат на самообслужване, генерира автоматично пълен
дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки
ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции, в случай че през
последните 24 часа такъв отчет не е отпечатан от лицето по чл. 3. Лицата по чл.
3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен финансов
отчет. При продажби на течни горива във/от обекти, които са изцяло на
самообслужване, дневният финансов отчет се генерира автоматично и се записва
във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа). Лице по чл. 3,
използващо ЕСФП, отпечатва пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет за всеки ден, през който в ЕСФП са регистрирани продажби/сторно операции и/или зареждания на течни горива.
Съгласно
пар. 21, ал. 2 (обн. - ДВ,
бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.) от Наредбата до привеждане на
въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но
не по-късно от 31 март 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за
всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В ал. 1 на пар. 21 е предвидено задължението на производителите/вносителите на ФУ в срок
до 30 октомври 2019 г. да представят за функционално изпитване ФУ с коригирана
версия на фърмуера, осигуряваща изпълнение на
изискването за генериране на дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през който в
устройството са регистрирани продажби/сторно или
служебно въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не
е отпечатан от лицето по чл. 3.
С
посоченото законодателно изменение крайния срок, в който е следвало да се
отпечатват дневни финансови отчети от фискално устройство е настъпил на
31.03.2020г.
Разпоредбата на чл. 39,
ал. 1 от Наредбата търпи нова законодателна промяна с ДВ бр. 8 от 2020 г., като
се предвижда, че всяко фискално устройство, включително вградено в автомат на
самообслужване, както и ИАСУТД генерират автоматично пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН в 23:59:59 часа за всеки календарен ден (от 0:00 до 24:00 часа),
през който в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции, в следните случаи: 1. когато не е генериран или
отпечатан дневен финансов отчет за деня преди 23:59:59
часа; или 2. когато е генериран или отпечатан дневен финансов отчет за деня
преди 23:59:59 часа и след генерирането
му/отпечатването му в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции.
Законодателна
промяна търпи и разпоредбата на пар. 21, ал. 2 от
наредбата с ДВ, бр. 9 от 2020 г., в сила от 31.01.2020 г., че до привеждане на въведените в експлоатация
ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 31 юли
2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с
нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа),
през които в устройството са регистрирани продажби/сторно
или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл. 52, ал. 3 са длъжни
да обновят версията на фърмуера на въведените в
експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл. 10, ал. 9 нова версия в срока по
изречение първо.
Изтекъл
е и този краен срок – 31.07.2020г. Направена е още една законодателна промяна на
пар. 21, ал. 2 от Наредбата с ДВ бр. 68 от 2020 г., в
сила от 31.07.2020 г., която за последно е продължила срока и предвижда, че до
привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл. 39, ал. 1, но не по-късно от 30
септември 2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен
финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден
(за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции.
Следващо
продължаване на срока законодателят не е предвидил, т.е. след 30 септември
2020г. отпада задължението за отпечатване на дневен финансов отчет от фискално
устройство, поради което за санкционираното лице е налице по-благоприятен закон
по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.
Показателно
е отношението на законодателя към отпечатването на дневни финансови отчети и че
тази дейност следва да се извършва автоматизирано, поради което и този състав
намира, че в случая се касае за маловажност на нарушението и при действалата
към момента на извършването му нормативна уредба. Съдът намира, че се касае за
еднократно нарушение, няма данни за други нарушения към фиска,
налице са обективни причини за допуснатия пропуск свързани с влошаване на
здравословното състояние на физическото лице – едноличен търговец, което
съгласно ЕГН е родена на *** година и с оглед възрастта си е вероятно да
изпитва здравословни неразположения, причина за напускането на обекта и пропуск
да се генерира отчет.
От
друга страна съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се
прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му.
Изключение от това правило налага ал.2 от същия текст, който предвижда, че ако
до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни
разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
С
изменението на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 отпада задължението за
лицата по чл.3, които използват ФУ да отпечатват дневен финансов отчет, като
приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР
към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. (изм. и
доп. - ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в
сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в
експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от
30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки
24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата
по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера
на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова
версия в срока по изречение първо. В случая, към момента на постановяване на
настоящото решение срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за
изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., за въвеждане на ползваното
ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г. и лицата по
чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет от
фискално устройство, тоест към момента е действаща по-благоприятна за дееца
разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение.
Ето
защо, деянието за което е санкциониран ЕТ - неотпечатване дневен фискален отчет
с нулиране и запис във фискалната памет за дата 23.12.2019г., към настоящия
момент, не съставлява административно нарушение по смисъла на §21, ал.2 от Наредба № Н-18/06г. на МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради което и са налице основанията
по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното
постановление.
По тези съображения съдът
намира, че наказателното постановление следва да се отмени. С оглед изхода на
спора право на разноски има само жалбоподателя, но тъй като не претендира, не му
се присъждат.
Предвид
гореизложеното и на основание и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
наказателно постановление № 492141- F532412/21.01.2020г. издадено от Началник на Отдел
„Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за
приходите, с което за нарушение на чл. 39, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 на
МФ вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр, чл. 185, ал. 1
от ЗДДС на ЕТ „М. – Д.Д.“ ЕИК ********** е наложена
имуществена санкция в размер на 500 лева.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС
от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/
Вярно с
оригинала:З.К.