Решение по дело №5366/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1681
Дата: 3 октомври 2018 г. (в сила от 26 октомври 2018 г.)
Съдия: Доника Илиева Тарева
Дело: 20185330205366
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1681

гр. Пловдив, 03.10.2018 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД-ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на осемнадесети септември две хиляди и осемнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОНИКА ТАРЕВА

                                                                                     

при участието на секретаря Мария Колева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 5366/2018 г. по описа на ПРС, III нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

          Обжалвано е НП № 866/27.06.2018г., издадено от Заместник-кмет Транспорт в Община Пловдив срещу Д.В.С., ЕГН: **********, с което на същата, на основание е наложена глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение чл. 4, ал. 3, т. 2 от Наредба за реда, спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив, приета от Общински съвет – Пловдив.

                Жалбоподателят, Д.С., обжалва цитираното наказателно постановление и моли наложената ѝ глоба да бъде отменена.

          Въззиваемата страна, Община Пловдив, редовно призована, не изразява становище по така депозираната жалба.

          От фактическа страна се установява следното:

В конкретния случай жалбоподателката е била санкционирана за това, че на 22.05.2018 г. в 18,35 часа в гр.Пловдив на ул.“Г.М.Димитров“ пред № 7а, като водач на лек автомобил „Сузуки“ с рег. № ..., е паркирала на служебен паркинг, без да е имала писмено разрешение на ползвателя. За същото е бил издаден фиш, който е бил оспорен с възражение, поради което в последствие е бил съставен АУАН, а въз основа на него е било издадено и процесното НП, с което жалбоподателката е санкционирана с глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение чл. 4, ал. 3, т. 2 от Наредба за реда, спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив, приета от Общински съвет – Пловдив.

          Недоволна от този резултат е останала жалбоподателката С., която по същество не оспорва извършването на нарушението, за което е санкционирана, но навежда доводи, че е допуснала същото, докато е обслужвала нуждите на инвалид и че не е имало друго място, на което да паркира, поради което моли наложената ѝ глоба да бъде отменена.

В проведеното съдебно производство като свидетел е бил разпитан актосъставителят - свид. Д.А. … в Сектор „Общинска полиция“. В своите показания същият е потвърдил отразените от него факти в АУАН. Съдът кредитира изцяло тези показания, доколкото същите се явяват неопровергани от останалия доказателствен материал, а и същите по същество не се оспорват и от жалбоподателката.

Настоящият съдебен състав, приема за установена именно описаната в АУАН и възпроизведената в НП фактическа обстановка, а и същата по същество не се оспорва от жалбоподателката, доколкото видно от самата жалба, както и в съдебно заседание, последната не оспорва факта на извършеното нарушение.

Горната фактическа обстановка и анализа на събраните по делото доказателства обосновават следните правни изводи:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се явява ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 4, ал. 3, т. 2 от горецитираната Наредба, се забранява престоят и паркирането на служебни паркинги, разположени на общинска територия, освен в случаите на писмено съгласие на ползвателя. Съгласно чл. 40, ал. 3 на нарушителите на забраната на чл. 4, ал. 3 се налага глоба в размер на 50лв.

В конкретния случай от събраните по делото доказателства (АУАН, показанията на свид. А. и приложената по преписката Декларация) се установява по несъмнен начин, че Д.В.С. е изпълнила фактическия състав на визираното в чл. 4, ал. 3 от Наредбата нарушение, за което е била ангажирана административно-наказателната й отговорност, доколкото при извършената проверка на 22.05.2018 г. в 18,35 часа в гр. Пловдив на ул.“Г.М.Димитров“ пред № 7а, било установено, че същата, като водач на лек автомобил „Сузуки“ с рег. № ..., е паркирала на служебен паркинг, без да е имала писмено разрешение на ползвателя. По същество това нарушение не се оспорва и от жалбоподателката.

Въпреки безспорното установяване на факта на извършено административно нарушение, настоящият съдебен състав, предвид задължението си да направи проверка за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН, намира, че в процесния случай неправилно, въпреки наличието на предпоставки за това, административно-наказващият орган не е приложил разпоредбата на този текст. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи “маловажните“ случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 ЗАНН. Съгласно чл. 93, т. 9 НК “маловажен случай“ е този, при който извършеното престъпление, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. При така констатираното и доказано като извършено административно нарушение, от установените по делото обстоятелства се налага изводът, че степента на същото не съответства на тежестта на наложената санкция. Съдът отчете обстоятелството, че нарушението е първо по ред, жалбоподателката не го оспорва и признава вината си. Именно като се има предвид отношението на жалбоподателката към извършеното от нея нарушение, както и това, че основна цел на ЗАНН е налагане на наказания именно за предупреждаване и превъзпитаване на нарушителя към спазване на установения правен ред, следва да се приеме, че за постигането на тези цели в конкретния случай не се налага санкциониране на нарушителя. Очевидно е, че в конкретния случай целта на закона е била постигната с факта на извършената проверка, която самостоятелно е постигнала целения от закона резултат.

Съгласно чл. 12 ЗАНН целта на административното наказание е преди всичко да се предупреди и превъзпита нарушителят. Вярно е, че последващото отстраняване на нарушението не заличава факта на неговото извършване, но определено е обстоятелство, което сочи на това, че целта на закона е била изпълнена - нещо което нерядко не може да се постигне дори и с налагането на санкции. Предвид горното, настоящият съдебен състав намира, че в случая наказващият орган е следвало да съобрази, че се касае за маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл. 28 ЗАНН и да предупреди писмено нарушителя, че при повторно нарушение ще й бъде наложено административно наказание, вместо да пристъпва към съставяне на НП и санкционирането й. Горното обосновава изводът, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено. Мотивиран от горното ПРС, ІІІ н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

         

          ОТМЕНЯ НП № 866/27.06.2018г., издадено от Заместник-кмет Транспорт в Община Пловдив срещу Д.В.С., ЕГН: **********, с което на същата, на основание е наложена глоба в размер на 50.00 лева, за нарушение чл. 4, ал. 3, т. 2 от Наредба за реда, спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на град Пловдив, приета от Общински съвет – Пловдив.

 

          Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала! МК