Решение по дело №191/2022 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 131
Дата: 12 декември 2022 г. (в сила от 12 декември 2022 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20225310200191
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 131
гр. Асеновград, 12.12.**** г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АСЕНОВГРАД, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на седми септември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Стефка Т. Пашова
при участието на секретаря Юрия Ив. Кискинова
като разгледа докладваното от Стефка Т. Пашова Административно
наказателно дело № ************** по описа за **** година
Производство по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалван е електронен фиш серия К № 5574906, с който на П. Г. А., ЕГН – ********** с
адрес: град Асеновград, ул.“Ч.В.“№8а, е наложена глоба в размер на 100 лева – сто лева, за
нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП, за това, че на 21.12.2021г. в 13:14 часа на път I -
8, километър 251.600 посока на движение на контролираните МПС от изток към запад при
максимално разрешена скорост за движение, въведена знак 60 километра в час с отчетен /
приспаднат толеранс минус 3 километра в полза на водача, при управление на МПС
„Фолксваген Туран“1.9 ТДИ с рег. № РВ **** КС, се е движил с 81 километра в час при
разрешена скорост от 60 километра в час, при превишение от 21 километра в час, което е
нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.
По същество:
Жалбоподателят пледира за отмяна на обжалвания електронен фиш като
незаконосъобразен, поради на първо място допуснати съществени нарушения направилата
за работа с автоматизирано техническо средство и на второ място – видно от приложението
по делото доказателства, заснемането е станало със съвсем друг вид камера, а не с тази ,
вписана в обжалвания електронен фиш, като най – вероятно данните впоследствие са били
прехвърлени и така се е стигнало до тотална намеса на човешки факто по един недопустим
начин, което напълно компрометира каквото и да било заснемане на вмененото
адм.нарушение.
Въззиваемата страна – ОД на МВР – Пловдив, редовно призована, изпраща
становище, с което иска потвърждаване на обжалвания електронен фиш, като иска
присъждане на разноски за юрисконсулт.

По фактите:
В обжалвания електронен фиш се сочи, че заснемането е било извършено с
автоматизирано техническо средство TFR1-M – 566.
Същото работи на принципа на доплеровия ефект.
1
Това автоматизирано техническо средство притежава удостоверение за одобрен тип
средство за измерване от 24.02.2010г., със срок на валидност 24.02.2020г., поради което и
съгласно чл.30, ал.5 от „Закон за измерванията“, когато срокът на валидност на одобрения
тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип.Следователно, при наличие на извършени
изискуеми от този закон последващи проверки, е установено, че това техническо средство е
от одобрен тип, поради което и по силата на горе посочената правна норма, въпреки
изтеклия срок на удостоверението за това, то се счита за такова от одобрен тип.
Видно от писмо на „Български институт по метрология“в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване под № 4835 е вписана мобилна система за видео
контрол на правилата за движение тип TFR1-M.
На 26.10.2017г. с протокол за монтаж и настройка е извършена дейност по доставка,
инсталация, монтаж, настройване, конфигуриране, пускане в действие и тестване на цялото
оборудване и софтуер на 65 броя мобилни камери, както и обучение на работещите с
устройствата служители на МВР, като видно от този протокол е извършена доставка по
приложения опис, инсталация / монтаж, настройка, конфигуриране, пускане в действие и
тестване на цялото оборудване софтуер на системата TFR1-M с номер 566/10 на лек
автомобил „Опел Астра“ с рег. № РВ **** ВК, собственост на МВР – Пловдив.
Видно от протокол за проведено обучение на служителите от група „Пътен контрол“,
сектор „ОП“ при РУ – Асеновград, за работа с мобилна система за видео контрол TFR1-М,
монтирана на служебен автомобил, от 19.10.2020г. е извършено обучение на полицейските
служители К.С.Б.Т.К.Б. и К.
С протоколи № 7-33-21 от 22.03.2021г., 7 – 33- 17 от 26.10.2019г., № 7 – 33- 18 от
05.10.2018г., № 5 -32-19 от 16.10.2019г., № 5-33-20 от 06.08.2020г. мобилната система за
видео контрол TFR-1M е преминала ежегодни метеорологични прегледи.
Видно от протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или
система TFR1-M с № 566 от 21.12.2021г. на служебен автомобил с рег. № РВ **** АМ, с
място за контрол първокласен път посока на движение на контролираните МПС от изток на
запад , при въведено ограничение на скоростта с пътен знак от 60 километра в час, при
разстояние до пътния знак с въведено ограничение до АТСС в метри 350 метра, режим на
измерване – С- стационарен, посока на задействане – П – приближаващи, монтирано на
служебен автомобил с рег. № РВ ****АМ, с начало на работа 12,40 часа и край на работа
13,20 часа, са установени 9 броя нарушения с камера от № 29177 до № 29 183, за време на
работа от 40 минути.
Видно от дневника за отчитане на скоростните режими, заснети с техническо
средство TFR1-M № 566, в 13, 14 часа под № 29185 е установено заснето движение на МПС
с рег. № РВ ****КС с 84 километра в час при разрешени 60 километра в час или
превишение без толеранса от 3 километра, на 24 километра в час.
Със Заповед № 2393-570 / 05.11.2019г. са определени служители за осъществяване на
дейността по контрол спазването на скоростните режими с техническо средство TFR1-M с
фабричен номер № 566, монтиран в служебен автомобил „Опел Астра“ с дк № РВ ****ВК в
РУ – Асеновград, между които и служителят Станчев.
От представената снимка на мобилната автоматизирана система в полицейския
автомобил, с който е направено заснемането на нарушението е видно, че това не е
автоматизирана система TFR1-M -566, а система, различна от тази и от по - стар вид ТР 4- Д.
Видно от техническото описание и инструкцията за експлоатация на новия вид
система, фигурираща като такава, с която е извършено заснемането на нарушението в
обжалвания електронен фиш - TFR-1Mq, същата следва да работи при максимално
консумирана мощност от 60 Вата.Основна измерителна част е трафик радарът TR4D.Той
представлява доплеров радар с непрекъснато излъчване на 10.525 GHz. Използва се за
измерване на МПС, движещи се успоредно на неговия лъч и при максимално
отклонение на лъча до 8 градуса.
2
Видно от приложените по снимки – 4 броя от видеоклип № 29185, този ъгъл на
движение на заснетия лек автомобил с рег. № РВ **** КС е над допустимите 8 градуса, при
изискуемо успоредно движение на лекия автомобил спрямо радара. Това налага извода за
липса на спазени изисквания за експлоатация и технически характеристики на системата
TFR1-M, а приложената по делото снимка на тази, с която е направено заснемането не е на
системата TFR1-M, а на предходна такава.
Видно от справката за първоначална регистрация на МПС, МПС „Фолксваген Туран“
1.9 ТДИ с рег. № РВ **** КС е собственост на П. Г. А..
Не е представена снимка на пътния знак и на разположението на автоматизирана
система за контрол спрямо него, за преценка действието на ограничението на скоростта в
контролирания участък.

По доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери за доказани от
писмените доказателства, които кредитира като надлежно приобщени и достоверни, а
именно: писмо от РУ на МВР – Асеновград вх. № 7719 от 27.06.****г., Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, писмо от „Български институт по
метрология“, Протокол за монтаж и настройка от 26.10.2017г., Протокол за проведено
обучение от 19.10.2020г., Протоколи от проверката на мобилна система за видео контрол
TFR-1M, Дневник за отчитане на скоростните режими, Заповед № 2393 – 570 от 05.11.2019г.
за определяне на служители за осъществяване на дейността по контрол по спазването на
скоростните режими с техническо средство TFR-1M, снимка на техническо средство
различно от TFR-1M в служебен автомобил, координати, Заповед № 239з-570 от
05.11.2019г. на Началник на РУ на МВР – Асеновград, четири броя снимки към клип с №
29185, справка за първоначална регистрация на МПС, Техническо описание и инструкция за
експлоатация на TFR-1M, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835, Протоколи от проверка на мобилна система за видео контрол TFR -1M, с № 7-
33-17, 7-33-18, 5 -32- 19, 5-33-20, Протокол за използване на автоматизирано техническо
средство или система от 21.06.2021г..

От правна страна:
Драстично са нарушени и не са спазени следните текстове от НАРЕДБА № 8121з-532
ОТ 12 МАЙ 2015 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА
АВТОМАТИЗИРАНИ ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА И СИСТЕМИ ЗА КОНТРОЛ НА
ПРАВИЛАТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА:
1. - Чл. 6. (1) (Доп. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) Автоматизираните
технически средства и системи се използват съгласно инструкцията на производителя
и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип.

В случая не е спазено изискването за TFR-1M за фронтално движение на
контролирания обект и допустимо отклонение от това правило от 8 градуса, поради работата
на принципа но доплеровия ефект. Това прави работата несъобразена с инструкцията за
експлоатация и напълно компрометира замерванията.
2. Чл. 8. (Изм. - ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) При контрол на въведено
с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че
АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с
ограничение на скоростта.
Поради липса на снимка на въведеното с пътен знак ограничение на скоростта, не може да
бъде доказано от страна на административно – наказващият орган спазването на това
3
правило, както и това, че засеченото движение е именно в зоната на ограничение на
скоростта.
На следващо място, представената снимка на автоматизирано технически средство, с
която е направо заснемането в служебен автомобил показва монитор на автоматизирано
техническо средство от по – стар тип и не от типа на TFR-1M, а е тип ТР4-Д, поради което и
това установява факта, че заснемането по издадения електронен фиш не е било извършено с
посоченото в него техническо средство, а явно са прехвърлени цифрови данни, което
напълно компрометира това заснемане.
С оглед на изложеното от правна страна съдът намери, че нарушението по
обжалвания електронен фиш не е доказано и това налага неговата отмяна, с оглед на което
и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА електронен фиш серия К № 5574906, с който на П. Г. А., ЕГН –
********** с адрес: град Асеновград, ул.“Ч.В.“№ 8а, е наложена глоба в размер на 100 лева
– сто лева, за нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП, за това, че на 21.12.2021г. в 13:14
часа на път I- 8, километър 251.600 посока на движение на контролираните МПС от изток
към запад при максимално разрешена скорост за движение, въведена знак 60 километра в
час с отчетен / приспаднат толеранс минус 3 километра в полза на водача, при управление
на МПС „Фолксваген Туран“1.9 ТДИ с рег. № РВ **** КС, се е движил с 81 километра в час
при разрешена скорост от 60 километра в час, при превишение от 21 километра в час, което
е нарушение по чл. 21, ал.2 вр.ал.1 от ЗДвП.

Решението да се съобщи на страните по делото.

Същото подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, чрез Районен
съд – Асеновград, в 14 – дневен срок от неговото съобщаване, по реда на глава 12 от АПК,
на касационните основания, визирани в НПК.


Съдия при Районен съд – Асеновград: _______________________
4