Решение по дело №1482/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1232
Дата: 2 октомври 2020 г.
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040701482
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

     1232                             02.10.2020 година                         гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,         XIX-ти административен състав,

на двадесет и четвърти септември                   две хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧАВДАР ДИМИТРОВ

            ЧЛЕНОВЕ : 1. ХРИСТО ХРИСТОВ

               2. ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря В. С.

с участието на прокурора Христо Колев

като разгледа докладваното от съдията Колева касационно наказателно административен характер дело № 1482 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Н.С.Я., ЕГН **********,*** 137, срещу решение № 276 от 28.02.2020г., постановено по НАХД № 294/2020 по описа на Районен съд – Бургас, с което е потвърден електронен фиш серия К № 2950535 на ОД МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена „глоба” в размер на 100 лв.

В касационната жалба се иска отмяна на оспорвания съдебен акт и отмяна на електронния фиш. Сочи се, че в ЕФ липсвал посочен издател и дата на съставяне. На следващо място се оспорва, че нарушението е извършено в населено място, както и че не бил надлежно установен водачът на автомобила в момента на нарушението. Излагат се аргументи срещу годността на техническото средство, с което е заснето нарушението и срещу разположението на пътните знаци. Иска се прилагане на чл.28 от ЗАНН. Несе сочат нови доказателства.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация, ОД на МВР – Бургас, редовно уведомен, не изпраща представител. Не представя отговор на касационната жалба. Не представя доказателства.

Представителят на прокуратурата поддържа становище за неоснователност на оспорването. 

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд – Бургас е потвърдил електронен фиш серия К № 2950535 на ОД МВР-Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Н.С.Я. е наложена „глоба” в размер на 100 лв.

За да постанови решението, въз основа на доказателствата по делото, съдът приел, че към момента на нарушението жалбоподателя е управлявал автомобила, тъй като липсвала декларация по чл.189, ал.5, изр.второ от ЗДвП. Фишът бил издаден от компетентен орган и съдържал всички реквизити по чл.189, ал.5, изр.второ от ЗДвП. Не били допуснати съществени нарушения в производството по издаване. Съдът приел нарушението за доказано. Обсъдил всички възражения на жалбоподателя и изложил мотиви, въз основа на които приема, че същите са неоснователни.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

По делото е безспорно установено, че на 18.08.2019г. в 14,00 ч. на територията на населено място – гр.Бургас, ПП I-6, км. 489+200 в посока от кв. Ветрен към пътен възел „Лукойл“ техническо средство – мобилна система за контрол над скоростта – „TFR1-M“ с № 510/07, поставена в спрян полицейски автомобилзасякла и заснела, движещ със скорост от 120 км/ч. автомобил. На мястото на контролирания пътен участък имало въведено с пътен знак В26 ограничение на скоростта до 90 км/ч. Въпросното нарушение било записано на файл с наименование „Клип № 8065”. По-късно служители на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Бургас установили, че заснетият автомобил е собственост на касационния жалбоподател Я., както и че скоростта следва да се счита 116 км/ч (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Следва да се уточни, че възраженията, изложени в касационната жалба са напълно идентични с тези, изложени пред районния съд. В оспорения съдебен акт съдът подробно е разгледал тези възражения и мотивирано е намерил същите за неоснователни, поради което е потвърдил ЕФ. Касационният състав изцяло споделя мотивите на първоинстанционния съд, поради което и на основание чл.221, ал.1 от АПК препраща към тях.

Разпоредбата на чл.188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или ползвателя на МПС, независимо от това кой е действителният извършител на нарушението. Чл.189, ал.5 от ЗДвП предвижда 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай, по делото липсва декларация от касационния жалбоподател, в която да е посочен друг водач на автомобила в деня и часа на нарушението, поради което правилно същият е бил санкциониран с издадения електронен фиш.

Неоснователни са всички възражения на касатора за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на ЕФ. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г., легалната дефиниция на понятието „електронен фиш“ се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в  § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Действително с разпоредбата на чл.189, ал.11 от ЗДвП е предвидено, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, но това приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове. Ето защо, то не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив, съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика, на когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволно плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен фиш и доколкото разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е специална спрямо чл.57 от ЗАНН, същият не е незаконосъобразен, поради непосочване на дата на издаване и подпис на издателя. Следователно не е необходимо при проверка законосъобразността на ЕФ да се изследва въпроса кой и кога го е издал, доколкото ЕФ не е НП, а е своеобразен властнически акт, създаден от административно-информационна система, както е посочено и в тълкувателното решение на ВАС. В този смисъл, не е и необходимо ЕФ да бъде подпечатан или подписан.

Неоснователни са възраженията касаещи автоматизираното техническо средство използвано за заснемане на скоростта на процесния автомобил. В случая са спазени изискванията на чл.7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредбата), доколкото от представените по делото доказателства се установява, че процесното техническото средство е одобрен тип средство за измерване на скоростта и към момента на установяване на нарушението е било технически изправно. В този смисъл, нарушението е установено от стационарна система, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера–компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък, за което в административната преписка се съдържа нарочен протокол. С оглед на изложеното процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано и стационарно, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение.

В приложения към преписката протокол за използване на АТСС по чл.10 от Наредбата, са отразени номерата на първото и последното статично изображение. Действително, по делото не се съдържа снимка на разположение на АТСС, в съответствие с изискванията на чл.10, ал.3 от Наредбата, но това не е съществено процесуално нарушение, доколкото в протокола се съдържа цялата необходима информация, включително и за точното местоположение на уреда, пътния знак за ограничение, разстоянието от пътния знак с въведено ограничение до АТСС - 200, режим на измерване - стационарен, посока на задействане – приближаващ, номер на служебния автомобил в който е разположен уреда, номерата на протоколите установяващи годност на уреда, началото и край на работа, номер на първото и последно статично изображение, като тази информация съответства на информацията съдържаща се в приложените към електронния фиш статични изображения на лекия автомобил собственост на касатора. Също така, съдържанието на протокола, който е официален документ, не е оспорено от санкционираното лице, поради което не е било необходимо и допълнително събиране на доказателства както относно местоположението на пътния знак, така и относно другите отразени в него обстоятелства.

Вярно е също, че мястото за контрол не е било обозначено с пътен знак „Е24” (или знак за зона под видеонаблюдение, както претендира жалбоподателя). В тази връзка следва да се посочи, че ДВ, бр. 6 от 2018г. , в сила от 16.01.2018 г. е била отменена нормата на чл.7 от Наредба 8121з-832/12.05.2015г., предписваща такова задължение на контролните органи.

Не може да бъде споделено и възражението, че нарушението не е извършено в населено място. По делото са представени доказателства, от които безспорно се установява, че в процесния участък е поставен знак В26, ограничаващ скоростта на движение до 90 км./ч., както и че този участък е в границите на населеното място. В ЕФ са посочени и географските координати на мястото на контрол.

Предвид изложените мотиви касационната инстанция намира решението на районния съд за валидно, допустимо и правилно, поради което същото следва да се остави в сила.

С оглед изхода от настоящия спор и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, право на разноски в настоящото производство има ответникът, но поради липсата на своевременно направено искане в тази насока, съдът не дължи произнасяне относно разноските.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, Административен съд – гр. Бургас, ХIX състав

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 276 от 28.02.2020г., постановено по НАХД № 294/2020 по описа на Районен съд – Бургас.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                              

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                      2.