Решение по дело №120/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 127
Дата: 25 октомври 2023 г. (в сила от 25 октомври 2023 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700120
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  127

 

гр. Сливен,  25.10.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и трета година,  в  състав:

             

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА 

                                              ЧЛЕНОВЕ:    ГАЛЯ ИВАНОВА

                                                                       ИГЛИКА ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административнонаказателно дело № 120 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.           

Образувано е по жалба на Заместник-кмет „ФОИ“ на Община Сливен, подадена чрез пълномощник, против Решение № 288 от 31.07.2023 г., постановено по АНД № 20232230200756/ 2023 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ № РД 27-200/04.05.2023 г. издадено от Заместник-кмет „ФОИ“ на Община Сливен, с което на С.С.Х., с ЕГН **********,***, за нарушение на чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредбата за обществения ред на територията на община Сливен /НОРТОС/ и на основание чл. 57, ал. 1 от НОРТОС е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, и необосновано. Посочва се, че: Х. е извършила административно нарушение и то в условията на повторност, за което законосъобразно е ангажирана административнонаказателната ѝ отговорност, като ѝ е наложена глоба в предвидения размер; първоинстанционният съд неправилно е възприел фактите по делото, представената обстановка и събраните доказателства. Моли съда да постанови решение, с което да отмени решението на Районен съд – Сливен като неправилно и необосновано, и да реши делото по същество, като остави в сила отмененото НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява. Представлява се от гл. юриск. Е. М., която поддържа касационната жалба.

Ответникът по касационната жалба – С.С.Х., редовно призована, се явява лично. Заявява, че поддържа депозирания отговор, като излага становище по съществото на спора. Моли съда да постанови решение, с което да остави в сила решението на Районен съд – Сливен като правилно.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 19.04.2023 г. бил съставен АУАН № 000003 против С.С.Х., на основание Констативен протокол № 1 от 05.04.2023 г. и за това, че допуска свободното движение на домашните си кучета на обществени места, *** в. с № 199, 200, 201, 203 и други, като нападат ежедневно преминаващите граждани. Актосъставителят приел, че са нарушени разпоредбите на чл. 175 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ и чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредбата за обществения ред на територията на община Сливен. В акта било посочено, че нарушението е извършено за първи път.

Въз основа на съставения АУАН било издадено Наказателно постановление № РД 27-200 от 04.05.2023 г. от Заместник-кмет ФОИ на Община Сливен, с което на Х. за нарушение на чл. 28, ал. 1, т. 1 от Наредбата за обществения ред на територията на община Сливен и на основание и на чл. 57, ал. 1 от НОРТОС било наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева. В обстоятелствената част на НП било отразено, че на 19.04.2023 г. в ***, ***, С.С.Х. не изпълнява предписанията по Констативен протокол № 1 от 05.04.2023 г. на отдел „Екология“, Община Сливен и допуска свободното движение на домашните си кучета на обществени места, *** – в. с № 200, 201, 203 и други, като нападат ежедневно преминаващите граждани по пътя от и. с. на имота. В НП било посочено, че нарушението е извършено в условията на повторност по смисъла на §1, т. 1 от ДР на НОРТОС, а именно в едногодишен срок от влязло в сила наказателно постановление, с което нарушителят е наказан за същото по вид нарушение. Отразено било още, че не са налице основания за прилагането на чл. 28 от ЗАНН. НП било връчено на 17.05.2023 г. по пощата с обратна разписка.

За да отмени НП, Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел, че: е налице противоречие между описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, посочени в АУАН и посочените в издаденото НП. Приел, че в АУАН и НП не са спазени изискванията на чл. 42, т. 3 и 4 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, поради и което имало неяснота относно това кога и при какви обстоятелства е извършено нарушението. Формирал извод, че неспазването на разпоредбите на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а именно липсата на описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, представлява съществено процесуално нарушение. Приел, че НП е процесуално незаконосъобразно, като е нарушено правото на защита на лицето, което е лишено от възможността да разбере за какво нарушение се търси отговорност и на коя дата е извършено същото. При такива мотиви Районният съд е отменил процесното НП.

Решението на Районния съд е валидно, допустимо и правилно. Изводите на Районния съд са съобразени със събраните по делото доказателства и е постановено при правилно приложение на материалния закон.

Районният съд правилно е приел, че отговорността на Х. е ангажирана с издадено при допуснати съществени процесуални нарушения наказателно постановление. Съгласно нормата на чл. 42, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа датата и мястото на извършване на нарушението, както и описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено. Според разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, наказателното постановление трябва да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават.

Административнонаказателното производство е образувано със съставяне на АУАН на основание Констативен протокол №1 от 05.04.2023 г., както е посочил актосъставителят, който е приел, че Х. допуска свободното движение на домашните си кучета на обществени места, *** в. с № 199, 200, 201, 203 и други, като нападат ежедневно преминаващите граждани. Приел, че Х. е нарушила разпоредбите на чл. 175 от ЗВМД и чл. 28, ал. 1, т. 1 от НОРТОС, като нарушението било извършено за първи път. Видно от съставения АУАН, в същия липсва конкретно посочване в какво се изразява нарушението, датата и мястото на извършването му. Едва в издаденото НП административнонаказващият орган посочва, че С.С.Х. не изпълнява предписанията по Констативен протокол № 1 от 05.04.2023 г. на отдел „Екология“, Община Сливен. От изслушаните пред първоинстанционния съд показания на свидетеля по АУАН се установява, че посоченият в АУАН констативен протокол е съставен въз основа на постъпили сигнали, без да е извършена проверка на място. Правилно районният съд е достигнал до извод, че е налице противоречие между описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, посочени в съставения АУАН и в издаденото НП. Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, както и датата и мястото на извършване са задължителни реквизити на АУАН, посочени в чл. 42 от ЗАНН, липсата на които не може да се преодолее по реда на чл. чл. 53, ал. 2 от ЗАНН. Допуснато нарушение и на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН е от категорията на съществените и е основание за отмяна на наказателното постановление. Въз основа на установените правнорелевантни факти, районният съд е направил обосновани и правилни правни изводи, които се споделят напълно от настоящата инстанция, поради което повторното им излагане не е необходимо. Още повече, че с нормата на чл. 221, ал. 2, пр. 2 от АПК е предвидена възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния съд.

Районният съд не е допуснал нарушения на съдопроизводствените правила при анализа и оценката на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост на постановеното решение.

Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Сливен намира, че доводите в касационната жалба са неоснователни и отменителни основания не са налице. По изложените съображения, обжалваното решение като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 288 от 31.07.2023 г., постановено по АНД № 20232230200756/ 2023 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                        

 

                                                           

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                           

     ЧЛЕНОВЕ: