Решение по дело №186/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260023
Дата: 16 април 2021 г. (в сила от 28 октомври 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200186
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

260023

 

град Първомай, 16.04.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на шести октомври две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 186 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 16 - 002877 / 10.07.2020 година на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Пловдив, с което на Грийнс ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: *** (в качеството на работодател), представлявано от Й. А. Б.. – управител, за нарушение на чл. 75а, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на основание същия текст от Закона (ЗТМТМ) е наложена имуществена санкция в размер 2000 (две хиляди) лева.

Жалбоподателят Грийнс” ООД - Първомай чрез процесуалния си представител адвокат Г.Г.В. *** моли за отмяна на Наказателното постановление по съображения, изложени в Жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна „Инспекция по труда“ - Пловдив чрез процесуалния си представител началник-отдел „Административно, информационно и правно обслужване“ Н.Х.К. моли да се остави Жалбата без уважение и да се потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно; претендира деловодни разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

По получен в Дирекция „Инспекция по труда“ - Пловдив от Държавната агенция „Национална сигурност“ сигнал, че в стопанисвани от ГрийнсООД оранжерии в град Първомай, област Пловдив, работят украински граждани, преди обед на 28.05.2020 година комплексът на дружеството жалбоподател е посетен четирима инспектори от Инспекцията по труда, между които Б.Д.Д. (актосъставител) и С.Г.П., двама служители на ДАНС и две лица от Сектор „Миграция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив.

На портала на оранжерийния комплекс – с бариера, с пропускателен режим, проверяващите се легитимират и уведомяват за проверката, след което са поети от представител на „Грийнс“, който им съобщава, че не навсякъде към момента се прибира реколта и по тяхна молба служителите на държавните институции са заведени на местата, където се извършва такава дейност.

В едно от оранжерийните полета български граждани, работници по трудови договори, прибират краставици. Б.Д. пита къде работят украински граждани и му е отговорено, че лицата с в поле № 10. Придружаващият служител на Грийнс“ ООД започва да уверява проверяващите, че там няма никого, но актосъставителят и С.П. отиват на посоченото място и пред оранжерийното поле – оградена със стъклена конструкция земна площ, констатират трактор с ремарке с празни касетки, който чака продукция. Инспекторите от Дирекцията влизат в оранжерията (пространство от няколко декара), констатират насаждения с домати, набрана продукция и амбалаж, а в дъното Б.Д. вижда зад празни касетки и между редовете с растенията да се крият пет лица. Моли ги да излязат, при което установява, че те са с работни дрехи и с гумените ръкавици със специфично замърсяване по тях от бране на домати – отложена жълто-зелена субстанция.

Актосъставителят провежда разговор на развален руски, разбира, че хората са украинци – Н.К., М.В., Д.Ч., О.Д. и В.Б., и им връчва декларации по чл. 68, ал. 1, т. 3 от ЗТМТМ, която всеки от чужденците попълва собственоръчно с обяснение в насока, че е на гости, че заради карантината от посолството е удължен срокът му на пребиваване и че помага на приятел в събирането на домати, за което има право.

След това Д. и П. с придружаващото ги лице се връщат в офиса на дружеството и връчват на служител „Труд и работна заплата“ призовка по чл. 45, ал. 1 от АПК за представяне на документи, свързани със спазване на трудовото законодателство и безопасните условия на труд.

На 05.06.2020 година в Дирекция „Инспекция по труда“ в град Пловдив се явява упълномощен представител на „Грийнс“ ООД, който депозира част от изисканите документи, но не и такива, внасящи яснота за взаимоотношенията между дружеството жалбоподател и украинските граждани; отново е връчена призовка по чл. 45, ал. 1 от АПК с указания за представяне на 09.06.2020 година на информация относно пребиваването в оранжерийния комплекс на чужденците – за полагания от тях труд, размера на възнаграждението им и продължителността на работното им време.

На 09.06.2020 година е депозирано единствено обяснение от Й.Б., в което се сочи, че на територията на „Грийнс“ ООД, оранжериен блок № 10, пребивават различни по професии хора; че дружеството никога не си е позволявало да наема лица, чужди граждани от трети страни; че не познават украинците Н., М., Д., О. и В.и че е възможно те да са влезли от страничен вход и без знанието и позволението на дружеството да са пребивавали на територията на оранжерията.

В хода на административнонаказателното производство е изискана и в Дирекция „Инспекция по труда“ - Пловдив на 11.06.2020 година от Сектор „Миграция“ при Областна дирекция на МВР - Пловдив и на 16.06.2020 година от Агенция по заетостта постъпва информация, съгласно която на Д.Ч. (гражданин на Украйна с паспорт №), на В.Б. (гражданин на Украйна с паспорт №), на Н.К. (гражданин на Украйна с паспорт №), на М.В. (гражданин на Украйна с паспорт №) и на О.Д. (гражданин на Украйна с паспорт №) не са издавани разрешения за достъп до пазара на труда и не е регистрирана сезонна заетост до 90 дни по реда на ЗТМТМ; от търговеца „Грийнс“ ООД не са постъпвали заявления за разрешаване на достъп до пазара на труда на работници, граждани на трети държави, както и декларации за регистрация на сезонна заетост на основание чл. 24, ал. 3 от ЗТМТМ; в ИАС на МВР няма данни за регистрация и разрешено пребиваване на Д.Ч., като лицето е напуснало Република България на 03.06.2020 година, а на В.Б., на Н.К., на М.В. и на О.Д. е разрешено краткосрочно пребиваване в страната до 02.07.2020 година и същите са декларирали адрес на престоя си в град Първомай, област Пловдив, улица „Орфей“ № 30.

По констатациите от проверката на място и представените документи в присъствието на упълномощен представител на „Грийнс“ ООД - Първомай инспекторите в Дирекция „Инспекция по труда“ - Пловдив съставят и връчват актове за установяване на административно нарушение по чл. 75а, ал. 2 от ЗТМТМ за всеки украински гражданин, заварен на 28.05.2020 година на поле № 10 в оранжерийния комплекс на дружеството жалбоподател, като за О.Д. – Акт № 16-002877 / 30.06.2020 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Фактическата обстановка Съдът приема за безспорно установена от разпитите на свидетелите Б.Д.Д. и Н. М. Й. и от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и административнонаказателна преписка, като следва да се отбележи, че показанията на Н. Й. (отчетник в „Грийнс“ ООД) по никакъв начин не опровергават думите на актосъставителя във връзка със съставомерните факти.

Служителят на дружеството жалбоподател свидетелства, че сутринта вече са набарали от 10-и блок на оранжерийния комплекс необходимата стока за доставка (домати) и са в 6-и блок, когато при тях пристигат някакви чужденци (за които не може да посочи колко са, какви са, как са облечени), за да си търсят работа, и са упътени към офиса на търговеца, но след окол половин час тези лица незнайно защо са върнати при тях с полиция с въпрос дали ги познават и дали са работили там.

Само че тези твърдения настоящата инстанция намира за изказани с цел търговецът, за който отчетникът работи, да избегне следващата му се административнонаказателна отговорност за неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейността си, защото са в противовес с останалата доказателствена съвкупност:

Проверяващите отиват по сигнал, че в оранжериите на „Грийнс“ ООД вече работят украинци; местни работници сочат мястото, на което се намират чужденците и до което придружаващият служител на дружеството жалбоподател не иска да отидат държавните органи; самите чужди граждани, за които липсва разрешение за достъп до пазара на труда в страната, облечени в работни дрехи и с ръкавици, се крият от контрольорите на място, където се събира реколта. Нещо повече – при все, че самият Й.Б. обяснява, че лицата са непознати и не им е позволявано да пребивават на територията на оранжерията и да полагат труд с предположение, че вероятно са попаднали там случайно, при попълване на декларацията по чл. 68, ал. 1, т. 3 от ЗТМТМ О.Д., освен че сочи, че помага за събирането на домати, собственоръчно пише и: „…останах на гости при Д. Б.. И тъй като ми стана скучно, реших да помогна на приятел“.

 

От правна страна:

С оглед на горното правилно констатираното на 28.05.2020 година нарушение от страна на „Грийнс“ ООД - Първомай, притежаващо качеството на местен работодател по смисъла на § 1, т. 11 от Допълнителните разпоредби на ЗТМТМ, е квалифицирано от административнонаказващия орган по чл. 75а, ал. 2 от Закона, съгласно чийто текст на работодател – юридическо лице, за което чужденец предоставя работна сила или е приело законно пребиваващи чужденци – граждани на трети държави, без съответното разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, се налага имуществена санкция в размер от 2000 лв. до 20000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, като нормата съдържа и императивното правило за поведение, и следващата се за неизпълнението му санкция, а доказателствата сочат, че на инкриминираната дата О.Д. (гражданин на трета държава по смисъла на § 1, т. 4 от Допълнителните разпоредби на ЗТМТМ, тъй като Украйна не е член на Европейския съюз и не е страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария) престира труд за дружеството жалбоподател без регистрация в и разрешение от Агенцията по заетостта за достъп до пазара на труда в Република България.

Наложеното наказание е съобразено с императива на чл. 27 от ЗАНН – при определянето му да се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства, обуславящи налагането му, тъй като е в границите на посоченото по чл. 414, ал. 3 от Кодекса на труда и е в минимума, предвиден там, а конкретното формално нарушение не разкрива признаци, които до го характеризират с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид, за да се приложи чл. 28 от ЗАНН.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са съставени при спазване на изискванията на чл. 42, чл. 43 и чл. 57, чл. 58 от ЗАНН, като съдържат всички реквизити, посочени там, т.е. същите са изправни от формална страна и са издадени от компетентни органи съгласно чл. 20, чл. 21 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ и чл. 79, ал. 4 от ЗТМТМ.

С оглед на всичко гореизложено са несъстоятелни доводите на процесуалния представител на дружеството жалбоподател за несъставомерност на деянието и за допуснати процесуални нарушения.

По чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в полза на юридически лица се присъжда възнаграждение в определен от съда размер при защита от юрисконсулт, като размерът на възнаграждението не може да надхвърля максималния за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, а нормата препраща към Наредба за заплащането на правната помощ (приета с ПМС № 4 от 06.01.2006 година, обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 година, в сила от 01.01.2006 година), съгласно чийто чл. 27е възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 лева до 120 лева.

Настоящото дело не е със завишени фактическа и / или правна сложност, разглеждането му протича в едно съдебно заседание и справедливият размер на възнаграждението за защита от юрисконсулта е минималният от 80 лева, платими от жалбоподателя по сметка на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ - София по аргумент от § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби на АПК – юридическото лице, част от което е административнонаказващият орган.

Предвид изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН настоящият съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 16 - 002877 / 10.07.2020 година на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Пловдив, с което на Грийнс ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: *** (в качеството на работодател), представлявано от Й.А. Б. – управител, за нарушение на чл. 75а, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност на основание чл. 75а, ал. 2 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност е наложена имуществена санкция в размер 2000 (две хиляди) лева.

Осъжда Грийнс ООД - Първомай да заплати в полза на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ - София сумата от 80 (осемдесет) лева за деловодни разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ / ПМ