Решение по дело №153/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 195
Дата: 1 ноември 2021 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700153
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 01.11.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Кърджали в открито съдебно заседание на пети октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело № 153 по описа за 2021 г. на КАС и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/. Образувано е по жалба от „Медицински център – Авицена“ ЕООД, ***, ***, ЕИК ***, подадена чрез управителя д-р Д. Х. М., срещу Заповед за налагане на санкция № РД-21-110/13.05.2021 г., издадена от директора на РЗОК-Кърджали, в частта й по т.4-12, с която на жалбоподателя е наложена финансова неустойка, общо в размер на 400 лв., за нарушенията, описани в т.4-12 от заповедта.

Жалбоподателят намира оспорената заповед за незаконосъобразна, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че дейностите в описаните случаи са действително извършени, при спазване изискванията на НРД МД 2020-2022, както и че са спазени изискванията за попълване на медицинската документация. Иска отмяна на оспорената заповед.

Ответникът – Директор на РЗОК - Кърджали, чрез процесуалния си представител - юк. С., намира жалбата за неоснователна. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна, като издадена от компетентен орган, съдържаща всички изискуеми от закона реквизити, и при  посочени конкретни законови разпоредби, нарушени виновно от страна на жалбоподателя. В представено писмено становище излага подробни съображения. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли подадената жалба.

След като обсъди събраните по делото доказателства и доводите на страните, настоящият съд прие следното:

Със Заповед №РД-20-65/22.02.2021 г. на директора на РЗОК - Кърджали, е наредена пълна проверка на лечебното заведение за СИМП: Медицински центърАвицена“ ЕООД, ***, по изпълнение изискванията на ЗЗО, НРД МД 2020-2022, договор №РД-НС-01.4-7/30.12.2020 г. за изменение и допълнение на НРД МД 2020-2022,  НРД МД 2018, както  и Индивидуален договор №***/*** г. Предвидено е проверката да се извърши в периода от 22.02.2021 г. до 16.04.2021 г. Със заповедта са определени поименно и трите длъжностни лица при РЗОК –Кърджали, на които е възложена проверката, измежду които и един лекар. 

Във връзка с извършената проверка е изготвен протокол № ПП-109/15.04.2021 г. от контрольори при РЗОК - Кърджали, в който, по отношение дейността на лечебното заведение, са констатирани и нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, изразяващи се в нарушение на установените изисквания за работа и съхранение на първична лабораторна документация, описани в т.4.2.1 – 4.2.7; нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по програма „Майчино здравеопазване“, описано в т.4.5.1, както и нарушение на условията и реда за предписване на лекарствени продукти - т. 4.6.1. Съставен е и доклад с изх.№ДЗ-113/26.04.2021 г.

Въз основа на горното и на основание чл.74, ал.5, чл.55, ал.2, т.2, т.3, т.5 и т.6б от Закона за здравното осигуряване, чл.422, ал.1, чл.414, ал.1, чл.416, ал.1  и чл.417, ал.1 от  НРД МД 2020-2022, е издадена Заповед за налагане на санкции №РД-21-110/13.05.09.2021 г., предмет на настоящото производство, с която на лечебното заведение - жалбоподател е наложена санкция - финансова неустойка от по 50 лв., за всяко едно от нарушенията, описани в т. 4-12 от оспорения акт. Заповедта е получена на 01.06.2021 г., от управителя на ЛЗ, а жалбата срещу нея е подадена на 14.06.2021 г., чрез органа, чийто акт се оспорва.

Представен е Договор за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ от медицински център ***/*** г., сключен между НЗОК, като възложител и «Медицински център-Авицена» ЕООД, като изпълнител.

По делото е приложена и медицинската документация, относима към случаите, визирани в т.4-12 от процесната заповед.

При така описаните факти, съдът приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган – директора на РЗОК Кърджали, който по силата на чл.74, ал.5 от ЗЗО, разполага с правомощието да издава заповеди за налагане на санкция.

С разпоредбата на чл.414, ал.1 от НРД МД 2020-2022, посочена като основание за налагане на санкциите за нарушенията, установени в т.4-11 от процесната заповед е предвидено, когато изпълнител на извънболнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, да налага санкция "финансова неустойка" в размер от 50 до 150 лв. В горния размер е и санкцията, предвидена в чл.417, ал.1, за изпълнител на извънболнична медицинска помощ, нарушил определените в НРД изисквания за назначаване на лекарствена терапия или предписване на лекарствени продукти за домашно лечение/медицински изделия/диетични храни за специални медицински цели /т.12 от заповедта/.

В  т. 4-10  от процесната заповед са визирани случаи на нарушения, свързани с установените  изисквания за работа и съхранение на първичната лабораторна документация – оригиналните апаратни данни в клинична лаборатория, с които се документира реалното извършване на съответното лабораторно изследване. По отношение на горните случаи е прието, че структурата по клинична лаборатория на МЦ „Авицена“ ЕООД, не е съхранила и не е представила на проверяващия екип оригиналните апаратни данни (на хартиен или електронен носител), с които да се документира реалното извършване на лабораторното изследване със съответните стойности. Посочено е, че апаратът за кръвно-захарен профил принтира резултатите, но те не се съхраняват, а се унищожават. Апаратът за изследване на гликиран хемоглобин, не принтира резултати. Резултатите се преписват на ръка върху хартия и не представляват оригинални апаратни данни, като такива данни не са представени и на електронен носител. Прието е, че не са спазени условията и реда за извършването, отчитането и контрола на извършените медико-диагностични дейности, които гарантират правата на пациента, при достъпа и оказването на медицинска помощ - предмет на договора.

Според посочените като нарушени разпоредби на чл.166, ал.5 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и чл.26, ал.4 от индивидуалния договор, в случаите на задължително апаратно отчитане медико-диагностичната лаборатория следва да съхранява първичната лабораторна документация - оригиналните апаратни данни (на хартиен или електронен носител), с които се документира реалното извършване на съответното МДИ, за срок не по-малко от 1 година.

Съгласно чл.167 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и чл.28, ал.2 от ИД, медико-диагностичната лаборатория осъществява договорената дейност, в съответствие с медицинските стандарти, в т.ч. и с общите изисквания към преданалитичния етап на лабораторната дейност в структурата по клинична лаборатория в рамките на дневния работен график на лабораторията, като в глава V, раздел III, т.19.4 от медицински стандарт „Клинична лаборатория“, се съдържа изискване, структурата по клинична лаборатория да съхранява първичната лабораторна документация-оригиналните апаратни данни (на хартиен или електронен носител), с които се документира реалното извършване на съответното лабораторно изследване.

От приложената по делото медицинска документация на ЗОЛ /л.28-85 от делото/, визирани в т.4-10 от заповедта, съдът констатира, че стойностите на гликирания хемоглобин и кръвната захар, установени при изследвания, извършени в периода 04.11.2020 г. - 16.12.2020 г., в медико-диагностичната лаборатория към  МЦ «Авицена», са вписани на ръка, като не са представени доказателства за наличие на оригинални апаратни данни на хартиен, нито на електронен носител. Последното нарушава правилото на чл.166, ал.5 от НРД МД 2020-2022 за съхраняване на оригиналните апаратни данни (на хартиен или електронен носител), за срок не по-малко от 1 година, респ. не е документирано реалното извършване на съответното изследване, поради което съдът намира за законосъобразна санкцията, наложена за нарушенията, описани в т.4-10 от заповедта.

По отношение на случаите, визирани в т.11 и т.12 от заповедта, съдът констатира съществено нарушение на административнопроизводствените правила, по следните съображения:.

В по т.11 от заповедта, е визирано нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по програма „Майчино здравеопазване“, поради неспазени изисквания за обем, честота, периодичност и вид на медицинските дейности и изследвания, по отношение на ЗОЛ М. Е. Ч. Посочено е, че при извършения вторичен профилактичен преглед на 10.02.2020 г., по програма „Майчино здравеопазване”, отразен в АЛ №**/*** г., с основна диагноза: ***, с код по МКБ ***, липсва извършено и отразено в амбулаторния лист измерване ***, съгласно изискванията на Приложение №14 към НРД за медицинските дейности за 2020- 2022г. Т.е., касае се за изискване, свързано с качеството на оказаната медицинската помощ.

В случая по т.12, санкцията е наложена поради липса на попълнено от лекаря–специалист, Приложение №1Г „Лист за определяне на критериите за провеждане на лечение ***“, ***. Дали обаче замяната на лекарствения продукт *** с лекарството *** представлява ***, или представлява друга терапия /напр. с *** или ***/, респ., дали  протоколът за предписване на лекарства, заплащани от НЗОК следва да се съпътства именно от Приложение 1Г, а не от някое от другите приложения, посочени в „Изисквания на НЗОК при лечение ***”, е въпрос,  който е свързан с критериите  за качество на медицинската помощ.

Съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, контролът по изпълнението на договорите с НЗОК за оказване на болнична помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица - служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от упълномощено от него лице и от длъжностни лица в РЗОК - контрольори. Съгласно чл.5, ал.2 от  Инструкция № РД-16-43/09.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал. 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО, при осъществяване на контрол върху изпълнителите на медицинска помощ длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, които нямат образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар), нямат правомощията по чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗЗО. Последната разпоредба регламентира правомощията на контролните органи по чл. 72, ал. 2, да проверяват съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, регламентирани в НРД в съответствие с чл. 59в от ЗЗО.

По аргумент от горните разпоредби, съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, следва да бъде проверявано само от  длъжностни лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар). Такова  изискване се съдържа и в чл.400, ал.3 от НРД МД 2020-2022. Респ., контрольорите без образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар) нямат правомощия да констатират факти и обстоятелства, свързани с критериите за качество и достъпност на оказаната медицинска помощ по чл. 59в от ЗЗО.

Нарушенията, визирани в т. 11 и т.12 от заповедта, издадена въз основа на констатираното в т.4.5.1 и т.4.6.1 от съставения протокол № ПП-109/15.04.2021 г., се отнасят до качеството на оказаната медицинска помощ, поради което проверката е следвало да се извърши от контрольори с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар). 

В случая, в нарушение на горното правило, в състава на проверяващия екип присъства само един лекар – д-р Г., като за останалите две длъжностни лица, няма данни да са с такава образователно-квалификационна степен, поради което проверката, в тази й част, е извършена от длъжностни лица без необходимата компетентност. Последното нарушение е съществено и е самостоятелно основание за отмяна на издадената заповед, в частта й по т.11 и т.12, тъй като последната е основана на констатации, извършени от лица без необходимата компетентност.

По изложените съображения, съдът намира, че са налице основания за отмяна на оспорената заповед на директора на РЗОК - Кърджали, в частта й по т.11 и т.12, с която са наложени финансови неустойки, общо в размер на 100 лв. По отношение на останалата част по т.4-10, не са налице основанията по чл. 168, ал.1, във вр. с чл. 146 АПК, за отмяна на оспорения акт, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

Ето защо и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкция № РД-21-110/13.05.2021 г., издадена от директора на РЗОК-Кърджали, в частта й, с която на Медицински центърАвицена“ ЕООД, ***, ЕИК ***, са наложени финансови неустойки общо в размер на 100 лв., за нарушенията, констатирани в т.11 и т.12  от заповедта.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Медицински центърАвицена“ ЕООД, ***, ЕИК ***, в останалата й част.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: