Разпореждане по дело №906/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 4361
Дата: 26 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20207050700906
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 4361

 

Варна, 26.04.2024 г.

Административният съд - Варна - XIX състав, в закрито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯНА БАХЧЕВАН
   
като разгледа докладваното от съдията Марияна Бахчеван административно дело906 по описа за 2020 година на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Въпреки, че съдът неколкократно подробно е изразил становище относно доказателствената стойност на РЕШЕНИЕ НА КОМИСИЯТА от 5.09.2014 година ОТНОСНО СХЕМА ЗА ПОМОЩ № SA.26212 (2011/C) (ex 2011/NN — ex CP 176/A/08) и SA.26217 (2011/C) (ex 2011/NN — ex CP 176/B/08) приведена в действие от Република България при замените на горска земя, намира за необходимо да укаже на жалбоподателя следното:

При оценка на пазарната цена горски имоти оценителят не следва да намалява същата със стойността на извършените от жалбоподателя подобрения в придобития държавен имот, дори обратното ползването на придобитата държавна земя не само за целта предвидена по закон, увеличава нейната пазарна стойност – т.4.2. „Мнения на бенефициерите на сделките за замяна и на други трети страни“, (59) от решението на Комисията.

Нещо повече, в т.7.2. „Количествено определяне на помощта“, (174), Комисията е подчертала: „За определянето на пазарните цени на съответните парцели следва изцяло да бъде отразена икономическата стойност на тези земи към момента на замяната. От информацията, която се съдържа в представеното от българските органи становище от 29 август 2008 г. изглежда, че в някои случаи вече са били построени сгради и инфраструктура върху горските парцели, принадлежащи на държавата, преди извършването на замяната, дори и преди това парцелът да не е бил преобразуван в земя за застрояване. В тези случаи Комисията е на мнение, че стойността на тези сгради и/или инфраструктура също следва да бъде изцяло отразена в пазарната стойност на парцела.“. Следователно, стойността на подобренията, които са били налични в държавния имот към момента на замяната трябва да бъде отразена в неговата пазарна стойност в посока на увеличение.

Съдът намира за неоснователно твърдението на жалбоподателя, че при оценка на пазарната цена трябва да се приложи намаляващ коефициент, свързан със свлачищен район, освен ако жалбоподателят не докаже, че същия по размер коефициент е бил взет предвид при определянето на пазарната и административната цена на държавния имот към момента на замяната.

Съдът намира за необходимо да отново да обърне внимание на двете страни по делото относно т.7.2. „Количествено определяне на помощта“, (173) от решението на Комисията, където отново е потвърдено, че: „Като беше обяснено в съображение (147), Комисията счита, че държавата членка следва да спазва следната методика като отправна точка за определяне на размера на несъвместимата държавна помощ, която трябва да бъде възстановена от всеки бенефициер:

  1. определяне на разликата между реалната пазарна цена на парцела горска земя частна собственост и административната цена за този парцел, определена в съответствие с предписанията на Наредбата за базисните цени; и
  2. ii) определяне на разликата между реалната пазарна цена на парцела горска земя държавна собственост и административната цена за този парцел, определена в съответствие с предписанията на Наредбата за базисните цени.

Първоначалният размер на държавната помощ, получена в резултат на сделката за замяна, се равнява на стойността на ii) минус стойността на i).“.

Съдът намира за необходимо да уважи постъпилата молба с.д. № 5897/23.04.2024г. от вещото лице-оценител инж. И. И., с която иска да му бъде издадено съдебно удостоверение, което да му послужи пред Агенцията по вписвания в градовете [област] и Омуртаг за вземане на пазарни аналози на поземлени имоти в горски и земеделски територии за периода от 28.10.2008г. до 28.10.2006г. В тази връзка, следва да бъде задължен жалбоподателя да заплати държавна такса от пет лева по сметка на съда.

Воден от изложеното, съдът

 

Р А З П О Р Е Д И:

 

УКАЗВА на страните, че съгласно т.4.2. (59) във връзка с т.7.2. (174) от решението на Комисията, при оценка на пазарната цена заменения държавен имот, оценителят не следва да намалява същата със стойността на извършените в него подобрения.

УКАЗВА на вещото лице – инж. И. И., че при изготвяне на допълнителното заключение по съдебно-оценителната експертиза, пазарната цена на придобития от жалбоподателя държавен парцел не следва да се намалява със стойността на подобренията в имота (сгради/постройки и инфраструктура), които са били извършени след замяната.

УКАЗВА на жалбоподателя, че при оценка на пазарната цена не може да се приложи намаляващ коефициент, свързан със свлачищен район, ако жалбоподателят не докаже, че същия по размер коефициент е бил взет предвид при определянето на пазарната и административната цена на държавния имот към момента на замяната.

УКАЗВА на вещото лице – инж. И. И., че при изготвяне на допълнителното заключение по съдебно-оценителната експертиза при определяне на пазарната цена на придобития от жалбоподателя държавен парцел не следва да прилага намаляващ коефициент, свързан със свлачищен район.

УКАЗВА на страните и на вещото лице-оценител инж. И. И., че трябва да бъде съобразена т.7.2. „Количествено определяне на помощта“, (173) от цитираното решение на Европейската комисия, в което е казано, че: „Като беше обяснено в съображение (147), Комисията счита, че държавата членка следва да спазва следната методика като отправна точка за определяне на размера на несъвместимата държавна помощ, която трябва да бъде възстановена от всеки бенефициер:

  1. определяне на разликата между реалната пазарна цена на парцела горска земя частна собственост и административната цена за този парцел, определена в съответствие с предписанията на Наредбата за базисните цени; и
  2. ii) определяне на разликата между реалната пазарна цена на парцела горска земя държавна собственост и административната цена за този парцел, определена в съответствие с предписанията на Наредбата за базисните цени.

Първоначалният размер на държавната помощ, получена в резултат на сделката за замяна, се равнява на стойността на ii) минус стойността на i).“.

ДА СЕ ИЗДАДЕ в полза на вещото лице-оценител инж. И. И. съдебно удостоверение, както е поискано с негова молба с.д. № 5897/23.04.2024г. и с цел бързина да бъде уведомен за същото незабавно по телефона, посочен в молбата му.

ЗАДЪЛЖАВА "Ви Ен Жи Конфорт" ООД да заплати по сметка на Административен съд гр.Варна държавна такса от пет лева за издаване на съдебно удостоверение.

 

Настоящото разпореждане на бъде съобщено на двете страни по делото и на инж. И. И..

 

 

 

Съдия: