АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 46 |
|||||||||
гр. Видин, 11.04.2019 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||
в публично
заседание на |
Трети април |
||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||
Административно дело № |
31 |
по описа
за |
2019 |
Година |
|||||
и за да
се произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Производството е по реда на чл. 145 АПК. Делото е образувано по жалба на
Б.И.К. ***, законен представител на „АБА“ ЕООД гр.Видин против Заповед № 19-0953-000022
от 16.01.2019г. на Началник група към ОДМВР – Видин, сектор „Пътна Полиция” -
Видин, с която е приложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2А
от ЗДвП, а именно: прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца. В жалбата се развиват съображения,
че заповедта е незаконосъобразна и необоснована, тъй като отразеното в нея не
отговаря на действителната фактическа обстановка. Посочва се че жалбоподателят е предоставил
личния си автомобил на правоспособен водач, по силата на договор за наем от 30.08.2018г.,
който към момента на подписване на договора за наем е притежавал СУМПС. Сочи,
че не е знаел, че в последствие същото е било отнето, нито пък наемателят го е
уведомил за това. Твърди че задължение на лицето, управляващо автомобила е да
следи дали е във възможност или невъзможност да изпълнява служебните си задължения,
поради което и спирането от движение на л.а., който се явява служебен, е незаконосъобразно. Излагат се съображения и за допуснати
съществени процесуални нарушения, а именно непосочване на нарушени разпоредби,
за да се наложи посочената ПАМ. Иска се от Съда да постанови решение,
с което да се отмени обжалваната заповед, като се претендират и направените по
делото разноски. Ответникът по жалбата – Началник
група към ОДМВР – Видин, сектор „Пътна Полиция” - Видин, чрез процесуалния си
представител оспорва жалбата и излага съображения за правилност и законосъобразност
на атакуваната заповед. Иска си от Съда да отхвърли жалбата,
като се присъди и юрисконсулстко възнаграждение. Съдът като взе предвид обжалвания
административен акт, събраните по делото доказателства и доводите на страните
намира за установено следното от фактическа страна: Видно от обстоятелствата, описани
в Акт за установяване на административно нарушение / АУАН/ сер.Д № 0717103 от
15.01.2019г., издаден на Ивайло Милков Петров, на 15.01.2019г. около 09,10 часа,
в гр.Видин, по ул.”Редута”, от ул.“Широка“ в посока ж.к. Строител, зад стадион
„Г.Бенковски“, последният управлявал лек таксиметров автомобил, марка „Дачия Логан“
с рег.№ ВН 6167 ВХ, собственост на „АБА“ ЕООД, представлявано от жалбоподателя,
като при направената проверка било установено, че автомобила не е представен на
ГТП в срок и че водачът не представя СУМПС, а от справката в РСОД било установено
че същото е било отнето /иззето/ с ЗППАМ № 19-0953-000009 от 05.01.2019г.. Установявайки горните обстоятелства,
служител на сектор „ПП” при ОДМВР – Видин приел че Петров е допуснал нарушение
на чл.150а, ал.1 и чл.147, ал.1 от ЗДвП и съставил посоченият АУАН, подписан от
последния без възражения. С оглед установеното, на 16.01.2019г.,
на основание чл.171, т.2а от ЗДвП, Началник група към ОДМВР – Видин, сектор „Пътна
Полиция” - Видин наложил на жалбоподателя, като собственик на МПС, принудителна
административна мярка – атакуваната заповед, с която била прекратена регистрацията
на ППС за срок от 6 месеца. Заповедта била връчена на 18.01.2019г.. В мотивите
на заповедта е посочено че жалбоподателя, като законен представител на „АБА“ ЕООД
гр.Видин - собственик на посочения л.а. е допуснал МПС да се управлява от неправоспособния
водач Ивайло Милков Петров, което нарушение е документирано с посочения АУАН. По преписката няма данни срещу жалбоподателя да е образувано
административнонаказателно производство за нарушение по чл.102 от ЗДвП, наказуемо по чл.177, ал.1, т.3 от ЗДвП. По делото е приложена справка за
лицето Ивайло Милков Петров от АИС „Български документи за самоличност“, от която
се установява че на същият на 05.01.2019г. е издадена ЗППАМ № 19-0953-000009 по
чл.171, т.1, б.д от ЗДвП, а именно временно отнемане на свидетелството за управление
на МПС до заплащане на дължимата глоба, с отбелязан статус: отпадане на основание. По делото са представени договор
за наем на МПС от 30.08.2018г., свидетелство за регистрация на МПС и СУМПС на
лицето Ивайло Милков Петров. Представени са и Заповед № 81213-1524
от 09.12.2016г. на Министъра на МВР и Заповед № 368з-125 от 27.01.2017г. на Директора
на ОД на МВР-Видин, както и справка за собственици на превозно средство, от която
се установява, че представляваното от жалбоподателя дружество е собственик на
посоченото в атакуваната заповед МПС. При така изложената фактическа обстановка,
Съдът намира от правна страна следното: Жалбата е допустима, тъй като се
обжалва административен акт - Заповед на Началник група към ОДМВР – Видин, сектор
„Пътна Полиция” - Видин за прилагане на принудителна административна мярка, подадена
е от субект имащ правен интерес от обжалване, в срока по чл.140 от АПК. Разгледана по същество същата се
явява основателна по следните съображения: С разпоредбата на чл.172 от ЗДвП,
принудителните административни мерки се налагат с мотивирана писмена заповед на
ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност.
Видно от представените заповеди на министъра на МВР и Директора на ОД на МВР-Видин
Началник група към ОДМВР – Видин, сектор „Пътна Полиция” - Видин е разполагал
с посочената компетентност, поради което атакуваният административен акт се явява
издаден от компетентен орган и в предписаната от закона форма. Съгласно чл.171, т.2а от ЗДвП, в
актуалната й към датата на нарушението редакция, за осигуряване на безопасността
на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения
се прилагат следните принудителни административни мерки, а именно: прекратяване
на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно
средство без
да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за
категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство,
или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен
или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето
по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс,
както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице,
за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година; с
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични
вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с
техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието
за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане
на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба
на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. В конкретния случай, ПАМ е наложена на основание чл.171, т.2а от ЗДвП, поради това, че жалбоподателят,
като управител на дружеството – собственик на лекия автомобил, е предоставил управлението
на МПС на лицето Ивайло Милков Петров, чието
СУМПС е било отнето със ЗППАМ по чл.171, т.1, б.д от ЗДвП. С оглед разпоредбата на чл.168 от АПК, Съдът намира, че при издаването
на заповедта административният орган неправилно е определил субекта на процесната
ПАМ. Същата може да се причисли към категорията на преустановителните административни
мерки, целта на които е пресичане на закононарушения. С фактическото прилагане
на мярката по чл.171, т.2а от ЗДвП, собственикът на автомобила
се лишава от възможността да ползва превозното средство, съобразно неговото предназначение.
С тази мярка по същество се разпорежда забрана за движение на пътното превозно
средство по пътищата, като ограничението от същата рефлектира пряко и непосредствено
в правната сфера на собственика на автомобила, поради което и именно собственикът
е адресат на акта, с който се налага ПАМ. В конкретния случай
като адресат на ПАМ е посочено не „АБА“ ЕООД, гр.Видин, а законния представител
на дружеството и то в лично качество. В диспозитива на заповедта е посочено, че
ПАМ се налага на Б.И.К. с ЕГН:**********, т.е. той е наказан като физическо лице.
Действително Б.И.К., като управител, в качеството си на длъжностно лице, може
да носи административнонаказателна отговорност по чл.177, ал.1, т.3 във връзка с чл.102, ал.1 от ЗДвП, но
не и да бъде субект на административния акт, с който се налага ПАМ. Неправилното
определяне на адресата на акта винаги е съществено процесуално нарушение, което
налага неговата отмяна. На практика е изпълнена ПАМ, спрямо лице, което не е собственик
на автомобила, чиято регистрация е прекратена, което е незаконосъобразно. Наред с горното следва да се отбележи, че като форма
на държавна принуда, посочената мярка се налага с цел да се предотврати или преустанови
административно нарушение по ЗДвП, като се постигне правомерното и желано от правото
поведение на правните субекти. В случая липсват основания да се приеме, че действията
на жалбоподателя, като представител на собственика на л.а., са в отклонение от
дължимото правомерно поведение. Последният е предоставил лек автомобил,
собственост на представляваното от него дружество, за ползване и управление на
лице, притежаващо валидно свидетелство за управление на моторно превозно средство
за съответната категория. След сключване на наемния договор, същият няма възможност
да съобрази настъпилите инцидентно обстоятелства и да предприеме мерки за предотвратяване
и осуетяване на нарушения по ЗДвП от водача, който за поведението си правилно
е санкциониран по административен ред. Поради това и с оглед данните за предприети
от лицето, управлявало лекия автомобил, действия за изпълнение на наложената
му ЗППАМ, предвид отразеното в справката, че основанието за налагане на
последната е отпаднало /независимо че липсват данни кога е станало това/, следва
да се приеме, че целта на принудителната административна мярка е постигната. Предвид
изложените съображения Съдът намира че жалбата като основателна следва да се уважи,
като се отмени атакуваната заповед. Искането
на оспорващата страна за присъждане на направените по делото разноски е своевременно
направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да
бъде уважено, като ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза
на оспорващата страна 10 /десет/ лева дължима и платена държавна такса и 300 /триста/
лева адвокатско възнаграждение, съгласно представен договор за правна защита и
съдействие. Водим от горното и на основание
чл.172, ал.2, предложение „второ“ от АПК, Административният съд Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Заповед № 19-0953-000022
от 16.01.2019г. на Началник група към ОДМВР – Видин, сектор „Пътна Полиция” -
Видин, с която на Б.И.К. ***, законен представител на „АБА“ ЕООД гр.Видин е приложена
принудителна административна мярка по чл.171, т.2А от ЗДвП, а именно:
прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца. ОСЪЖДА ОД на МВР – Видин да заплати
на Б.И.К. *** направените по делото разноски в размер на 310 /триста и десет/
лева. На основание чл.172,
ал.5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : |
|||||||||
Решение по дело №31/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 46 |
Дата: | 11 април 2019 г. (в сила от 11 април 2019 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20197070700031 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 25 януари 2019 г. |