Р Е
Ш Е Н
И Е Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 206 13.07.2020 година град Стара Загора
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в
публично съдебно заседание на двадесет и пети юни през две хиляди и двадесета година
в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Членове: ИРЕНА ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Зорница Делчева
и с участието на прокурор Нейка Тенева
като разгледа докладваното от съдия
Р. Тодорова КАН дело № 158 по описа за 2020г., за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по реда
на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с
чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Д.Г. ***, против
Решение № 124 от 24.02.2020г., постановено по АНД № 3070/ 2019г. по описа на Старозагорския
районен съд, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно
постановление № 263 от 28.05.2019г., издадено от Заместник кмета на Община Стара
Загора.
В жалбата се съдържат оплаквания за
постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на
закона - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във
вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован
направения от въззивния съд извод, че извършването на вмененото му нарушение е
доказано по безспорен и несъмнен начин. Поддържа, че на посочените в съставения
акт за установяване на административно нарушение и в издаденото въз основа на
него наказателно постановление дата и час не е присъствал на мястото, на което
се сочи установено нарушение на нощната тишина и спокойствието на живущите в
близост граждани с високо пусната озвучителна система. Твърди, че нито разполага
с озвучителна система, нито е доказано твърдяното нарушение на обществения ред.
Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него
да се постанови друго, с което да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно Наказателно постановление № 263 от 28.05.2019г. на Заместник кмета на Община Стара Загора.
Ответникът по касационната жалба – Община Стара Загора, редовно и
своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и
не взема становище по основателността на жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание
дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба и предлага
съдебното решение и потвърденото с него наказателно постановление, да бъдат
отменени, като неправилни и незаконосъобразни. Поддържа, че от една страна при
съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при
издаването на наказателното постановление са допуснати процесуални нарушения, а
от друга – че липсват доказателства, установяващи по несъмнен и категоричен
начин извършването от санкционираното лице на вмененото му административно нарушение.
Касационният състав на съда, след като обсъди
събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно
основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание
чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба е
подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт
е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата
е основателна.
Производството пред Старозагорския районен съд се е развило по жалба на Д.Г.
***, срещу Наказателно постановление № 263 от 28.05.2019г., издадено от
Заместник кмета на Община Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № 23234 от 04.05.2019г., на Д.Г.Г.
е наложено административно наказание – глоба в размер на 150лв., на основание чл.29,
ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, за нарушение на
чл. 6, ал.1 от същата Наредба. Административнонаказателното обвинение от
фактическа страна се основава на това, че на 04.05.2019г., в 02.00 часа в гр.
Стара Загора, на ул. „Генерал Столетов“ № 96, ет.5, ап.13, при извършена
проверка е установено, че лицето Д.Г.Г. нарушава нощната
тишина с високо пусната музика от озвучителна система, с което нарушава
спокойствието на живущите в близост граждани.
Старозагорският районен съд е потвърдил обжалваното
наказателно постановление по съображения за неговата материална и процесуална законосъобразност.
Въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на
наказателното постановление, не са допуснати нарушения на регламентираните в
ЗАНН формални изисквания и процесуални правила. По съществото на спора съдът е
направил извод, че въз основа на събраните в хода на съдебното следствие
доказателства по безспорен и несъмнен начин са доказани описаната в
наказателното постановление фактическа обстановка и извършеното от Д.Г. административно
нарушение по чл.29, ал.1 във вр. с чл.6, ал.1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, за което на лицето е наложено предвиденото в
Наредбата наказание глоба, определена в размер, съответстващ на тежестта на
извършеното нарушение.
Решението на Старозагорския районен съд е постановено при неправилно
приложение на закона.
Необосновано
въззивният съд е приел, че извършването на вмененото на санкционираното лице
нарушение на чл.6, ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора,
е доказано по несъмнен начин. Противно на соченото в мотивите на обжалваното
съдебно решение, от показанията на разпитаните в качеството на свидетели лица –
М.Д.К./актосъставител/ и С.М.В./свидетел по акта/ не се установява нито точния
адрес, на който са били изпратени по сигнал за нарушаване на нощната тишина и
съответно са извършили проверка, нито връзката между мястото, от което се е
чувала висока музика - гр. Стара Загора, бул. „Генерал Столетов“ № 96,
ет.5, ап.13, със санкционираното лице, още по-малко че апартамент с посочения
административен адрес, е бил обитаван от Д.Г.Г.. Още при връчването на
наказателното постановление, а впоследствие и във въззивното и в касационното
съдебно производство /във връзка с призоваването на Д.Г./, е установено, че лицето живее на адрес бул. „Генерал
Столетов“ № 95, ет.5, ап.13, поради което очевидно извършването на
нарушението не може да се основава на обстоятелството, че апартаментът, в който
се твърди да е констатирано високо пусната музика от озвучителна система, е
обитаван от санкционираното лице. При липса на каквито и да е било
доказателства за връзка между твърдяното място на извършване на нарушението и неправомерно
поведение на Д.Г., административнонаказателното обвинение се явява фактически и
доказателствено необосновано. Следва да
се отбележи че по силата на чл. 14, ал. 2 НПК във връзка с чл. 84 ЗАНН и
съгласно разрешението, дадено в Постановление № 10/1973 г. на Пленума на ВС, в
съдебното производство съдържащите се в АУАН фактически констатации нямат
обвързваща доказателствена сила. Действително няма пречка да бъде зачетена
доказателствената стойност на АУАН като официален свидетелстващ документ,
съставен по надлежния ред от компетентно длъжностно лице в рамките на неговите
правомощия, но в случая, предвид направеното от санкционираното лице оспорване
на възприетите като съставомерни факти и обстоятелства, това не е достатъчно за
обосноваване на правния извод за извършено от Д.Г. нарушение при описаната в
АУАН фактическа обстановка, вкл. от гл.т на мястото на извършване на
нарушението. Ако и да се касае за погрешно посочване в съставения АУАН
и в издаденото въз основа на него наказателно постановление на мястото /адреса/
на извършване на твърдяното съставомерно деяние, в случая тази грешка
представлява фактическа такава, имащи за последица фактическа необоснованост на
административно наказателното обвинение за извършено от Д.Г. нарушение на чл.6,
ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора в гр. Стара
Загора, на ул. „Генерал Столетов“ № 96, ет.5, ап.13, при посочените в НП време
и обстоятелства. Административните наказания са форма на държавна принуда -
репресивни мерки, водещи до ограничаване на права или вменяване на задължения,
по повод неправомерно поведение на определено лице, като именно с оглед този им
характер законодателят е предвидил строго формални процесуални правила за
реализирането на отговорността. В този смисъл всяко формално нарушение на
изискванията за индивидуализация на извършеното нарушение, опорочава
наказателното постановление.
Фактическата и
доказателствената необоснованост на административно наказателното обвинение за
извършено от Д.Г. нарушение на чл.6, ал.1 Наредбата за
обществения ред в Община Стара Загора при посочените в НП време, място и
обстоятелства, обуславя извод за незаконосъобразност на Наказателно
постановление № 263 от 28.05.2019г. на Заместник кмета на Община Стара Загора и на наложеното на Д. Г.
административно наказание по чл.29, ал.1 от същата Наредба.
По изложените
съображения обжалваното решение се явява постановено в нарушение на закона –
касационно основание по см. на чл.348, ал.1, т.1 от НПК и като такова следва да
бъде отменено. Вместо него следва да бъде постановено друго по съществото на
спора, с което да се отмени Наказателно постановление № 263 от 28.05.2019г. на Заместник кмета на Община Стара Загора.
Водим от
горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ във вр. с чл.222, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 124 от 24.02.2020г., постановено по АНД № 3070/
2019г. по описа на Старозагорския районен съд и вместо него постановява:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 263 от 28.05.2019г., издадено
от Заместник кмета на Община Стара Загора, с което на Д.Г.Г., ЕГН **********,
на основание чл.29, ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора,
е наложено административно наказание глоба в размер на 150лв., за нарушение на чл. 6, ал.1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.