Решение по дело №89/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юни 2020 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700089
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                          Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                  

                                                                                          

            147       03.06.2020 година   град Стара Загора

 

 

                           В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

         Старозагорският административен съд, в публично заседание                          на двадесети и осми май през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                              

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                 Членове:           ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретаря Зорница Делчева  

и с участието на прокурор Константин Тачев                                       

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА ЯНКОВА  КАН дело № 89 по описа  за 2020г., за да се произнесе съобрази следното:

 

           Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.   

 

Образувано е по касационна жалба на Дирекция „Инспекция по труда” – Стара Загора, против Решение № 44/ 20.01.2020г., постановено по АНД № 2975/ 2019г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 24 – 002397/ 05.08.2019г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Стара Загора.

В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че при издаване на наказателното постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, обуславящи неговата отмяна. Поддържа, че при неправилно приложение на закона съдът е приел, че неизпълнението от работодателя на задължението му по чл.128, т.2 от КТ не представлява административно нарушение по см. на чл.6 от ЗАНН. С подробно изложени съображения по наведените касационни основания моли обжалваното решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 24 – 002397/ 05.08.2019г 

 

Ответникът по касационната жалба – „Лъки стейт 2015” ЕООД – Чирпан, чрез процесуалния си представител адв. Л.Ж. оспорва касационната жалба, като неоснователна .

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага съдебното решение, като постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, да бъде оставено в сила. 

 

           Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

          

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

          

           Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на „Лъки стейт 2015” ЕООД – Чирпан  против Наказателно постановление № 24 – 002397/ 05.08.2019г ., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 24 - 002397 от 08.07.2019г., на „ Лъки стейт 2015” ЕООД  в качеството му на работодател, на основание чл. 415в, ал.1 от Кодекса на труда КТ/, е наложена имуществена санкция в размер 300лв., за нарушение на чл. 128, т.2 от КТ. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена проверка на обект: павилион, находящ се в гр. Чирпан, ул. „ ……” №…, стопанисван от Лъки стейт 2015” ЕООД  „, е установено, че „ Лъки стейт 2015” ЕООД   в качеството си на работодател, не е изплатил съгласно изискванията на чл. 270 от КТ до 25.06.2019г. уговорените трудови възнаграждения за извършената работа през месец май 2019г. на работника И.Д.А.в размер  на 173,82 лв за 7 работни дни.

 

   Старозагорският районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление по съображения за неговата процесуална и материална незаконосъобразност. Въззивният съд е приел, че ангажирането на отговорността на „ Лъки стейт 2015” ЕООД  - Чирпан  за извършено от него нарушение по чл. 128, т. 2 от КТ в качеството му на работодател, е незаконосъобразно. В мотивите към решението са изложени съображения, че задължението по чл.128, т.2 от КТ не представлява такова от публичен характер т.е административно задължение, поради което и неизпълнението му не съставлява административно нарушение по см. на чл.6 от ЗАНН.

 

            Решението на Старозагорския районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона. 

 

   Изцяло се споделя извода на въззивния съд и изложените за обосноваване на този извод мотиви, че неизпълнението от работодателя на задължението му по чл.128, т.2 от КТ, не би могло да бъде основание за ангажиране на административнонаказателната му отговорност при прилагането на чл.414, ал.1 от КТ. Само задължението, регламентирано в разпоредбата на чл. 245, ал.1 от КТ /предвиждаща гарантирано изплащане на трудовото възнаграждение в размер на 60 на сто от брутното трудово възнаграждение, но не по малко от минималната работна заплата за страната, при добросъвестно изпълнение на трудовите задължения на работника или служителя/, представлява задължение от публичен ред и установява чрез императивна правна норма държавната намеса в регулирането на трудовите правоотношения. Именно тази специфика на характера му е от значение за определянето му като обект на административно нарушение по чл.414, ал.1 от КТ по смисъла на легалната дефиниция, дадена в чл.6 от ЗАНН, а не и визираните задължения в чл.124 и чл.128 от КТ, които, както е посочено и от районния съд, регламентират общи и основни задължения на работодателя по трудовото правоотношение.

 

            Не е налице и допуснато от Старозагорския районен съд съществено нарушение на процесуалните правила, като касационно основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК за отмяна на обжалваното решение. С изложените в решението мотиви относно неправилното приложение на материалния закон при определяне съставомерността на деянието и неговата правна квалификация, съдът се е произнесъл по съществото на спора, приемайки, че няма допуснато административно нарушение по см. на чл.6 от ЗАНН по повдигнатото на „ Лъки стейт 2015” ЕООД   административнонаказателно обвинение, обосновано от правна страна с неизпълнено от работодателя задължение по чл.128, т.2 от КТ.

 

           С оглед изложените съображения съдът намира че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

 

          Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

                      Р     Е     Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 44/ 20.01.2020г., постановено по АНД № 2975/ 2019г. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 24 – 002397/ 05.08.2019г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” – Стара Загора.

 

   Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                          

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.     

                                                                      

   

        2.