Решение по дело №665/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 494
Дата: 12 октомври 2021 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700665
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

494

гр.Плевен, 12.10 2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр. Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на пети октомври, две хиляди  двадесет и първа  година, в състав:                                              

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                                                     ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

                                                                                          ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

При секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Анна Баракова, като разгледа докладваното от съдия Николаев касационно административно-наказателно дело № 665 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. 2 ЗАНН във връзка с чл. 348 НПК и чл. 208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба от Г.И.Я., ЕГН  ********** ***   против Решение № 370 от 20.07.2021 г., постановено по АНД № 1255/2021г. по описа на Районен съд – Плевен,  с което е потвърдено наказателно постановление № 35-0000820  от 26.10.2020 г., издадено от директора на РД "Автомобилна администрация" – Плевен. С потвърденото наказателно постановление за нарушение на чл. 8, § 2, изр. 2 от Регламент 561/06, във вр. с чл.4, буква “ж“, второ тире и във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвтП на основание чл. 93б, ал.7, т.3 от същия закон на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба  в размер на 500 лв.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно  и необосновано, тъй като при постановяването му е нарушен материалния закон. Жалбоподателят твърди, че не е системен нарушител, че  не е наказван по административен път за нарушения  по Закона за автомобилните превози, както и  че нарушението е извършено за първи път. Счита, че в случая са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН. Иска се решението да бъде отменено, като бъде отменено и наказателното постановление.

Ответникът Регионална дирекция "Автомобилна администрация" – Плевен редовно призован не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че решението на районния съд е правилно и следва да бъде оставено в сила.

Плевенският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, констатира следното:

Касационната жалба е допустима. Подадена е от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 АПК, в срока по чл. 211, ал. 1 АПК и срещу съдебно решение, подлежащо на касационен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Установените от въззивния съд факти са следните:

На 30.09.2020 г. около 16:00 часа на км.122+081 район с. Телиш,   свидетелите М.М.Х.и А.Б.А.инспектори в Регионална  Дирекция „АА“ Плевен спрели за проверка  товарен автомобил „***“ с рег.№***, управляван  от Г.Я., негова собственост, който  извършвал превоз за собствена сметка.  При проверката установили, че на 29.09.2020г. касаторът е намалил дневната си почивка от 9 часа на 5 часа и 30 минути/намаление с 3 часа и тридесет минути/.   

 На  жалбоподателя  е съставен АУАН бл. № 278451  от 30.09.2020 г. за     нарушение по чл. 8, § 2, изр. 2,  от Регламент 561/06, във връзка с чл.4, буква „ж“, второ тире,  вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвП. Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното пред районния съд наказателно постановление, с което на основание чл. 93б, ал. 7, т.3  ЗАвтП на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба  в размер на 500 лв.

С оспореното по касационен ред решение въззивният съд е потвърдил наказателното постановление по съображения, че АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискванията за форма и съдържание. По същество районният съд е приел, че нарушението е доказано,   и е приложена съответната санкционна разпоредба.

Решението е валидно, допустимо и правилно.

Съгласно чл. 78, ал. 1, т. 1 ЗАвтП при извършване на превози на пътници с автобуси и превози на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3, 5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, лицата по чл. 24е, превозвачите и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Съгласно чл. 8, §. 1 от Регламент (ЕО) № 561/2006 на европейския парламент и на съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета /Регламент 516/2006 г. / "водачът ползва дневни и седмични почивки". А съгласно §. 2 на същия член от регламента "за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада в този 24-часов период, е поне девет часа, но е по-къса от 11 часа, въпросната дневна почивка се разглежда като намалена дневна почивка". Чл. 4 б. "ж" от същия регламент установява какво се разбира под понятието "дневна почивка", а именно: "дневна почивка означава дневен период от време, през което водачът може свободно да разполага със своето време и който включва нормална дневна почивка и намалена дневна почивка:

- нормална дневна почивка означава всеки период на почивка с продължителност от поне 11 часа. Алтернативно тази редовна дневна почивка може да бъде взета на два пъти, като първият период трябва да бъде непрекъснат период с продължителност от поне 3 часа, а вторият непрекъснат период с продължителност от поне девет часа,

-"намалена дневна почивка означава всеки период с продължителност от поне девет часа, но по-къс от 11 часа".

Т. е. видно е, че за всеки 24 часов период водачът трябва да ползва поне една почивка, която е с продължителност не-по-малко от 9 (девет) часа.  

Доказано е по делото, че на 29.09.2020г. касаторът е намалил намалената си дневна почивка от  9 часа на  5 часа и 30  минути, което нарушава изискването по чл. 8, § 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка водачът да е ползвал следващата дневна почивка от поне 9 часа.  

Съгласно чл. 93б, ал. 7, т.3  ЗАвтП, водач, който не спазва изискванията относно намалената дневна почивка, определени в Регламент (ЕО) № 561/2006, в друг нормативен акт или в AETR, се наказва за намаляване на времето за намалена дневна почивка: над 2 часа с глоба в размер на 500 лева.

  Случаят не е маловажен по смисъла на чл. 93, т. 9 НК, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Не се сочат и не се доказват обстоятелства, които да понижават обществената опасност на нарушението.

Касационната инстанция намира, че не са установени отменителните основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, а оспореното решение – оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. посл. ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Плевен, втори състав

           

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 370 от 20.07.2021 г., постановено по АНД № 1255/20201г. по описа на Районен съд – Плевен.

 Решението не подлежи на оспорване.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/                 ЧЛЕНОВЕ: 1./П/                          2./П/