Р Е Ш Е Н И Е
30.11.2020 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.О. V
Районен съд – Дупница състав
11.11. 2020
на Година
Страхил Гошев
В публично съдебно заседание в
следния състав:
Председател
Членове
Съдебни
заседатели:
1.
Румяна Агонцева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи
за разглеждане докладваното от
АН 907 2020
дело № по описа за година.
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП)
№ 25 от 17.09.2020 г.,
издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) -
гр. Kюстендил, с което на основание чл. 53, във вр. с чл. 83 от ЗАНН, вр. чл. 85, ал. 2 от Закона
за управление на агрохранителната верига (ЗУАВ), на ЕТ „С. Еф.-Комерс“, с ЕИК
*********,, представлявано от С. Еф. е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 7000,00
лева, за нарушение на чл. 85, ал.1
от ЗУАВ, вр. с чл. 4, пар. 2 от. Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г. относно
хигиената на храните.
Недоволен
от НП е останал санкционираният субект, който го обжалва в срок. В жалбата се
изтъква, че НП е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила,
както и при допуснати нарушения на материалния закон. Иска се НП да бъде
отменено.
В съдебно заседание
жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. Я.. Последният иска НП да бъде
отменено, като твърди, че не са посочено точно разпоредбите, които се приемат
за нарушение, както и че нарушението не
е описано ясно и точно в НП съгласно изискванията на посочения закон и
регламент. Излага и допълнителни съображения в подкрепа на жалбата, като иска
нейната отмяна. Претендира разноски.
Въззиваемата страна е
редовно уведомена и изпраща редовно упълномощен процесуален представител в
съдебно заседание – адв. К.. В пледоарията си по същество същата анализира
събраните доказателства и моли съда да потвърди атакуваното наказателно
постановление като правилно и законосъобразно. Претендира разноски.
Съдът
като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и гласни
доказателства намира за установено следното:
На 26.08.2020 г. служителите на ОДБХ
Кюстендил – свидетелите А.К. и Л.Д. посетили търговски обект – магазин за
хранителни стоки, находящ се в гр. Дупница, на ул. „Дамка” № 11. Установили, че
обектът е стопанисван от ЕТ „С. Еф.-Комерс“, с ЕИК *********, представлявано от
физическото лице търговец С. Еф.. При проверката служителите на ОДБХ
установили, че магазинът работи и в него дейността се осъществява единствено от
лицето С. Еф., която присъствала на място. При преглед на търговската зала и
прилежащия към нея санитарен възел свидетелите видели, че обектът не се
поддържа чист и не е в добро общо състояние. Подът в търговската зала бил силно
замърсен с прах и трайни кафяви налепи, като върху него били поставени касетки,
разклонители, празни хартиени кутии, боб, изсушени части от растения, кашони с
парцали и лични вещи. Отделно от това върху стелажи били поставени употребявани
тенджери, празни картонени кутии, празни стъклени буркани, а върху дървен шкаф
в търговската зала били поставени стари вестници, кабели, употребявани
пластмасови чаши, празни картонени кутии и детски играчки. Установено, е че по
повърхността на изложените за продажба бутилки с напитки има прах. В същото време
при проверка и на санитарния възел към обекта било установено, че на пода са
поставени празни пластмасови бутилки, орехи, тапети, дъски, а върху затворения
капак на тоалетната чиния били поставени празни кутии и документи. По отношение
на констатациите на служителите на ОДБХ търговецът дал обяснения, че е много
затруднена, тъй като работи сама и мъжът и е болен, като обещала незабавно да
изчисти и оправи всичко.
Съгласно констатираното при проверката на
място, по-късно в офиса на ОДБХ в гр. Дупница, свидетелите съставили и връчили
на 27.08.2020 г., на законния представител на жалбоподателя ЕТ „С. Еф.-Комерс“-
Констативен протокол от 26.08.2020 г. и Разпореждане за спиране на дейността в
обекта № 1/26.08.2020 г. В тези два документа били отразени повече на брой
констатирани несъответствия, вкл. нарушения по ЗХ, които не са предмет на
обжалваното НП.
С писмено уведомление от 04.09.2020 г. физическото
лице търговец С. Еф. информирала ОДБХ-Кюстендил, че са отстранени всички
несъответствия посочени в цитираното Разпореждане за спиране на дейността в
обекта № 1/26.08.2020 г., като помолила за извършване на нова проверка на място
в обекта. С оглед на това свидетелите А.К. и Л.Д. посетили отново процесния
търговски обект на 09.09.2020 г. и на място установили, че всички констатирани
от тях по-рано нарушения и несъответствия са били надлежно отстранени, с оглед
на което съставили Констативен протокол от 09.09.2020 г., в който всичко това
било надлежно отразено. Дейността на обекта била възобновена. По-късно на
същата дата от св. К. бил съставен АУАН в присъствието на свидетелите Л.Д. и на
служителя на ОДБХ д-р Ю., както и в присъствието на законния представител на
едноличния търговец – С. Еф., за една част от констатираните при проверката от 26.08.2020 г. и отстранени изцяло
по-късно, съгласно разпореждането нарушения относно хигиената в търговския
обект. АУАН е подписан от посочените лица и връчен на едноличния търговец, като
получилата го С. Еф. посочила изрично, че има възражения.
Въз основа на АУАН е издадено и
обжалваното НП № 25 от 17.09.2020 г., издадено от Директор на Областна дирекция
по безопасност на храните (ОДБХ) - гр. Kюстендил, с което на основание чл. 53, във вр. с чл. 83 от ЗАНН, вр. чл. 85, ал. 2 от Закона
за управление на агрохранителната верига (ЗУАВ), на ЕТ „С. Еф.-Комерс“, с ЕИК
*********,, представлявано от С. Еф. е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 7000,00
лева, за нарушение на чл. 85, ал.1
от ЗУАВ, вр. с чл. 4, пар. 2 от. Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г. относно
хигиената на храните.
Горната фактическа обстановка съдът
възприе въз основа на показанията на разпитаните в съдебното заседание
свидетели – К. и Д., както и въз основа на събраните по делото писмени
доказателствени материали, приобщени към доказателствената съвкупност по реда
на чл. 283 от НПК. Съдът приема изцяло с доверие показанията на посочените
свидетели, тъй като същите се подкрепят от приложените по делото писмени
документи, не съдържат противоречия и са логични, последователни и ясни. В
същото време съдът не приема с доверие в по-голямата им част показанията на
свидетелите и , като намира, че
твърденията им във връзка с проверката на обекта са противоречиви и
несъответстващи на хронологията отразена в приложените писмени документи във
връзка с проверките на обекта на 26.08.2020 г. и след това на 09.09.2020 г.
Съдът приема заявеното от тях за достоверно единствено по отношение на това от
кого се стопанисва магазина, както и че са редовни клиенти на същия от много
години и не са констатирали проблеми с хигиената в него, което се потвърждава и
от показанията на св. Д., която заявява, че и в предходни години са порверявали
обекта без да са констатирани проблеми с хигиената.
При така установената фактическа обстановка съдът
намира от правна страна следното:
При
разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което дължи цялостна проверка относно
правилното приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от
основанията, посочени от жалбоподателя.
В
изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че съставеният АУАН и
оспорваното наказателно постановление са издадени от компетентни органи, в
предвидената от закона писмена форма, при спазване на установения ред и в
преклузивните срокове, предвидени в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН.
Налице е редовна процедура по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя.
Съдът
обаче намира, че са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила при издаване на АУАН и НП, които ограничават правото на защита на
жалбоподателя и се изразяват в следното:
На
първо място описанието на нарушението дадено в АУАН и след това възпроизведено
идентично в текста на НП, както и посочените като нарушени законни разпоредби
по смисъла на чл. 42, т. 5 и чл. 57, т. 6, не отговарят на изискванията на ЗАНН. Налице е сериозно несъответствие между констатациите на място, възприети
на 26.08.2020 г. и на 09.09.2020 г. и начина на описанието им направено от
проверяващите органи и отразеното по-късно в текста на съставения АУАН и НП. В
тази връзка макар да има изрична препратка в АУАН и НП към първата проверка от
26.08.2020 г., констатациите по време на която са отразени в съставения във
връзка с нея КП и отчасти в издаденото Разпореждане за спиране на дейността в
обекта № 1/26.08.2020 г. в АУАН се съдържат само част от посочените там
нарушения на ЗУАВ и ЗХ. Нещо повече констатираните на място нарушения и
несъответствия са описани пълно и точно единствено в Разпореждането за спиране
на дейността в обекта № 1/26.08.2020 г. В текста на разпореждането е налице и
изрично посочване на нарушените разпоредби от ЗУАВ и от Приложение II на Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г., относно
хигиената на храните, респ. от ЗХ. Въпреки това в АУАН и след това в НП
нарушенията не са описани така детайлно и подробно, а само частично. Дадено им
е едно далеч по лаконично описание. Налице е само едно общо препращане към чл.
85, ал.1 от ЗУАВ и чл. 4, пар. 2 от Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г., без
изрично посочване на относимите в случая специални разпоредби съдържащи се в
горецитираното приложение II.
Не
е посочено, с описаните констатации да са нарушени изобщо разпоредби и най-вече
кои точно от разпоредбите /глава, член,
параграф, точка и т.н./ в цитираното в текста на АУАН и НП Приложение II на Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г., относно
хигиената на храните. Последното засяга множество възможни субекти на нарушения
във връзка с множество посочените в него дейности по обработка и
разпространение на храните и т.н. От друга страна в НП е
посочен само като нарушена разпоредба чл. 85, ал.1 от ЗУАВ. След това отделно е
посочен и чл. 85, ал.2 от ЗУАВ, като санкционна разпоредба приложима за
нарушения по ал. 1 извършени от едноличен търговец, както се сочи в случая.
Наличието на това най-общо описание на нарушението по чл. 85, ал.1 ЗУАВ, вр. с
чл. 4, пар. 2 от Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г. не попълва с необходимото съдържание
бланкетния състав на всяка от препращащите норми - чл. 85, ал.1 ЗУАВ и чл. 4,
пар. 2 от Регламента, като последната препраща към общите хигиенни изисквания,
определени в приложение II
от същия регламент. Това приложение II
съдържа множество разпоредби относно приложимите за различните видове производители,
търговци и търговски обекти изисквания. Няма яснота, към коя точно категория и
под категория / вид търговец или
търговски обект/ е причислен от актосъставителя и административнонаказващия
орган санкционираният нарушител. Общото и неконкретно описание на нарушението,
каквото е дадено в случая, сериозно накърнява правото на защита на
жалбоподателя. Последният е в пълно неведение какво точно неизпълнение, на кое
конкретно общо хигиенно изискване по цитираното приложение от регламента му е вменено, още повече, че е
изоставено изцяло от актосъставителя и от АНО, съответно в АУАН и НП,
конкретното и пълно описание дадено преди това в Разпореждането за спиране на
дейността в обекта № 1/26.08.2020 г., в което е налице изрично посочване на
нарушените разпоредби от закона и от Приложение II на Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г. Последното не е
АУАН и няма предвидена „обвинителна“ функция в административнонаказателното
производство и не може по никакъв начин да замести липсващото надлежно описание
на нарушението и посочване на нарушените материалноправни разпоредби, което е
задължително за съдържанието на АУАН и на НП.
Трябва
да се вземе предвид още, че разпоредбата на чл. 85, ал.1 от ЗУАВ визирана като нарушена материалноправна
разпоредба от обжалващия ЕТ има следното текстово съдържание: „Който наруши разпоредбата на чл. 4, параграф
2 от Регламент (ЕО) № 852/2004, се наказва с глоба...“. Видно от цитираното
съдържание това е една изцяло санкционна разпоредба, в нея не се съдържа
императивна забрана за определени действия или бездействия на субекта и поради
това не може да представлява самостоятелно материалноправно основание за носене
на административнонаказателна отговорност, както е оказано от АНО в случая в
текста на обжалваното НП.
Извън
изложеното, според съда предприетите от актосъставителя и АНО действия не
кореспондират на установеното от държавните контролни органи при втората им проверка
в търговския обект, която изобщо не е взета предвид. В цитираното Разпореждане за спиране на дейността в обекта
№ 1/26.08.2020 г. без съмнение са дадени задължителни предписания, които са във
връзка с всяко едно от констатираните нарушения и са поставени като условия за възобновяване
на търговската дейност в обекта. Без съмнение същите са били изпълнени в срок и
всяко едно от констатираните нарушения и законови несъответствия е било
надлежно отстранено от едноличния търговец. Въпреки това изцяло избирателно и
необосновано за съда, по-късно актосъставителят е решил да санкционира
нарушителя само за една част от констатираните на 26.08.2020 г. и надлежно
отстранени към датата на втората проверка – 09.09.2020 г. нарушения на
законодателството по храните. В Констативния протокол от 26.08.2020 г. изрично
е посочено, че контролните органи считат, че констатираните несъответствия
относно хигиенното състояние на помещенията в обекта създават риск от
замърсяване на храните и могат да бъдат отстранени в целесъобразен срок с
временно прекратяване на цялата дейност на обекта, което е и сторено с
цитираното разпореждане. Няма никаква яснота, защо именно тези от всички
констатирани и отстранени своевременно нарушения са били санкционирани по реда
на чл. 85, ал.2 от ЗУАВ. Според съда същите е следвало да бъдат санкционирани
единствено при констатирано последващо пълно или частично неизпълнение на
изрично дадените на жалбоподателя задължителни предписания. Алтернативно
следвало е отстраняването им да бъде взето предвид от актосъставителя или от
АНО при определяне тежестта на нарушението, което не е сторено.
Според
съда са налице достатъчно факти и обстоятелства за приложение и на чл. 28 от ЗАНН и определяне на нарушението като маловажен случай. Извършеното
административно нарушение с оглед незначителността на вредните последици, както
и с оглед на другите множество смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административни нарушения от този вид. В случая е безспорно установено, че това
е първо и единствено нарушение допуснато в процесния търговски обект и изобщо от
едноличния търговец, който го стопанисва от много години. Наред с това
единственото лице, което полага труд в обекта е законният представител на ЕТ – С.
Еф., която е на 72 години и се грижи сама за болния си съпруг. Обектът сам по
себе си представлява малък смесен магазин. Следва да се посочи, че е установено
наличие на прах единствено по изложени за продажба затворени бутилки, но не и
по други от продаваните в обекта хранителни и нехранителни стоки. Няма данни
други стоки да са замърсени. Не на последно място е проявеното от С. Еф., въпреки
възрастта й, сериозно усърдие и положително критично отношение към допуснатите
от нея в обекта хигиенни нарушения. Тя е отстранила изцяло, всяко едно от
нарушенията в най-кратък срок и е уведомила незабавно контролните органи на
ОДБХ-Кюстендил за изпълнените предписания, като е изчакала няколко дни до
датата на втората проверка. Липсват отегчаващи отговорността обстоятелства.
Всичко това кара съда да приеме случая за маловажен, като налагането на посочената
сериозна и значителна по размер имуществена санкция от 7000,00 лева не би
постигнало целите на наказанието. Тези цели според съда вече са реализирани
като генерална и индивидуална превенция още със спирането на дейността, за
периода от 26.08.2020 г. до 09.09.2020 г. и изпълнените своевременно, във
връзка с възобновяването на дейността хигиенни предписания.
Съобразно
всяко едно от изложените отделни основания за отмяна на атакуваното НП, съдът
приема, че същото следва да бъде отменено изцяло.
По разноските:
Искане
за присъждане на разноски е направено от процесуалните представители и на двете
страни. С оглед изхода на делото, на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН, вр. с чл.
143, ал.1 и чл. 144, ал. 4 от АПК такива се дължат единствено в полза на
жалбоподателя ЕТ „С. Еф.-Комерс“. Претендирани са разноски за заплатено в брой
от жалбоподателя адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева. Приложения договор за правна защита и съдействие – л. 25 от делото доказва това, тъй като има
характера на разписка за платената сума, съгласно постановките на т. 1 от
Тълкувателно решение № 6 от 06.11.2013 г. по тълк. д. №
6/2012 г. на Върховен касационен съд, ОСГТК. С оглед на това ОДБХ -
гр. Kюстендил, представлявано от Директора С.С., следва да
бъде осъдена да заплати в полза на жалбоподателя ЕТ „С. Еф.-Комерс“, с ЕИК
*********, представлявано от С. Еф., сумата от 300,00 лева – адвокатски хонорар по АНД № 907/20 г., на РС-Дупница.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал.
1, пр. 3 и ал. 3 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 25 от 17.09.2020 г., издадено от Директор на Областна дирекция
по безопасност на храните (ОДБХ) - гр. Kюстендил, с което на основание чл. 53, във вр. с чл. 83 от ЗАНН, вр. чл. 85, ал. 2 от Закона
за управление на агрохранителната верига (ЗУАВ), на ЕТ „С. Еф.-Комерс“, с ЕИК
*********,, представлявано от С. Еф. е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 7000,00
лева, за нарушение на чл. 85, ал.1
от ЗУАВ, вр. с чл. 4, пар. 2 от. Регламент (ЕО) №852/29.04.2004 г. относно
хигиената на храните, като НЕПРАВИЛНО и
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА
ОДБХ - гр. Kюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, ул. „Цар
Освободител“ №338, представлявано от Директора С.С., да заплати в полза на ЕТ „С.
Еф.-Комерс“, с ЕИК *********, представлявано от С. Еф., сумата от 300,00 лв. /триста лева/ – адвокатски
хонорар.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
пред АС - Кюстендил, на основанията предвидени в НПК и по реда на Глава
дванадесета от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: