Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
24.11.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
27.10 |
Година |
2021 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл
Шефки |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мелиха
Халил |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
124 |
по
описа за |
2021 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от адв. Д.Ш., действащ в качеството си на пълномощник на ЕТ „Маказ – З. А.“ ***, с ЕИК ***, против Решение № 26/21.07.2021
г., постановено по АНД № 121/2021 г. по описа на Районен съд – Момчилград. С
цитираното решение е потвърдено Наказателно постановление № 09-002610 от 14.06.2021
г., издадено от изпълнителния директор на ИА „Главна инспекция по труда“, с което
на ЕТ „Маказ – З. А.“ ***, с ЕИК ***, на основание
чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 414, ал. 3 от КТ е
наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лв., за извършено нарушение
на чл. 61, ал. 1 във вр. с чл. 62, ал. 1 от КТ. Със
съдебния акт е осъден ЕТ „Маказ – З. А.“ *** да
заплати на ИА „Главна инспекция по труда“ гр.София юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Въведени са доводи, че решението на Районен съд – Момчилград
е неправилно, постановено в противоречие с материалния закон и при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, както и необосновано.
Счита изводите на първоинстанционният
съд, с които е приел за установено, че случая е налице нарушение на чл. 61, ал.
1 във вр. с чл. 62, ал. 1 от КТ, са неправилни и
необосновани, респ. същите не се подкрепяли от доказателствата по делото и се
явявали в противоречие с приложимия закон. В тази връзка сочи, че в
производството не били представени и приети неоспорими доказателства, които да
установяват, че ЕТ „Маказ – З. А.“ *** е бил
работодател на лицето В. Н. М. и е изпълнител на СМР в обекта, предмет на
проверката от контролните органи. Излага доводи, че възложител на строежа и
лице, в чиято полза било издадено релевантното разрешително за строеж бил Д. Ж.
Д. от ***. По делото нямало никакви данни или доказателства за наличие на
някакви правоотношения между това лице и наказания едноличен търговец, касаещи възлагане
на строителството, както и такива, че към датата на проверката ЕТ е бил
ангажиран по какъвто и да е начин с изпълнението на този обект. В подкрепа на
този извод по делото било представено и прието писмено доказателство -
Удостоверение за регистрация на ЕТ в Камарата на строителите в Р България, от
което се установявало, че към момента на проверката търговецът е нямал качества
на „строител“ по смисъла на § 1, т. 2 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за
минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд при
извършване на СМР, респективно не е могъл да извършва строителна дейност. В този
смисъл изцяло неправилни се явявали изводите на съда, че по делото е доказано
по безспорен начин, че строител на обекта е именно наказания търговец. Неотносимо по делото било обстоятелството, че един месец
след проверката на обекта е била поставена информационна табела, на която като
изпълнител бил посочен ЕТ „Маказ - З. А.“.
Твърди, че никой от откритите на обекта работници
не познавал и не се бил договарял с ЕТ „Маказ – З. А.“
***, като допълнителен аргумент в тази насока бил и фактът, че контролните
органи не били констатирали наличието на трудово правоотношение със съставянето
на постановление по чл. 405а от КТ. Оспорва процесния
Протокол за извършена проверка от 08.04.2021 г., сочейки, че в същия се
съдържали редица неверни и подвеждащи данни.
На следващо място въвежда доводи, че при съставяне
на АУАН било допуснато и съществено процесуално нарушение, явяващо се
достатъчно самостоятелно основание за отмяна на обжалваното наказателно
постановление. Въпреки, че на контролните органи е било известно лицето, което
представлявало ЕТ, АУАН е бил съставен в отсъствие на наказаното лице. Съгласно
разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН това било допустимо само, ако нарушителят
е бил уведомен, респ. бил е поканен за съставяне на акт и той не се е явил. По
делото нямало никакви доказателства и дори индиции
това да е било сторено от актосъставителя по
надлежния ред. В случая протоколът за проверка и АУАН били били изготвени,
подписани и връчени на лице, различно от посочения в акта нарушител. Това от
своя страна било нарушение на разпоредбата на чл. 416, ал. 3 от КТ и на чл. 43
от ЗАНН.
Дори и да се приемело, че АУАН е бил подписан и
връчен на упълномощено лице, то това упълномощаване било негодно за извършване
на законосъобразно представителство на наказания търговец. Внимателният преглед
на представеното по делото пълномощно установявал, че лицето, участвало в
производството вместо нарушителя, не е било упълномощено с такива изрични
права. Това лице е било упълномощено единствено с право да представлява фирмата
пред Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, Дирекция „Инспекция по
труда“ - Кърджали. При положение, че АУАН е бил съставен срещу ЕТ „Маказ - З. А.“, който търговец се представлявал от лицето З.
Х. А. и поради факта, че административно наказателната отговорност била лична,
счита, че за връчването и съответно за получаването на актове, съставени срещу
ЕТ, съответното лице следвало да бъде изрично упълномощено за това, каквото
правомощие в представеното по делото пълномощно категорично липсвало.
С оглед изложеното моли съда да постанови акт, с който
да отмени Решение № 26/21.07.2021 г., постановено по АНД № 121/2021 г. по описа
на Районен съд – Момчилград, след което да отмени Наказателно постановление №
09-002610 от 14.06.2021 г., издадено от изпълнителния директор на ИА „Главна
инспекция по труда“ и присъди на касатора деловодни
разноски.
В съдебно заседание, редовно призован, се представлява от адв. Д.Ш., който поддържа изцяло депозираната жалба. В
хода на устните състезания излага доводи в подкрепа на твърденията си
незаконосъобразност на атакуваното решение, идентични с тези, въведени в
жалбата.
Ответникът по
касация – Директор на ИА „Главна инспекция по труда“ гр.София, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител. От юрисконсулт Н. К. е
постъпила молба, с която оспорва депозираната жалба. Моли съда да постанови
съдебен акт, с който да потвърди обжалваното първоинстанционно
решение, като правилно и обосновано. Счита, че районният съд е извършил
цялостна преценка на събраните доказателства, от които се установявало
извършването на процесното административно нарушение.
Излага подробни съображения в подкрепа на доводите си. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Релевира
възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя възнаграждение за
адвокат.
Представителят на Окръжна
прокуратура Кърджали намира касационната жалба за неоснователна и предлага
решението на Районен съд - Момчилград да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Излага съображения, че административното нарушение
е безспорно доказано, респ. визираните в жалбата касационни основание не са
налице. Счита, че от събраните в производството пред районния съд доказателства,
се установявало, че е било допуснато извършване на трудова дейност от посочения
работник - В. М., на конкретния строителен обект, на датата на проверката, без
преди това да има сключен трудов договор с него, както и съответните
регистрации на този договор в НАП.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни
основания, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално
допустима.
Релевираните от касатора основания за нарушение на материалния закон, неправилно
тълкуване на фактите и доказателствата по делото, по съществото си се явяват касационни основания по чл. 348, ал.1, т. 1 и т. 2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд - Момчилград е потвърдил Наказателно
постановление № 09-002610 от 14.06.2021 г., издадено от изпълнителния директор
на ИА „Главна инспекция по труда“, с което на ЕТ „Маказ
– З. А.“ ***, с ЕИК ***, на основание чл. 416, ал. 5 във вр.
с чл. 414, ал. 3 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500
лв., за извършено нарушение на чл. 61, ал. 1 във вр.
с чл. 62, ал. 1 от КТ.
Първоинстанционният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи и при
съставянето им не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
респ. отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, при спазване на
сроковете по чл. 34 от ЗАНН. От доказателствата по делото безспорно се
установявало, че санкционираният правен субект е осъществил състава на
посоченото в акта и постановлението нарушение на чл. 61, ал. 1 във вр. с чл. 62, ал. 1 от КТ, състоящо се в това, че е
допуснал до работа В. Н. М., без преди това да е сключил писмен трудов договор
с лицето. Изложил е съображения, че извършването на административното
нарушение се установява от показанията
на свидетелите по АУАН и приетите писмени доказателства. Извършил е преценка на
всички относими по делото доказателства, мотивирайки
извода си за наличието на трудовоправни отношения
между касатора и В. Н. Районният съд е обсъдили релевираните от страна на жалбоподателя възражения относно
съставянето и връчването на процесния АУАН, излагайки
обстойни и конкретни доводи относно законосъобразността на действията на
контролните органи.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба на пълномощника на ЕТ „Маказ – З. А.“ ***, *** са
неоснователни и релевираните отменителни
основания не са налице. В тази връзка като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение
е установено от обективна и субективна страна, районният съд не е допуснал
нарушения на съдопроизводствените правила при анализа
и оценката на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и
установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените
от него изводи, води до обоснованост на обжалваното решение.
Съгласно чл. 414, ал. З от КТ -
работодател, който наруши разпоредбите на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3 и
чл. 63, ал. 1 или 2 се наказва с „глоба“ или „имуществена санкция“ от 1 500 лв.
до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице с „глоба“ от 1 000 лв. до
10 000 лв. за всяко отделно нарушение. Видно от текста на чл. 61, ал. 1 от КТ трудовият договор се сключва между работника или служителя и работодателя,
преди постъпване на работа. Трудовият договор с сключва в писмена форма – арг. чл. 62, ал. 1 от КТ, а съгласно чл. 1, ал. 2 от КТ отношенията
при предоставянето на работна сила се уреждат само като трудови правоотношения.
Правилно и в съответствие със събраните
в производството доказателства районният съд е приел за доказано по делото, че
на 09.03.2021 г. В. Н. М. е престирал работна сила в полза
на „Маказ – З. А.“ ***, ***, при което едноличният търговец, в качеството си на „работодател“,
е допуснал на работа лицето, без преди това да сключи писмен трудов договор с
него.
Видно от събраните в производството пред
Районен съд – Момчилград писмени и гласни доказателства, на посочената в АУАН и
НП дата, В. Н. М. е престирал труд – осъществявал
дейност по свързване на арматура на втори етаж – плоча на обект, намиращ се в ***,
***, УПИ **, кв. ** по плана на ***. При извършената му
проверка от служителите на Д „ИТ“ гр.Кърджали е потвърдил в съставената писмена
декларация, че работи за ЕТ „Маказ – З. И. А.“, няма
трудов договор, работи като общ работник от 8.00 до 14.30 ч., с почивни дни –
събота и неделя, при 1 ч. почивка на ден, при възнаграждение от *** лв. Като е приел за установено това
обстоятелство и е изградил своите изводи за наличието на вмененото на
жалбоподателя административно нарушение, в съответствие с доказателствата по
делото, а именно, че между страните е налице трудовоправно
отношение, районният съд е постановил обоснован и законосъобразен съдебен акт.
Следва да се посочи, че събраните по
административната преписка и в производството пред първоинстанционния
съд писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, водят
до единствения извод, че на 09.03.2021 г. между ЕТ „Маказ
– З. А.“ *** и В. Н. М. са съществували трудови отношения, които не са били уредени
с писмен трудов договор, подписан от двете страни. Именно на посочената дата
дружеството в качеството си на работодател е допуснало до работа лицето, без преди
това да сключи писмен трудов договор с него. Предоставянето на работна сила се
потвърждава изцяло от съдържанието на попълнената
декларация по чл. 402 от КТ, като нито в хода на производството пред
административно наказващия орган, нито в хода на проведеното съдебно
производство са представени доказателства за сключен между страните граждански
договор или трудов такъв. Всичко това взето в съвкупност с осъществяваната от М.
дейност към момента на проверката, данните от попълнената от него декларация,
съдържанието на процесния АУАН № 09-002610/14.04.2021
г., ПИП с изх. № ПР 2108115/08.04.2021 г., Констативен протокол от 09.03.2021
г., Идентификационна карта на ЕТ „Маказ – З. А.“, Допълнително споразумение към трудов
договор № **/*** г. от 06.03.2021 г., 2бр. Обяснения и показанията на
разпитаните в производството пред районния съд свидетели Е. Ю., Л. И. и А. С., обосновава
извода за установеност на процесното административно
нарушение.
Във връзка с горното следва да се
отбележи, че безспорно декларацията по чл. 402 от КТ представлява частен
документ, който не се ползва с формална доказателствена
сила, обвързваща съда, но цялостната преценката на съдържанието й и в
съвкупност с останалите налични доказателства, обосновава извода, че същата
отразява действителните отношения между търговецът и издателя й, които могат да
бъдат определени единствено като трудови правоотношения. Няма никакви данни и
твърдения, че при отразяването в декларацията на конкретните елементи на
трудовото отношение, В. Н. М. е действал под натиск, грешка или при
предварително оформени отговори. Декларацията е попълнена собственоръчно от М.,
като именно изпълненият от него ръкописен текст удостоверява конкретните
елементи на трудовото правоотношение. Отразени са данни за всички основни
елементи на това правоотношение и със съответните конкретни параметри – работно
място, работно време, възнаграждение, почивки и специфика на съответната престация/труд/.
За така осъщественото административно нарушение е
наложено наказание на основание чл. 414, ал. 3 от КТ, която санкционната норма
е относима към извършеното нарушение, тъй като
предвижда наказание „глоба" или „имуществена
санкция" от 1 500 лв. до 15 000 лв. за работодател, който наруши разпоредбите на чл. 61, ал.
1, чл. 62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2.
Съгласно § 1, т. 1 от ДР на КТ ЕТ „Маказ – З. А.“ ***, *** има качествата на работодател по смисъла на цитираната
разпоредба и като такъв се явява субект на нарушението по чл. 414, ал. 3 от КТ,
като в случая е наложен минималният размер на имуществена санкция, предвиден в
посочената норма.
Във връзка с изложените от касатора и неговия пълномощник възражения, настояият състав намира за необходимо да посочи, че в
конкретния случай ЕТ е санкциониран в качеството си на работодател, а не на
строител. Легалната дефиниция за „работодател“ е дадена в § 1, т. 1 от ДР на КТ,
а именно: „всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и
всяко друго организационно и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение,
домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници
или служители по трудово правоотношение, включително за извършване на надомна работа
и работа от разстояние и за изпращане за изпълнение на работа в предприятие
ползвател“.
Съгласно § 1, т. 2 от ДР на
Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни
условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи, строител е лицето,
определено в ЗУТ, което самостоятелно наема работещи по трудово правоотношение.
Строителят е физическо или юридическо
лице, включващо в състава си физически лица, притежаващи необходимата
техническа правоспособност, което по писмен договор с възложителя, изпълнява
строежа в съответствие с издадените строителни книжа – арг.
от чл. 163, ал. 1 от ЗУТ.
С оглед горното, ирелевантно
за настоящия процес е обстоятелството дали към 09.03.2021 г. по отношение на ЕТ
„Маказ – З. А.“ *** са били налице всички нормативни
изисквания за квалифицирането му като „строител“ по смисъла на горепосочените
разпоредби, тъй като административната санкция е наложена на търговеца в
качеството му на работодател, каквото той безспорно е притежавал към
релевантната дата по отношение на лицето В. Н. М. Предвид изложеното е без
значение факта, че в НП е отразено, че освен като работодател, търговецът не е
сключил трудов договор с лицето и в качеството си на строител по смисъла на §
1, т. 2 от ДР на Наредба № 2/22.03.2004 г. В тази връзка, представеното в
производството пред районния съд Удостоверение № ***, удостоверяващо вписване
на търговеца в Централния професионален регистър на строителя е неотносимо за процеса. Дали ЕТ „Маказ
– З. А.“ е бил вписан или не в регистъра по чл. 3, ал. 2 от Закон за Камарата
на строителите към датата на нарушението, не влияе върху качеството му на
работодател, релевантно за настоящия административнонаказателен
процес.
На следващо място, предвид обстоятелството, че АУАН
и НП са издадени от компетентни органи и
процесният акт за нарушение е съставен в присъствието
на упълномощено лице – Р. С. Х. и надлежно връчен на същото, съдът счита, че не
са налице допуснати нарушения на императивните разпоредби на чл. 40 и сл. от ЗАНН, извършеното нарушение е установено по несъмнен начин и след като е
стигнал до същия извод районният съд е постановил законосъобразен и обоснован
акт.
Във връзка с изложеното, касационният съд намира за
неоснователни, въведените от пълномощника на касационния жалбоподател
възражения за допуснати нарушения на административнонаказателния
процес при съставянето и връчването на АУАН, аргументирани с довода, че актът
за нарушение не е бил съставен в присъствието на нарушителя.
Тълкуването на разпоредбите на чл. 40, ал. 1 и чл.
43, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН обосновават извода, че АУАН следва да се съставя в
присъствието и връчва лично на наказаното лице, на неговия законен представител
или на упълномощено за това лице, като в процесният АУАН
е съставен в присъствието, предявен и връчен на пълномощник на З. Х. А., в
чиято представителна власт изрично е включено пълномощието да я представлява в
качеството й на ЕТ „Маказ – З. А.“ пред ИА „Главна
инспекция по труда“ и Д „ИТ“ гр. Кърджали. Предвид това съдът намира, че в конкретния
случай не е ограничена възможността за реализиране защитата на лицето, посочено
за нарушител, както с оглед произтичащите от връчването на акта права и
задължения/по чл. 44 от ЗАНН/, свързани с правото на защита, така и с оглед
функциите на АУАН в административнонаказателното
производство.
Във връзка с горното настоящият състав намира за
необосновани доводите за допуснато от АНО нарушение на чл. 52, ал. 2 от ЗАНН.
По изложените съображения и изводи,
настоящият касационен състав намира депозираната касационна жалба от
пълномощника на ЕТ „Маказ – З. А.“
***, ***, за неоснователна, поради което
и обжалваното решение на Районен съд - Момчилград, като законосъобразно,
респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и
съществени нарушения на съдопроизводствените правила,
следва да бъде оставено в сила.
При този изход на
делото и с оглед надлежно заявеното в представената писмена защита искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение
и релевантната редакция на нормата на
чл. 63 от
ЗАНН/ДВ, бр. 94/2019 г./,
то на основание
чл. 63, ал.
5 във вр.
ал. 2, във вр. с
ал. 1, пр. II
от ЗАНН във
вр. чл.
208 и сл. от АПК във
вр. с чл.
37 от ЗПП във
вр. с чл. 27е от Наредбата
за заплащането на правната помощ,
следва да бъде осъдено ЕТ „Маказ – З. А.“ ***, ***и, да заплати на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ гр.
София, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.
Водим от горното и
на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във
връзка с чл. 63, ал. 1, предл. ІІ от ЗАНН,
Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 26/21.07.2021 г., постановено по НАД № 121/2021 г. по описа
на Районен съд – Момчилград.
ОСЪЖДА ЕТ „Маказ
– З. А.“, с ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление:***, да заплати на Изпълнителна агенция „Главна инспекция
по труда“ гр. София, ***, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.