Р Е Ш Е Н И Е
29.02.2020 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
IV Н О
Районен съд – Дупница състав
18 декември 2019
на Година
Мая Гиздова
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Райна Боянова
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н А Х 1199 2019
дело № по описа за
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН .
Образувано е по
жалба на Г.Д.К. с ЕГН:**********,***,против
Наказателно постановление №30-0000493
от 09.10.2019г., на Началника на ОО „АА” гр.Кюстендил,с което на
основание чл.105ал.1 от
ЗАвПр, му е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 лева,за
нарушение по чл.57,ал.2 от Наредба №33 от 03.11.1999г, на МТ, на основание
чл.105,ал.1 от ЗАвПр му е наложено административно наказание-„глоба”, в размер
на 200 лева, за нарушение по чл.57,ал.3 от Наредба №33 от 03.11.2999г., на МТ и
на основание чл.95а,ал.1 от ЗАвПР, му е наложено административно
наказание-„глоба” в размер на 500.00 лева за нарушение по чл.95а,ал.1 от ЗАвПр.
Жалбоподателят счита, че не е извършил нарушенията,за които е
наказан.Твърди,че както при издаване на АУАН,така и при издаване на НП, са
допуснати съществени процесуални нарушения,водещи до ограничаване правото му на
защита,поради което моли НП,да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно. В съдебно заседание,жалбоподателят редовно призован не се
явява,вместо него адвокат Стефанов,който поддържа депозираната жалба и отново
моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.
За
административно-наказващият орган – редовно призован – не се явява представител, не е
депозирано становище по жалбата.
Съдът, като прецени събраните по
делото доказателства, приема за установено следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради
което се явява допустима и следва да бъде разгледана по същество. Разгледана по
същество, жалбата се явява основателна, поради което наказателното
постановление следва да бъде отменено.
Административнонаказателното
производство е започнало със съставяне на АУАН,серия А, №266919 от 16.09.2019г.,
против жалбоподателя, за това, че на 16.09.2019г., около 14.35
часа в гр.Дупница,при ж.к.”Възход”№2 срещу таксиметровата стоянка при Автогара
Дупница,при качване на пътници с автобус „ИвекоА45.12 с рег.№ Кн 2727ВА от
кат.2,собственост на ЕТ”Румяна Николова-Даци Р”,обозначен с табела с надпис
Бобов дол със заверено копие - М.Върбовник-Шатрово,Дупница от Областната
транспортна схема към лиценз на Общността с № *********/12.04.2017г., без:1.Водача
не установява автобуса на съответния сектор най малко 10 минути преди указания
час14.30 часа на 16.09.2019г., за потегляне от началната автогара Дупница.,
2.Заверка на пътен лист № **********/16.09.2019г.,3.Без обезапасителни колани
на пасажерските седалки.
По делото е представено и обжалваното Наказателно
постановление №30-0000493 от 09.10.2019г., на Началника на ОО „АА”
гр.Кюстендил,с което на жалбоподателя на основание чл.105ал.1 от ЗАвПр, му е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 лева,за
нарушение по чл.57,ал.2 от Наредба №33 от 03.11.1999г, на МТ, на основание
чл.105,ал.1 от ЗАвПр му е наложено административно наказание-„глоба”, в размер
на 200 лева, за нарушение по чл.57,ал.3 от Наредба №33 от 03.11.2999г., на МТ и
на основание чл.95а,ал.1 от ЗАвПР, му е наложено административно наказание-„глоба”
в размер на 500.00 лева за нарушение по чл.95а,ал.1 от ЗАвПр.
В
производството по установяване на твърдените административни нарушения и
налагане на административните наказания са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които, от една страна, са довели до ограничаване на
правото на защита,на жалбоподателя, а от друга - до нарушаване на строго
формалния характер на административнонаказателното производство, което се
подчинява на строго регламентирани правила.
Нарушени
са императивните разпоредби на чл. 42, т. 4 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като нито в АУАН, нито в издаденото въз основа на него НП е извършено
пълно и точно описание на твърдените нарушения, както и на обстоятелствата, при
които са извършени, а в НП и на доказателствата, които ги потвърждават.
По
този начин е нарушено правото на защита, тъй като жалбоподателят не би могъл да
научи в извършването на какви именно нарушения е обвинен, тъй като такива,
конкретно индивидуализирани, липсват, къде са извършени и въз основа на какви
доказателства, поради липса на описани такива в НП.
В т.
1 и т. 2 на НП е налице противоречие между словесното описание на нарушенията,
тяхната правна квалификация и санкциите, поради което е нарушен чл. 57, ал. 1,
т. 6 от ЗАНН и чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, т. е. АНО е нарушил материалния закон.
Налице
е несъответствие между обстоятелствената част на НП, съдържаща словесно
описание на административните нарушения, правната им квалификация и диспозитива
на същото, в който са посочени санкционни разпоредба, послужили като правно
основание за налагане на административно наказание.
Отделно от това, не е изцяло и пълно
индивидуализиран нарушеният нормативен акт. Посочването като нарушение на
Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на МТ в акта за установяване на административното
нарушение, без изцяло да се индивидуализира нормативния акт, води до нарушаване
на правото на защита на нарушителя. Не става ясно кой е нормативния акт, по
който е прието за установено допуснатото административно нарушение, а така също
в НП липсва посочване въз основа на коя правна норма и от кой закон, е издадена
въпросната Наредба. В тази насока винаги следва да се изписва пълното
наименование на нарушения нормативен акт, за да може нарушителят да упражни правото
си на защита, а от друга страна и съда за упражни задължението да провери
законосъобразното прилагане на материалния закон при индивидуализиране на
административното нарушение и определяне на административното наказание.
Описаните
словесно административни нарушения не може да се квалифицират като такива по
чл. чл. 57, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 33 от 03.11.1999 г. на МТ, както и по чл. 95а, ал. 1 от ЗАвПр. При това положение се налага извода, че атакуваното
НП, е издадено в нарушение на чл. 57, т. 6 от ЗАНН. Неправилната правна
квалификация на нарушенията, е довела до незаконосъобразност на наложените
административни санкции, поради което АНО е
нарушил чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, която предвижда, че административното наказание
се определя в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение.
Неправилното приложение на материалния закон е винаги основание за отмяна на
НП, тъй като извън правомощията на съда е да променя квалификацията на
нарушението, извършено от нарушителя, като приеме, че то представлява друг вид
административно нарушение, когато наказващият орган е определил неправилно
приложимия материален закон.
Всяко
едно от посочените по-горе нарушения представлява самостоятелно основание за
отмяна на НП, тъй като е нарушено правото на защита на нарушителя, която
включва и правото му да узнае какви точно нарушения на правилата за обществен
превоз се твърди, че е извършил, и въз основа на кои доказателства, за да
организира защитата си в пълен обем. Поради това тези нарушения са винаги съществени
по смисъла на чл. 348, ал. 3, т. 1 от НПК, приложим съгласно чл. 84 от ЗАНН.
В АУАН и НП е записано като първо
административно нарушение това, че водачът не установява автобуса на съответния
сектор най-малко 10 минути преди указания час 14:30 ч. на 16.09.2019 г. за
потегляне от начална Автогара-Дупница, с което е нарушил чл. 57, ал. 2 от
Наредба № 33 от 02.11.1999 г. на МТ.
Липсват доказателства, както в първата фаза
на административнонаказателното производство, така и на съдебната фаза, въз
основа на които да се направи обоснован извод, че водачът е бил длъжен на
16.09.2019 г. да установи автобуса на съответен сектор (неиндивидуализиран в
АУАН и НП) десет минути именно преди 14:30 ч. и именно на Автогара-Дупница.
Това че на автобусът, който е бил паркиран при ж. к. „Възход“, е имало табела с
надпис „Бобов дол-Г. Върбовник-М. Върбовник-Шатрово-Дупница“ и са се качвали
хора, не е доказателство, че е извършван обществен превоз по конкретно
маршрутно разписание от конкретна Областната транспортна схема. АНО не е
представил по делото маршрутното разписание от Областната транспортна схема,
въз основа на което е стигнал до извода, че жалбоподателят на 16.09.2019 г. е
извършвал обществен превоз на пътници и десет минути преди 14:30 ч., е следвало
да установи автобуса на сектор на Автогара-Дупница. Тоест, липсват
доказателства, които да опровергаят твърдението на жалбоподателя във въззивната
му жалба, че не е имал задължение да установява автобуса на сектор на
Автогара-Дупница десет минути преди 14:30 ч. на 16.09.2019 г. и да тръгва
оттам, а доказателствената тежест е изцяло на АНО. Отделно от това, в АУАН е
записано, че около 14:35 ч. автобусът се е намирал при ж. к. „Възход“. Тоест, не е ясно как
актосъставителят е установил, че десет минути преди 14:30 ч. автобусът не е бил
установен на Автогара-Дупница и не е тръгнал оттам.
Като второ административно нарушение в АУАН
и НП е посочено това, че жалбоподателят е бил без заверка на пътния лист, което
е правно квалифицирано по чл. 57, ал. 3 от Наредба № 33 от 02.11.1999 г. на МТ.
От
изяснените по делото факти и анализа на събраните данни посредством гласните
доказателствени средства и писмените доказателства се установява, че влизането в Автогара-Дупница и заверяването
на пътен лист на водач, ангажиран към даден превозвач, се извършва след
заплащане на съответната такса от страна на последния по сключен договор с
дружеството, стопанисващо и управляващо автогарата. В разпоредбата на чл. 52, ал. 1 от Наредба № 33 от 02.11.1999
г. на МТ е визирано, че при изпълнение превози по автобусни линии водачите
задължително използват автогарите срещу заплащане като от текста на чл. 53а,
ал. 2 от Наредба № 33 от 02.11.1999 г. на МТ, че собствениците на автогарите
задължително прилагат еднакви критерии спрямо всички превозвачи при определяне
размера на цените за преминаване, престой, за предоставяне право за продажба на
билети и извършване на други услуги, става ясно, че задължението по заплащане
на тези такси е на превозвача, а не на шофьорите. При неизпълнение на същото,
установено и от показанията на разпитаните свидетели, кореспондиращи с
изложеното от жалбоподателя във въззивната му жалба, водачите не се допускат в
автогарата и респ. няма как да влязат и да представят пътния лист, за да бъде
заверен. Жалбоподателят пояснява в жалбата си, че на процесната дата въобще не
е влизал в Автогара-Дупница, а е спрял отвън, защото превозвача ЕТ "Румяна
Николова-Даци-Р“ не бил изпълнил вмененото му по закон задължение. Отделно от
това, изпълнявал писмена заповед на превозвача (представена по делото), която
му забранявала да влиза в автогарата. (Със Заповед № 7/07.07.2019 г.
управителят на превозвача ЕТ „Румяна Николова-Даци-р“-гр. Бобов дол е
разпоредил, считано от 07.07.2019 г. до второ нареждане, водачите извършващи
обществен превоз на пътници по линиите: „Бобов дол-Дупница-Бобов дол“ да не
влизат в Автогара-Дупница. Жалбоподателят е бил запознат със заповедта срещу
подпис. Тази заповед е била задължителна за ППС и шофьорите на превозвача.
Изрично в заповедта било упоменато, че за неспазване на заповедта, водачите на
МПС подлежат на дисциплинарни и имуществени санкции. Цитираната заповед е
отменена със Заповед № 8/02.10.2019 г., считано от 03.10.2019 г. Съгласно чл.
102, ал. 4 от ЗАвПр, водач на моторно превозно средство за обществен превоз по
автобусни линии, който не спира на определените спирки, включително в
автогарите и автоспирките, или който откаже да превози лице, притежаващо
издаден по съответния ред превозен документ, се наказва с глоба 300 лв.
Съгласно чл. 52, ал. 1, изр. 1, предл. 1 от Наредбата при изпълнение на превози
по автобусни линии всички лица по чл. 2, ал. 1 и водачите задължително
използват автогарите и автоспирките съобразно възложеното им разписание. Дори
хипотетично да приемем, че процесните административни нарушения са извършени от
жалбоподателя. Налице е обаче обстоятелство, което изключва умисъла в
жалбоподателя, за да го превърне в нарушение. Това обстоятелство е посочената
по-горе заповед на управителя на фирмата превозвач, в което жалбоподателят
работи. Третото административно нарушение в
АУАН и НП, е записано така: „Без обезопасителни коани на пасажерските седалки“
и е правна квалифицирано по чл. 95а, ал.
1 от ЗАвПр, която правна норма е санкционна.
Член 95а, ал. 1 от ЗАвПр гласи: „Наказва се с глоба 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство по чл. 7б, ал. 2, което не е оборудвано с обезопасителни колани“.
Тоест, за да е съставомерно деянието е необходимо водач, който да управлява
МПС. Съгласно § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП "Водач" е лице, което
управлява пътно превозно средство или води организирана група пешеходци, което
води или кара впрегатни, товарни или ездитни животни или стада по пътищата. В
процесия случай се доказа, че автобусът не е бил в движение и жалбоподателят не
е имал качеството „Водач“, поради което не е налице нарушение по чл. 95а, ал. 1
от ЗАвПр.
В административнонаказателното
производство тежестта на доказване на извършеното административно нарушение и
неговото авторство лежи върху административнонаказващия орган, който следва да
докаже, че съответното лице е извършило виновно деяние, което представлява
административно нарушение. По настоящото административнонаказателно
производство освен акт за установяване на административно нарушение не са представени други релевантни
доказателства. Административнонаказващият орган не ангажира доказателства в
подкрепа на законосъобразността на издаденото наказателно постановление, с
оглед на което административните нарушения, за които е санкциониран
жалбоподателят не са доказани по безспорен и несъмнен начин, което е отделно
основание за отмяна на издаденото наказателно постановление.
На основание изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №30-0000493 от 09.10.2019г., на Началника
на ОО „АА” гр.Кюстендил,с което на Г.Д.К. с
ЕГН:**********,***,основание чл.105ал.1 от ЗАвПр, му е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200 лева,за
нарушение по чл.57,ал.2 от Наредба №33 от 03.11.1999г, на МТ, на основание
чл.105,ал.1 от ЗАвПр му е наложено административно наказание-„глоба”, в размер
на 200 лева, за нарушение по чл.57,ал.3 от Наредба №33 от 03.11.2999г., на МТ и
на основание чл.95а,ал.1 от ЗАвПР, му е наложено административно
наказание-„глоба” в размер на 500.00 лева за нарушение по чл.95а,ал.1 от ЗАвПр,като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
АС-Кюстендил в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: