Решение по дело №125/2022 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 119
Дата: 27 октомври 2022 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20227270700125
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 27.10.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и осми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                 Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при секретаря Вилиана Русева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 125 по описа за 2022 година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на "Р.Е." ООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя С.Д.Т., депозирана чрез процесуален представител Б.Б. – адвокат от ШАК, против Заповед № РД-09-155 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, в частта й, с която при одобряване на окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021г., не е включен парцел с № 30421-100-1 от ИСАК, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, заявен за подпомагане от "Р.Е."ООД с ЕИК ********.

Дружеството жалбоподател счита заповедта в атакуваната й част за незаконосъобразна поради издаването й при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. В тази връзка сочи, че е подал в Държавен фонд „Земеделие“ Заявление за подпомагане за кампания 2021г., в което включил и  парцел с № на БЗС от ИСАК 30421-100-1, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, представляващ овощна градина – вишни. На 14.03.2022г. дружеството получило субсидия за заявените от него имоти, която не съответствала на очакваната такава и при извършена справка се установило, че това се дължи на факта, че въпросният парцел представлява недопустима площ спрямо слой „Физически блокове“, въпреки, че през м.септември 2021г. е извършена проверка на място, при която е установена допустимостта на подпомагане на парцел с № 30421-100-1 от ИСАК. По тази причина дружеството депозирало възражение до Министъра на земеделието, но не получило отговор. По изложените съображения жалбоподателят счита, че  Заповед № РД-09-155 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, в частта й, с която при одобряване на окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021г., не е включен парцел с № 30421-100-1 от ИСАК, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, е незаконосъобразна, доколкото е издадена при неправилни фактически и правни изводи на административния орган, довели до необосновани материалноправни изводи, поради липса на мотиви и несъобразяване на доказателствата по делото. Отправя искане за отмяна на процесната заповед в атакуваната й част и претендира присъждане на деловодни разноски.

В проведените открити съдебни заседания жалбоподателят "Р.Е." ООД, редовно призован, се представлява от процесуалния си представител адвокат Б.Б. от ШАК, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения.

Ответникът - Министър на земеделието, редовно призован, се представлява от юрисконсулт С.Ч., който оспорва основателността на жалбата и отправя искане за отхвърляне на същата, като неоснователна. Оспорва размера на договореното и платено от „Р.Е.“ООД адвокатско възнаграждение, като прЕ.мерно..

"Р.Е." ООД - жалбоподател в настоящото производство, е регистрирано с УРН 598562 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. На 18.05.2021 г. дружеството подало общо Заявление за подпомагане за кампания 2021г. с вх.№ 19573395. Видно от приложената към заявлението таблица на използвани парцели 2021, в същата под № 3 бил включен и парцел  с № 30421-100-1-1, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, попадащ в БЗС № 30421-100-1, по отношение на който заявителят кандидатствал по следните схеми и мерки за подпомагане – Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), Схема за обвързано подпомагане за плодове - основна група (СП(основна)) и Контрол на почвената ерозия (АК7).

От приложените по делото Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2021 (л.21-22), се установява, че по отношение на подаденото от "Р.Е."ООД заявление за подпомагане била извършена автоматизирана проверка на въведените от дружеството данни, като при проверката относно парцел  № 30421-100-1-1 не са открити грешки при въвеждане на заявлението, т.е. няма промяна в граници, няма пресичане с границите на физическия блок, няма установено несъответствие в НТП за парцела спрямо схемите и мерките, за които е подадено заявлението.

Със Заповед №РД-09-761/27.07.2021г., издадена на основание чл.30, ал.2, т.2 и ал.4, т.2, чл.33, ал.4 и чл.33а, ал.1 от ЗПЗП и чл.15, ал.3 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, Министърът на земеделието разпоредил на директорите на Областните дирекции "Земеделие" да организират извършването на  на специализирани теренни проверки на физически блокове, попадащи на територията на тяхната дирекция, по изготвени от дирекция "Идентификация на земеделски парцели" списъци, съгласно приложена към заповедта Методика за избор на референтни парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2021 г. (Приложение 1) и одобрени Указания за извършване на специализираните теренни проверки на физически блокове за 2021 г.(Приложение 2).

В изпълнение на цитираната заповедпо отношение на физически блок № 30421-100, намиращ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен била извършена специализирана теренна проверка, за която е генериран Протокол № 1/ФБл: 30421-100 от 29.09.2021г. за извършена специализирана теренна проверка (приложен по делото на електронен носител и като приложение № 1 към СТЕ). От въпросния протокол е видно, че относно физическия блок няма промяна в границите, както и, че цялата площ попада в слой "ДПП" – "Площи, допустими за подпомагане". Описано е също, че отглежданата култура в точките за заснемане е череши. Според работната карта на теренна проверка на ФБл 30421-100, находящ се в землище с.З. (приложена по делото на електронен носител и като приложение № 2 към СТЕ), като начин на трайно ползване (НТП) на земеделски парцел № 30421-100-1-1 е посочено „ДНТ“ – "Други трайни насаждения". Според картата на земеделски парцел № 30421-100-1-1 (приложен по делото на електронен носител и като приложение № 3 към СТЕ), като НТП на парцела е вписан "вишни". Анализът на направените при теренната проверка констатации обуславя извод, че ФБл 30421-100 попада в в одобрените с обжалваната заповед специализирани слоеве, но за същия е необходима промяна в НТП на физическия блок от "Други трайни насаждения" на "Овощни насаждения".

Със Заповед № РД-09-1194/15.12.2021г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията и чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, били одобрени проекти за специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 като част от системата СИЗП. В заповедта било указано съдържанието на същата да се разгласи на 16.12.2021г. на интернет страниците на МЗ и ДФЗ, както и, че в срок до 07.02.2022г. могат да бъдат депозирани възражения по образец относно граници и НТП на физическите блокове и непопадане на заявени за подпомагане парцели или части от тях в проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". По отношение на физически блок № 30421-100, намиращ се в землището на с.З., общ.Х., обл.Шумен, поради допусната техническа грешка, в Заповед № РД-09-1194/15.12.2021г. било отразено, че ФБл № 30421-100 е с НТП "ОЗ" (обработваема земя), вместо с НТП "ОН" (овощни насаждения).

В срока за депозиране на възражения, определен със Заповед № РД-09-1194/15.12.2021г. на Министъра на земеделието, по отношение на ФБл № 30421-100, намиращ се в землището на с.З., общ.Х., обл.Шумен, не били депозирани писмени възражения.

Със Заповед № РД-09-150/25.02.2022г., издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрациятачл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол , Министърът на земеделието одобрил окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г. като част от СИЗП, актуализирани за 2021 г. чрез: дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието и проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 09-1024 от 15.12.2021 г. на Министъра на земеделието.

Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. е обнародвана в "Държавен вестник"   бр. 20 от 11.03.2022 г., на стр.111.

С Възражение изх.№ 001/15.03.2022г. "Р.Е."ООД оспорило пред Министъра на земеделието неизплащането на част от дължимата субсидия за кампания 2021г., като заявило, че при проверка в системата за електронни услуги в ДФЗ било установено, че декларираният от дружеството парцел в с.З., общ.Х. с ид.№ 30421-100-1-1 ,с площ 2,1ха, засят с трайни насаждения "вишни", представлява недопустима площ спрямо слой "Физически блокове". В тази връзка било отправено искане за извършване на физическа проверка. Възражението било подадено по електронен път на електронен адрес на Министерство на земеделието.

Наред с това, с жалба рег.инд.№ 70-1654 от 25.03.2022г. по описа на МЗ "Р.Е."ООД оспорило Заповед № РД09-150/25.02.2022г. на Министъра на земеделието в частта й, с която при одобряване на окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021г., не е включен парцел с № 30421-100-1 от ИСАК, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, заявен за подпомагане от "Р.Е."ООД с ЕИК ********.

В хода на съдебното производство по делото е приобщена административната преписка по издаване на оспорената заповед в атакуваната й част.

По искане на жалбоподателя по делото е допусната, изслушана и приета без оспорване съдебна агротехническа експертиза (САТЕ), според която, в парцел по БЗС № 30421-100-1 от ИСАК, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, съществува овощна градина, която е в много добро агротехническо състояние. Вещото лице е установило схема на засаждане 3,5х5,0м, а сортовия състав е "Нефриз", "Фанал" и "Сенчеста Морела". Вещото лице сочи, че дърветата са в много добро агротехническо състояние, като към момента на огледа плодовете са пред технологична зрялост. Установено е, че броят на изсъхналите и изгубени дървета е под 5% за цялата градина. Установено е, че градината е засадена през 2010г., като общият период на продължителност на живот на вишневи градини е 24 години, периодът до встъпване в плододаване е 4 години, а периодът на плододаване – 20 години. Процесната градина е на възраст 12 години и й остават още 12 години период на плододаване.

Вещото лице по САТЕ е заключило също, че площта на овощната градина е 22079 кв.м. Посочило е и, че парцел 30421-100-1-1 се намира в зелището на с.З., общ.Х., обл.Шумен и попада в Слой "Физически блокове"  и Слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021. Към датата на подаване на Заявлението за подпомагане за кампания 2021г. (18.05.2021г.), имотът е с НТП "Трайни насаждения". Имотът е с НТП"Трайни насаждения" и според Регистъра на земеделски земи, гори и земи от ГФ при Общинска служба по земеделие - Х. към 16.06.2022г.

По делото е допусната, изслушана и приета без оспорване и съдебно-техническа експертиза (СТЕ). Според същата, "Р.Е."ООД е подало общо заявление за подпомагане с вх.№ 19573395 от 18.05.2021г. по схеми и мерки за подпомагане за стопанската 2021г., като в таблицата за използваните парцели, под № 3 е посочен парцел с № 30421-100-1-1 с площ 2,1 ха, попадащ в БЗС № 30421-100-1. Според резултатите от автоматизираната проверка на въведените данни в заявлението за подпомагане към датата на самото подаване по отношение на парцел с № 302411-100-1-1 не са открити грешки при въвеждане на заявлението, т.е. няма промяна в граници, няма пресичане с границите на физическия блок, няма установено несъответствие в НТП за парцела спрямо схемите и мерките, за които е подадено заявлението. Вещото лице е посочило също, че според таблицата с използваните парцели за кампания 2020 г.(предходна на тази, за която е подадено заявлението от 18.05.2021г.), под № 3 също е посочен № 30421-100-1-1 с площ 2,1 ха, попадащ в БЗС № 30421-100-1. При съпоставката на двете таблици не се установяват разлики или промени  в данните за площ, НТП и схеми и мерки за двете кампании – 2020г. и 2021г.

Вещото лице сочи, че към датата на подаване на заявлението е налична цифрова ортофото карта – ЦОФК, изработена въз основата на летене от 2019г. Посочило е също, че със Заповед № РД-09-761/27.07.2021г. Министърът на земеделието е разпоредил извършването на теренни проверки (ТП) на физически блокове за кампания 2021г.

Според СТЕ, по делото е приложен CD със запис на:

- автоматично генериран протокол от извършена специализирана теренна проверка (ТП),разпечатан като Приложение № 1 към СТЕ;

- данни от GNSS измервания и снимки – за парцел № 30421-100-1-1 са извършени четири броя такива, записани на CD като: GNSS ДПП точка 1, GNSS ДПП точка 2, GNSS ДПП точка 3 и GNSS ДПП точка 4, като от всяка точка са извършени по три снимки;

- работна карта на теренна проверка и точките на действителната проверка – разпечатана като Приложение № 2. Видно от разпечатката, към момента на проверката на НТП (начин на трайно ползване) на физическия блок 30421-100 е вписан ДТН – други трайни насаждения;

- карта на земеделски парцел 30421-100-1-1 – разпечатана като Приложение № 3, като според разпечатката, като НТП на земеделски парцел 30421-100-1-1 е вписан "вишни".

Вещото лице е заключило, че в резултат на теренната проверка е констатирано, че няма промяна в границите и че цялата площ попада в слой "Площи, допустими за подпомагане". При проверката е констатирано и е следвало НТП на ФБл 30421-100 да бъде променен от "ДТН" (други трайни насаждения) на "ОН" (овощни насаждения).

Със Заповед № РД-09-1194/15.12.2021г. на Министъра на земеделието били одобрени проекти за специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021г. Поради допусната техническа грешка обаче , в одобрения със заповедта проектен специализиран слой "Физически блокове" за ФБл 30421-100 като НТП вместо "ОН" (овощни насаждения) бил вписан НТП "ОЗ" (обработваема земя). Това е довело до противоречие със заявената схема за обвързано подпомагане за плодове, в резултат на което парцел с № 30421-100-1-1 останал извън проектен специализиран слой "Физически блокове". По тази причина впоследствие парцел с № 30421-100-1-1 с площ 2,1 ха и заявена култура "вишни" (съответстваща на НТП "ОН"), намиращ се в землището на с.З., не попада в обхвата на окончателните специализирани слоеве  "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане", одобрени с обжалваната заповед.

Съдът кредитира САТЕ и СТЕ като обективни и компетентно дадени.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта:

Жалбата е процесуално допустима, като депозирана при спазване на предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП 14-дневен срок за обжалване от съобщаването на заповедта, в случая от публикуването й в Държавен вестник (доколкото заповедта е публикувана на 11.03.2022г., а жалбата срещу нея е постъпила в деловодството на Министерство на земеделието на 25.03.2022г. Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт, като е насочена срещу конкретна част от този акт, по отношение на която за жалбоподателя е налице правен интерес от търсената защита, пред местно компетентния административен съд. Не се установява наличие на обстоятелства по смисъла на чл. 159 от АПК за оставянето й без разглеждане.

По същество на спора:

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалваната част от административния акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, намира жалбата за основателна.

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната ЦОФК, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП), който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, а процесната заповед е издадена именно от Министъра на земеделието и е подписана с квалифициран електронен подпис,  в срока на валидност на подписа, видно от приложената разпечатка от удостоверението към електронния подпис.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно - протоколите от специализираните теренни проверки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по койтоса определени специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, включително чрез посочване на изключените от тях площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой.

Атакуваната заповед в обжалваната й част обаче се явява издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които са довели до постановяването й в нарушение на материалния закон и неговата цел, поради следното:

От приетите по делото доказателства е видно, че при извършването на специализираната теренна проверка на ФБл 30421-100, намиращ се в землището на с.З., е установено, че към момента на проверката – 29.09.2021г., като НТП на физически блок 30421-100, с.З., е вписан "ДТН" (Други трайни насаждения). Същевременно при проверката са направени констатации, че физическият блок е засаден с овощни дървета – череши. При така направените фактически установявания в рамките на извършената теренна проверка, е заключено, че НТП на физически блок 30421-100, намиращ се в землището на с.З. преди проверката - "ДТН" (Други трайни насаждения), следва да се промени на  НТП "ОН"(Овощни насаждения). Посоченото обстоятелство изрично е документирано в Протокол № 1 / ФБл: 30421-100 от 29.09.2021г. В същото време в заповедта от 15.12.2021г., с която са одобрени проектите за специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане", в изпълнение на направените по време на теренната проверка констатации, е предприета промяна в НТП на ФБл 30421-100 съобразно установеното при теренната проверка, но поради допусната техническа грешка, вместо НТП "ОН" (Овощни насаждения) е вписан НТП "ОЗ"  (Обработваема земя). Цитираната техническа грешка не е била коригирана при издаване на заповедта от 25.02.2022г. за одобряване на окончателните специализирани слоеве, предмет на оспорване в настоящото производство, в резултат на което в същата НТП на ФБл 30421-100 в землището на с.З. е вписан като "ОЗ" – обработваема земя.

Т.е. от събраните по делото писмени доказателства, резултатите от извършената теренна проверка и от двете експертизи, е установено по безспорен начин, че НТП на процесния поземлен имот, който следва да фигурира в обжалваната заповед,  е "ОН" (Овощни насаждения). Въпреки това в същата от 25.02.2022г. е прието, че НТП на същия е "ОЗ" (Обработваема земя), какъвто НТП не е бил установен в рамките на извършената теренна проверка. Промяната в НТП на процесния имот, реализирана с оспорваната заповед, не съответства на действителното фактическо положение, доколкото чрез агротехническата експертиза се установи, че същият от 2010г. е засаден с овощна градина – вишни, които са в много добро агротехническо състояние, т.е. действителният НТП на имота няма как да е различен от "Овощни насаждения". Този извод се подкрепя и от скица № 15-754269-06.07.2022г. по описа на СГКК-гр.Шумен, според която в КККР на землището на с.З., одобрени със заповед от 11.06.2004г., въпросният имот е вписан с НТП "Овощна градина". Направеният извод не се променя и от факта, че в протокола от теренната проверка е отразено, че имотът е засаден с череши, а не с вишни, тъй като проверката е извършена на 29.09.2021г., когато не е сезонът на зреене на вишните и черешите, а само въз основа на листната маса двата вида дървета са трудно различими (арг. от СТЕ). Освен това, както вишните, така и черешите, преставляват овощни насаждения.

В тази връзка е без значение обстоятелството, че техническата грешка при изписване на НТП е допусната с издаване на заповедта от 15.12.2021г., с която са одобрени проектите на специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане", като оспорващото дружество не е депозирало възражение срещу тази грешка.

Редът за обновяване на специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" е резгламентиран детайлно в Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Според чл.16 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., специализираните слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" се обновяват ежегодно и чрез проверка на възражения съгласно чл. 16г.

Съгласно чл.16б от с.н., всяка година след приключване на обновяването по чл. 15, ал. 2, т. 1 и 2 министърът на земеделието, храните и горите одобрява със заповед проекти на специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане", която се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и Държавен фонд "Земеделие", като в заповедта по ал. 1 се посочват и срокът и начинът за подаване на възражения по чл. 16в.

По силата на чл.16в, ал.2 от Наредба №  105 от 22.08.2006 г., в срока по чл. 16б, ал. 2 земеделските стопани могат да подават до министъра на земеделието, храните и горите чрез областната дирекция "Земеделие" възражения по образец, генерирани в системата по чл. 1, ал. 1, т. 6

А чл.16г, ал.1 от с.н. предвижда изготвяне на окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" от Министерство на земеделието, след проверка на получените възражения и отстраняване на установени непълноти и грешки, като в ал.2 на същия подзаконов нормативен текст е посочено, че проверката по ал. 1 се извършва чрез преглед на коректността на: 1. извършената дешифрация, когато съответните площи попадат под актуално за годината заснемане; 2. извършената теренна проверка и нанасянето на констатациите от нея в базата данни на СИЗП, когато съответните физически блокове са определени за теренна проверка.

От своя страна чл.16г, ал.4 от Наредба №  105 от 22.08.2006 г. сочи, че Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". 

От цитираните разпоредби следва, че депозирането на възражение срещу заповедта по чл.16б от Наредба №  105 от 22.08.2006 г. не е задължение, а право на земеделските стопани. От друга страна, проверката на възраженията от страна на Министерство на земеделието е само един от начините за установяване коректността на данните, отразени в проектите за специализираните слоеве, доколкото изрично е предвидено извършване от Министерство на земеделието на преглед на коректността на извършената дешифрация, когато съответните площи попадат под актуално за годината заснемане; респ. на извършената теренна проверка и нанасянето на констатациите от нея в базата данни на СИЗП, когато съответните физически блокове са определени за теренна проверка. Т.е. предпоставка за издаването на заповедта за одобряване на окончателните специализирани слоеве е както проверка на подадените възражения, така и проверка на коректността на отразените в проектните специализирани слоеве данни, без значение дали са подадени възражения.

В случая това не е сторено, от което следва, че административният орган не е изпълнил задълженията си за проверка на данните, произтичащи от чл.16г, ал.1 и ал.2 от Наредба №  105 от 22.08.2006 г., в резултат на което обжалваната заповед е постановена при неизясняване на действителните факти и обстоятелства, от значение за случая, в разрез с цитираните разпоредби, както и с разпоредбите на чл.35 от АПК, като по този начин е постановил своя акт в атакуваната му част  при съществено нарушение на административно производствените правила.

Допуснатите нарушения на административнопроизводствените правила са съществени, тъй като в случай, че не бяха допуснати, НТП на Физически блок № 30421-100, част от който е и процесният парцел с № 30421-100-1-1, би бил отразен като "ОН" (Овощни насаждения), респективно същият не би попаднал извън окончателните специализирани слоеве за кампания 2021г. Освен това, тяхното допускане е довело и до постановяване на обжалваната заповед в нарушение на материалния закон, доколкото в резултат на допуснатите процесуални нарушения със същата са направени фактически установявания за НТП на парцел с № 30421-100-1-1 в землището в с.З., които не съответстват на действителното фактическо положение.

По изложените по-горе съображения намира, че оспорената заповед е незаконосъобразна поради издаването й при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон и неговата цел, поради което следва да бъде отменена в обжалваната й част, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г. е останал  парцел с № 30421-100-1-1, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, заявен за подпомагане от "Р.Е."ООД с ЕИК ********.  

Доколкото естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество, преписката следва да се върне на административния орган, като при новото произнасяне Министърът на земеделието следва да съобрази установеното по делото относно начина на трайно ползване на  парцел с № 30421-100-1-1, като го включи одобрените окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021г.

Съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателя на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал акта. С оглед на това и доколкото оспорващото дружество своевременно е направило искане за присъждане на сторените от него разноски, с оглед изхода на спора, съдът намира, че ответната страна следва да бъде осъдена да му заплати направените от него разноски в размер общо на 1360 лева, в това число внесена държавна такса за образуване на дело в размер на 50 лева; депозит за изготвяне на САТЕ в размер на 350 лева и 960 лева договорено и платено по банков път адвокатско възнаграждение. В тази връзка съдът намира за неоснователно възражението на ответника за прЕ.мерност на договореното и платено от оспорващия адвокатското възнаграждение. Съгласно чл.8, ал.1, т.7 от Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по ЗПЗП минималното адвокатско възнаграждение е в размер на 500 лева. В случая е договорено и платено такова в размер на 960 лева, което не надхвърля значително минималния допустим размер на адвокатското възнаграждение, като в същото време платеното от "Р.Е." ООД адвокатско възнаграждение съответства на фактическата и правна сложност на делото, по което са проведени две открити съдебни заседания и са изслушани две съдебни експертизи.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на "Р.Е." ООД, с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя С.Д.Т.,  Заповед № РД-09-155 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, в частта, в която извън одобрените окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и  "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. е останал  парцел с № 30421-100-1-1, с площ 2,1 ха, находящ се в с.З., общ.Х., обл.Шумен, заявен за подпомагане от "Р.Еко"ООД, с ЕИК ********.

 ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на "Р.Еко" ООД, с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя С.Д.Т., деловодни разноски в размер на 1360 (хиляда триста и шестдесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд - гр.Шумен пред Върховен административен съд на РБ - гр.София в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

                    

                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: