Решение по дело №1357/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1400
Дата: 19 юли 2022 г. (в сила от 19 юли 2022 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20227180701357
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

              

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1400

Гр. Пловдив, 19.07.2022 год.  

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съдПловдив, XX касационен състав, в публично съдебно заседание на седми юли през две хиляди двадесет и втора година в състав:                                                      

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                                                                                                 ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

           при секретаря Б.К. и с участието на прокурора ИЛЯНА ДЖУБЕЛИЕВА, като разгледа докладваното от съдия Мариана Михайлова КАНД № 1357 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.

2. Образувано е по касационна жалба предявена от УМБАЛ „Свети Георги“ ЕАД гр.Пловдив, представлявана от изпълнителния директор проф. д-р К.Д., против Решение № 650 от 28.03.2022г. на Районен съд гр. Пловдив, III н.с., постановено по АНД № 196 по описа на съда за 2022 г., с което е изменено наказателно постановление № НП-121 от 17.12.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИА „МН“) гр. София, с което на жалбоподателя, на основание чл. 116, ал. 2 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10000 лева за нарушение на т. 1.1 от Раздел V на Наредба №3/06.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна Медицина“ във връзка с чл. 6, ал. 1 от ЗЛЗ,  като е намален размерът на имуществената санкция на 8 000 лв.

Поддържаните касационни основания се субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Иска се обжалваното решението на ПРС и наказателното постановление № НП-121/17.12.2021г. да бъдат отменени. Редовно призован, жалбоподателят не се явява и не се представлява.

3. Ответникът по касационната жалба – Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИА „МН“) гр. София, редовно призован не се явява и не се представлява. В писмена молба от процесуалния си представител юрк.Л.П. оспорва жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без пуважение.  

 

ІІ. За допустимостта:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите:

6. Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба, предявена от УМБАЛ „Свети Георги“ ЕАД гр.Пловдив, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Пещерско шосе“ № 66, представлявана от изпълнителния директор проф. д-р К.Д.,  срещу наказателно постановление № НП-121/17.12.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИА „МН“) гр. София, с което на жалбоподателя, на основание чл. 116, ал. 2 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 10000 лева за нарушение на т. 1.1 от Раздел V на Наредба №3/06.10.2017 г. за утвърждаване на медицински стандарт „Спешна Медицина“ във връзка с чл. 6, ал. 1 от ЗЛЗ.

Обективираните в НП констатации се свеждат до следното:

Със заповед № ИАМН-РД-13-607/24.06.2021 г. били определени служители на ИА„МН“, които срок до 09.07.2021 г. да извършат проверка на УМБАЛ Свети Георги ЕАД гр. Пловдив и в десет дневен срок от края на проверката да съставят констативен протокол за установеното. Заповедта била връчена на представляващия УМБАЛ „Свети Георги“ на 05.07.2021 г. В хода на проверката било установено следното:

На 16.02.2021 г. детето Т.Б.Ц., на възраст 5 месеца, била транспортирана до УМБАЛ „Свети Георги“ ЕАД гр.Пловдив от екип на Център за спешна медицинска помощ-Пловдив (ЦСМП). Екипът на ЦСМП не поискал съдействие от регистратура и след минаването през шокова зала, по неустановени причини се отправил към отделението по „Детска хирургия“. Там пациентът бил прегледан от д-р Бисер Иванов, който след премахването на въздуховода, консултация с анестезиолог и възстановяване на дишане, съзнание и рефлекси, насочил детето към клиника по УНГ, където детето било хоспитализирано със съмнения за чуждо тяло в дихателните пътища. Там било посрещнато от д-р Мария Краева, която взела решение за незабавна хоспитализация на детето в клиника „УНГ“. Детето било хоспитализирано в 1-во детско отделение, в клиника по педиатрия към УМБАЛ „Свети Георги“. Посещението на Т.Ц.в болничното заведение не било регистрирано на регистратура, не бил издаден триажен лист, не бил попълнен рапорт и не бил уведомен дежурен лекар от ОСМ. За липсата на триажен лист и други документи, бил съставен Протокол за установени фактически обстоятелства от 07.05.2021 г.

За така установеното нарушение бил съставен АУАН № А-104/27.09.2021 г., а въз основа на него и обжалваното наказателно постановление.

7. С обжалваното пред настоящата инстанция решение, Районен съд – Пловдив за да измени обжалваното НП е приел, че правилно актосъставителят и наказващият орган, са определили извършеното нарушение като неизвършен медицински триаж на пациента Т.Б.Ц.. Съдът е приел, че е безспорно доказано, че лечебното заведение не е осигурило организация за изпълнение на задълженията си по извършване на медицински триаж. Поради фактът на липсата на каквито и да е усилия от страна на лечебното заведение да се въведе организация по извършване на триаж, администартивнонаказващия орган е избрал да вмени нарушението не на пряко отговорното лице за неизвършването на дейността, защото такова не е установено, а на лечебното заведение. Прието е, че от обективна страна са осъществени признаците на нарушението, същото е формално и не следва да се изследва дали са настъпили вредни последици от него или не, доколкото те не влияят на съставомерността му.

Въззивният съд е посочил, че установеното нарушение е правилно описаното и съотнесено към съответстващата му санкционна разпоредба по чл. 116 ал. 2 от ЗЛЗ, която предвижда за нарушения на нормативните актове по прилагането на ЗЛЗ в дейност по болнична медицинска помощ, извършени от юридически лица, да се налага имуществена санкция от 8000 до 20 000 лв.

За да измени НП, в частта, с която е наложена имуществена санкция в размер на 10000 лева, като намали размера ѝ на 8 000 лв. съдът е приел, че неправилно административно-наказващият орган е съобразил критериите за оразмеряване на административната санкция по чл.27 от ЗАНН, доколкото не е изложен нито един аргумент защо е постановена имуществена санкция именно в посочения в НП размер. Не са посочени отегчаващи и смекчаващи отговорността обстоятелства, за определяне на санкцията в различен от минималния размер.

ІV. За правото:

8.Като е стигнал до тези правни изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон.

9.Съдът подробно е обсъдил всички направени в жалбата пред него възражения. Настоящата касационна инстанция напълно споделя изложените в решението мотиви, като намира, че Районния съд правилно е очертал предмета на доказване в производството, а именно – извършено ли е нарушението, описано в НП, на посоченото място, извършено ли е от лицето, срещу което е издаден акта, което прави излишно тяхното преповтаряне. В тази насока районният съд е осъществил пълно съдебно следствие – събирането на писмени и гласни доказателства.

10. С оглед изложеното, съдът намира процесното НП за законосъобразно. Решението на районния съд е валидно и допустимо. При постановяването му не се констатират нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон. В този смисъл оспореното решение следва да бъде оставено в сила.

V. За разноските:

12. При този изход на спора основателно се явява искането на ответника за присъждане възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита. Така, с оглед фактическата и правна сложност на делото, съдът счита, че на ответника се следва възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита в размер на 80 лева на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното, Административен съд – Пловдив, XX касационен състав,

 

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 650 от 28.03.2022г. на Районен съд гр. Пловдив, III н.с., постановено по АНД № 196 по описа на същия съд за 2022 г.

ОСЪЖДА УМБАЛ „Свети Георги“ ЕАД гр.Пловдив, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Пещерско шосе“ № 66, представлявана от изпълнителния директор проф. д-р К.Д. да заплати на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИА „МН“) гр. София, сумата от 80 (осемдесет) лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

           

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1.                                                       

 

 

2.