Р Е Ш Е Н И Е
№.........................
гр. Кюстендил, 31.05.2019 г.
В И М Е
Т О НА
Н А Р О Д А
Кюстендилски районен съд, III- ти състав , в открито
съдебно заседание на втори април , две хиляди и деветнадесета година , в състав
:
Председател:
Мая Миленкова
при секретаря:
Цветанка
Александрова
като
разгледа докладваното от съдия Миленкова АНД № 1840 по описа за 2018 година на
КРС и за да се произнесе, взе предвид следното:
О,Кюстендил,
представлявана от С.В.- зам.кмет, изпълняващ
длъжността Кмет по силата на Заповед № РД-00-1261/ 05.11.2018 г., обжалва
наказателно постановление № 28-А-11/30.10.2018 г., издадено от **** на **** П., с
което на основание чл.150, ал.6, пр.2,
вр. с чл. 128, т.2 и т.3 от Закона за управление
на отпадъците /ЗУО/ е наложена на О.Кюстендил
имуществена санкция в размер на 10 000 лева. Навеждат се доводи за
допуснати съществени нарушение на административнопроизводствените правила в
производството по издаване на НП и нарушения на материалния закон.
Административнонаказващият орган,
чрез своя упълномощен процесуален
представител оспорва жалбата и изразява становище за законосъобразност на
атакуваното НП, като моли същото да бъде потвърдено.
Като
разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл.
63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Във
връзка със спазване на поетите от Р България
ангажименти към Европейската
Комисия по отношение изпълнение на Решение на Съда на Европейския съюз от
16.07.2015 г. / по дело С-145/14/ , на 25.10.2017 г. М. на околната среда и водите изпратил
в **** П. писмо с вх.№ 04-01-299/25.10.2017 г., съгласно
което всички общински депа за неопасни отпадъци , неотговарящи на изискванията
на Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26.04.1999 г. , следва в срок до
31.12.2017 г., да прекратят
експлоатацията си , с цел предотвратяване на финансови санкции за България.
Във
връзка с това писмо, ***** на **** П. издал Заповед № 122/20.11.2017 г. , с което е спряна
експлоатацията на депо за неопасни
отпадъци, находящо се в землището на О,Кюстендил, с.Р., м.“Гл. Р.“, с ЕКАТТЕ 61457, собственост на О,Кюстендил, считано от 31.12.2017 г.
Изпълнението на заповедта е
възложено на **** на О,Кюстендил.
Няма данни по делото цитираната
Заповед да е обжалвана, поради което и съдът приема че същата е породила своите
правни последици.
Цитираният ИАА е връчен на ответната О.на 23.11.2017 г. и е
влязъл в сила на 08.12.2017 г.
На
12.02.2018 г., служители на **** П., свидетелите А.С.
и С.Й., извършили проверка на общинското
депо, находящо се в с.Р., м. "Г.
р.",
общ. К., както и проверка по документи на адреса на управление на
ОП „Ч.", към О.К.,
където се води отчетността относно дейностите по сметосъбиране, транспортиране
и депониране на смесени" битови отпадъци.
На проверяващите са представени две отчетни
книги за отпадъци и сведения за превоз, на битови отпадъци. Видно от отразеното
в тези книги О.**** е продължила да депонира отпадъци в процесното общинско депо , въпреки
задължението от 31.12.2017 г. да бъде спряна експлоатацията на същото. За извършената проверка е съставен Констативен
протокол № 32-КОС-СЙ-7/12.02.2018 г. на ****-П..
С
оглед констатациите от проверката, представляващия Общ. К. е
поканен да се яви в инспекцията на 11.05.2018 г. за съставяне на АУАН. Поканата е получена от представител на О,К. ,
но представител не се е явил на посочената дата . На 11.05.2018 г., в присъствието
на свидетел на констатиране на нарушението, е съставен АУАН № 11/11.05.2018 г.
АУАН е изпратен на кметът на общината с писмо изх. № 08-00-96/14.05.2018 г. на ****.
АУАН е върнат в инспекцията с писмо вх.
№ 08-00-96 /4/12.10.2018 г. , подписан
на 10.10.2018 г. от представляващия нарушителя по закон. В АУАН не са
отразени писмени възражения относно описаното в същия нарушение. В предвидения
в ЗАНН 3-дневен срок такова, обаче е
постъпило.
АНО,
след като се е запознал с административнонаказателната преписка и депозираното
възражение е приел последното за
неоснователно и е издал НП№ 28-А-11/30.10.2018 г.
С атакуваното
НП е санкционирана О,Кюстендил,
за това, че въпреки забраната за експлоатация на общинското депо след
31.12.2017 г., О,К. е продължила да използва съоръжението и да
депонира отпадъци в него. За установеното нарушение на О,К. е наложена имуществена
санкция в размер на 10 000 лева, на осн. чл. 150, ал.6,предл.2,
вр. с чл.128, т.2 и т.3 от ЗУО.
Недоволна от издаденото НП, въззиваемата
страна, обжалва същото, като сочи в жалбата множество нарушения на
процесуалните правила , както и неправилно прилагане на материалния закон при
определяне на правната квалификация на наказуемото нарушение.
В
хода на съдебното следствие са
разпитани актосъставителя и свидетеля по
акта, които са извършили проверката и са
установели нарушението. С показанията си свидетелите потвърждават
направените и описани в КП и АУАН
констатации.
Изложената
фактическа обстановка се потвърждава изцяло от събраните в хода на съдебното
следствие писмени и гласни доказателствени средства.
При
установяване на горното от фактическа страна, съдът намери
от правна страна следното:
Жалбата
е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН , от лице имащо надлежна
процесуална легитимация и в този смисъл е допустима.
В хода на
производството по съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати нарушения на процесуалните
правила, които са от категорията на съществените , т.е. са ограничили правото на защита на нарушителя,
въпреки твърденията в обратна посока на процесуалния
представител на АНО.
Начина,
по който е описано нарушението както в
АУАН, така и в НП води на категоричния
извод, че е налице неяснота относно
датата, на която е извършено нарушението.
Налице е вътрешно противоречие между обстоятелствената част на двата
акта и съответния техен диспозитив. АУАН започва с описание на нарушението в
средния смисъл : „ На 31.12.2017 г.
, на депо за неопасни отпадъци, находящо се в землището на О,К., с.Р., м.“Г. р.“, с отредена площ 41.229 дка О,Кюстендил
не е спазила принудителната административна мярка, наложена със
Заповед№РД-122/20.11.2017 г. на **** на ****
П.. В описателната част на
акта се съдържат и други дати, за които от събраните в хода на
административнонаказателното производство, се установява, че са дати , на които
са извозвани отпадъци до процесното депо, но
това не променя факта, че като
дата на извършване на нарушението е посочена датата – 31.12.2017 г., когато е следвало да бъде преустановена експлоатацията на депото.
По същия начин е описано нарушението, във
времеви аспект, и в атакуваното НП. Според
представените по делото и приети като писмени доказателствени средства,
заверени извлечения от отчетни книги
и сведение за превоз на битови отпадъци
, за периода от 02.01.2018 г. до
20.01.2018 г. на депото са депонирани
смесени битови отпадъци с посочен код и общо количество, а видно от сведенията за превоз на битови отпадъци на 11
и 12.02.2018 г. на депото са приети 43 бр. курсове на камиони със смесени
отпадъци.
Безспорно от начина на
описание на фактите, които са приети за
установени, е било възможно да се извлече ясен и точен
темпорален реквизит, който да
направи описанието на нарушението ясно за нарушителя. Това, обаче
не е сторено. Посочвайки, че
нарушението е извършено на 31.12.2017 г.
, а съставяйки АУАН на 11.05.2018 г.
актосъставителят е компрометирал
започнатото с този акт
административнонаказателно производство изначално. Ако се приеме, че именно отразеното в АУАН и НП, че нарушението
е извършено на 31.12.2017 е било разбирането на
контролния орган за дата на извършване на нарушението, то безспорно е ,
че срокът , предвиден в чл. 34, ал.1, изр.2 от ЗАНН, в който законосъобразно може
да се започне такова производство е
изтекъл.
Ако не това е датата, която и актосъставителя и наказващия орган са имали
в предвид, то и в двата акта съществува
изключителна неяснота относно конкретна дата на нарушението . Веднъж се сочи
период от 0.01.2018 г. до 20.01.2018 г. , а след това и две конкретни дата 11 и
12.02.2018 г. като на всички тях се твърди , че е извършвано извозване на
неопасни отпадъци до депото.
Пълното, точно и ясно описание на нарушението, както и датата и мястото на извършването му, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко нарушението като такова, като не посочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда от възможността да прецени в съответствие с материалния закон има ли извършено нарушение, правилно ли е квалифицирано същото и правилно ли е приложена санкционната норма. Непосочването на конкретна дата, на която се приема, че има извършено нарушение ограничава възможността съдът да прецени спазен ли е срокът за съставяне на АУАН и за издаване на НП.
В горния смисъл порока на АУАН и НП се явяват такива от категорията на съществените и налагат отмяна на атакуваното НП само на това основание.
Извън това нарушение на процесуалните правила,
съдът намира, че останалите възражения на жалбоподателя са неоснователни и не
могат да обосноват незаконосъобразност на НП. Разглеждайки спора по същество,
съдът намира, че правилно АНО е приел , че по отношение на О.К, е имало задължение да спре експлоатацията на процесното депо, считано от 31.12.2017 г.
и това задължение реално не е изпълнено. Доказано е , че към първото тримесечие на
Въпреки доказаността на нарушението по същество, обаче съдът намира, че с оглед на констатираните по-горе нарушения на процесуалните норми, които са допуснати в производството по установяване на административното нарушение и налагане на административно наказание, обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено .
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 28-А-11/30.10.2018 г., издадено от **** на **** П., с което на основание чл.150, ал.6, пр.2, вр. с чл. 128, т.2 и т.3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ е наложена на О.К. имуществена санкция в размер на 10 000 лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен съдия :