Решение по дело №212/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 392
Дата: 20 октомври 2022 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700212
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 392

 

гр.Стара Загора, 20.10.2022 год.

 

   В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на   двадесети септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                       ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   212 по описа  за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

 

Образувано е по жалба от С.И.В. *** чрез пълномощника му адвокат Д. против Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието, с която са одобрени специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г в частта, за невключените в  слоя „Площи, допустими за подпомагане“ 17.39ха, заявени и декларирани за подпомагане от жалбоподателя като земеделски производител с УРН 422958, находящи се в с.Верен и с.Православ общ.Братя Даскалови обл.Стара Загора. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на заповедта в оспорената част поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Подателят счита, че оспореният административен акт не е мотивиран, не са спазени изискванията на Наредба №105/2006г. за условията и реда на създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за администриране и контрол, както и че не са налице предпоставките за изключване на заявените имоти от допустимия за подпомагане слой. В съдебно заседание акцентира, че не е бил известен за теренните проверки и при провеждането им не са спазени правилата, определени от министъра. Направено е искане за отмяна на заповедта в оспорената част и връщане на преписката за ново произнасяне. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

 

Ответникът Министър на земеделието чрез процесуалните си представители по делото  оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на административнопроизводствените правила и материалните разпоредби на закона и е постановена в съответствие с целта на закона. Направено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Жалбоподателят С.В. е регистриран с УНР 422958 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подал две заявления за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за 2021г като в заявлението от 17.05.2021г са посочени общо площи по СЕПП и ЗДП – 78.7ха, по подмярка 13.2/НР2- 55.29ха, в заявлението от 28.05.2021г са посочени общо площи по СЕПП и ЗДП – 83.68ха, по подмярка 13.2/НР2- 59.7ха – общо 42 парцела в землищата на селата Верен, Марково и Православ общ.Братя Даскалови със заявена култура с КОД по НТП – 314000 /Постоянни или временни пасища за паша на животни/пасища и мери за паша/. Актуализацията на системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) и на специализирания слой ПДП за кампания 2021 г. е извършена чрез теренни проверки, включително и на физическите блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на кандидатстване "допустим слой", съгласно заповед № РД 09-761/27.07.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

По делото на електронен носител – диск са представени протоколи за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Верен и с.Православ общ.Братя Даскалови. В тях установени следните причини за недопустимост по Наредба № 2/ 26.03.2018г по отношение на физическите блокове, включващи описани в жалбата 15 парцела: 1. 10673-127-1-5  за площ 1.09ха - чл. 3, aл. 1 - неземеделски площи; 2. 10673-200-2-7 за площ 3.02ха - Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя; 3.10673-244-1-3 за площ 0.32 ха -          Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя; 4.10673-41-6-3 за площ 0.31ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 5.10673-519-2-1 за площ 0.98ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 6. 10673-523-1-2        за площ 0.38ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 7. 10673-73-2-1 за площ 1.52ха- Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 8. 10673-9-11-3      за площ 0.14ха -Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, храсти и захрастена територия;  9.       10673-9-1-3 за площ 0.91ха-Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, храсти и захрастена територия; 10.10673-9-4-3 за площ 0.34 ха-Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, храсти и захрастена територия; 11. 58075-190-1-3 за площ 0.59ха- Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, няма следи от коситба и паша; 12.        58075-246-2-4 за площ 4.72ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 13.  58075-551-1-6 за площ 0.90ха -Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/ пустееща земя; 14. 58075-554-1-4 за площ 1.31ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 15. 58075-554-2-3 за площ 0.86ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи.

Със заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието са одобрени проекти на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г. Жалбоподателят В. е подал възражение вх.РД-12-02-1131/  22.12.2021 г. до министъра на земеделието срещу одобрения проект в частта му  за физическите блокове, в които попадат заявените от него 15 парцела, за които е установено несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.

 

С оспорената Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието, на основание на основание чл.25, ал.4от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал.4 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове" и „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021, като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), актуализирани за 2021г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите и проверки на място по чл. 37, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на Министъра на земеделието. Обнародвана е в ДВ бр.20 от 11.03.2022г.

 

По делото е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза,  изпълнена от вещо лице, което е направило справки в ДФЗ, МЗ, преглед на изображения в Google Earth и приложените по делото протоколи и снимки. Установило е, че точки от теренните проверки попадат заявените парцели. В приетите без оспорване две заключения са описани подробно всеки от заявените за подпомагане парцели и е направена съпоставка между декларираните и установени площи, както и описание на площите, изключени от допустимия слой. Посочва, че в обхвата на снимките не се разграничават поддържани и неподдържани части от терена. Според вещото лице от приложения по делото снимков материал може да се извлече обща информация за състоянието на парцелите – наличие на диворастяща растителност, треви и храсти с различна гъстота и размер, без следи от косене. Обосновава извод, че като цяло процесните територии са запуснати естествено и не са поддържани. 

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

 

         Жалбата като подадена в законоустановения срок и от лице с правен интерес е процесуално допустима. Разгледана по същество, е неоснователна. 

 

С разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е регламентирано, че Министерство на земеделието създава системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40, като данните в тази система се обновяват ежегодно чрез дешифриране – компютърно разчитане на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверка на място по чл. 37 от същата, с цел отразяване на реално състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на ресорния министър и се обнародва в „Държавен вестник“.

 

С оглед тази нормативна уредба Заповед РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието в оспорената й част е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на акта се съдържат в други документи, предхождащи и подготвящи издаването му и представени с преписката /по-специално протоколите от извършени теренни проверки/, което е напълно допустимо по смисъла на ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС.

 

Неоснователни са твърденията на жалбоподателя, че в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по отношение на реда, по който е извършена теренната проверка. В случая не се касае за кръстосани проверки по смисъла на чл.28 от Регламент № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009г за контрол върху заявленията за подпомагане, а за идентификация на земеделски парцели с оглед признаване на годността им за подпомагане, когато се заявяват от земеделските стопани.  Производството по извършване на теренни проверки е регламентирано в чл.15 от Наредба № 105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. Теренните проверки се осъществяват въз основа на заповед на МЗХГ и в случая са възложени със заповед №РД 09 -655 от 17.08.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, която е оповестена на  29.07.2021г. Съгласно чл.15, ал.4 от наредбата, специализираните теренни проверки по ал.2, т.2 определят чрез използване на устройство за позициониране и измерване, чието допустимо отклонение на измерване отговаря на указанията на ЕК, необходимостта от актуализиране, вида и обхвата на промените на характеристиките на референтните парцели - граници и начин на трайно ползване, както и на допустимите площи в тях, съгласно чл.40 ЗПЗП. Тези проверки не са проверки на място по смисъла на чл.37 ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни заявени за подпомагане площи и за резултатите от тях не се изпращат контролни листове или доклади на кандидатите от ДФ "Земеделие" или МЗХГ. Участието на земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели - физически блокове, по време на провеждане на теренна проверка е правна възможност, предвидена в чл.15, ал.7, изр. първо от наредба №105, като отсъствието им не е пречка за провеждане на проверката ( чл.15, ал.7, изр. второ от наредбата) и тяхното изявление не е част от съдържанието на контролния доклад по чл.15, ал.8 от наредбата. По силата на тази разпоредба резултатите от теренните проверки се отразяват в контролни доклади (протоколи) за служебно ползване, служещи за обновяване на информацията в СИЗП. Контролните доклади се подписват от служителите на МЗХГ, извършили проверката, други служители на МЗХГ, присъствали на проверката, при наличие на такива, и се утвърждават от директора на съответната ОД "Земеделие". Способите за уведомяване за предстоящи теренни проверки са изброени изчерпателно в чл.15, ал.5 от наредбата и не предвиждат лично уведомяване на земеделските стопани. Предвид процедурата по провеждане на проверките липсата на уведомяване или ненадлежното изпълнение на изискванията по чл.15, ал.5 от Наредбата, не е с характер на съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Спазени са всички изисквания по Заповед № РД-09-761/27.07.2021 г. на министъра на земеделието, която не предвижда оповестяване на график по землища.  Освен това жалбоподателят е реализирал правото си на защита като е използвал възможността да подаде възражение срещу Заповед № РД-09-1194/ 15.12.2021г на Министъра на земеделието, която е базирана именно на резултатите от теренните проверки.

 

При издаване на процесната заповед, в оспорената й част, административният орган е спазил разпоредбите на чл. 33а от ЗПЗП и чл. 4, чл.8 и чл.10  от Наредба № 2 от 26 март 2018 год. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

 

Данните от теренните  проверки обективират състояние на площите в определен времеви момент, установени по нормативно определен ред и с изрично регламентирани технически средства. В случая данните от проверките са отразени в протоколи, които са официални документи, чиято доказателствена сила не е оспорена по предвидения в закона ред. Видно от съдържанието им, направено е измерване на площта на парцелите чрез GPS,  измерване на недопустимите елементи, приложени са снимки, направени в съответствие с Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2022 г. /приложение 2 към заповед РД 09-761/ 27.07.2021 г. на министъра на земеделието/.  Посочени са и конкретни причини за недопустимостта за подпомагане за всеки парцел – заявените площи са неземеделски или представляват неизползвана/пустееща земя. Тези причини се потвърждават в достатъчна степен от допълнителното заключение на съдебната експертиза и обясненията на вещото лице в съдебно заседание, които са приети без оспорване и съдът напълно ги възприема. Изводите на експерта, прецеценени в съвкупност с неоспорените писмени доказателства, сочат  че не се опровергават фактическите констатации, послужили за издаване на административния акт с неблагоприятно за жалбоподателя съдържание. При възложена на него тежест на доказване и дадени изрични указания с разпореждане от 18.04.2022г  по делото не са ангажирани  доказателства в обратния смисъл. Следователно по отношение на процесните 10 парцела в цялост и на части от 5 парцела не са изпълнени условията за допустимост, установени в материалноправните норми на Наредба № 2 от 26.03.2018г поради състоянието, в което е констатирано, че се намират при заснемането и проверките. Задължение на земеделския производител при заявени площи за подпомагане е поддържането им за целия период на ангажимента в съответното състояние, а не само в отделни моменти в годината. С оглед на изложеното   процесните площи правилно са изключени от окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г.

 

по тези съображения съдът намира, че Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието обжалваната част е валиден, формално и материално законосъобразен административен акт и издаването му съответства на целта на ЗПЗП  Жалбата на С.В. срещу тази заповед е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

Предвид изхода на спора на основание чл. 143, ал. 3 АПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в полза на Министерство на земеделието, в чиято структура се намира ответният административен орган, следва да се присъдят разноски за ползваната юрисконсултска защита в размер на 100лв

 

           Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.И.В. ЕГН ********** *** против Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието, с която са одобрени специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г в частта за невключените в  слоя „Площи, допустими за подпомагане“ парцели 10673-127-1-5  за площ 1.09ха;  10673-200-2-7 за площ 3.02ха; 10673-244-1-3 за площ 0.32 ха; 10673-41-6-3 за площ 0.31ха; 10673-519-2-1 за площ 0.98ха; 10673-523-1-2 за площ 0.38ха;  10673-73-2-1 за площ 1.52ха; 10673-9-11-3    за площ 0.14ха; 10673-9-1-3 за площ 0.91ха; 10673-9-4-3 за площ 0.34 ха;  58075-190-1-3 за площ 0.59ха;58075-246-2-4 за площ 4.72ха; 58075-551-1-6 за площ 0.90ха,  58075-554-1-4 за площ 1.31ха и 58075-554-2-3 за площ 0.86ха, находящи се в с.Верен и с.Православ общ.Братя Даскалови обл.Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА С.И.В. ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на земеделието сумата 100 /сто/лв за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: