Р
Е Ш Е
Н И Е № 392
гр.Стара Загора, 20.10.2022 год.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Старозагорският административен съд в публичното
заседание на двадесети септември през две хиляди двадесет
и втора година в състав:
Председател:
БОЙКА ТАБАКОВА
при
секретаря Николина Николова
и в
присъствието на прокурора ,
като разгледа докладваното от
БОЙКА ТАБАКОВА адм.дело № 212 по описа за
2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/
във връзка с чл. с чл. 33а,
ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
Образувано е по жалба от С.И.В. *** чрез пълномощника
му адвокат Д. против Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на
земеделието, с която са одобрени специализирани слоеве „Физически блокове“ и
„Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г в частта, за невключените в
слоя „Площи, допустими за подпомагане“ 17.39ха,
заявени и декларирани за подпомагане от жалбоподателя като земеделски
производител с УРН 422958, находящи се в с.Верен и с.Православ общ.Братя
Даскалови обл.Стара Загора. В жалбата са изложени оплаквания за
незаконосъобразност на заповедта в оспорената част поради допуснати съществени
процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Подателят
счита, че оспореният административен акт не е мотивиран, не са спазени
изискванията на Наредба №105/2006г. за условията и реда на създаване,
поддържане, достъп и ползване на Интегрирана система за администриране и
контрол, както и че не са налице предпоставките за изключване на заявените
имоти от допустимия за подпомагане слой. В съдебно заседание акцентира, че не е
бил известен за теренните проверки и при провеждането им не са спазени
правилата, определени от министъра. Направено е искане за отмяна на заповедта в
оспорената част и връщане на преписката за ново произнасяне. Претендира се присъждане
на направените по делото разноски.
Ответникът Министър на земеделието чрез процесуалните
си представители по делото оспорва
жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа се, че
оспорената заповед е издадена от компетентен орган, при спазване на
административнопроизводствените правила и материалните разпоредби на закона и е
постановена в съответствие с целта на закона. Направено е искане за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение и възражение за прекомерност на претендираното
адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по
делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателят С.В. е регистриран с УНР 422958 в
Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подал две
заявления за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за 2021г като в
заявлението от 17.05.2021г са посочени общо площи по СЕПП и ЗДП – 78.7ха, по
подмярка 13.2/НР2- 55.29ха, в заявлението от 28.05.2021г са посочени общо площи
по СЕПП и ЗДП – 83.68ха, по подмярка 13.2/НР2- 59.7ха – общо 42 парцела в
землищата на селата Верен, Марково и Православ общ.Братя Даскалови със заявена
култура с КОД по НТП – 314000 /Постоянни или временни пасища за паша на
животни/пасища и мери за паша/. Актуализацията на системата за идентификация на
земеделските парцели (СИЗП) и на специализирания слой ПДП за кампания
2021 г. е извършена чрез теренни проверки, включително и на физическите
блокове, в които има заявени площи извън актуалния към момента на
кандидатстване "допустим слой", съгласно заповед № РД
09-761/27.07.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите.
По делото на електронен носител – диск
са представени протоколи за специализирана теренна проверка на място на
физически блокове в землището на с. Верен и с.Православ общ.Братя Даскалови. В
тях установени следните причини за недопустимост по Наредба № 2/ 26.03.2018г по
отношение на физическите блокове, включващи описани в жалбата 15 парцела: 1.
10673-127-1-5 за площ 1.09ха - чл. 3, aл.
1 - неземеделски площи; 2. 10673-200-2-7 за площ 3.02ха - Чл. 4 и чл. 10, ал.
2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя; 3.10673-244-1-3 за площ 0.32 ха
- Чл.
4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя; 4.10673-41-6-3
за площ 0.31ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 5.10673-519-2-1 за площ
0.98ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 6. 10673-523-1-2 за площ 0.38ха - Чл. 3, ал. 1 -
неземеделски площи; 7. 10673-73-2-1 за площ 1.52ха- Чл. 3, ал. 1 - неземеделски
площи; 8. 10673-9-11-3 за площ 0.14ха
-Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, храсти и
захрастена територия; 9. 10673-9-1-3 за площ 0.91ха-Чл. 4 и чл.
10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя, храсти и захрастена територия;
10.10673-9-4-3 за площ 0.34 ха-Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е
неизползвана/пустееща земя, храсти и захрастена територия; 11. 58075-190-1-3 за
площ 0.59ха- Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя,
няма следи от коситба и паша; 12. 58075-246-2-4
за площ 4.72ха - Чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; 13. 58075-551-1-6 за площ 0.90ха -Чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта
е неизползвана/ пустееща земя; 14. 58075-554-1-4 за площ 1.31ха - Чл. 3, ал. 1
- неземеделски площи; 15. 58075-554-2-3 за площ 0.86ха - Чл. 3, ал. 1 -
неземеделски площи.
Със заповед № РД
09-1194/15.12.2021 г. на министъра на земеделието са одобрени проекти на
специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“
за кампания 2021г. Жалбоподателят В. е подал възражение вх.РД-12-02-1131/ 22.12.2021 г. до министъра на земеделието срещу
одобрения проект в частта му за физическите
блокове, в които попадат заявените от него 15 парцела, за които е установено
несъответствие между декларираната и допустимата за подпомагане площ.
С оспорената Заповед №
РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието, на основание на основание чл.25,
ал.4от Закона за администрацията, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал.4 от
Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, са
одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове" и „Площи,
допустими за подпомагане" за Кампания 2021, като част от Система за
идентификация на земеделските парцели (СИЗП), актуализирани за 2021г. чрез
дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно
заснемане от 2021г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от
областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и
горите и проверки на място по чл. 37, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, както и чрез
проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания
слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 09-1194 от
15.12.2021 г. на Министъра на земеделието. Обнародвана е в ДВ бр.20 от
11.03.2022г.
По делото е допусната и
назначена съдебно-техническа експертиза,
изпълнена от вещо лице, което е направило справки в ДФЗ, МЗ, преглед на
изображения в Google Earth и приложените по
делото протоколи и снимки. Установило е, че
точки от теренните проверки попадат заявените парцели. В приетите без оспорване
две заключения са описани подробно всеки от заявените за подпомагане парцели и е
направена съпоставка между декларираните и установени площи, както и описание
на площите, изключени от допустимия слой. Посочва, че в обхвата на снимките не
се разграничават поддържани и неподдържани части от терена. Според вещото лице от
приложения по делото снимков материал може да се извлече обща информация за
състоянието на парцелите – наличие на диворастяща растителност, треви и храсти
с различна гъстота и размер, без следи от косене. Обосновава извод, че като
цяло процесните територии са запуснати естествено и не са поддържани.
Съдът, като обсъди събраните по делото
доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и
становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността
на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146
от АПК, намира от правна страна следното:
Жалбата като подадена в
законоустановения срок и от лице с правен интерес е процесуално допустима.
Разгледана по същество, е неоснователна.
С
разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е регламентирано, че
Министерство на земеделието създава системата за идентификация на земеделските
парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“,
който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически
блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40, като данните
в тази система се обновяват ежегодно чрез дешифриране – компютърно разчитане на
актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни
проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверка на
място по чл. 37 от същата, с цел отразяване на реално състояние и ползване на
площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на ресорния министър и се
обнародва в „Държавен вестник“.
С
оглед тази нормативна уредба Заповед РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на
земеделието в оспорената й част е издадена от компетентен орган, в предвидената
от закона форма и при липса на допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Мотивите на акта се съдържат в други
документи, предхождащи и подготвящи издаването му и представени с преписката /по-специално
протоколите от извършени теренни проверки/, което е напълно допустимо по
смисъла на ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС.
Неоснователни
са твърденията на жалбоподателя, че в хода на административното производство са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по
отношение на реда, по който е извършена теренната проверка. В случая не се касае за кръстосани проверки по смисъла
на чл.28 от Регламент № 1122/2009 на Комисията от 30.11.2009г за контрол върху
заявленията за подпомагане, а за
идентификация на земеделски парцели с оглед признаване на годността им за
подпомагане, когато се заявяват от земеделските стопани. Производството по извършване на теренни проверки е
регламентирано в чл.15 от Наредба № 105/22.08.2006г. за условията и реда за
създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол. Теренните проверки се осъществяват въз основа на
заповед на МЗХГ и в случая са възложени със заповед №РД 09 -655 от 17.08.2020г.
на министъра на земеделието, храните и горите, която е оповестена на 29.07.2021г. Съгласно чл.15, ал.4 от
наредбата, специализираните теренни проверки по ал.2, т.2 определят чрез
използване на устройство за позициониране и измерване, чието допустимо
отклонение на измерване отговаря на указанията на ЕК, необходимостта от
актуализиране, вида и обхвата на промените на характеристиките на референтните
парцели - граници и начин на трайно ползване, както и на допустимите площи в
тях, съгласно чл.40 ЗПЗП. Тези проверки не са проверки на място по смисъла на
чл.37 ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни заявени за подпомагане площи и за
резултатите от тях не се изпращат контролни листове или доклади на кандидатите
от ДФ "Земеделие" или МЗХГ. Участието на земеделските стопани, заявили
площи за подпомагане в референтни парцели - физически блокове, по време на
провеждане на теренна проверка е правна възможност, предвидена в чл.15, ал.7,
изр. първо от наредба №105, като отсъствието им не е пречка за провеждане на
проверката ( чл.15, ал.7, изр. второ от наредбата) и тяхното изявление не е
част от съдържанието на контролния доклад по чл.15, ал.8 от наредбата. По
силата на тази разпоредба резултатите от теренните проверки се отразяват в
контролни доклади (протоколи) за служебно ползване, служещи за обновяване на
информацията в СИЗП. Контролните доклади се подписват от служителите на МЗХГ,
извършили проверката, други служители на МЗХГ, присъствали на проверката, при
наличие на такива, и се утвърждават от директора на съответната ОД
"Земеделие". Способите за уведомяване за предстоящи теренни проверки са
изброени изчерпателно в чл.15, ал.5 от наредбата и не предвиждат лично
уведомяване на земеделските стопани. Предвид процедурата по провеждане на
проверките липсата на уведомяване или ненадлежното изпълнение на изискванията
по чл.15, ал.5 от Наредбата, не е с характер на съществено нарушение на
административнопроизводствените правила. Спазени са всички изисквания по
Заповед № РД-09-761/27.07.2021 г. на министъра на земеделието, която не
предвижда оповестяване на график по землища. Освен това жалбоподателят е реализирал правото
си на защита като е използвал възможността да подаде възражение срещу Заповед №
РД-09-1194/ 15.12.2021г на Министъра на земеделието, която е базирана именно на
резултатите от теренните проверки.
При издаване на процесната заповед, в оспорената й
част, административният орган е спазил разпоредбите на чл. 33а от ЗПЗП и чл. 4,
чл.8 и чл.10 от Наредба № 2 от 26 март
2018 год. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по
схеми и мерки за плащане на площ.
Данните от теренните
проверки обективират състояние на площите в определен времеви момент,
установени по нормативно определен ред и с изрично регламентирани технически
средства. В случая данните от проверките са отразени в протоколи, които са
официални документи, чиято доказателствена сила не е оспорена по предвидения в
закона ред. Видно от съдържанието им, направено е измерване на площта на
парцелите чрез GPS, измерване на
недопустимите елементи, приложени са снимки, направени в съответствие с
Указанията за извършване на специализирани теренни проверки на физически
блокове за 2022 г. /приложение 2 към заповед РД 09-761/ 27.07.2021 г. на
министъра на земеделието/. Посочени са и
конкретни причини за недопустимостта за подпомагане за всеки парцел – заявените
площи са неземеделски или представляват неизползвана/пустееща земя. Тези
причини се потвърждават в достатъчна степен от допълнителното заключение на
съдебната експертиза и обясненията на вещото лице в съдебно заседание, които са
приети без оспорване и съдът напълно ги възприема. Изводите на експерта, прецеценени
в съвкупност с неоспорените писмени доказателства, сочат че не се опровергават фактическите
констатации, послужили за издаване на административния акт с неблагоприятно за
жалбоподателя съдържание. При възложена на него тежест на доказване и дадени изрични
указания с разпореждане от 18.04.2022г по
делото не са ангажирани доказателства в
обратния смисъл. Следователно по отношение на процесните 10 парцела в цялост и
на части от 5 парцела не са изпълнени условията за допустимост, установени в
материалноправните норми на Наредба № 2 от 26.03.2018г поради състоянието, в
което е констатирано, че се намират при заснемането и проверките. Задължение на
земеделския производител при заявени площи за подпомагане е поддържането им за
целия период на ангажимента в съответното състояние, а не само в отделни
моменти в годината. С оглед на изложеното процесните площи правилно са изключени от
окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за
кампания 2021 г.
по тези съображения съдът намира, че Заповед № РД-09-150/
25.02.2022г на Министъра на земеделието обжалваната част е валиден, формално и
материално законосъобразен административен акт и издаването му съответства на
целта на ЗПЗП Жалбата на С.В. срещу тази
заповед е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
Предвид
изхода на спора на основание чл. 143, ал. 3 АПК във
вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ в полза на Министерство на земеделието, в чиято структура се
намира ответният административен орган, следва да се присъдят разноски за
ползваната юрисконсултска защита в размер на 100лв
Водим от горните мотиви и на основание чл.172,
ал.2 от АПК, съдът
Р
Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.И.В. ЕГН ********** ***
против Заповед № РД-09-150/ 25.02.2022г на Министъра на земеделието, с която са
одобрени специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за
подпомагане“ за кампания 2021г в частта за невключените в слоя „Площи, допустими за подпомагане“
парцели 10673-127-1-5 за площ 1.09ха; 10673-200-2-7 за площ 3.02ха; 10673-244-1-3 за
площ 0.32 ха; 10673-41-6-3 за площ 0.31ха; 10673-519-2-1 за площ 0.98ха;
10673-523-1-2 за площ 0.38ха; 10673-73-2-1 за площ 1.52ха; 10673-9-11-3 за площ 0.14ха; 10673-9-1-3 за площ 0.91ха;
10673-9-4-3 за площ 0.34 ха;
58075-190-1-3 за площ 0.59ха;58075-246-2-4 за площ 4.72ха; 58075-551-1-6
за площ 0.90ха, 58075-554-1-4 за площ
1.31ха и 58075-554-2-3 за площ
0.86ха, находящи се в с.Верен и с.Православ общ.Братя Даскалови обл.Стара
Загора, като неоснователна.
ОСЪЖДА С.И.В.
ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на земеделието сумата 100 /сто/лв
за юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните пред ВАС на РБ.