Решение по дело №303/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 193
Дата: 20 май 2019 г. (в сила от 28 октомври 2019 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20191420200303
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

град Враца, 20.05.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на двадесет и трети април, две хиляди и деветнадесета година в състав:   

       

                                                                           Районен съдия: Росица Ангелова

 

при участието на секретаря Цветелина Цекова, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 303 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) във връзка със Закона за водите (ЗВ) и е образувано по жалба на Община Враца БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Враца, ул.„Стефанаки Савов” № 6, представлявана от Кмета на Община Враца – Калин Каменов чрез зам.кмет М.Попова против наказателно постановление (НП) № НЯСС-282 от 02.07.2018 г., издадено от зам.председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор – К.М.В., с което за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, на Община Враца е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда/ лева.

Общината – жалбоподател оспорва НП и моли за неговата отмяна, като твърди, че същото било неправилно, необосновано, незаконосъобразно и било в противоречие с материалния и процесуалния закон.

Процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата и развива доводи в подкрепа на искането за отмяна на НП.

Районен съд Враца, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на АУАН № 03-019 от 12.02.2018 г. против Община Враца за това, че на 12.12.2017 г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от ЗВ, при извършена проверка на язовир „Омарски геран”, поземлен имот 000441 в землището на село В. собственост на община Враца, съгласно Акт за публична общинска собственост 339/19.08.2002 г. е съставен КП № 03-01-239/12.12.2017 г.  от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация. Съгласно констатациите, отразени в КП по време на проверката е установено, че не е изпълнено предписанието на контролните органи по чл.190, ал.4 от ЗВ, дадено с КП № 03-01-007/14.02.2017 г., а именно: да се предприемат действия по възстановяване експлоатационното състояние на преливника, със срок за изпълнение 01.05.2017 г. В АУАН е записано, че нарушението е извършено на 02.05.2017 г. и същото е квалифицирано като такова по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, при идентично с АУАН описание на фактическата обстановка на нарушението, след преценка на констатациите на актосъставителя и постъпилите писмени възражения от страна на нарушителя, наказващият орган на 02.07.2018 г. е издал атакуваното НП № НЯСС-282, с което за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, на Община Враца, с ЕИК: ********* е наложено  административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда/ лева. 

При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни доказателства, като са допуснати до разпит двама свидетели: Показанията на актосъставителя и на свидетеля – очевидец се припокриват с изложеното в АУАН и в НП, поради което съдът ги кредитира изцяло като обективни, безпристрастни, логически последователни, достоверни и кореспондиращи един на друг.

По делото са приети и следните релевантни към случая писмени документи, които съдът изцяло кредитира: АУАН № 03-019 от 12.02.2018 г., Възражение от община Враца от 29.03.2018 г. и НП № НЯСС-282/02.07.2018 г.; КП № № 03-01-239/12.12.2017 г. и КП № 03-01-007/14.02.2017 г. от извършените проверки от контролните органи на ДАМТН; копие на Акт № 339/ 19.08.2002 г. за публична общинска собственост, от който се установява, че процесният язовир се явява собственост на Община Враца, ведно с копие на скица № К04118/05.12.2016 г.; Заповед № А-5/02.01.2018 г. на председателя на ДАМТН; Заповед № А -92/05.02.2018г. на председателя на ДАМТН; Решение №597/23.08.2018 г. на министър-председателя; Заповед 1275/10.07.2018 г. на кмета на община Враца и Заповед 522/26.03.2018 г. на кмета на община Враца; Договор за концесия от 04.02.2016 г.

При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Процедурата по установяването на административно нарушение, издаването на наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл. 84 от ЗАНН, препраща към субсидиарно приложение на разпоредбите на НПК.

Разглеждайки жалбата по същество, по аргумент на чл.314, ал.1 НПК, вр. чл.84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и процесуалния закон.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от материално и териториално компетентният за това орган и съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискването на чл.42 ЗАНН, но при съставянето му са допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените и неотстранимите. Както  в АУАН, така и в НП е посочена дата на нарушението 02.05.2017 г. Това е датата, към която е следвало вследствие на извършената проверка на 12.12.2017 г. да бъде изпълнено даденото предписание от контролния орган относно обекта-язовир „Омарски геран”, собственост на Община Враца  и  е констатирано и установено  съответното нарушение. С оглед горното нарушителят е станал известен на контролните органи още на 14.02.2017 г. /видно от КП № 03-01-007/14.02.2017 г./, нарушението е посочено да е било извършено на 02.05.2017 г., а датата на съставяне на АУАН е 12.02.2018 г., поради което последният се явява  съставен не в предвидения срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, т.е. извън тримесечния срок от откриване на нарушителя. Това е съществено процесуално нарушение, водещо на самостоятелно основание до отмяна на издаденото въз основа на такъв АУАН, НП.

Отделно от гореизложеното АНО, посочвайки като нарушена разпоредбата на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ е дал неправилна правна квалификация на нарушението, тъй като същата не съдържа правило за поведение, което може да бъде нарушено, а предписва правомощията на АНО и не поражда задължение за трети лица. В този смисъл е практиката на Адм.съд – Враца – Решение 400/13.11.2018 г. по к.а.н.д. 441/2018 г., Решение №397/13.11.2018 г. по к.а.н.д.427/2018 г.  и др., както и практиката на РС-Враца.

Разгледано по същество, нарушението и нарушителя са безспорно установени от фактическа стана. От обективна страна е изпълнен състав на нарушение по ЗВ, но  не и посочения от АНО.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че предвид наличния договор за концесия общината не носи административнонаказателна отговорност, тъй като законодателят е предвидил отговорност именно за собственика, какъвто в настоящия случай се явява именно община Враца.

Предвид горното въззивната жалба се явява основателна и като такава същата следва се уважи, а издаденото НП следва да бъде отмени като незаконосъобразно.

С оглед гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-282 от 02.07.2018 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което за нарушение на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, на Община Враца, ЕИК ********* е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда/ лева, КАТО  НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – гр. Враца по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.  

 

                             

                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: