№ 111
гр. Благоевград, 04.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седми февруари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200026 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на Б. Д. ГР., с ЕГН **********, с адрес гр. К
срещу наказателно постановление № 7544/13.12.2021г., издадено от Началник
на отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и оперативен
контрол" Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София, упълномощен със
заповед № РД-11-1232/28.10.2021г. на Председателя на Управителния съвет
на АПИ, с което на нарушителя е наложено административно наказание глоба
в размер на 3500 лв. на основание чл. 53, ал.1 вр. с чл. 26, ал.2, т. 1 б „а“ от
Закона за пътищата.
Искането е за отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно поради допуснати съществени нарушения на правото на
защита при издаването и поради неправилно установени факти по случая.
Твърди се, че неправилно е приложен материалния закон при съставяне на
акта и издаване на наказателното постановление. Сочи се, че при определяне
на наказанието наказващия орган е нарушил императивната разпоредба на чл.
27, ал. 2 ЗАНН, като не е взел предвид тежестта на нарушението и други
смекчаващи отговорността обстоятелства.
В съдебното производство жалбоподателят не се явява, като е редовно
призован, но се представлява от процесуален представител, който поддържа
1
депозираната жалба и моли НП да бъде отменено, поради неправилно
приложение на материалния закон. Алтернативно се прави искане да бъде
намалена наложената санкция до предвидения в закона минимален размер от
1000 лева.
Наказващият орган се представлява от упълномощен процесуален
представител, който изразява становище за неоснователност на жалбата.
Съдът е приобщил към доказателствата по делото приложените към
преписката писмени документи – протокол за измерване на превозно
средство, свидетелство за регистрация част I, известие за доставяне, АУАН от
23.11.2021г, разписка от 23.11.2021година, копие от СУМПС и лична карта,
пътен лист № 650591, експедиционна бележка от 23.11.2021 година, трудов
договор от 02.06.2015 година, заповед от 28.10.2021 година, заповед от
17.10.2019 година, Сертификат за одобряване на типа, декларация за
съответствие, заявление от 23.06.2021 година и Приложение № 1, Заповед от
29.05.2014 година, Заповед от 11.09.2018 година, ЕС декларация за
съответствие, Сертификат за съответствие за ролетка, пълномощно и е
разпитал по вайбър, с оглед влошената епидемична обстановка в страната и
съгласието на страните свидетелите Е.С. и К.К., които са участвали в
административнонаказателното производство и потвърждават установеното
нарушение и процедурата по съставяне и връчване на акта.
От анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът
установява следното:
Жалбоподателят Б. Д. ГР. е работник на дружество "Джи пи груп" АД и на
23.11.2021 година е управлявал МПС с четири оси - с две управляеми оси
марка "Волво", модел ФМ , с рег. № СВ 0507 НВ, с което дружеството като
превозвач извършвало превоз на товари. Маршрутът на превоза бил
Бобошево - Железница. Около 12.09ч. на път АМ Струма, км 89 дясно, на 1
км преди разклона за село Логодаж в посока гр. София – ГКПП Кулата,
автомобилът е бил спрян за проверка от служители на АПИ - инспектор Е.С.
и К.К., които извършили проверка за спазване на нормите на Наредба №
11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС и
установили чрез измерване с техническо средство - електронна везна, модел
РW 10 № К0200007 и ролетка 1305 /18 /5 м/., че автомобилът тежи 44.550
тона, разстоянието между осите на двойната задвижваща ос на МПС е 1,38 м ,
2
сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос е 28 100 тона при
максимално допустимо натоварване на оста 19 тона, съгласно нормата на чл.
7, ал. 1, т. 5, буква „в“ от Наредба № 11/ 2001 г., за което е издаден протокол
за измерване на превозно средство. Направен е извод, че параметрите на ППС
надвишават нормите на Наредба № 11/03.07.2011г. и ППС е извънгабаритно и
тежко, а водачът извършва превоза без разрешение за дейности от специално
ползване на пътищата, издадено от администрацията, управляваща пътя -
АПИ, като по този начин е допуснал нарушение на чл. 26, ал.2, т.1, б "а" от
Закон за пътищата вр. с чл. 37, ал.1, т.1 от Наредба № 11/2001г. на МРРБ. За
установеното нарушение в присъствие на водача е съставен акт за
установяване на административно нарушение № 0008339/23.11.2021 г, с който
водачът е запознат и му е връчен срещу подпис. Въз основа на акта е издадено
атакуваното наказателно постановление № 7544/13.12.2021г., издадено от
Началник на отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и
оперативен контрол" Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София,
упълномощен със заповед № РД-11-1232/28.10.2021г. на Председателя на
Управителния съвет на АПИ, с което на нарушителя е наложено
административно наказание глоба в размер на 3500 лв. на основание чл. 53,
ал.1 вр. с чл. 26, ал.2 от Закона за пътищата. Наказателното постановление е
връчено на 20.12.2021г. и е обжалвано в установения от закона срок пред РС
Благоевград при спазване на правилата за местната подсъдност на
съдилищата.
В съдебното производство свидетелите на наказващия орган потвърждават
извършената проверка и установените обстоятелства на нарушението,
процедурата по съставяне и връчване на акта за установяване на
административно нарушение.
Анализът на установените факти дава основание на съда да прецени, че
жалбата е допустима, разгледана по същество е частично основателна.
Съдът посочва, че съгласно разпоредбите на Законът за пътищата движението
на извънгабаритни и/или тежки ППС в обхвата на пътя се нарича специално
ползване на пътищата и е позволено само след даване на разрешение от
администрацията, управляваща пътя - като за републиканските пътища това е
Агенция пътна инфраструктура - АПИ. Процесното ППС според
установените по време на проверката габарити тежи 44.550 тона,
3
разстоянието между осите на двойната ос е 1. 38 м. и сумата от
натоварванията на ос от двойна ос на МПС е 28.100 т. при максимално
допустимо натоварване от 19 тона, съгласно нормите на чл. 7, ал.1, т. 5, б "в"
от НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или
тежки пътни превозни средства, поради което МПС е извънгабаритно по
смисъла на &1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от
03.07.2001г. на МРРБ и е тежко по смисъла на чл. 3, т. 2 от Наредбата. В
настоящия случай се касае за извънгабрно ППС, което попада сред
изключенията на чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г., тъй като масата
му е 44. 550 тона поради което и издаването на разрешение за специално
ползване на пътищата не се изисква. Разрешителният режим за движение на
извънгабаритни ППС е уреден в чл. 8 от Наредба № 11/03.07.2001 г., като
съгласно ал. 1 от тази норма движението на извънгабаритни ППС се
осъществява в рамките на специалното ползване на пътищата и се разрешава
в случаите, когато е невъзможно или нецелесъобразно да се използва друг вид
транспорт или когато товарите не могат да бъдат разглобени на части и
превозени в рамките на общественото ползване на пътищата. Според ал. 2 на
чл. 8 от посочената наредба извънгабаритните превозни средства могат да се
движат с разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя,
съгласувано със съответната служба за контрол при Министерството на
вътрешните работи. Съгласно ал. 4 на цитираната норма разрешителното по
ал. 2 се издава след заплащане на пътни такси при условията и реда на чл. 18,
ал.3 от ЗП. В чл.8, ал.5 от Наредбата е уредено изключение от изискването за
издаване на разрешение по отношение на извънгабаритните и/или тежки
пътни превозни средства в хипотезите по чл. 14, ал.3, по отношение на които
се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса за
превишаване на максимално допустимите норми по раздел ІІ, а именно –
онези извънгабаритни и/или тежки ППС, които имат обща маса до 45 тона
или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30% допустимите
максимални натоварвания на ос по раздел ІІ. В случая управляваното от Б.Г.
ППС е с маса 44. 550 тона, поради което и на основание чл. 14, ал.3 от
Наредба № 11/03.07.2001г. необходимото и достатъчно условие за неговото
движение е било заплащането на определена такса. Поради това допускайки
движение по път от републиканската пътна мрежа, водачът му не е извършил
нарушение на нормата на чл. 26, ал.2, т.1, т. "а" от Закон за пътищата, който
4
забранява без разрешение за бъдат извършвани дейности от специалното
ползване на пътищата, каквото е движение на извънгабаритни и тежки пътни
превозни средства в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия.
Тъй като превишаването на допустимите натоварвания на ППС е в рамките на
посочените в разпоредбата на 14, ал.3 от Наредба № 11/03.07.2001г, то
приложимата разпоредба е чл. 177, ал.3, т.1 от ЗДвП, съгласно която се
наказва с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за
това ред, управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване
на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството. Установените по делото обстоятелства сочат,
че на 23.11.2021г. в 12.09ч. по АМ Струма, км. 89, Б. Д. ГР. е управлявал ППС
- марка "Волво", модел ФМ , с рег. № СВ 0507 НВ, което поради натоварване
на двойната задвижваща ос от 28.100 тона е извънгабаритно и тежко по
смисъла на закона, но тъй като общата маса на ППС е 44. 550т. , то попада в
изключенията по чл. 14, ал.3 от Наредба № 11/03.07.2001г. и движението му
по републиканския път е било разрешено само след плащане на определена
такса, но такава такса не е била платена, което означава, че водачът не е
спазил установения ред за движение на извънгабаритното и тежко ППС.
Съдът преценява, че има основание за преквалифициране на деянието, като
бъде приложен закон за по-леко наказуемо нарушение, без съществено
изменение на обстоятелствата на нарушението и атакуваното наказателно
постановление бъде изменено, като на основание чл. 177, ал.3, т.1 от ЗДвП на
водача Б.Г. бъде наложено административно наказание глоба в размер на
1000 лв. При определяне на размера на наказанието съдът отчита като
смекчаващо отговорността обстоятелство липсата на други такива нарушения
и неблагоприятното материално положение на жалбоподателя, но от друга
страна следва да бъде отчетена като отегчаващо отговорността обстоятелство
претоварването на ППС с 9.10 тона, което създава риск за сигурността на
движението и за целостта на пътната покривка. Съдът преценява, че
наказанието е достатъчно по размер, за да постигне целта си и да предупреди
нарушителя и околните към спазване на правилата за специално ползване на
пътищата при движение на извънгабаритни и тежки ППС.
Предвид изложените мотиви на основание чл. 63, ал.7, т.1 от ЗАНН, съдът
5
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 7544/13.12.2021г., издадено от
Началник на отдел "Контрол по РПМ", Дирекция "Анализ на риска и
оперативен контрол" Агенция "Пътна инфраструктура" гр. София,
упълномощен със заповед № РД-11-1232/28.10.2021г. на Председателя на
Управителния съвет на АПИ, с което на Б. Д. ГР. с ЕГН **********, с адрес
гр. К е наложено административно наказание глоба в размер на 3500 лв. на
основание чл. 53, ал.1 вр. с чл. 26, ал.2, т. 1 б „а“ от Закона за пътищата, като
на основание чл. 177, ал.3, т.1 от Закон за движение по пътищата налага на Б.
Д. ГР. административно наказание глоба в размер на 1000.00 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
съобщаване на страните пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6