Решение по дело №131/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 465
Дата: 13 април 2021 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20217050700131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№……………

 

 

гр. Варна, 13.04.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Варна, ХХІХ състав в публично заседание на двадесет и трети март две хиляди и двадесет и първа година в състав :

СЪДИЯ:  Кремена Данаилова 

при секретаря  Ангелина Георгиева като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова административно дело №131/2021 г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по чл. 145 и сл. от АПК, във вр. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба от В.И.И. ЕГН ********** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1204-001389/28.09.2020 г. издадена от началник отдел „Охранителна полиция“ при ОД МВР – София, с която на В.И.И. е наложена принудителна административна мярка по чл.171 т.1 б. “ж“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач за срок от един месец, считано от 26.09.2020 г. за нарушение на чл. 6, т.1 от ЗДвП.

Жалбоподателят сочи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при липса на законово основание, тъй като в мотивите е посочено движение по 35 км, а проверката е извършена на км 31+450 по същата магистрала, след зона за действие на временни ограничения на движение. Констатациите в АУАН са обосновават на предположения, че след като е стигнал до км 31+450 следва, че е минал и срещу забранителния знак. Полицаите не са очевидци на навлизане от него срещу забранителен знак, тъй като временно ограничение на движението е въведено при разклона на С., който е далеч преди началото на строителния обект, започваща от км 34+220-пътен тунел „В.“. В съдебно заседание излага, че видно от текста на посочената Заповед РД-11-448/10.06.2020 г. срокът, за който е въведена временната организация на движението е до 18,00 ч. на 11.09.2020 г. Посочената заповед е изменена със Заповед № РД-11-777/13.08.2020 г., където има текст, в който се описват тежкотоварни пътни превозни средства над 12 тона. Поради това счита, че към 26.09.2020 г. временната организация на движението е приключила, т.к. видно от т.5 на Заповед РД-11-448/10.06.2020 г. е посочено движението да се нормализира не по-късно от 18,00 ч. на 11.09.2020 г. В тази връзка намира, че не е налице състав на чл.171, т.1, б. „ж“ от ЗДвП, т.к. към момента на управляването на МПС не е била в сила законосъобразна временна организация на движението. Отправено е искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на сторени разноски в размер на 10 лв. – заплатена държавна такса.

Ответник – началник отдел „Охранителна полиция“ при ОД МВР – София, редовно призован, не се е явил в съдебно заседание. При представяне на административната преписка е отправил искане жалбата да бъде отхвърлена, при претендиране от жалбоподателя за разноски за адвокат е направено възражение за прекомерност.  

Административен съд – гр. Варна, като взе предвид изложените доводи, съобрази приложените писмени доказателства и закона, намира за установено следното:

Съставен е Акта за административно нарушение №252980/26.09.2020 г. от мл. автоконтрольор при ОДМВР – София, в който са посочени следните установявания: На 26.09.2020 г. в 22,36 ч. в община Б., на път София – София регион – Ловеч / Шумен – Варна са установени следните обстоятелства: АМ Хемус посока София 35 км управлява горепосоченото МПС „Р.М.“ с рег. № ** *** собственост на „Авангард мото 5“ ЕООД и теглената от него каравана марка „Б.“ с рег. № ****, собственост на „В.1“ ООД с обща дължина 13 метра измерена със служебна ролетка „Топмастер“ като навлиза след пътен знак за временна забрана на движение на ППС в състав над 8 м въведена с пътен знак В 17 в изпълнение на Заповед № РД-11-7-77/13.08.2020 г. в допълнение на Заповед № РД-11-448/10.06.2020 г. на АПИ, с което е нарушил чл. 6, т.1 от ЗДвП. При проверката на 26.09.2020 г. е иззето СУМПС и контролен талон на В.И.И..

Принудителната административна мярка е наложена на оспорващия за това, че на 26.09.2020 г. в 22,36 ч. в общ. Б. на път Автомагистрала № А-2 като водач на товарен автомобил „Р.М.“ с рег. № ***, собственост на „Авангард мото 5“ ЕООД и теглената от него каравана марка „Б.“ модел *** с рег. № *** **собственост на „В. 1 ООД“ с обща дължина 13 метра измерена със служебна ролетка „Топмастер“ като навлиза след пътен знак В 17 в изпълнение на Заповед № РД-11-7-77/13.08.2020 г. в допълнение на Заповед № РД-11-448/10.06.2020 г. на АПИ, с което е нарушил чл. 6, т.1 от ЗДвП. Отнето е СУМПС № *********.

Заповедта за прилагане на ПАМ е връчена срещу подпис на жалбоподателя на 28.10.2020 г., видно от съдържащата се към акта разписка.

Издадено е НП № 20-1204-002032/01.10.2020 г. от началник отдел към ОДМВР – София, отдел „Охранителна полиция“ срещу В.И.И., с което за нарушение на чл. 6, т.1 от ЗДвП на основание чл. 183, ал.7 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 300 лева.

Със Заповед № РД-11-448/10.06.2020 г. издадена от член на управителния съвет на АПИ е наредено:1.Да се организира движението в съответствие с одобрения проект на временна организация за безопасност на движението /ВОБД/ и при спазване на изискванията на Наредба № 3/16.08.2010 г. за временна организация и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците. Проектът е за сигнализиране и дълготрайни работи както следва – пълно затваряне за движението на тежкотоварни ППС над 12 тона по АМ „Хемус“, движещи се в посока Варна и в посока София. Предвидено е, че изпълнението на видовете СМР следва да приключи на 11.09.2020 г., съгласно представения линеен график. Наредено е движението да се нормализира не по-късно от 18 ч. на 11.09.2020 г.

С Протокол за приемане на временна организация и безопасност на движението  от 12.06.2020 г. е приета изпълнената ВОБД от км 47+560 до км 48+260 – ляво и е предадена за експлоатация и поддържане считано от 4 ч. на 12.06.2020 г. на „Автомагистрали“ ЕАД.

Със Заповед № РД-11-777/13.08.2020 г. издадена от член на управителния съвет на АПИ е наредено допълване на Заповед № РД-11-448/10.06.2020 г. в частта по т.1, като след думите  „тежкотоварни ППС над 12 тона“ се добави и „ППС в състав над 8 метра с изключение на автобуси с ремаркета“.

Предвид установеното от фактическа страна и при извършената проверка за законосъобразност на административния акт по реда на чл. 168 от АПК съдът намира следното от правна страна:

Оспореният административен акт е връчен на жалбоподателя на 28.10.2020 г. Жалбата е депозирана на 31.10.2020  г., в срока по чл.149, ал.1 от АПК от надлежна страна, срещу подлежащ на обжалване административен акт, поради което е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна.

Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт – принудителна административна мярка /ПАМ/ по чл. 171, т. 1, б. „ж“ от ЗДвП.

С част І, т.1 от Заповед № 517з-51/05.01.2018 г. на Директор на ОД МВР – София  във връзка с т.3 от Заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, са оправомощени да прилагат ПАМ по чл.171, т.1 от ЗДвП началник отдел „Охранителна полиция“.

По силата на чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, определени от министъра на вътрешните работи служби, контролират спазването на правилата за движение от всички участници в движението и техническата изправност на движещите се по пътя пътни превозни средства, като на основание  чл. 165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби имат право да изземват и задържат документите по т. 1, както и да отнемат табелите с регистрационен номер в допустимите от закона случаи. Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.2а от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая е определено от министъра на вътрешните работи, че ОД  МВР – София е служба, която  осъществява контрол по ЗДвП. В съответствие с  чл.172, ал.1 от ЗДвП директорът на ОД МВР – София, в качеството на ръководител на служба за контрол по ЗДвП е делегирал правомощията си по чл.171, т.1 от ЗДвП на началник отдел „Охранителна полиция“ в ОД МВР –София. Със Заповед № 8121К-6200/27.07.2017 г. на министъра на вътрешните работи И.А.е преназначен на длъжност началник отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – София, който е издател на оспорения административен акт.  С оглед изложеното следва, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, на когото законосъобразно са делегирани правомощия да прилага ПАМ по чл.171, т.1 от ЗДвП.

Заповедта е издадена в писмена форма, като в нея подробно е описана фактическата обстановка, посочена е нарушената от ЗДвП разпоредба – чл. 6, т. 1 от ЗДвП и правното основание за издаване на заповедта - чл. 171, т.1 б. „ж“ от ЗДвП.

Съгласно чл. 171, т.1 б. „ж“ от ЗДвП - За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач: който при управление на моторно превозно средство навлиза след знак, забраняващ влизането на съответното пътно превозно средство при въведена временна забрана за движение извън населените места – за срок от един месец.

Волеизявлението за налагане на принудителна административна мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 АПК и се издава по реда на глава пета, раздел втори от АПК. Предпоставка за издаването на заповед на основание  чл. 171, т. 1, б. "ж" ЗДвП за временно отнемане свидетелството за правоуправление е извършено от водача на моторното превозно средство административно нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП. Нарушението на водача се установява с акт за административно нарушение, съставен от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има доказателствена сила до доказване на противното. Затова описаните в акта за установяване на административното нарушение фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически обстоятелства за издаване на обжалваната заповед. В този смисъл АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ. Следователно, заповедта съдържа необходимите реквизити, визирани в разпоредбата на чл. 172, ал. 1 ЗДвП, вр. с чл. 59, ал. 2 АПК. Актът е мотивиран, тъй като в текста му фигурира позоваване на фактически обстоятелства, които съставляват възприетото от органа при произнасянето му материалноправно основание за налагане на мярката.

Допуснати са следните нарушения на материалния закон, които са самостоятелни основания за отмяна на оспорената заповед.

1.               Заповед № РД-11-448/10.06.2018 г. на член на УС на АПИ е със срок на валидност до 11.09.2020 г., с оглед изявлението, че движенето следва да се нормализира до 11.09.2020 г. Със Заповед №РД -11-777/13.08.2020 г. на член на УС на АПИ е направено изменение в първата заповед, като е добавено, че забраната за движение е и за ППС в състав над 8 метра с изключение на автобуси с ремаркета. ППС, което е управлявал жалбоподателя е с дължина 13 метра, поради което същото попада в обхвата на посочената заповед.

На основание, чл. 81, ал.1 от Наредба № 3 от 16.08.2010 г. за временната организация и безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците - Органите по чл. 80, съгласували ВОБД, с изключение на службите за контрол на Министерството на вътрешните работи, издават заповед за въвеждане и поддържане на ВОБД, с която се указват временният режим на движение, срокът на действие на ВОБД и съставът на комисията за приемането на временната организация и за нейното премахване.

Със Заповед № РД-11-448/10.06.2020 г. допълнена със Заповед № РД – 11- 777/13.08.2020 г. на член на управителния съвет на АПИ е предвидено движението да се нормализира не по-късно от 18 ч. на 11.09.2020 г. Не са представени доказателства за продължаване на срока на действие на въведената временна организация на движението. Към 26.09.2020 г. не е била налице заповед за ограничение на движението, поради което не е била налице забрана въведена с посочените заповеди.

2.               Представен е протокол за приемане на временна организация и безопасност на движението от 12.06.2020 г., в който е посочено, че комисия в състав от трима членове е приела поставена сигнализация, като от същия протокол са установява, че пренасочването е само за ППС над 12 тона. След издаване на Заповед № РД-11-777/13.08.2020 г. на член на УС на АПИ не са налице доказателства за поставяне на пътна сигнализация. Липсват доказателства в това число и такива събрани по инициатива на ответника в съдебното производството, които да сочат за спазване на процедурата по Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализацията на пътя с пътни знаци. Не са налице доказателства, че жалбоподателя е имал възможност за своевременно възприемане на пътните знаци, които следва да спази.

Допуснатите нарушения на материалния закон са основание за отмяна на оспорената заповед.

При този изход на делото, на основание чл. 143, ал.1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъди сумата от 10 лева, представляваща заплатена държавна такса. Сумата следва да се заплати от администрацията към която се числи ответника – ОД МВР - София.

Решението не подлежи на обжалване, съгласно разпоредбата на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд - Варна,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1204-001389/28.09.2020 г. издадена от началник отдел „Охранителна полиция“ при ОД МВР – София, с която на В.И.И. ЕГН ********** е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б. “ж“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач за срок от един месец, считано от 26.09.2020 г. за нарушение на чл. 6, т.1 от ЗДвП.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – София да заплати на В.И.И. ЕГН ********** сумата от 10 /десет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.

 

 

 

СЪДИЯ: