Решение по дело №250/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 248
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 17 май 2022 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20217110700250
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2021 г.

Съдържание на акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 № 248 от 29.11.2021 г., гр. Кюстендил

 

    В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 250 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Делото е образувано по жалба от Община Сапарева баня, с адрес: гр. Сапарева баня, ул. „Германея” № 1, представлявана от К. Г. – кмет, срещу решението, издадено на 09.07.2021 г. от В. К. – главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма „Околна среда” (ГД ОПОС) при Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и ръководител на управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Околна среда  2014 – 2020 г.” (ОПОС 2014 – 2020 г.), с което на основание чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ и т. 11, б. „б” от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Наредбата за посочване на нередности) на Община Сапарева баня е определена финансова корекция по пропорционалния метод в размер на 5% от стойността на засегнатите от нарушението на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) във вр. с чл. 3, ал. 3 от Закона за Камарата на строителите (ЗКС), и признати от УО на ОПОС 2014 – 2020 г. за допустими за финансиране по ОПОС 2014 – 2020 г. разходи, представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, по Договор № 12/07.05.2021 г., сключен между Община Сапарева баня, като възложител, и ДЗЗД „Рекултивация 2021”, като изпълнител, на стойност 728 568,50 лева без ДДС (874 282,20 лева с ДДС). В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението на основанието по чл. 146, т. 4 от АПК. Иска се отмяна на решението. Претендира се присъждане на направените разноски по делото.

В съдебното заседание по делото адвокат Д. И. – процесуален представител по пълномощие на Община Сапарева баня, поддържа жалбата.

Ответникът – ръководителят на УО на ОПОС 2014 – 2020 г., чрез процесуалния си представител по пълномощие Д.А. – служител с юридическо образование, оспорва жалбата като неоснователна и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 450,00 лева.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

На 16.07.2020 г. между на ръководителя на УО на ОПОС 2014 – 2020 г. и Община Сапарева баня, в качеството на бенефициер, е сключен Административен договор № Д-34-69 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПОС 2014 – 2020 г., съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз (ЕС) по процедура чрез директно предоставяне BG16М1OP002-2.010 „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14” (с рег. № BG16М1OP002-2.010-0040-С01). В чл. 2, т. 10 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 се съдържа легална дефиниция на понятието „бенефициер” – правен субект, който получава средствата от структурните и инвестиционни фондове. Законът за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове не дава легална дефиниция на понятието, но го употребява в обратен смисъл – правен субект, който предоставя средствата. За правния субект, който получава средствата, националният законодател е избрал термина „бенефициент”. Предвид разминаването съдът уточнява, че в настоящото решение получателят на средствата ще бъде наричан „бенефициер”, с оглед точното прилагане на регламента (вж. в т. см. Решение № 364/10.01.2019 г. на ВАС по адм. д. №13576/2018 г., VII о.). Съгласно чл. 2.1 от горепосочения административен договор ръководителят на УО на ОПОС 2014 – 2020 г. предоставя на бенефициера безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 948 852,16 лева по процедура „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14, по приоритетна ос 2 „Отпадъци на ОПОС 2014 – 2020 г., съфинансирана в размер до 85% от Европейския фонд за регионално развитие на ЕС за изпълнение на проект ИСУН  BG16М1OP002-2.010-0040 „Рекултивация на депо за закриване в община Сапарева баня, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14. Срокът на изпълнение на проекта е 23 месеца, считано от датата на влизане в сила на договора (чл. 2.3 от договора).

Във връзка с изпълнението на сключения договор е открита процедура за обществена поръчка с вид на процедурата „публично състезание и предмет: „Рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС във връзка с постановеното Решение на Съда на Европейския съюз от 16.07.2015 г. по дело С-145/14. Прогнозната стойност на поръчката е 742 305,43 лева без ДДС, от които: задача № 1 „Техническа рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня” – 680 615,49 лева, и задача № 2 „Биологична рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня” – 61 689,94 лева. Обявлението е публикувано в Регистъра на обществените поръчки на Агенцията по обществени поръчки с № 2020-017534. Между Община Сапарева баня, като възложител, и ДЗЗД „Рекултивация 2021”, с участници „Н. С.” ЕООД (изпълнение на строително-монтажните работи за извършване на техническата рекултивация) и „И. ЕООД (изпълнение на строително-монтажните работи за извършване на биологичната рекултивация), като изпълнител, е сключен Договор № 12/07.05.2021 г., на стойност 728 568,50 лева без ДДС, с предмет: изпълнение на строително-монтажни работи за „Рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС във връзка с постановеното Решение на Съда на Европейския съюз от 16.07.2015 г. по дело С-145/14, в обхват и съгласно изискванията на Техническата спецификация, инвестиционния проект, както и на предложенията, съдържащите в Техническото и Ценовото предложение на изпълнителя, като предметът на договора включва следните задачи: задача № 1 – Техническа рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня, и задача № 2 – Биологична рекултивация на депо за неопасни отпадъци в община Сапарева баня. С писмо с изх. № 2-010-0040-2-619/16.06.2021 г. кметът на община Сапарева баня е уведомен от УО на ОПОС 2014 – 2020 г., че във връзка с осъществяването на последващ контрол за законосъобразност на обществената поръчка и сключения в резултат на нея договор са констатирани две нарушения с финансово влияние, а именно: нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС – възложителят е поставил критерий за подбор по чл. 60, ал. 1 от ЗОП за наличие на регистрация в Централния професионален регистър на строителя (ЦПРС) за обекти четвърта група, втора категория, в съответствие с чл. 137, ал. 1, т. 2, б. „г от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 5, ал. 6, т. 4.2.2 от Правилника за реда за вписване и водене на Централния професионален регистър на строителя (ПРВВЦПРС), като при участие на обединения, които не са юридически лица, изискването е необходимо да се изпълни от тези членове на обединението, които съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидени в договора за създаване на обединението, са ангажирани с изпълнението на строителството; и нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2 от ЗОП преди сключването на договора – участникът, определен за изпълнител, не е представил документи по чл. 58, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗОП, удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване, и е представил документи за съответствие с критериите за подбор, но от същите не се установява изискуемото съответствие. Община Сапарева баня е представила писмени възражения с рег. № П-882-1/29.06.2021 г., в които са изложени подробни мотиви за липса на сочените в сигнала нарушения. На 09.07.2021 г. е издадено обжалваното решение, с което е прието, че бенефициерът е допуснал само първото от горепосочените нарушения, а именно – нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС, което представлява нередност по т. 11 „Използване на критерии за подбор, които не са дискриминационни по смисъла на т. 10, но ограничават достъпа на кандидатите или участниците”, буква „б” „случаите, при които са приложени дискриминационни критерии/условия/спецификации, но е налице минимално ниво на конкуренция, т.е. получени са две или повече оферти, които са допуснати и отговарят на критериите за подбор” от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности. Жалбата срещу решението е с вх. № Ж-148/22.07.2021 г. по описа на МОСВ.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния за разглеждането ѝ съд, в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ. Разгледана по същество на посоченото в нея основание и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган съгласно нормата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ – ръководителят на управляващия орган, одобрил проекта. Според чл. 5 от Устройствения правилник на МОСВ министърът на околната среда и водите или оправомощено от него длъжностно лице управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните фондове, Структурните фондове, Кохезионния фонд и други финансови инструменти на ЕС, както и от други международни финансови институции и донори, и осигурява ефикасното и правомерното управление на тези програми и проекти. В случая издател на обжалвания акт е В. К. – главен директор на ГД ОПОС, определена със Заповед № РД-553/27.05.2021 г. на министъра на околната среда и водите да изпълнява функциите на ръководител на УО на ОПОС 2014 – 2020 г., във вид и обем, определен в нормативната уредба, с изключение на функцията по издаване на заповеди за утвърждаване на насоки за кандидатстване и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез бюджетна линия по приоритетна ос 6 „Техническа помощ” на ОПОС 2014– 2020 г., както и заповеди за тяхното изменение и/или допълване и отмяна.

Решението е издадено в предвидената в чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ форма. Същото съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, в това число фактическите и правните основания за издаването му. Съдът не констатира допуснати от административния орган съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаване на решението. Спазени са регламентираните в ЗУСЕСИФ специални правила за провеждане на процедурата по определяне на финансовата корекция по основание и размер. Съгласно чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ преди издаване на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициерът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Това изискване е спазено. След получаване на писмото с изх. № 2-010-00240-2-619/16.06.2021 г. на ръководителя УО на ОПОС 2014 – 2020 г. с данни за констатираните нарушения и предлаганата финансова корекция Община Сапарева баня е представила възраженията си (с изх. № П-882-1/29.06.2021 г.)  срещу посочените констатации, но същите по отношение на нарушението по чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС са приети за неоснователни от органа. В съответствие с изискването на чл. 73, ал. 3 от ЗУСЕСИФ в мотивите на решението са обсъдени направените от Община Сапарева баня възражения.

По отношение на съответствието на оспореното решение с материалния закон:

Съгласно чл. 143 (1) от Регламент (ЕС) № 1303/2013  държавите членки носят отговорност за разследването на нередностите, за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми. Според чл. 122 (2) от Регламент (ЕС) № 1303/2013 държавите членки предотвратяват, откриват и коригират нередностите и възстановяват неправомерно платените суми. Легално определение на понятието „нередност” се съдържа в чл. 2, т. 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. „Нередност” означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза. Видно от съдържанието на разпоредбата, дефиницията на понятието „нередност” съдържа три елемента: действие или бездействие на икономически оператор, което води до нарушение правото на ЕС или на национално право, свързано с прилагане на правото на ЕС, и което има или би имало за резултат нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза чрез отчитането на неоправдан разход в общия бюджет.

Страните по делото не спорят, че Община Сапарева баня е икономически оператор по смисъла на чл. 2, т. 37 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, тъй като участва в изпълнението на помощта от ЕСИФ. В качеството си на икономически субект, страна по договор за безвъзмездна финансова помощ, Община Сапарева баня е осъществила действия по възлагане на обществена поръчка за разходване на получено безвъзмездно финансиране от ЕСИФ. Първият елемент от определението за нередност е налице.

Относно наличието на втория елемент – нарушение правото на ЕС или на националното право, свързано с прилагане на правото на ЕС:

Като основание за определяне на корекцията е констатирано нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС – формулиране на ограничително изискване в критериите за подбор по отношение на отделните участници в обединението, а именно – изискването, предвидено в раздел I „ Изисквания към участниците в процедурата, т. 4 „Критерии за подбор, т. 4.1 „Годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност от обявлението за поръчката, в случай на участие на обединение, което не е юридическо лице, всеки член на обединението, който съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидени в договора за създаване на обединението, са ангажирани с изпълнението на строителството, да има регистрация в ЦПРС за обекти четвърта група, втора категория, в съответствие с чл. 137, ал. 1, т. 2, б. „г от ЗУТ и чл. 5, ал. 6, т. 4.2.2 от ПРВВЦПРС. Нарушението е определено като нередност по т. 11 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, в приложимата редакция (изм., ДВ, бр. 67 от 2019 г., в сила от 23.08.2019 г.)  „Използване на критерии за подбор, които не са дискриминационни по смисъла на т. 10, но ограничават достъпа на кандидатите или участниците”, буква „б” „случаите, при които са приложени дискриминационни критерии/условия/спецификации, но е налице минимално ниво на конкуренция, т.е. получени са две или повече оферти, които са допуснати и отговарят на критериите за подбор”.

Законосъобразен е изводът на ръководителя на УО на ОПОС 2014 – 2020 г., че изискването, предвидено в раздел I „ Изисквания към участниците в процедурата, т. 4 „Критерии за подбор, т. 4.1 „Годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност от обявлението за поръчката, в случай на участие на обединение, което не е юридическо лице, всеки член на обединението, ангажиран с изпълнението на строителството в конкретната поръчка съобразно договора за създаване на обединението, да е регистриран в ЦПРС, е ограничително спрямо участниците в обединения, които ще извършват строителни дейности в рамките на обединението, но не са вписани в ЦПРС. Съгласно чл. 59, ал. 6 от ЗОП при участие на обединения, които не са юридически лица, съответствието с критериите за подбор се доказва от обединението участник, а не от всяко от лицата, включени в него, с изключение на съответна регистрация, представяне на сертификат или друго условие, необходимо за изпълнение на поръчката, съгласно изискванията на нормативен или административен акт и съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидено в договора за създаване на обединението. Според чл. 3, ал. 2 и 3 от ЗКС строителите, изпълняващи строежи от първа до пета категория по чл. 137, ал. 1 от ЗУТ или отделни видове строителни и монтажни работи, посочени в Националната класификация на икономическите дейности, позиция „Строителство”, подлежат на вписване в ЦПРС (ал. 2), а когато физически или юридически лица се обединяват за изпълнение на строежи или отделни видове строителни и монтажни работи по ал. 2, поне един от участниците в обединението трябва да е вписан в регистъра (ал. 3). В ал. 4 на чл. 3 от ЗКС е предвидено, че участието в обединението по ал. 3 не поражда права за лицата, които не са вписани в регистъра, самостоятелно да изпълняват отделни строителни и монтажни работи по ал. 2. Според чл. 163, ал. 2, т. 6 от ЗУТ строителят носи отговорност за изпълнението на строежи, съответстващи на направената регистрация по чл. 3, ал. 2 от ЗКС за съответната група и категория строежи, в случаите, когато тя е задължителна. Видно от посочената нормативна уредба, регистрацията по чл. 3, ал. 2 от ЗКС, чрез вписване в ЦПРС, не се изисква за всички видове строителни и монтажни работи, а само за строежите от първа до пета категория по чл. 137, ал. 1 от ЗУТ или за отделни видове строителни и монтажни работи, посочени в Националната класификация на икономическите дейности, позиция „Строителство”. Изискването на чл. 3, ал. 3 от ЗКС поне един от участниците в обединението да е вписан в ЦПРС следва да се тълкува във връзка с ал. 2 на същия член, изискващ регистрация в ЦПРС за всеки от строителите, извършващ посочените в разпоредбата строежи и/или строителни и монтажни работи, т.е. то не може да води до заобикаляне на закона. Ако един или повече от един от членовете на обединението ще извършва/т дейности в обществената поръчка, за които се изисква регистрация, то само този/тези член/членове на обединението следва да бъде/бъдат вписан/и в ЦПРС, тъй като останалите членове може да изпълняват строителни дейности, за които не се изисква регистрация (напр. доставка на строителни материали, извозване на строителни отпадъци и др.). Разпределението на дейностите в обществената поръчка между членовете на обединението, даващо отговор и на въпроса кой от тях следва да е вписан в ЦПРС, се предвижда в договора за създаване на обединението. Предвид изложеното, за да е съответно на закона изискването за вписване в ЦПРС по отношение на обединение, което не е юридическо лице, същото следва да конкретизира, че е приложимо единствено за тези от участниците, които съобразно разпределението на дейностите, установено в договора за създаване на обединение, ще изпълняват дейностите по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗКС, за които се изисква вписване в регистъра.

В случая от възложителя е поставено изискване за вписване на всички членове на обединението, които ще извършват дейности по строителството, без да е съобразено дали вписването е задължително съгласно изискванията на относимия нормативен акт, конкретно на чл. 3, ал. 2 от ЗКС. Така формулирано изискването е ограничително спрямо обединения, част от чиито членове ще извършват строителни дейности, съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидено в договора за създаване на обединението, за които не се изисква вписване съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗКС. Ако възложителят беше предвидил изискване за вписване на членовете на обединението, които ще извършват строежи и/или строителни и монтажни работи, за които се изисква регистрация съобразно чл. 3, ал. 2 от ЗКС, съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидено в договора за създаване на обединението, той не би извършил нарушение. Използваният от възложителя израз „които са ангажирани с изпълнението на строителството” не е равнозначен на „лицата, извършващи строежи и/или строителни и монтажни работи, за които се изисква регистрация съобразно чл. 3, ал. 2 от ЗКС”, тъй като членове на обединението могат да извършват строителни дейности, за които не се изисква регистрация. Когато в документацията за съответната обществена поръчка като критерий за подбор е поставено изискване за регистрация на всеки член на обединението, който ще извърша строителни дейности, без да е посочено уточнението „съгласно изискванията на нормативен или административен акт и съобразно разпределението на участието на лицата при изпълнение на дейностите, предвидено в договора за създаване на обединение”, т.е., когато е посочено, че регистрацията се изисква от всеки член на обединението, който ще извършва дейностите по строителството (с различни варианти на изказа), както е в настоящия случай, безспорно е налице ограничително условие (вж. в т. см. Решение № 11508/12.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7409/2021 г., VII о., Решение № 10963/01.11.2021 г. на ВАС по адм. д. №7311/2021 г., VII о. и Решение №9199/16.08.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5358/2021 г., VII о.). Изискванията към участниците в процедурата се определят от възложителя в рамките на неговата оперативна самостоятелност и при съобразяване с цялостната фактическа обстановка по конкретната поръчка. Но оперативната самостоятелност не означава да се дерогират законовите изисквания. Оперативната самостоятелност е възможността на органа да избира измежду няколко възможни решения, всяко от които е в еднаква степен законосъобразно, но в различна степен целесъобразно. В настоящия случай в противоречие с чл. 2, ал. 2 от ЗОП, съгласно който при възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка, от възложителя е въведен ограничаващ критерий за възлагане. Законът не забранява поставянето на изисквания – забраната се отнася само до случаите, при които поставените изисквания необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка. В случая е налице непропорционално изискване, което намалява конкуренцията и има възпиращ ефект спрямо потенциалните участници. Налице е нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с  чл. 3, ал. 3 от ЗКС (вж. в т. см. Решение № 11508/12.11.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7409/2021 г., VII о., Решение № 9199/16.08.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5358/2021 г., VII о., Решение № 5928/18.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 1881/2021 г., VII о., Решение № 3834/25.03.2021 г. на ВАС по адм. д. № 12891/2020 г., VII о., Решение № 652/19.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7898/2020 г., VII о. и Решение №9687/15.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 4035/2020 г., VII о.).

Доколкото съдът приема за безспорно доказано посоченото в обжалваното решение нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС при провеждане на обществената поръчка от Община Сапарева баня, в качеството на възложител, е налице и вторият елемент от фактическия състав на нередността по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Извършеното нарушение е квалифицирано правилно от органа като нередност по чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ и т. 11, буква „б” от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, в приложимата редакция.

Налице е и третият елемент от фактическия състав на нередността – нарушението да има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза. За случаите на нередности по чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ, попадащи в Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, националният законодател приема, че не е възможно да бъде определено количественото изражение на финансовите последици, тъй като не може да се установи размера на реалните финансови последици върху изразходваните средства – допустими разходи. Поради това в съответствие с чл. 72, ал. 3 от ЗУСЕСИФ е определен процентен показател спрямо засегнатите от нарушението разходи. Това означава, че законодателят е приел наличието на възможност за вреда на бюджета на Съюза, когато са извършени визираните в Приложение № 1 към горепосочената наредба нарушения, без да е необходимо за всяко нарушение да се установява точното количествено изражение на финансовите последици. Тези нарушения са с потенциална възможност за нанасяне на вреда на бюджета на ЕС с оглед на това, че се свързват с накърняване на основни принципи при разходването на финансови средства, т.е. ако не бяха допуснати, би се избегнало разходване на финансови средства на ЕС не по установения ред. В случая неправомерното ограничение за потенциални участници, като следствие от допуснатото нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с  чл. 3, ал. 3 от ЗКС при провеждане на обществената поръчка, намалява броя на кандидатите, които биха участвали в процедурата, а максимално широкият кръг участници е предпоставка за постигане на възможно най-благоприятни финансови резултати за възложителя и бюджета. Доказаното по делото нарушение би могло да има финансово отражение, тъй като е пряко свързано с възможностите за участие и на други лица в процедурата.

Наличието на нередност предпоставя и определянето на финансова корекция.  При определяне размера на финансовите корекции се отчитат естеството и сериозността на допуснатото нарушение на приложимото право на ЕС и българското законодателство и финансовото му отражение върху средствата от ЕСИФ (чл. 72, ал. 1 от ЗУСЕСИФ). Това законово предписание има своята детайлна уредба в Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл. 5 от тази наредба размерът на финансовата корекция се определя по пропорционалния метод, когато поради естеството на нарушението е невъзможно да се даде реално количествено изражение  на финансовите последици. С оглед спецификата на процесното нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с  чл. 3, ал. 3 от ЗКС е невъзможно да се даде реално количествено изражение на финансовите последици. В този случай за определяне на финансовата корекция се прилага процентен показател спрямо засегнатите от нарушението разходи. За нередности по т. 11, буква „б” от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности е предвиден показател за корекция 5 на сто. Правилно финансовата корекция е определена на 5% от стойността на допустимите разходи по договора, финансирани със средства от ЕСИФ (същите са в размер на 728 568,50 лева без ДДС).

Определянето на финансова корекция за процесното нарушение на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС е в съответствие с целта на закона. Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗУСЕСИФ средствата от ЕСИФ се управляват на основа на законността, доброто финансово управление и устойчивото развитие, за гарантиране на тяхната ефективност и ефикасност, чрез партньорство и многостепенно управление, с цел намаляване на административната тежест за бенефициента и при осигуряването на публичност и прозрачност. Допуснатото нарушение в случая представлява нарушение, водещо до незаконосъобразно разходване на средства от ЕСИФ, което е в противоречие с целта на ЗУСЕСИФ. Финансовата корекция като административна мярка има за цел да възстанови фактическото положение отпреди нарушението, като върне в бюджета на общността размера на средствата от ЕСИФ, който е неправомерно разходван.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение е законосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора е основателно искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото е дължимо на основание чл. 143, ал. 3 от АПК и следва да бъде определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Съдът намира, че в случая дължимото юрисконсултско възнаграждение следва да бъде определено в размер на 100,00 лева, като същото следва да бъде заплатено на МОСВюридическото лице, в чиято структура е органът ответник.

Воден от гореизложеното, съдът

 

                                                                Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата с вх. № Ж-148/22.07.2021 г. по описа на МОСВ от Община Сапарева баня, с адрес: гр. Сапарева баня, ул. „Германея” № 1, представлявана от К.Г. – кмет, срещу решението, издадено на 09.07.2021 г. от В. К. – главен директор на ГД ОПОС при МОСВ и ръководител на УО на ОПОС 2014 – 2020 г., с което на основание чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ и т. 11, б. „б” от Приложение №1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, на Община Сапарева баня е определена финансова корекция в размер на 5% от стойността на засегнатите от нарушението на чл. 59, ал. 6 във вр. с чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 3, ал. 3 от ЗКС, и признати от УО на ОПОС 2014 – 2020 г. за допустими за финансиране по ОПОС 2014 – 2020 г. разходи, представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, по Договор № 12/07.05.2021 г., сключен между Община Сапарева баня, като възложител, и ДЗЗД „Рекултивация 2021”, като изпълнител, на стойност 728 568,50 лева без ДДС.

ОСЪЖДА Община Сапарева баня, с адрес: гр. Сапарева баня, ул. „Германея” №1, представлявана от Калин Гелев – кмет, да заплати на Министерството на околната среда и водите сумата в размер на 100,00 (сто) лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

                                                                                                         СЪДИЯ: