Определение по дело №215/2024 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 1621
Дата: 28 ноември 2024 г.
Съдия: Калинка Младенска
Дело: 20247230700215
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1621

 

Смолян, 28.11.2024 г.

Административният съд - Смолян - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: КАЛИНКА МЛАДЕНСКА
   

като разгледа докладваното от съдията Калинка Младенска административно дело215/2024 г. на Административен съд - Смолян, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), във връзка с чл.126 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от [община], БУЛСТАТ: , адрес: [населено място], [улица], представлявана от М. М. Я. - Кмет, срещу Решение на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, дирекция „управление на териториалното сътрудничество“ - национален орган (НО) за установяване на нередност по проект „Защита на биоразнообразието в „НАТУРА 2000“ и други защитени територии от природни бедствия чрез сертифицирана мрежа за трансгранично образование, обучение и подкрепа на доброволци на гражданска защита въз основа на иновативни и нови технологии“, с акроним еOUTLAND, MIS 5011437, съфинансиран по Програма Интеррег V-А Гърция-България 2014-2020 г., изпълняван от [община], и определяне на финансова корекция - Решение № РД-02-14-761/23.05.2024 г. на Ръководителя на Националния орган по Програма „ИНТЕРРЕГ V-А Гърция-България“ 2014-2020 г. и Директор на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

С протоколно определение от съдебно заседание, проведено на 31.10.2024 г. съдът е дал ход на делото по същество.

В хода на произнасянето съдът установи, че пред Съда на Европейския съюз е образувано дело С-620/2023 г. на СЕС по преюдициално запитване на Административен съд - [област] област, отправено с Определение № 1904 от 21.09.2023 г. по адм. дело № 666/2023 г. по описа на АССО (вж. Решение № 12010/07.11.2024 г., постановено по адм. д. № 8269/2024 г. по описа на Върховен административен съд на Република България).

Видно е, че административното дело, по което е повдигнат преюдициалния спор е с предмет, идентичен с този по настоящото дело, като повдигнатите въпроси са от съществено значение за постановяване на решението по настоящото адм. дело № 215/2024 г. по описа на Административен съд - гр. [област], поради което съдът е длъжен да спре производството.

С цитираното определение на Административен съд - [област] област е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз по следните въпроси:

1. В хипотеза на трансгранично сътрудничество между държава членка и бенефициер по Инструмента за предприсъединителна помощ за периода [рег. номер] 2020 г. (ИПП II) като това в главното производство, допуска ли чл. 40 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 година относно специфичните правила за изпълнение на Регламент (ЕС) № 231/2014 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II) определянето на финансова корекция в тежест на икономически оператор, за който се твърди, че е извършител на нарушението, съставляващо нередност, но не е водещият бенефициер, поел отговорността да гарантира изпълнението на цялата операция?

2. Ако отговорът на първия въпрос е положителен, гарантирано ли е в тази хипотеза от чл. 41 и чл. 47 от Хартата на основните права на Европейския съюз правото на водещия бенефициер да участва в процедурата по определяне на финансова корекция, както и в съдебното производство по оспорване на този административен акт, независимо от местонахождението му спрямо отговорния съгласно съответната програмата за трансгранично сътрудничество за прилагането на финансови корекции орган, и допускат ли посочените разпоредби ограничения на тези възможности за процесуална активност, каквито предвижда практиката на националните съдилища по главното производство?“

Тези въпроси несъмнено са от съществено значение за решаването на настоящото дело, доколкото същото е с предмет: наложена финансова корекция на [община], с Решение № РД-02-14-761/23.05.2024 г. на Ръководителя на Националния орган по Програма „ИНТЕРРЕГ V-А Гърция-България“ 2014-2020 г. и Директор на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Налице е основанието, уредено в чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК за спиране на производството по настоящото дело до произнасянето на Съда на Европейския съюз по отправеното преюдициално запитване.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, Смолянският административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОТМЕНЯ протоколното определение от 31.10.2024 г., постановено по адм. д. № 215/2024 г. по описа на Смолянския административен съд, с което е даден ход на делото по същество.

СПИРА производството по адм. дело № 215/2024 г. по описа на Административен съд - гр. [област] до произнасянето на Съда на Европейския съюз по дело № С-620/2023 г.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: