Р Е
Ш Е Н
И Е
N
гр.Радомир, 22.03.2021 година
Радомирският районен
съд –наказателна колегия в открито съдебно заседание на единадесети март през две хиляди и двадесет и първа година :
Районен съдия : Ивета Павлова
При секретаря Т. П. като разгледа докладваното от
съдията административно-наказателно дело N 46 по описа за 2021 година, намери за установено следното:
Производството по
делото е по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН.
С електронен фиш серия К №3289293 издаден от ОД МВР
гр.Перник е наложено на жалбоподателя Б.И.М.,
с ЕГН:*********,*** административно наказание глоба в размер на 100 лева за
нарушение по чл.21, ал. 1 от ЗДвП, на
осн.чл. 189, ал.4, вр. чл. 182, ал.1, т. 3 от ЗДвП.
Недоволен от така наложеното му наказание М. е обжалвал същото като по
изложени в жалбата си съображения моли съда да отмени атакувания електронен
фиш изцяло, като незаконосъобразен.
Въззиваемата страна –ОДМВР –Перник редовно и своевременно призована, не изпраща представител и не изразила
становище по жалбата на Котев.
ТО-Радомир при Районна прокуратура гр.Перник, редовно и
своевременно призована, не изпраща представител и не изразява становище по
жалбата.
Радомирският районен
съд, като взе предвид становищата на страните и като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, приема от фактическа и
правна страна следното:
Съдът
намира, че жалбата е подадена в законоустановения срок, поради което е
допустима и съдът дължи разглеждането й по същество.
Във връзка с
установяване на обстоятелство кога е връчен ЕФ на жалбоподателя наказващият
орган е предоставил разписка , от която се се установява ,че атакувания ЕФ е връчен на М. на 27.01.2021г., поради
което съдът намира, че жалбата е депозирана в законоустановения 14-дневен срок
и съдът дължи разглеждането й по същество.
От фактическа страна.
По делото видно от представения и атакуван в настоящето производство
електронен фиш се установява, че на
процесната дата 04.01.2020г. с автоматизирано техническо средство в 12.14 часа в с.Извор, път І-6, км 54+000 , община Радомир,
в посока от гр.Радомир към гр.Кюстендил е установено,
извършено от жалбоподателя административно нарушение, а именно: като водач на
МПС „ Опел вектра Б“, Лек автомобил, с рег. № . при ограничение на скоростта за
населено място 50 км/ч е управлявал МПС с 74 км/ч. Към представения електронен фиш е
представен клип № 12921 заснет от Радар № TFR1-
M № 579/12 от 04.01.2021г. в 12:14:08 часа.
Съдът намира, че подадената жалба, с която
е сезиран разгледана по същество е неоснователна. Това е така по следните
съображения:
В хода на съдебното следствие предвид представените по делото писмени
доказателства от АНО в административно-наказателната преписка се установява, че
атакувания в настоящото производство електронен фиш е издаден въз основа на
заснет снимков материал с автоматизирано техническо средство, а именно система
за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип „TFR1-M„, идент.№579/12, която се води на отчет в сектор „Пътна полиция” при
ОДМВР- Перник, която система е монтирана на служебен автомобил с рег.№РК 5552 АМ.Тези
обстоятелства се установяват от Протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система рег.№328р- 138 от 06.01.2020г.
На 04.01.2020 г., около 12.14 часа, в с.Извор на път път
І-6, км 54+000, община Радомир, се е
движело МПС „Опел Вектра Б“, Лек автомобил, с рег. № .. В същия район, на път
І-6, км 54+000 с мобилно автоматизирано техническо средство TFR1- M № 579/12, монтирано в полицейски автомобил с рег. №
РК 5552 АМ, се извършвало измерване на
скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез
заснемане. В 12.14 часа през обсега на АТСС
преминал и горепосоченият автомобил. След изтичане времето за контрол,
полицейският служител попълнил протокол /приложение към чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 328р-138 от 06.01.2020 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата/. Впоследствие, при снемане на записаната информация от
АТСС се установило, че след навлизане на превозното средство в контролираната
зоната е измерена скорост на движение от 77 км/ч., което превишавало с 27 км/ч. разрешената за населено място скорост
от 50 км/ч., съгласно чл. 21, ал.1 от ЗДвП. След съответно приспадане на допустимата грешка при измерването
превишението на скоростта било редуцирано до 24 км/ч. След справка в ЦБД КАТ -
МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е
собственост на жалбоподателя М.. Затова и с оглед разпоредбата на чл. 188, ал.1 от ЗДвП срещу нея бил издаден електронен фиш, серия К № 3289293 на ОД МВР -
Перник, с който на основание чл. 189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП й е наложена глоба 100 лв. за
извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП. След връчване на електронния фиш жалбоподателя не е упражнил правата си
по чл. 189, ал.5 и 9 от ЗДвП.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен
начин, като взе предвид приетите като писмени доказателства справка от
централна база данни - КАТ, разписки, снимков материал от АТСС
Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът
намира следното:
При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и
възраженията на жалбоподателя съдът не констатира допуснати съществени
процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния
фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.
Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за
това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система
Приетите по делото Протокол за използване на АТСС, рег. № 328р- 138/06.01.2020г. и Протокол № 1-29-19 от проверка на
мобилна система за видеоконтрол
Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето
процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, е било технически
изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния
режим по реда на чл. 189, ал.4 от ЗДвП.
Същевременно, условията и редът за това, регламентирани в Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г., изд. от МВР на основание чл. 165, ал.3 от ЗДвП, са спазени.Използването на мобилното АТСС на съответното място за
контрол е удостоверено с протокол /приложение към чл. 10, ал.1 от наредбата/,
съставен от обслужващия го полицейският служител, в който изчерпателно са
посочени релевантните обстоятелства - точното място на контрол, началото и края
на контролирания участък, въведения за него скоростен режим, идентификация на
служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната
смяна и номерата на първия и последния запис.
Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа,
извършен с мобилното АТСС /клип № 12921/, доказват, че нарушението е установено
в границите на населено място /с.Извор, общ.Радомир /път І-6, км 54+000/, при допустима за процесното
превозно средство скорост на движение 50 км/ч., съгласно чл. 21, ал.1 от ЗДвП. Тези доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност,
че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно
съответната пътна структура и скоростен режим съответстват на действителното
положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно, в съответствие с
материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на
изложените факти и е извършено законосъобразно.
На кадрите от снимковия материал, снет от записания клип №12921 се
наблюдава автомобила визиран в електронния фиш, без в близост до него да има
други движещи се такива, не само в полето отразено с "Т=05s", отразяващо времето на сработването на мобилното средство за
видеоконтрол, т.е. в момента на самото
измерване, но и в останалите кадри, следващи по време измерването на скоростта.
При
това положение е изключено всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС.
Съгласно чл.
189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковия материал,
изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, съставлява годно веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес.
Безспорно доказано е, че жалбоподателя като собственик на превозното
средство, с което е извършено нарушението, е негов субект /чл. 188, ал.1, предл.1 от ЗДвП/. При тези обстоятелства и предвид неупражняване на възможността в чл. 189, ал.5 от ЗДвП, законосъобразно и обосновано /при всестранна и обективна оценка на
доказателствената съвкупност/, именно отговорността на жалбоподателя Б.М. е ангажирана за установеното и доказано по
несъмнен начин административно нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП.
Освен това, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със
Заповед № Iз - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец, носи
лимитивно установеното в нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията
към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са
неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена
процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от
съблюдаването на специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл.
189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени. Паралел с общите правила на ЗАНН относно образуването и развитието на
административнонаказателното производство, основан на приравняването на
електронния фиш на наказателно постановление в нормата на чл. 189, ал.11 от ЗДвП, не може да се прави, тъй като соченото приравняване се свежда единствено
до правните последици произтичащи от влизането в сила на двата акта, не и до
пренасянето на процедурни изисквания свързани с издаването им и очертаването на
съдържанието им.
Гореизложеното мотивира настоящия състав на решавщия съд да приеме, че доказателствената съвкупност е
достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място М. е управлявал
описаното превозно средство със скорост над разрешената, установена с
технически изправно АТСС - мобилна система за измерване на скорост - "ТFR1 - М", № 579, поради което законосъобразно отговорността му е
ангажирана по реда на чл. 189, ал.4 от ЗДвП с издаване на електронен фиш.
По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:
За констатираното нарушение - превишаване на разрешената максимална скорост
в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл. 182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на
превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта е превишена с 24 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата
техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради което за
нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба. Последната
предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 21
до 30 kм/ч точно фиксирано по размер наказание - глоба от 100 лв.,
изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл. 27, ал.2 от ЗАНН. В случая именно такова наказание е наложено на Б.М. и предвид законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш
следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения
размер е недопустимо.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, районният съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К №3289293 издаден от ОД МВР гр.Перник , с който е наложено на Б.И.М., с ЕГН:*********,***
административно наказание глоба в размер на 100 лева за нарушение по чл.21, ал. 1 от ЗДвП, на осн.чл. 189, ал.4,
вр. чл. 182, ал.1, т. 3 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния
кодекс по реда на глава
дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Районен съдия: