Решение по дело №828/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 декември 2021 г. (в сила от 3 декември 2021 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260700828
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

607

гр. Хасково, 03.12.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на пети ноември през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

 

при секретаря Дорета Атанасова

като разгледа докладваното от съдия Костова административно дело №828/2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.211 от Закон за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба от С.Г. ***, подадена чрез пълномощник – адв. М.Д.Д., с посочен служебен адрес: ***, против Заповед № 4536з-306 от 30.07.2021г., издадена от Началник на Гранично полицейско управление (ГПУ) – Свиленград към Регионална Дирекция „Гранична полиция“ (РДГП) - Елхово, с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца.

В жалбата се сочи, че се оспорва законосъобразността на заповедта на основанията, визирани в чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК, а именно: съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. По подробно изложените в жалбата съображения във връзка с незаконосъобразността на оспорената заповед се моли за нейната отмяна. Посочените съображения се поддържат и в представени по делото от процесуалния представител на жалбоподателя писмени бележки. Моли се за присъждане на направените разноски в производството пред настоящата инстанция – държавна такса и адвокатско възнаграждение.

Ответникът, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбоподателят С.Г.Г. заема длъжността старши полицай ВПА в 03 група „ОДГ“ от ГПУ – Свиленград към РДГП – Елхово.

Със Заповед №4536з-233/21.06.2021г. (л.17), за изясняване на постъпили данни, със съобщение №4536р-14592/21.06.2021г. /по описа на ГПУ – Свиленград/, че в 10.30 ч. на 21.06.2021г. граничен полицейски наряд АВП 7 от състава на 04 група „ОДГ“ забелязва следи срещу ИВС (290 гр. п. 113 междуколие), като вероятното движение на лицата е блокирано от 1 граничен полицейски наряд от 04 група „ОДГ“, по следата е 1 граничен полицейски наряд със служебно куче, района е блокиран от 2 гранични полицейски наряда от МГПВ, ОИМ продължават и с граничен полицейски наряд МПТН и след преглед на записите на камера S08 от ПСОС Сладун, е установено преминаване на 7 лица в 17.20ч. на 20.06.2021г. в района на 290 гр.п. 113 междуколие – нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 и т.2 от ЗМВР, на основание чл.205, ал.2 от ЗМВР, За Началник на ГПУ – Свиленград към РДГП – Елхово е заповядал да се извърши проверка за изясняване на постъпилите данни, със съобщение рег. №4536р-14592/21.06.2021г. и установяване на служителите, допуснали дисциплинарното нарушение. Проверката по случая е възложена на комисия в състав: председател – старши инспектор Д.П. П. – началник на 02 група „ОИД“ и членове иснпектор Г. М. В.полицейски инспектор в 03 група „ОДГ“ и Е. Р. П. – старши експерт (ГПУ-Свиленград) в сектор „ЧР“ към РДГП – Елхово. Указано е за резултата от проверката да се изготви писмена справка, която да се докладва в срок до 20.07.2021г.

На 19.07.2021г. определената комисия е изготвила справка УРИ 4536р-17278/19.07.2021г., в която са обобщени данните от възложената проверка и със същата е предложено на младши инспектор С.Г.Г. за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.1, т.2 от ЗМВР, изразяващо се в „неизпълнение на служебните задължения“, на основание чл.200, ал.1, т.11, предл. първо от ЗМВР да му бъде наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца до една година. Видно от направено отбелязване, на 22.07.2021г. в 09:30 ч. Г. се е запознал със справката, като е посочил, че е уведомен за възможността по чл.206, ал.1 от ЗМВР в срок до 23.07.2021г. да представи до началник ГПУ писмени обяснения или възражение.

По делото е приложено депозираното от жалбоподателя възражение до началника на ГПУ – Свиленград във връзка с констатациите на комисията отразени в справка УРИ 4536р-17278/19.07.2021г., за извършеното от Г. дисциплинарно нарушение.

С оспорената в настоящото производство Заповед №4536з-306/30.07.2021г., на старши полицай / водач на патрулен автомобил / в 03 група „Охрана на държавната граница“ от ГПУ – Свиленград към РДГП – Елхово при ГДГП – МВР, на основание чл.204, т.4, чл.194, ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР, във връзка с чл.200, ал.1, т.11, предл. първо и ал.2 от ЗМВР, за извършено нарушение на служебната дисциплина, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца, считано от датата на връчване на заповедта. В заповедта е посочено, че допуснатото от Г. нарушение се изразява в това,че на 20.06.2021г., около 17.20 часа на пост за техническо и визиуално наблюдение – *, не е забелязал група от 7 лица, нарушили държавната граница в района на 290 гранична пирамида / 113 междуколие /, не е обработил получената аларма съгласно изискванията, не е докладвал на началника на ГОДГ, не е уведомил съседните наряди и не е организирал взаимодействието с тях и не е насочил действията на силите и средствата на ГОДГ – 03 за издирване, блокиране, недопускане или задържане на нарушителите на държавната граница. Издирвателните действия за намиране на лицата са продължили на следващия ден, но без резултат. Посочено е, че извършеното от С.Г. съставлява нарушение на чл.41, т.1 и т.7 и чл.42, ал.2 от Инструкция №8121з-1244/14.10.2015г. за наблюдението на държавната граница на Република България, специфичната охранителна дейност за участие в мерките за постигане на летищна сигурност в обществените зони и периметъра на летищата и прилагане на компенсиращи мерки, което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 (неизпълнение на служебни задължения) от ЗМВР.

Заповедта е връчена лично на служителя срещу подпис на 04.08.2021г., а жалбата е депозирана на 13.08.2021г. чрез ГПУ – Свиленград.

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаването на заповедта и от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество, се явява основателна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР. Безспорно е, че длъжността Началник на ГПУ – Свиленград е ръководна такава, поради което в правомощията на заемащия същата е да налага наказанието по чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР.

Заповедта е издадена в изискуемата писмена форма.

Процесният индивидуален административен акт е издаден в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР - не по-късно от 2 месеца от откриване на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196 от ЗМВР. Дисциплинарното производство не е образувано за тежко нарушение на служебната дисциплина, по смисъла на чл.203, ал.1, т.2-16 от ЗМВР. Същото е образувано за нарушение по чл.198-202 от ЗМВР, при което правилно проверката е разпоредена по реда на чл.205, ал.2 от ЗМВР с надлежна заповед, която е поставила неговото начало.

Съгласно чл.206, ал.1 от ЗМВР, дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения, освен когато по зависещи от държавния служител причини той не може да бъде изслушан или да даде писмени обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, като жалбоподателят е запознат със справка УРИ 4536р-17278/19.07.2021г., предоставена му е възможност да упражни правото си на защита, като е уведомен, че след запознаване със справката има право да даде допълнителни обяснения или възражения. Съответно жалбоподателя се е възползвал от дадената му възможност и в указания срок е депозирал пред началника на ГПУ – Свиленград възражение с вх. № УРИ4536р-17646/22.07.2021г., което е обсъдено от дисциплинарно наказващият орган при налагане на дисциплинарното наказание.

Настоящият съдебен състав намира обаче, че процесната заповед е издадена в противоречие с приложимите материалноправни норми.

Дисциплинарната отговорност на служителите от МВР се реализира в рамките на дисциплинарно производство, в което се установява нарушението на служебната дисциплина и се налага някое от предвидените дисциплинарни наказания. Дисциплинарните нарушения са дефинирани в чл.194, ал.2 от ЗМВР, като за проявлението на предвидената дисциплинарна отговорност е необходимо виновно извършване на правонарушение, което не съответства на дължимото по закон поведение на държавен служител от МВР. Административният орган следва да докаже, че служителят виновно / умишлено или по непредпазливост в двете и форми – небрежност и самонадеяност/ е нарушил служебната дисциплина и е извършил дисциплинарно нарушение по някоя от хипотезите на чл.194, ал.2 от ЗМВР. Следователно, нарушение на служебната дисциплина е виновното неизпълнение на произтичащите от служебното правоотношение задължения, при което фактически осъщественото деяние обективно несъответства на правно дължимото поведение на служителя, каквото в случая не е налице.

В разглеждания случай на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца, за нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР, изразяващо се в неизпълнение на произтичащи за същия служебни задължения от чл.41, т.1 и т.7 и чл.42, ал.2 от Инструкция №8121з-1244/14.10.2015г. за наблюдението на държавната граница на Република България, специфичната охранителна дейност за участие в мерките за постигане на летищна сигурност в обществените зони и периметъра на летищата и прилагане на компенсиращи мерки, като нарушението е описано по следния начин: като оператор на ПТВН – *, за времето от 08.00 часа на 20.06.2021г. до 20.00 часа на 20.06.2021г., е извършил нарушение на служебната дисциплина, изразяващо се в това, че на 20.06.2021г., около 17.20 часа на пост за техническо и визиуално наблюдение – *, не е забелязал група от 7 лица, нарушили държавната граница в района на 290 гранична пирамида / 113 междуколие /, не е обработил получената аларма съгласно изискванията, не е докладвал на началника на ГОДГ, не е уведомил съседните наряди и не е организирал взаимодействието с тях и не е насочил действията на силите и средствата на ГОДГ – 03 за издирване, блокиране, недопускане или задържане на нарушителите на държавната граница. Издирвателните действия за намиране на лицата са продължили на следващия ден, но без резултат.

При това положение следва да бъде прието, че описаното нарушение е неправилно квалифицирано, тъй като чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР регламентира неизпълнението на служебни задължения, а възприетата фактическа обстановка и нарушението на съдържащите се задължения в цитирания по-горе акт би следвало да се определи като нарушение на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. В тази връзка, следва да бъде отбелязано, че неправилно е посочена и разпоредбата, въз основа на която е наложено и дисциплинарното наказание. Приложимата в случая разпоредба е тази на чл.200, ал.1, т.15 от ЗМВР, предвиждаща налагане на дисциплинарно наказание „порицание“ при неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, а не посочената от дисциплинарнонакзаващият орган разпоредба на чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР. Именно дадената от органа правна квалификация на нарушението следва да бъде подложена на контрол от страна на съда. При липса на правилно възприетата от органа квалификация на вмененото деяние, този контрол се явява невъзможен. Ето защо това нарушение на дисциплинарно наказващият орган да даде вярна квалификация на санкционираното деяние води до наличието на основание за отмяна на оспорения акт.

Наред с горното, при издаване на оспорения акт е нарушена разпоредбата на чл. 197, ал. 3 от ЗМВР. В случая от словесното описание в заповедта е видно, че на жалбоподателя са вменени няколко дисциплинарни нарушения. Съгласно разпоредбата на чл. 197, ал.3, т.2 от ЗМВР, при установени едновременно две нарушения на служебната дисциплина, наказващият орган, след като определи наказание за всяко едно от тях, може да наложи едно общо наказание за максимално предвидения от закона срок, когато за санкционирането на нарушенията са предвидени еднакви по вид наказания. В случая наказващият орган не е разграничил и не е посочил за така описаните нарушения какъв вид наказание се предвижда за всяко едно от тях и какъв е относително определения от закона размер, а направо е определил едно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца. Този начин на индивидуализиране на наказанието представлява съществено нарушение на закона.

На следващо място настоящият съдебен състав намира, че при издаване на обжалваната заповед е допуснато нарушение и на разпоредбата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, според която при определяне вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. В конкретния случай дисциплинарно наказващият орган с бланкетни мотиви е направил опит да изпълни задължението произтичащо от разпоредбата на чл.206, ал.2 от ЗМВР, при издаване на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, но от мотивите и данните по делото не става ясно как от органа е съобразено цялостното поведение на служителя по време на служба.

С оглед гореизложеното съдът приема, че жалбата е основателна, а Заповед № 4536з-306 от 30.07.2021г. на Началник на Гранично полицейско управление (ГПУ) – Свиленград към Регионална Дирекция „Гранична полиция“ (РДГП) - Елхово, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца е незаконосъобразна, тъй като е издадена в противоречие с материалния закон - основание за отмяната на същата по аргумент от чл.146, т.4 от АПК.

Предвид изхода на спора жалбоподателя има право на разноски. Искането за присъждане на разноски е направено от страна на пълномощника своевременно. С оглед на това ответника следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в размер на 410 лева, от които 10 (десет) лева платена държавна такса за образуване на производство и 400 (четиристотин) лева, платено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 13.08.2021г.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предложение второ от АПК, Административен съд Хасково,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 4536з-306 от 30.07.2021г. на Началник на Гранично полицейско управление (ГПУ) – Свиленград към Регионална Дирекция „Гранична полиция“ (РДГП) - Елхово, с която на С.Г.Г., на основание чл. 194, ал.2, т.2, чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА Гранично полицейско управление (ГПУ) – Свиленград към Регионална Дирекция „Гранична полиция“ (РДГП) – Елхово да заплати на С.Г.Г., ЕГН **********,***, сумата в размер на 410 лева /четиристотин и десет лева/, представляващи направени от жалбоподателя разноски по делото.

Решението на основание чл.211, ал.1, изр. последно от ЗМВР е окончателно и неподлежи на касационно оспорване.

 

 

 

 

                                                        СЪДИЯ: