Решение по дело №188/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 август 2020 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700188
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

224                                        06.08.2020 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета год., в състав        

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Пенка Маринова и в присъствието на прокурора Нейка Тенева, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №188  по описа  за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

             Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

  Образувано е по касационна жалба на Община Стара Загора, представлявана от Кмета Живко Тодоров, чрез пълномощника си по делото Д. И. против Решение №225 от 26.05.2020 год., постановено по АНД №779/2020 год. по описа на Старозагорския районен съд, с което е отменено Наказателно постановление №670 от 10.12.2019 год., издадено от Заместник Кмета на Община Стара Загора.

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на материалния - касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва направения от въззивния съд извод, че е налице несъответствие между описаната фактическа обстановка в наказателното постановление и правната квалификация на извършеното административното нарушение. Действително в наредбата не е дадено легално определение на понятието завзема, но имайки в предвид тълковния речник на българският език, твърди, че са така описаната фактическа обстановкя съответства на правната квалификация. С поставянето на дървен подиум на тротоара, реално се възпрепятства движението на пешеходците, поради което и правилно и било възприето, че е налице завземане. Съгласно Закона за общинската собственост, тротоарите представляват публична общинска собственост, а от приложеният констативен акт и скица, е видно и безспорно мястото на поставяне на дървеният подиум. С изложени съображения по наведените касационни основания моли обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно Наказателно постановление №670/10.12.2019 год.

Ответникът по касационната жалба – „Монитрейд 97“ООД, представлявано от управителя Б. Н. Г., редовно и своевременно призован за съдебно заседание, чрез процесуалния си представител мл. адв. Р. по делото взема становище за неоснователността на жалбата, подробно обосновано в депозираният отговор на касационната жалба. Моли да му бъдат присъдени и направените разноски в касационната инстанция.

           Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение че касационната жалба е основателна и предлага съдебното решение да бъде отменено, като неправилно и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди издаденото наказателно постановление.     

   Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

           Разгледана по същество е неоснователна.

 Производството пред Старозагорския районен съд се е развило по жалба на „Монитрейд 97“А€ООД, представлявано от управителя Б. Н. Г. против Наказателно постановление №670/10.12.2019 год., издадено от Кмета на Община Стара Загора, с което, въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение №00058 от 29.11.2019 год., на дружеството е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1 500.00 лв., на основание чл.29, ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора /НОРОСЗ/, за нарушение на чл. 17 от същата наредба. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че на 25.11.2019 год. при извършена проверка на място на ресторант „Чифлика 2“ в кв.“Железник“, изток - ул.,,Сърнена Гора“№24, стопанисван от ,,Монитрейд 97“ООД е установено, че е поставен дървен подиум с размери 10,70 м. на 3,04 м., върху тротоарни плочки източно от ресторанта, както и разположени маси на площ 2,70 м на 1,80 м. без издадено разрешение от Община Стара Загора.   

Старозагорският районен съд е отменил обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно. Въззивният съд е приел, „че описаната фактическа обстановка не съответства на правната квалификация на административното нарушение. По никакъв начин не е посочено, че е осъществено деянието завземане. В обстоятелствената част на наказателното постановление не са описани и всички обстоятелства, като не е посочено осъщественото деяние, обекта на нарушението – общинска собственост. Посочването единствено и само на тротоарните плочки не е достатъчно да се приеме, че същите са общинска собственост. Това го е мотивирало да постанови решение за намаляване на наложената санкция.

Решението на Старозагорския районен съд е правилно и законосъобразно.    

Основателно е касационното оплакване, че извода на съда за посочване на деянието с което е осъществено административното нарушение. Действително никъде в наказателното постановление, в неговата обстоятелствена част не е посочено, че е налице завземане на общинска собственост. Посочено е единствено, че е поставен дървен подиум и това е прието като административно нарушение. Поставянето на дървен подиум е обстоятелство по извършване на нарушението. С така направеното описание на подиума, като квадратура, материала от който е изработен и т.н. са изпълнени законовите изисквания за описание на извършеното административно нарушение. След обстоятелствената част на наказателното постановление е посочено и правната квалификация, на това деяние – чл.17 от Наредбата, като е възпроизведено и словесното й съдържание.

Като нарушена е посочена разпоредбата на чл.17 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, съгласно която се забранява завземането под какъвто и да е предлог на сектори или части от общинска земя, пътища, пътеки, граници между имоти, кариери и други земни и водни площи. При липсата на надлежно описание на мястото, на което е прието за извършено нарушението в случая, с оглед приетата за нарушена разпоредба на Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора по никакъв начин не може да бъде установено дали действително е завзета общинска земя и какъв вид при изброяването и в текста на разпоредбата, съответно основанието на правото на собственост. Посочено е че е поставен дървен подиум върху тротоарните плочки, което обаче не се подкрепя напълно от приложеният снимков материал. Напротив, видно е част от дървения подиум заема тротоарни плочки, но част от него е и върху зелена площ, която обаче не е категорично установено, че е актувана било то като публична или като частна общинска собственост. Същото се отнася и до касационното оплакване, че тротоарните плочки са публична общинска собственост по презумпция. С оглед на мястото им на разположение, не може да се приеме безрезервно, че същите са поставени в имот общинска собственост. Нито в производството пред районният съд, нито в касационното производство е представен акта за общинска собственост, с който да се докаже, че тези тротоарни плочки са разположени в имот общинска собственост. Това е така, тъй като е видно че дървеният подиум е разположен от страни на ресторанта, от която страна няма изградени техническа инфраструктура – улица, за обществено ползване. Това не се установява и от представената скица, от която е видно, че процесния имот граници с улици и частни имоти. Доколкото в тежест на наказващия орган е да докаже завземаните но общинска собственост, а това не е доказано, то не е доказано и извършването на административното нарушение.

            Предвид изложените съображения съдът намира че не са налице твърдяните касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие със закона, следва да бъде оставено в сила.

По делото е направено искане от страна на ответника по касация за присъждане на разноските по делото, които при този изход са основателни. Представен е договор за правна защита и съдействие №0207401/11.06.2020 год. за договорено и платено в брой възнаграждение в размер на 400.00 лв.

            Водим от горните мотиви и на основание чл.221, ал.2, предложение първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш    И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение №225 от 26.05.2020 год., постановено по АНД №779/ 2020 год. по описа на Районен съд Стара Загора.

ОСЪЖДА Община Стара Загора, представлявана от Кмета Живко Тодоров  да заплати на „Монитрейд 97ООД, ЕИК *********, представлявано от управителите Б. Н. Г. и К. Ж. К., и със седалище и адрес на управление от гр. Стара Загора, ул.Георги Кюмюрев№56, ет.2, ап.4 сумата от 400.00 /четиристотин/ лв., представляваща направени по делото разноски.

 

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

     

                                           

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                               

   ЧЛЕНОВЕ: 1. 

 

 

                                                                           2.