Решение по дело №210/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 120
Дата: 22 май 2020 г. (в сила от 21 октомври 2020 г.)
Съдия: Валентин Костадинов Спасов
Дело: 20205140200210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийският районен

Съд                     

 

състав

На

22.05

                                      Година

2020

В публично заседание и следния състав:

                                                 Председател

Валентин Спасов

Секретар

Диана Георгиева

 

разгледа докладваното от

Съдията

 

АН

дело номер

210

по описа за

2020

година

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-260/30.12.2019 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***, адрес с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000 лв., за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Жалбата е подадена чрез упълномощен адвокат. Твърди се, че атакуваното постановление е  незаконосъобразно, издадено при нарушения на материалния и процесуалния закон, поради което моли съдът да постанови решение, с което да го отмени.      

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощника, който поддържа жалбата. Моли по изложените в същата съображения наказателното постановление да бъде отменено. Твърди, че съставения АУАН не бил предявен по надлежния ред на представителя на Община Черноочене.

Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебното заседание, не се явява и не се представлява. Чрез пълномощник е депозирал писмено становище по делото, в което оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено. Излага подробни съображения за неговата законосъобразност. 

Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

На 14.06.2019г. свидетелите Ц.И. и Д.К. - служители в РО НЯСС ЮБ при ДАМТН, извършили проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатация на язовир „Черноочене“, находящ се в поземлен имот № 81236.000021 в землището на с. Черноочене. При проверката присъствал Х.Ш.- служител в община Черноочене, която била собственик на язовира съгласно Акт № 498 от 29.10.2009г. за общинска публична собственост. Проверката касаела изпълнението на задължителни предписания дадени с Констативен протокол № 08-02-21/22.03.2019г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а именно:”да се извършат ремонтно- възстановителни работи по бързотока с цел привеждането му в техническа изправност”. Даденият краен срок за изпълнение на предписанието бил 27.05.2019г. Свидетелите И. и К. установили, че това предписание не било изпълнено от жалбоподателя в срок. На 14.06.2019г. при обхождане и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея, те констатирали, че бързотока е неизправен.  По цялата си дължина бил с локални нарушения, с напукана, обрушена и на места снвлечена облицовка по стените. Това било предпоставка за настъпване на аварийни ситуации, вследствие на нарушената пропускателна способност на съоръженията. При проверката свидетелите установили, че състоянието на обекта било същото, каквото било отразено и в цитирания по-горе КП. По този повод на 12.08.2019г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, а именно за деяние съставляващо неизпълнено на 27.05.2019г. задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна покана входирана в Община Черноочене на 01.08.2019г. На 12.08.2019г. бил предявен на кмета на Община Кърджали, но той отказал да подпише и получи акта. Отказът му бил надлежно удостоверен с подпис на свидетеля Т.К.. На 30.12.2019г. наказващият орган издал атакуваното наказателно постановление, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ наложил административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. на Община Черноочене, за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.

При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи: 

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество. 

С обжалваното наказателно постановление на Община Черноочене е наложено административно наказание за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. Разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ задължава собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията по ал.1, т.3. Текстът на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ съответно предвижда, че председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл.141, ал.2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ,  предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо или юридическо лице, което не изпълни предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателя е осъществил административно нарушение по чл.190а, ал.2 от ЗВ, чието изпълнително деяние се изразява в неизпълнение на задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. В случая на Община Черноочене е било дадено предписание относно язовир „Черноочене” да възстанови експлоатационното състояние на бързотока, което общината като собственик на язовира и адресат на предписанието не е сторила в определения срок до 27.05.2019г. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма.

Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да съставляват основание за отмяна на наказателното постановление, каквито оплаквания са направени в жалбата. АУАН и атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава. Не се установи да са допуснати и съществени процесуални нарушения на предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е бил предявен на кмета на Община Кърджали, но той е отказал да го подпише и получи, което обстоятелство е надлежно удостоверено с подпис на свидетел с отбелязани в акта име и точен адрес, както изисква чл.43, ал.2 от ЗАНН. Прочее, прави впечатление, че жалбодателят, излагайки съображения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила-съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя и непредявяването му на същия, се опитва да черпи права от собственото си некоректно поведение спрямо проверяващите, които надлежно са го поканили за съставяне на АУАН, отишли са в общината за да му го връчат, но кмета, разговаряйки с тях в коридора на сградата, отказал да подпише акта.

Предвид гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено. 

Така мотивиран, Съдът

 

                                                 Р   Е    Ш    И   :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-260/30.12.2019 г., издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на Община Черноочене, ЕИК ***, адрес с.Черноочене, ***, представлявана от кмета А.А.О., на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3 000 лв., за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.                                   

 

 

 

 

 

                                                                 Съдия: