Решение по дело №284/2020 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260003
Дата: 16 септември 2020 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Иван Пламенов Йорданов
Дело: 20201620200284
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Гр. Лом, 16.09.2020 год.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Ломски Районен съд, ІV-ти състав, в открито заседание, на двадесет и втори юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Иван Йорданов

 

При секретаря Анетка Рангелова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 284/2020 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

С Наказателно постановление № 17/8.10.2019 год. на д.с.с, Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана, на В.Ц.П., ЕГН **********, Вр.И.Д. директор на Общинско предприятие „Чистота-Лом“, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 400 (хиляда и четиристотин) лв., на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО, за нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО – за това, че като отговорно лице – Вр.И.Д директор на ОП „Чистота-Лом“, оправомощен със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Община Лом, не е осъществил дейности, свързани с контрол по управлението на отпадъците на терен в м. „Чучурката“, в землището на   гр. Лом, като е допуснал ОП „Чистота-Лом“ да изхвърля битови отпадъци на неразрешено за това място. Нарушението е установено на 25.09.2019 г. при извършена теренна проверка от експерти на РИОСВ – Монтана.

С жалба от 17.10.2019 г. жалбоподателят оспорва така издаденото наказателно постановление. В жалбата се навеждат доводи за отмяната му, поради недоказаност на нарушението, допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. Постъпила е писмена защита от пълномощник – адв. Илиян Шопов от САК, с която се поддържа жалбата и се моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.

Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юрисконсулт Нели Николова, редовно упълномощена, която оспорва жалбата и счита за доказано нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят, а твърденията за допуснати процесуални нарушения за неоснователни. Моли да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Община Лом, е определен жалбоподателят /вр. И. Д. директор на ОП „Чистота-Лом“/ като длъжностно лице, отговорно за осъществяване дейностите по управление на околната среда и контрол по управление на отпадъците.

На 25.09.2019 год. служителите на РИОСВ - Монтана – Ц.П.Ц., И.М.М. и П.Ц.В., извършили извънредна проверка на обект: замърсен терен с отпадъци, находящ се в землището на гр. Лом, ПИ 44238.183.20 по КК на гр. Лом, частна общинска собственост, местност „Чучурката“. Установените нарушения са описани в констативен протокол № П 40/25.09.2019 год. С протокола е предписано: на осн. чл. 113, ал. 3 от ЗУО да се предприемат действия за почистване на замърсеният терен от нерегламентирано изхвърляни отпадъци, подробно описани, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО. Определен е срок – 23.10.2019 год., като изпълнението на предписанието е възложено на кмета на Община Лом.

На същата дата – 25.09.2019 г. на В.П. е съставен АУАН за това, че не е осъществил дейности, свързани с контрол при управление на отпадъците, съгл. чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО, като е допуснал ОП „Чистота – Лом“ да изхвърля битови и строителни отпадъци на неразрешено за това място на площ около 5 дка.

Като нарушена разпоредба е посочен чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО.

АУАН е съставен в присъствие на нарушителя, предявен и редовно връчен.

В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН, П. се е възползвал от правото си на възражение. Твърди, че АНО неправилно е приложил материалния закон, подробно аргументирайки се. Възражението е оставено без уважение и на 08.10.2019 г. АНО издал атакуваното Наказателно постановление въз основа на гореописания АУАН, като фактическото описание на нарушението приповтаря отразеното в акта. 

Жалбата е допустима, подадена от лице, което има правен интерес, в законоустановения срок. Разгледана по същество се явява неоснователна.

В хода на съдебното следствие са разпитани свидетелите Ц.Ц., П.В. и И.М.. Същите потвърждават, че при извършената проверка на място са установили нерегламентирани натрупани битови и строителни отпадъци, опаковки и др., като на няколко места купчините с отпадъците били запалени и тлеели. Съдът дава вяра на показанията на тримата свидетели, като обективни, безпристрастни и съдействащи за изясняване фактическата обстановка по делото. Показанията са без притоворечия помежду си и кореспондират на останалите събрани по делото доказателства.

Съдът, анализирайки всички гласни и писмени доказателства, намира, че нарушението е безспорно доказано и правилно е съставен АУАН и е издадено НП. Както от обективна, така и от субективна страна е осъществен състав на административно нарушение по чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО.

Според чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО: „Кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделното, съхраняване, транспортиране, третиране на битови и строителни отпадъци

В случая със Заповед № 380/27.04.2016 г. на кмета на Община Лом жалбоподателят П. в качеството му на Вр.И.Д. директор на ОП „Чистота-Лом“ е определен да организира и контролира дейностите, свързани със събиране, транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци при Община Лом.

Чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО предвижда административно наказание „глоба“ от 1400 до 4000 лв. за кмет на община и/или длъжностно лице, което не извърши контрол по управление на отпадъците съгласно чл. 112. Жалбоподателят е именно надлежно упълномощено длъжностно лице, което не е упражнило  необходимия контрол по управление на отпадъците и спрямо него следва да бъде реализирана административнонаказателна отговорност. В този смисъл са Решение № 390 от 17.07.2018 г. на             АС - Монтана по КАНД № 338/2018 г.; Решение № 491 от 27.09.2018 г. на АС - Монтана по КАНД № 450/2018 г.; Решение № 312 от 11.06.2018 г. на АС – Монтана по КАНД № 261/2018 г. и Решение № 11 от 27.01.2016 г. на АС - Видин по КАНД № 266/2016 г.

Съдът констатира, че са спазени и всички процесуални изисквания при установяване на нарушението и налагането на наказанието, без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да имат за последица отмяна на обжалваното НП – спазени са изискванията на чл. 42, чл. 52, ал. 4 и чл. 57 от ЗАНН, подробно са обсъдени възраженията на жалбоподателя и са изложени доводи. Както АУАН, така и издаденото въз основа на него НП притежават всички реквизити, изискуеми по чл. 42, респ. чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, така че аргументите, изложени в писмената защита, представена от пълномощника на жалбоподателя, се явяват неоснователни.

При условията на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО правилно е наложена глоба на виновното оправомощено длъжностно лице, извършило нарушение по смисъла на чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Наложената глоба е определена в минималния размер от 1400 лв. и за съда не съществува възможност да я намалява.

Извършвайки цялостен съдебен контрол в т.ч. и за законосъобразността на преценката за маловажност на случая, настоящият съдебен състав установява, че административнонаказващият орган правилно не е приложил чл. 28 от ЗАНН, имайки предвид тежестта на нарушението и значимостта му – допуснатото бездействие може да доведе до сериозни екологични щети, човешки жертви и имуществени вреди, преодолявани впоследствие с години.

Значимостта на защитените със ЗУО обществени отношения в контекста на доказателствата по делото, изключват възможността да се приеме, че е налице маловажно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Ето защо обжалваното НП следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Предвид изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 17/08.10.2019 год. на д.с.с, Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана, с което на В.Ц.П., ЕГН **********, адрес: ***, Вр.И.Д. директор на ОП „Чистота-Лом“, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 400 лв. (хиляда и четиристотин лева), на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на страните, че решението е изготвено.

 

 

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: