Р Е Ш Е Н И Е
Гр. Лом, 16.09.2020
год.
В И М Е Т О Н А Н
А Р О Д А
Ломски Районен съд, ІV-ти състав, в открито заседание, на двадесет и втори юли,
две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Иван Йорданов
При секретаря Анетка Рангелова, като
разгледа докладваното от съдията АНД № 284/2020 год. по описа на РС – Лом, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 17/8.10.2019
год. на д.с.с, Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите –
Монтана, на В.Ц.П., ЕГН **********, Вр.И.Д. директор на Общинско предприятие „Чистота-Лом“,
е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 400 (хиляда и
четиристотин) лв., на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО, за нарушение на чл. 112,
ал. 1, т. 1 ЗУО – за това, че като отговорно лице – Вр.И.Д директор на ОП „Чистота-Лом“,
оправомощен със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Община Лом, не е
осъществил дейности, свързани с контрол по управлението на отпадъците на терен
в м. „Чучурката“, в землището на гр. Лом,
като е допуснал ОП „Чистота-Лом“ да изхвърля битови отпадъци на неразрешено за
това място. Нарушението е установено на 25.09.2019 г. при извършена теренна
проверка от експерти на РИОСВ – Монтана.
С жалба от 17.10.2019 г. жалбоподателят
оспорва така издаденото наказателно постановление. В жалбата се навеждат доводи
за отмяната му, поради недоказаност на нарушението, допуснати съществени
процесуални нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП.
В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява. Постъпила е писмена защита от пълномощник – адв.
Илиян Шопов от САК, с която се поддържа жалбата и се моли наказателното
постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.
Административнонаказващият орган, редовно
призован, се представлява от юрисконсулт Нели Николова, редовно упълномощена,
която оспорва жалбата и счита за доказано нарушението, за което е санкциониран
жалбоподателят, а твърденията за допуснати процесуални нарушения за
неоснователни. Моли да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно
обжалваното наказателно постановление.
Съдът, като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и
съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
Със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета
на Община Лом, е определен жалбоподателят /вр. И. Д. директор на ОП „Чистота-Лом“/
като длъжностно лице, отговорно за осъществяване дейностите по управление на
околната среда и контрол по управление на отпадъците.
На 25.09.2019 год. служителите на РИОСВ -
Монтана – Ц.П.Ц., И.М.М. и П.Ц.В., извършили извънредна проверка на обект:
замърсен терен с отпадъци, находящ се в землището на гр. Лом, ПИ 44238.183.20
по КК на гр. Лом, частна общинска собственост, местност „Чучурката“. Установените
нарушения са описани в констативен протокол № П 40/25.09.2019 год. С протокола
е предписано: на осн. чл. 113, ал. 3 от ЗУО да се предприемат действия за
почистване на замърсеният терен от нерегламентирано изхвърляни отпадъци, подробно
описани, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал. 3, т.
15 от ЗУО. Определен е срок – 23.10.2019 год., като изпълнението на
предписанието е възложено на кмета на Община Лом.
На същата дата – 25.09.2019 г. на В.П. е
съставен АУАН за това, че не е осъществил дейности, свързани с контрол при
управление на отпадъците, съгл. чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО, като е допуснал ОП
„Чистота – Лом“ да изхвърля битови и строителни отпадъци на неразрешено за това
място на площ около 5 дка.
Като нарушена разпоредба е посочен чл. 112,
ал. 1, т. 1 от ЗУО.
АУАН е съставен в присъствие на нарушителя,
предявен и редовно връчен.
В срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН, П. се е
възползвал от правото си на възражение. Твърди, че АНО неправилно е приложил
материалния закон, подробно аргументирайки се. Възражението е оставено без
уважение и на 08.10.2019 г. АНО издал атакуваното Наказателно постановление въз
основа на гореописания АУАН, като фактическото описание на нарушението
приповтаря отразеното в акта.
Жалбата е допустима, подадена от лице, което
има правен интерес, в законоустановения срок. Разгледана по същество се явява
неоснователна.
В хода на съдебното следствие са разпитани
свидетелите Ц.Ц., П.В. и И.М.. Същите потвърждават, че при извършената проверка
на място са установили нерегламентирани натрупани битови и строителни отпадъци,
опаковки и др., като на няколко места купчините с отпадъците били запалени и
тлеели. Съдът дава вяра на показанията на тримата свидетели, като обективни,
безпристрастни и съдействащи за изясняване фактическата обстановка по делото.
Показанията са без притоворечия помежду си и кореспондират на останалите
събрани по делото доказателства.
Съдът, анализирайки всички гласни и писмени
доказателства, намира, че нарушението е безспорно доказано и правилно е
съставен АУАН и е издадено НП. Както от обективна, така и от субективна страна
е осъществен състав на административно нарушение по чл. 151, ал. 1, т. 4 от
ЗУО.
Според чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО: „Кметът на общината или оправомощено от него
длъжностно лице контролира дейностите, свързани с образуване, събиране,
включително разделното, съхраняване, транспортиране, третиране на битови и
строителни отпадъци“
В случая със Заповед № 380/27.04.2016 г. на кмета
на Община Лом жалбоподателят П. в качеството му на Вр.И.Д. директор на ОП „Чистота-Лом“
е определен да организира и контролира дейностите, свързани със събиране,
транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци при Община Лом.
Чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО предвижда
административно наказание „глоба“ от 1400 до 4000 лв. за кмет на община и/или
длъжностно лице, което не извърши контрол по управление на отпадъците съгласно
чл. 112. Жалбоподателят е именно надлежно упълномощено длъжностно лице, което
не е упражнило необходимия контрол по
управление на отпадъците и спрямо него следва да бъде реализирана
административнонаказателна отговорност. В този смисъл са Решение № 390 от 17.07.2018
г. на АС - Монтана по КАНД № 338/2018
г.; Решение № 491 от 27.09.2018 г. на АС - Монтана по КАНД № 450/2018 г.; Решение
№ 312 от 11.06.2018 г. на АС – Монтана по КАНД № 261/2018 г. и Решение № 11 от
27.01.2016 г. на АС - Видин по КАНД № 266/2016 г.
Съдът констатира, че са спазени и всички
процесуални изисквания при установяване на нарушението и налагането на
наказанието, без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да
имат за последица отмяна на обжалваното НП – спазени са изискванията на чл. 42,
чл. 52, ал. 4 и чл. 57 от ЗАНН, подробно са обсъдени възраженията на
жалбоподателя и са изложени доводи. Както АУАН, така и издаденото въз основа на
него НП притежават всички реквизити, изискуеми по чл. 42, респ. чл. 57, ал. 1
от ЗАНН, така че аргументите, изложени в писмената защита, представена от
пълномощника на жалбоподателя, се явяват неоснователни.
При условията на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО
правилно е наложена глоба на виновното оправомощено длъжностно лице, извършило
нарушение по смисъла на чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО. Наложената глоба е
определена в минималния размер от 1400 лв. и за съда не съществува възможност
да я намалява.
Извършвайки цялостен съдебен контрол в т.ч.
и за законосъобразността на преценката за маловажност на случая, настоящият съдебен
състав установява, че административнонаказващият орган правилно не е приложил
чл. 28 от ЗАНН, имайки предвид тежестта на нарушението и значимостта му –
допуснатото бездействие може да доведе до сериозни екологични щети, човешки
жертви и имуществени вреди, преодолявани впоследствие с години.
Значимостта на защитените със ЗУО обществени
отношения в контекста на доказателствата по делото, изключват възможността да
се приеме, че е налице маловажно нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Ето защо обжалваното НП следва да се
потвърди като правилно и законосъобразно.
Предвид изложеното, съдът
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 17/08.10.2019
год. на д.с.с, Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите –
Монтана, с което на В.Ц.П., ЕГН **********, адрес: ***, Вр.И.Д. директор на ОП
„Чистота-Лом“, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 400
лв. (хиляда и четиристотин лева), на осн. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на
АПК, в 14-дневен срок, считано от деня на получаване на съобщението на
страните, че решението е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: