№ 150
гр. Монтана, 22.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ПЪРВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на десети май през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:РУМЯНА МИХАЙЛОВА
при участието на секретаря ГИНКА АТ. МИТОВА
като разгледа докладваното от РУМЯНА МИХАЙЛОВА Административно
наказателно дело № 20231630200044 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № BG17052022/4000/Р8-561/
08.11.2022г. на Директора на Национално тол управление (НТУ) към
Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) град София на М. И. В. от гр.В. е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 1800.00 (хиляда и
осемстотин) лева на основание чл.179 ал.3а от ЗДвП.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал
наказания М. И. В., който чрез процесуалния си представител адв.Б. Н., АК-
В. обжалва същото с оплакване за незаконосъобразност, като излага
конкретни доводи. В съдебно заседание пълномощникът се явява и
доразвива доводите изложени в жалбата. Поддържа за допуснати нарушения
на материалния закон и процесуалните правила, като не било установено в
хода на АНП факта на извършеното нарушение, самоличността на
нарушителя и неговата вина. Претендира присъждане на разноски за
адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП-законосъобразно.
Представя и писмена защита. Претендира разноски за юрисконсултско
1
възнаграждение.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания,
намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана
по същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
От събраните в хода на производството доказателства по несъмнен
начин се установява, че на 11.05.2022г., в 09:53:18 часа е установено
нарушение с пътно превозно средство /ППС/: специален автомобил, марка И.,
модел ХХХХХ, с peг. № ХХХХХ, с технически допустима максимална
маса над 12 т., брой оси…, за движение по първи клас път І-1, отсечка
110+539, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за ППС не е
била заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/.
Нарушението е установено с контролно устройство с ид.№ 10211 (АПИ),
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси.
Като място на нарушението е посочен първокласен път I-1, Е 79, км 110+539,
община Монтана, който е включен в Списъка на републиканските
пътища, посочен в приложението към т. 1 на Решение № 101 на
Министерския съвет от 20.02.2020г, за които се събира такса за
изминато разстояние - тол такса.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за
пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г./ е предвиден нов начин на заплащане на такси
за преминаване по платената пътна мрежа, при която се въвежда
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства - винетни такси и такси на база време и на база изминато
разстояние - тол такси. Това изменение въвежда съответно и различни
санкционни последици за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите
такси. Считано от 1 март 2020г. пътните превозни средства с обща
техническа допустима максимална маса над 3,5 тона, каквото е и
настоящото ППС, се таксуват за ползване на платените участъци от
републиканската пътна мрежа на база на изминато разстояние съгласно
разпоредбата на чл.10 ал.1 т.2 от Закона за пътищата.
2
Размерът на тол таксите зависи от общата технически допустима
максимална маса на превозното средство, екологичната му категория и броя
оси, както и от вида на пътя - автомагистрали, първи или втори клас пътища
/за последните, считано от 01.07.2022 г./.
Отчитането и плащането на изминатите километри може да стане по два
начина - 1.) чрез договор с дружество - Национален доставчик на услуга за
събиране на пътни такси /НДУ/ или с доставчици на Европейска услуга
за електронно събиране на такси /ЕУЕСТ доставчици/ или 2.) чрез
маршрутна карта.
При първия вариант дружеството - НДУ или ЕУЕСТ доставчиците
предоставят бордово устройство за всеки от камионите или автобусите, чрез
което ще се отчитат изминатите тол сегменти. Бордовото устройство генерира
данни /тол декларации/, необходими за изчисляване на дължимата тол такса.
Данните се обработват от НДУ или от ЕУЕСТ доставчиците, с които
както потребителят, така и лицето събиращо пътни такси Агенция
„Пътна
инфраструктура“ /АПИ/, имат сключени договори. След обработката на
данните доставчиците на услуги /НДУ и ЕУЕСТ/ ги изпращат на АПИ.
Електронната система потвърждава получените тол декларации, като посочва
за всяка от декларираните данни дали е приета или не. Всяка редовно
подадена от доставчика /НДУ и ЕУЕСТ/ и потвърдена от НТУ тол декларация
се преработва от Електронната система за събиране на пътни такси в такса,
дължима за съответната последователност от тол сегменти, през които е
преминало съответното ППС. Въз основа на извършеното изчисление на база
на Тарифата на таксите, които се събират за преминаване и ползване на
платената пътна мрежа, Агенция „Пътна инфраструктура“, чрез Електронната
система за събиране на пътни такси, генерира и изпраща на съответния
доставчик в електронен формат тарифна ставка за тол сегмента/ите, за
преминаването през който/ито се дължат съответните такси. Доставчиците на
услуги гарантират заплащането на дължимата тол такса от крайния
потребител. Условията и периодичността на плащането зависят от клаузите в
договора.
В случай, че превозното средство разполага с G P S тракер и
собственикът желае той да бъде използван и за тол таксуването, следва
3
да провери дали фирмата, която е предоставила G P S тракера, или т. нар.
доставчик на декларирани данни, е вписана в публично оповестен списък на
Агенция „Пътна инфраструктура“. От своя страна, доставчиците на
декларирани данни трябва да имат договор с НДУ, на който подават
генерираните „сурови“ данни от GPS устройството. След обработката на
данните доставчиците ги изпращат на АПИ. Дължимата такса за съответното
пътно превозно средство се изчислява от АПИ, а доставчиците на
декларирани данни гарантират заплащането й от крайния потребител.
При втория вариант - Маршрутната карта е предплатена услуга -
превозвачът избира начална и крайна точка на разстоянието, което иска
да измине, както и до четири междинни, по желание. Маршрутната карта дава
права на ползвателя на пътя да извърши еднократно пътуване по зададения от
него маршрут. Водачът трябва да следва строго определения маршрут, като
има 24 часа от момента на активиране на маршрутната карта, за да го
премине. В случай че превозното средство се движи по платената пътна
мрежа без предварително купена маршрутна карта за съответния участък или
без да е оборудвано с бордово устройство или валиден GPS тракер, или
същите не са включени и не предават данни в реално време, електронната
система отчита това за нарушение. Електронната система установява
нарушенията автоматично и в случай че нарушителят не бъде спрян от тол
контрол на пътя, се издава Електронен фиш автоматично от електронната
система за събиране на пътни такси. Електронният фиш /ЕФ/ се издава на
собственика или на ползвателя на превозното средство, съответно същите
трябва да са вписани в документите за регистрация на ППС, за което чрез
камерите на тол системата е установено нарушение и фишът се изпраща
на собственика/ вписания ползвател по пощата. Електронният фиш е
документ за наложена глоба или имуществена санкция за нарушение -
движение по платената пътна мрежа без платена пътна такса - винетка
или тол, установено от електронната система за събиране на пътни такси.
За нарушението е генериран доказателствен запис. В случай, че в 14-дневния
срок от получаване на електронния фиш не бъде платена компенсаторна
такса, включително и ако електронният фиш бъде обжалван по съдебен ред
и потвърден с влязло в сила съдебно решение, собственикът/ вписаният
ползвател на превозното средство дължи пълния размер на посочената
глоба/ имуществена санкция. Заплащането на компенсаторна такса при
4
връчен електронен фиш има същите последици като при съставен АУАН
освобождаване от административно наказателна отговорност.
Предвид събраните в хода на производството писмени доказателства
съдът намира за безспорно доказано, че на 11.05.2022г., в 09:53:18 часа,
е установено нарушение с пътно превозно средство /ППС/: специален
автомобил, марка И., модел ХХХХХ, с peг. № ХХХХХ, с технически
допустима максимална маса над 12 тона, за движение по първи клас път I-
1, /Е-79/, км 110+539, община Монтана, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за ППС-то не е била заплатена пътна такса по чл.10
ал.1 т.2 от Закона за пътищата /ЗП/.
За извършеното деяние, регистрирано в Електронната система за
събиране на пътни такси като нарушение, е съставен доклад с
приложени статични изображения във вид на снимков материал относно
ППС, табелата с регистрационния му номер, датата, часа и мястото на
движението му по участъка от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част от
системата. Приложени към делото са и справки от Електронната система за
събиране на пътни такси. И докладът и справките, приложени по настоящото
дело, сочат за извършено административно нарушение. Съставеният АУАН
съдържа изискуемите от закона, чл.189ж, ал.1 от ЗДвП задължителни
реквизити, поради което е законосъобразен от формална страна.
Разпоредбата на чл.139 ал.5 от ЗДвП предвижда, че движението на
пътни превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, се извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП.
Според нормата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП собственикът е длъжен
да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не
са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и
заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, според
категорията на пътното превозно средство.
Съгласно чл.139 ал.7 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП е длъжен преди движение по път, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
5
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Тези разпоредби задължават собствениците, респективно ползвателите
на пътни превозни средства, да осигурят заплащането на дължимите
пътни такси при движение на превозните им средства по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, като това движение може да се
осъществи след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са
регламентирани в ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние /Наредбата/, приета на основание чл.10 ал.7 от ЗП.
Разпоредбата на чл.10 ал.1 т. 2 от ЗП предвижда, че за
преминаването по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние - тол такса, като таксата за
изминато разстояние се дължи за пътни превозни средства по чл. 10б, ал.
3 от ЗП. Съгласно последната разпоредба тол таксата се заплаща от
собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички
пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса
над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането и дава
право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине
определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на чл. 10б
от ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се
определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на
ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по
определен маршрут. Тол таксата се определя в зависимост от техническите
характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние,
категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от
екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път или
пътен участък.
6
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл.179 ал.3а от ЗДвП. Според последната,
„Водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б,
ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лв.”. Нарушението е установено въз основа на генерирания доклад по
чл.167а, ал. 3 от ЗДвП от електронната система за събиране на пътни
такси, който заедно с приложените към него изображения във вид на
снимков материал представляват доказателство за отразените в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния
номер, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, както и местонахождението на контролно устройство
ид. № 10211, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси, както и съгласно чл.189е, ал. 8 от ЗДвП
данни за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или
липса на заплащане на дължимите такси.
По настоящото дело безспорно се установи, че при преминаване на
процесното пътно превозно средство през контролно устройство №
10211,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси,
същата е регистрирала нарушение за описаното ППС, специален автомобил
марка И. с посочения рег.номер, тъй като за него е била дължима, но не е
заплатена пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 ЗП.
Това се потвърждава както от представеното по делото писмени
доказателства, така и от приложените изображения във вид на снимков
материал със засеченото движение на автомобила.
Жалбоподателят не е приложил доказателства, че на датата на
нарушението, 11.05.2022г., процесното ППС е управлявано от друг водач, в
тази връзка същия представя справка от дигитален тахограф за специален
автомобил И. с рег.№ ХХХХХ, както и декларация, че в този ден и час ППС е
7
управлявано от жалбоподателя М. И. В..
Съгласно специалната разпоредба на чл.188, ал.1 ЗДвП собственикът
или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за
извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието,
предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство. Допълнителен аргумент за този извод се черпи
и от разпоредбите на чл.187а, ал.4 и ал.5 ЗДвП. С посочените норми се
регламентира правото на собственика или ползвателя на ППС, с което е
извършено нарушение по чл.179, ал.3-3б ЗДвП, да се освободи от
административнонаказателна отговорност чрез представяне на съответна
декларация, като срокът за това действие започва да тече от връчването на
АУАН или ел.фиш. Съгласно чл.139, ал.7 ЗДвП „Водачът на пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще
ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
лице.”.
Деянието е правилно квалифицирано, осъществен е състав на
административно нарушение, като АУАН е съставен вследствие на
установено нарушение, което е заснето с контролно устройство №10211,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10, ал.1 от ЗП, като в електронната система съгласно чл.167а, ал.3 ЗДвП
е създаден доклад с приложени към него статични изображения във вид на
снимков материал, които представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства, а именно относно пътното превозно средство, неговата табела
с рег.№, дата, час и място на движение по участък от пътя, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, както и местонахождението на техническото
средство – част от системата. Предвид посочената разпоредба, представените
по делото доклад за нарушение и снимки се явяват годни доказателства в
процеса.
Следва да бъде отбелязано, че системата не измерва конкретна
величина, която да бъде сравнявана с други от същия вид, подари което и
8
не е обект на проверка от Българския институт по метрология. Никъде не
е предвидено изискване системата и нейните компоненти да са преминали
проверка по Закона за измерванията. Не се установява предвидено
законово изискване за сертифициране или одобрение на Системата.
Всичко гореизложено налага извода, че електронната система за
събиране на тол такси представлява съвкупност от централни и
периферни софтуерни продукти, която не представлява автоматизирано
техническо средство и за нея не съществува изискване за сертификат и
одобрение от Българския институт по метрология.
От приложените по делото доказателства – доклад и снимки от
електронната система и след извършена допълнителна проверка е дадено
становище, че за процесното пътно превозно средство на посочената дата
11.05.2022г., в 09:53 часа няма получено надлежно плащане в АПИ за
сегмента на рамката №10211, на която е отчетено нарушението. Причината за
липсата на деклариране на тол данни може да се дължи на различни фактори
– неизправност на самото ППС, липса на средства по банковата сметка или
неправилно използване на бордовото устройство, което е задължение и следва
да се следи от водача на автомобила.
Относно възражението на жалбоподателя, че е заплатил компенсаторна
такса в размер на 34.00 лева, поради което на основание чл.189е, ал.5 ЗДвП
следва да бъде освободен от административно наказателна отговорност,
съдът намира същото за неоснователно. Съобразно разпоредбата на чл.10,
ал.2 Закона за пътищата „При установено движение по платената пътна
мрежа, когато за съответното пътно превозно средство не е заплатена
съответната такса по ал. 1, водачът на пътното превозно средство, неговият
собственик или трето лице може да заплати компенсаторна такса, в който
случай същият се освобождава от административнонаказателна
отговорност.“, а съгласно ал.6 на същия текст „Размерът на таксите по ал. 1, 2,
4 и 5 и по чл. 10б, ал. 5 се определя с тарифа на Министерския съвет по
предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството.“
В настоящия случай е приета ТАРИФА за таксите, които се събират за
преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, съгласно която
чл.26, ал.2 „При установено движение по платената пътна мрежа, когато за
съответното пътно превозно средство по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата
9
не е заплатена съответната такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
водачът на пътното превозно средство, неговият собственик или трето лице
може да заплати компенсаторна такса в следния размер на 750.00 лева за
Товарен автомобил с обща технически допустима максимална маса над 12 т с
4 и повече оси. Само в този случай собственикът,ползвателят или водача на
ППС се освобождава от административно наказателна отговорност.
Жалбоподателят е заплатил такса в размер на 34.00 лева, която
очевидно не съответства на максималния размер на компенсаторната такса от
750.00 лева.
По отношение това дали в случая е налице маловажност по чл.
28 от ЗАНН, следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 28, ал. 7 от
ЗАНН предвижда, че разпоредбите на чл.28 ал.1 до ал.6 от ЗАНН са
неприложими, когато в закон е предвидено друго. Разпоредбата на чл.189 з от
ЗДвП /Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./ изключва
приложението на чл.28 и чл.58г от ЗАНН за нарушения по ЗДвП.
Съобразявайки това, съдът намира, че деянието не може да бъде
квалифицирано като маловажен случай на административно нарушение, и
следва да се потвърди обжалваното НП.
Предвид изхода на делото и на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН
жалбоподателя следва да заплати на въззиваемата страна направените по
водене на делото разноски в размер на 100.00 лева за юрисконсултско
възнаграждение.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63, ал.2, т.5 вр. с
ал.9 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG17052022/4000/Р8-
561/ 08.11.2022г. на Директора на Национално тол управление (НТУ) към
Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) град София, с което на М. И. В.
ЕГН **********, от гр.В. е наложено административно наказание ГЛОБА в
размер на 1800.00 (хиляда и осемстотин) лева на основание чл.179, ал.3а от
ЗДвП ИЗЦЯЛО, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА М. И. В. ЕГН **********, от гр.В. да ЗАПЛАТИ на
10
Агенция „Пътна инфраструктура” /АПИ/ град София на основание чл.63д,
ал.4 от ЗАНН направените по водене на делото разноски в размер на 100.00
лева за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на глава 12 от
АПК, на основанията предвидени в НПК, пред АС-гр.Монтана в 14-дневен
срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
11