№ 276
гр. Търговище, 15.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IV СЪСТАВ в публично заседание
на двадесет и четвърти август, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Тодор Ив. Д.
при участието на секретаря Красимира Ал. Кирилова
като разгледа докладваното от Тодор Ив. Д. Административно наказателно
дело № 20213530200513 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Община Търговище против НП № НЯСС-
73/05.05.2021г. на Зам.председателя на Държавната агенция за метрологичен
и технически надзор. Считайки същото за постановено в нарушение на
закона, жалбоподателя моли НП да бъде отменено, алтернативно – да се
намали размера на наложената санкция. В с.з. жалбоподателят поддържа
жалбата си, чрез пълномощник. Пледира за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответника по жалбата, чрез писмено становище, пледира за
потвърждаване на наказателното постановление. Прави искане за присъждане
на разноските по делото и евентуално възражение за прекомерност на
разноските на жалбоподателя
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи
следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и по реда на чл.60,
ал.1 от ЗАНН. Същата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
1
На 16.09.2020г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите е
извършена проверка от служители на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор на язовир „Голямо Ново - 2“, находящ се в поземлен имот
с идентификатор № 15895.8.24 в землището на с. Голямо Ново, който
съгласно Акт за публична общинска собственост № 204 от 19.04.2018 г. е
собственост на Община Търговище. За извършената проверка е съставен
констативен протокол № 05-04-41/17.09.2020 г., подписан и съответно врьчен
на Община Търговище на 28.09.2020 г.
В следствие на проверката, чрез обход и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е
установено, че дерето след основния изпускател на язовира е обрасло с
храстовидна растителност, която от своя страна нарушава неговата
проводимост, т.е. било установено, че не е изпълнено от собственика на
язовир „Голямо Ново - 2“ задължителното предписание дадено в Констативен
протокол №34/07.10.2019 г. на Комисия, извършваща проверки за готовността
за безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях,
назначена със Заповед № 119/03.04.2019 г. на областния управител на област
Търговище, изменена с заповед № 394/02.10.2019 г., а именно: ,Да се почисти
дерето след основния изпускател от растителност“ със срок за изпълнение до
17.11.2019год. Протокол №34/07.10.2019 г. от проверката на комисията е
изпратен на община Търговище с писмо с изх. № ОМП-05-4-47/21.11.2019 г. и
е получен на 22.11.2019 г., видно от приложената разписка. Въз онова на
констатираното нарушение бил съставен АУАН № 05-111/11.11.2020г. В
срока по чл. 44, ал.1 Закона за административните нарушения и наказания е
постъпило писмено възражение с Вх. № 85-02-252(2)/07.12.2020 г. от д-р Д. Д.
- кмет на община Търговище, което разгледано по същество и прието от
наказващият орган за неоснователно. Въз основа на АУАН на 05.05.2021г.
Заместник-председателя на ДАМТН гр.София издал оспореното наказателно
постановление под №НЯСС-73 с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от
Закона за водите и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите
наложил на жалбоподател имуществена санкция в размер на 5000лева. В
наказателното постановление е прието, че нарушението е извършено на
18.11.2019год. като Община Търговище е осъществила фактическият състав
на чл.190а, ал.2 от Закона за водите, която задължава собствениците на
2
язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват предписанията по чл.
138а, ал.3, т.5, вр.т.4 от Закона за водите.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните гласни
доказателства и приложените по делото писмени доказателства.
Процесните АУАН и НП са съставени от компетентни органи в кръга
на техните правомощия.
Видно от актове за публична общинска собственост №
204/19.04.2018г. за право на собственост върху недвижим имот №15895.8.24,
находящ се в землището на с. Голямо Ново. община Търговище, язовир
„Голямо Ново 2“ е собственост на община Търговище. В качеството си на
собственик на язовирна стена и съоръженията към нея, общината съответно е
задължена да изпълнява предписанията на контролните органи.
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът прие за
безспорно установено, че не е изпълнено от собственика на язовир „Голямо
Ново 2“ предписанието дадено в Протокол №34/07.10.2019г. на контролните
органи по чл. 138а, ал.3 от Закона за водите, назначени със Заповед №
394/02.10.2019г., а именно: „Да се почисти дерето след основния изпускател
от растителност“, със срок на изпълнение 17.11.2019г. по този начин е
осъществен състава на административно нарушение по чл.190а, ал.2 от
Закона за водите
АУАН отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН, налице е описание
на нарушението откъм основните му съставомерни белези: дата, място, начин
на осъществяване, лицето, което го съставя, лицето, на което е съставено.
Видно от документацията кмета на Община Търговище доктор Д.Д. е
надлежно поканен да се яви за съставяне и връчване на АУАН, като е
получил по надлежен ред поканата. Чрез РУ-Търговище и разписка от
01.12.2020г. се установява, че нарушителят е получил акта.
При съставянето на АУАН № 05-111/11.11.2020г. нарушителят община
Търговище, представлявана от Д. И. Д. е била уведомена за възможността да
подаде писмено възражение при съставянето на акта, както и възможността
да бъдат направени възражения от нарушителя в 3-дневен срок от
подписването на акта. В процесния случай общината нарушител е депозирала
3
такова възражение в предвидения от закона срок. Съгласно чл.52, ал.4 от
ЗАНН преди да се произнесе по преписката, наказващият орган проверява
акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и преценява
възраженията и събраните доказателства, а когато е необходимо, извършва и
разследване на спорните обстоятелства. В издаденото НП № НЯСС-
73/05.05.2021г., АНО посочва, че в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН е направено
писмено възражение, което разгледано по същество е неоснователно. Във
възражението не са посочени каквито и да е факти и обстоятелства, които да
променят фактическата обстановка изнесена в АУАН, а именно че не са
предприети каквито и да е действия за изпълнение на задължителното
предписание дадено в Протокол №34/07.10.2019г., а именно „Да се почисти
дерето след основния изпускател от растителност“, със срок на изпълнение
17.11.2019г.
Описанието на нарушението е посочено ясно, изчерпателно и точно,
както в АУАН и НП достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при
които е извършено нарушението, коректно са отразени мястото, датата и
начина на извършване на нарушението. Поради това, не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до отмяна
на атакуваното наказателно постановление.
Извършеното нарушение не представлява „маловажен случай“.
Законодателят е преценил, че неспазването на задължителните дадени от
държавния орган предписания относно поддържането на язовирните
съоръжения в състояние, отговарящо на нормативните изисквания е от
особено важно обществено значение. Ноторно известни са случаите, при
които при преливане на язовири, при рязко покачване на водата се достига до
наводняване на населени места и дори смъртни случаи. Ето защо
неспазването на задължителни предписания дадени от държавния орган,
осъществяващ в Република България не следва да се приема за маловажен
случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. В конкретния случай не са налице
предпоставките на чл.28 от Закона за административните нарушения и
наказания, преценката за „маловажност“ следва да се прави на база
фактическите данни за всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин
на извършването му, вредоносните последици, степента на обществената
опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на административно -
4
наказателната отговорност. Процесното нарушение е типично за вида си и не
разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно
управление в сравнение с други нарушения от същия вид, поради което и не
може да се определи като маловажен. Със Закона за водите се уреждат
обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях са пряко и
непосредствено свързани с тяхната безопасна експлоатация. Преките и
непосредствени последици от техническото състояние неизправно на
язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и
здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност, а
възникването на непосредствена опасност от загуба на човешки живот,
увреждане или погиване на имущество и/или на околната среда, може да
възникне опасност в резултат от действие или бездействие на собственика на
язовир „Голямо Ново 2“. Именно, сериозността на евентуалните вредни
последици от недоброто техническо състояние на язовирните стени, поражда
задължения на собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях да
изпълняват дадените предписания от контролните органи. Вмененото
нарушение е формално, на просто извършване, а жалбоподателят като
собственик на процесния язовир с бездействието си поставя в реален риск
намиращите се наблизо населени места и водни съоръжения,
осъществяването на който риск може да доведе до значителни
неблагоприятни последици за обществото, околната среда и
инфраструктурата.
Наложената административна санкция е правилно и законосъобразно
определена по вид съобразно вида на нарушението и предвиденото в
разпоредбата на чл.200, ал. 1, т.39 от ЗВ. Административнонаказващият орган
се е съобразил с посочената разпоредба и е наложил съответната санкция.
При служебната проверка на обжалваното наказателно постановление,
съдът констатира, че наложената санкция е несъразмерна на извършеното
нарушение. Видно от писмо 24-00-1996/05.12.2019г. Община Търговище е
уведомила Председателя на ДАМТН, че е започнала почистването на дерето
на процесният язовир, след ОИ от растителност. Този факта се потвърди и от
показанията на св.С.. Предвид на обстоятелството, че са предприети действия
по изпълнение на дадените предписания, предвид на факта че нарушението е
5
първо по ред / с оглед липсата на данни по делото за противното/, то
наложеното наказание следва да се намали на минимума предвиден в закона –
1000 лева.
С оглед горното оспореното наказателно постановление следва да се
измени, като се намали размера на санкцията - на 1000 лева.
Искането за присъждане на разноски на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН
не е конкретизирано, а и по делото няма данни за такива направени разноски.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-73/05.05.2021г. на
Зам.Председателят на ДАМТН гр.София с което за нарушение на чл.190а,
ал.2 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, на Община
Търговище ЕИК ********* гр.Търговище представлявана от Д. Д. – кмет, е
наложена „имуществена санкция“ в размер на 5000 лева, като намалява
размера на санкцията - на 1000 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Търговище в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
6