Решение по дело №7105/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260406
Дата: 24 март 2021 г. (в сила от 16 юли 2021 г.)
Съдия: Десислава Пламенова Порязова
Дело: 20205330207105
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    № 260406

гр. Пловдив 24.03.2021г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на  деветнадесети февруари две хиляди и двадесет и първа  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ПОРЯЗОВА 

                                                                                        

          при участието на секретаря ТИХОМИРА КАЛЧЕВА , като разгледа докладваното от съдията  дело   съдията  АНД7105/20г. по описа на ПРС-XVІІ н.с, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Обжалван е Електронен фиш серия К3856211 от дата  15.07.2020г., издаден от ОД на МВР - Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1 т. 4 ЗДвП на Й.Ч.  е наложена глоба в размер на 400,00 /четиристотин/ лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

В жалбата се навеждат конкретни доводи за незаконосъобразност на атакувания електронен фиш, като е формулирано искане за неговата отмяна.

 Въззиваемата  страна е  представила писмено становище по допустимостта и основателността на жалбата. С него иска потвърждаване на електронния фиш.

           Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.                                Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите, изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакувания Електронен фиш намери, че са налице основания за отмяна на електронния фиш, поради допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Съображенията в тази насока са следните:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 15.07.2021г. в 11.38 ч.в гр. Пловдив, на бул. „Асеновградско шосе“  срещу номер 1,в  посока   север при максимална разрешена скорост за движение в населено място - 50 км/ ч, лек автомобил с рег. №  *** при отчетен толеранс от минус 3 км/ч в полза на водача, се движел с установена наказуема скорост от 82 км/ ч, тоест с превишение на скоростта от 32 км/ч.

          Видно от приложената по делото справка за регистрация на МПС собственик на автомобила е санкционираното лице – Й.Ч..

          С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г,  като по - конкретно, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол, следва да са налице следните условия:

          -   използваното техническо средство да е от одобрен тип;

          - техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология;

          - техническото средство  да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка;

          - автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип;

             - при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта - чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г.;                                                                                         

 - да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система;

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на АТСС е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на наложената санкция.

          В конкретния случай, според съда  е спазено изискването на чл. 10, ал.1 Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.

          Действително, по делото е представен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство, и същия е  надлежно попълнен. В същия е  попълнен номера на лекия автомобил/служебен автомобил/,отделно е посочено ,че има направена снимка и същата е приложена към протокола,посочен е и режима на измерване , а именно статичен такава-С,посочено е ограничението на скоростта в участъка-50км/ч.,началния и крайния час на работа,номера на първото изображение -0312405,на следващо място  под № 0312984 .Като приложената снимка с посочена дата- 15.07.2020г. и час 11.38.56 ч. е под № 0312937 .Тоест снимката попада  в обхвата на посочените в протокола и в този смисъл констатираното  не се равнява  на липса на Протокол по чл. 10 от Наредбата.Ето,защо в този смисъл съдът не възприема доводът на защитата ,че видите ли снимката не попада в обхвата на посочените в Протокола.Не е такъв конкретния случай. Също така са попълнени реквизитите на протокола по чл.10 съгласно изискванията на Наредбата.В този смисъл са  спазени императивите на чл. 6 от Наредба № 8121з-532/ 12.05.2015г. и АТСС е използвано съобразно приложимите нормативни и технологични изисквания.

            Основателен е обаче доводът,съгласно който се счита,че самата система -АТСС ARH CAM S1e Автоматизираните технически средства и системи (АТСС) за скорост, които се използват от органите на „Пътна полиция“, са устройства, предназначени за контрол върху спазването на скоростните режими по пътната мрежа в Република България.За тяхното функциониране не се налага непосредствено обслужване от оператор, поради което се наричат автоматизирани. Намесата на оператор е необходима за първоначалното позициониране и настройка на АТСС. Всички останали процеси от измерването на скоростта до изготвянето на съответния снимков материал или видеоклип се извършват от устройството без участието на служител.В този смисъл е изисканото от защитата да бъде приложен протокол за извършено обучение,по чл.15 от Наредбата за обучението на състава за работа с техническите средства за видеконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M.Като видно от представените протоколи е видно,че лицето К.Д.  вписано в протокола по чл.10 е обучено за работа с TFR1-M,но не и за работа с ARH CAM S1.Което поставя под съмнение неговата компетентност относно това дали е първоначално е поставен правилно АТСС, я това съответно влияе и последващото измерване.В този смисъл това е достатъчно основание да се счита за нарушена процедурата по издаване на процесния ел.фищ ,както и на установяване на самото нарушение, а това автоматично води да отмяна на процесния оспорван ел.фиш.

         

По разноските:

Съобразно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН, в съдебните производства, развиващи се по реда на посочения закон, страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административно процесуалния кодекс / АПК/. От своя страна, чл. 143, ал. 1 АПК разпределя отговорността за разноски в хипотезата, при която оспорваният акт е отменен, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т. 6 от ДР на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административно наказващият орган, а това е  ОДМВР-Пловдив.

Предвид гореизложените принципни съображения,досежно размера на искането за присъждане на разноски, то следва да се посочи, че договорът за правна защита е сключен на 23.09.2020г./л.9 от делото/ на основание чл.38ал.1т.2 от Закона за адвокатурата/материално затруднено лице/.Впоследствие от приложения списък с разноските от адв.М.Б. е видно ,че същата иска да и бъде присъден минималния размер от 300 лева на основание чл.36ал.2 от Закона за адвокатурата и  чл.18ал.2вр.чл.7ал.2 т.1 от Наредба №1\2004 г.за минималните размери на адвокатските възнаграждения .В този смисъл искането и е основателно ,поради което и следва да бъде уважено.

          Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К, серия номер 3856211  от дата 15.07.2020г.издаден от ОД на МВР - Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 1 т. 4 ЗДвП на Й.Ч.  е наложена глоба в размер на 400,00 /четиристотин/ лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

   ОСЪЖДА –ОД  на МВР-Пловдив да заплати  адв.М. И. Б. ***,служебен адрес-*** сумата от 300/триста/ лева,представляваща адвокатско възнаграждение на основание чл.38ал.2 от ЗА,за процесуално представителство на жалбоподателя.   

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                         

                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

И. Й.