Решение по дело №47/2019 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260017
Дата: 20 ноември 2020 г. (в сила от 22 февруари 2021 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20193610200047
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

20.11.2020 год.

 

Номер . . . . . . . . . . .                                   Година 2020                 Град В.П.В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Великопреславският районен съд                                                 първи състав

На 27 (двадесет и седми) август                                                  Година 2020

В публично съдебно заседание, в следния състав:

                                                                      

Председател Дияна Петрова

 

Секретар Женя Проданова,

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия Петрова

АН дело номер 47 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на жалба, подадена от Д.И.И. с ЕГН **********, с адрес *** срещу Наказателно постановление №2/05.02.2019 г., издадено от Началника на РУ гр. В.П.при ОД МВР-Ш..

            В обстоятелствената част на жалбата се съдържат доводи за незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление, като издадено при съществени процесуални нарушения и при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон. Навеждат се доводи, че дори да се приеме, че е извършено соченото административно нарушение, то същото е маловажен случай.

Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като неправилно, необосновано и незаконосъобразно.

            В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и със защитник, който поддържа жалбата и сочи гласни  доказателства.

            Въззиваемата страна не изпраща представител, но в придружителното писмо по чл.60, ал.2 от ЗАНН, счита че същата е неоснователна и моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

            Жалбоподателят изцяло оспорва констатациите, изложени в акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление.

            Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по нея, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното:

            на 15.01.2019 г. в дома на жалбоподателя на адрес с.И., общ.В., обл.Ш., ул.“Ч.“№18, била извършена проверка по сигнал от служителите на РУ-В.Преслав -св.К.К.– МПИ по КОС и св.Р.Д. – МПИ, за спазване разпоредбите на ЗОБВВПИ, относно съхранението на огнестрелни оръжия и боеприпаси. Жалбоподателят имал издадено разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие №20160226130/30.10.2017 г., издадено от РУ-В.Преслав със срок за валидност до 29.10.2022 г. При проверката било установено, че жалбоподателят съхранява притежаваните от него с разрешение дългоцевни огнестрелни оръжия – гладкоцевно и с нарезна цев ловна пушка надцевка марка „ИЖ-12“, калибър 12 с фабричен №К34405 и карабина марка „Мосберг“, калибър 308 win с фабричен №МРR0050682, поставени в калъф, но подпрени отвън на металната каса, която е поставен за тази цел, неподвижно закрепена и снабдена със секретно заключващо устройство. Подпряно на касата имало още идно огнестрелно оръжие ловна пушка марка“ИЖ-18ЕМ-М“, кал.18 с фабричен №98065263, собственост на сина на жалбоподателя св.Т. И.. Свидетелят Д. в присъствието на жалбоподателя, съставил констативен протокол, в който удостоверил начина на  съхранение на огнестрелните оръжия и За установеното при проверката административно нарушение на разпоредбите за съхранение на огнестрелните оръжия извън касата в присъствието на жалбоподателя, св.Калев съставил на жалбоподателя АУАН за нарушение по чл.98, ал.1 от ЗОБВВПИ. Жалбоподателят направил възражение, че е извадил оръжията от касата за да ги носи още същия ден за технически преглед в гр.Ш., заедно с тези на брат си и сина си. След преценка за неоснователност на възражението и въз основа акта било издадено и обжалваното НП.     

            При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

            По допустимостта на жалбата:

            Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването на НП (съгласно входящия номер в деловодството на административнонаказващия орган).

            Относно основателността на жалбата:

            Разгледани по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

            При съставянето на АУАН и издаване на НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, налагащи отмяна на последното. Установена е по безспорен начин компетеността на административнонаказващия орган.

            Извършване на нарушението е установено по безспорен начин от обективна страна, от извършената проверка от служителите на РУ-В.Преслав.

            Въз основа на извършена служебна проверка, съдът намира, че при издаване на атакуваното наказателно постановление е допуснато нарушение на материалния закон.

            Настоящият състав намира, че извършеното административно нарушение е “маловажен случай” по смисъл на чл.28 от ЗАНН. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи "маловажните" случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 ЗАНН. Когато деянието представлява "маловажен" случай на административно нарушение, той следва да приложи чл. 28 ЗАНН. Прилагайки тази разпоредба, наказващият орган всъщност освобождава от административнонаказателна отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по целесъобразност. Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси по фактите и по правото, от които зависи изходът на делото. От анализа на цитираните правни норми следва изводът, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В този смисъл е ТР № 1/12.12.07г. по тълк. н. д. № 1/2005г. на ОСНК на ВКС. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т.9 от НК. Легалното определение на "маловажен случай" по чл. 93, т.9 от НК предвижда, че маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Настоящият състав намира, че "маловажен случай" ще е налице само ако съвкупната преценка на посочените обстоятелства обуславя по- ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. В конкретния случай, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, обществената опасност на деянието и дееца, съдът приема че административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя, следва да се квалифицира като "маловажен случай" и като не е приложил посочената разпоредба, въпреки наличието на основания за това, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон. Вярно е, че обществените отношения, които регулира този закон, са от особена обществена важност, но това не може да бъде основание административно- наказващият орган да игнорира задължението си за индивидуална преценка на всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител. Съхранението на огнестрелни оръжия, за което има съответното разрешение от жалбоподателя в калъф, извън от метална каса, за непродължителен период от време и то с цел транспортирането им за технически преглед до гр.Ш., за което на осн.чл.99, ал.3 от ЗОБВВПИ без отделно разрешение, извън това, което има вече издадено жалбоподателя, липсата на доказателства жалбоподателя да е санкциониран за други нарушения по ЗОБВВПИ е маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Налице са били всички предпоставки за прилагането на тази разпоредба и като не я е приложил, наказващият орган е издал наказателното постановление в противоречие със закона. Преценката за "маловажност на случая" подлежи и на съдебен контрол и настоящата инстанция счита, че действително в случая нарушението е с ниска обществена опасност и представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Като не е приложил тази разпоредба, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно наказателно постановление.

            Предвид изброените нарушения на материалния закон, съдът приема, че незаконосъобразно е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя.

            В настоящото производство не се претендирани разноски и не са представени доказателства за реализирани такива от страна на жалбоподателя, поради което съдът не дължи произнасяне за разноски.

            Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                                           Р     Е     Ш     И :

 

            ОТМЕНЯ КАТО НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №2/05.02.2019 г., издадено от Началника на РУ гр. В.П.при ОД МВР-Ш., с което на Д.И.И. с ЕГН **********, с адрес *** за нарушение по чл.98, ал.1 от ЗОБВВПИ и на основание чл.193, ал.1 от същия закон е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500.00 лева.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. Ш. по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

                                                                                  Районен съдия: