№ 50
гр. Елин Пелин, 03.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, V СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на тридесет и първи май през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Росица Г. Тодорова
при участието на секретаря Стефка Сл. Методиева
като разгледа докладваното от Росица Г. Тодорова Административно
наказателно дело № 20231820200125 по описа за 2023 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е жалба от „..............“ ООД, ЕИК ........... със седалище и
адрес на управление: гр....... ул. „.........“, № 2, ет.2, ап.4 представлявано от
управителя Н.В. .............. чрез пълномощника си адв.Д. Г. – АК ...... със
съдебен адрес за призоваване: гр....... ул. „......“ № 23, вх.А, ет.1, ап.1 срещу
електронен фиш серия Г № 5272 издаден от ОД МВР София, с който за
извършено нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането /КЗ/
вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1 от КЗ му е наложена
имуществена санкция в размер на 2000.00 лева.
В жалбата се излагат аргументи за незаконосъобразност на издадения
електронен фиш поради допуснати съществени нарушения на
административно производствените правила, представляващи основание за
неговата отмяна. Моли се съдът да го отмени като неправилен и
незаконосъобразен.
Производството е по чл.59 и сл. ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован за съдебно заседание не изпраща
представител. Депозира писмено становище чрез пълномощника си адв.Г., с
1
което поддържа жалбата.
Административно-наказващият орган – ОДМВР София, редовно
призовани не изпращат представител. В писмено становище оспорват
жалбата и молят съдът да потвърди издадения електронен фиш, като
правилен и законосъобразен.
РП Елин Пелин редовно призовани не изпращат представител.
Съдът след като провери законосъобразността на атакувания
административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка
с доводите на страните, намери за установено от фактическа страна следното:
Видно от електронен фиш серия Г № 0052725 по описа на ОД МВР
София, същият е издаден срещу „..............“ ООД, ЕИК ........... със седалище и
адрес на управление: гр....... ул. „.........“, № 2, ет.2, ап.4 представлявано от
управителя Н.В. .............. за извършено нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от
Кодекса за застраховането вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1
от КЗ, за което е наложена имуществена санкция в размер на 2000.00 лева, за
това, че: На 01.03.2023 год. в 11,01 часа в обл.Софийска, Община Горна
Малина, АМ Хемус, 33+800 км. с посока към гр.Варна, при въведено
ограничение от 70 км./ч. с пътен знак В-26 в изпълнение на Заповед на ВОД –
РД-11-1388/19.12.2022 г. на АПИ. Нарушението установено с АТСС ТFR1-М
насочено към гр.Варна. С АТСС е установено управление на МПС
регистрирано в Р България, което е спряно от движение, за което
собственикът не е сключил задължителна за МПС ШМИТЦ С 01 вид
полуремарке с регистрационен номер К 3030 ЕА е установено нарушение на
Кодекса за застраховането /КЗ/ заснето с автоматизирано техническо
средство/система № ТFR1-М 550.
Представена е разпечатка от АИС АНД за издаване и връчване на
електронен фиш № 52725, в която е отбелязано, че издаването е на 17.03.2023
г., а връчването на юридическото лице е извършено на 29.03.2023 г..
В процесния случай от електронният фиш се установява, че е съставен
на основание снимков материал за заснето нарушение по Кодекса за
застраховането, като деянието е установено с автоматизирано техническо
средство за видеоконтрол на нарушенията ТFR1-М, след проверка на
направените записи от системата.
От справка в системата на Гаранционен фонд се установява, че към дата
2
01.03.2023 г. МПС с номер на рама ...... няма активна застраховка гражданска
отговорност.
Представена е справка за МПС - вид полуремарке модел ..... с рег. №
..... с рама № ......, в която е отбелязано, че същото е записано на името на
„..............“ ООД.
От заповед № 8121з-172/29.02.2016 г. на министъра на вътрешните
работи е видно, че е утвърден образец на електронен фиш за налагане на
глоба за установени и заснети с автоматизирани технически средства или
системи нарушения на Кодекса за застраховането. Представен е и образец на
утвърдения ел.фиш.
От протокол за проверка № 11-41-22/20.08.2018 г., се установява, че е
извършена проверка на средството за измерване – мобилна система за
видеоконтрол ТFR1-М. удостоверено от Главна дирекция Национална
полиция – лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар
скоростомери.
Представено е и удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№ 10.02.4835.
По делото е представен и протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система по описа на ОД МВР София.
При така установената фактическа обстановка съдът стигна до
следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срок от процесуално легитимно лице – наказания с
електронния фиш и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
съдът я намира за основателна, по следните съображения:
С нормата на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ законодателят е въвел следното
задължение за водачите на моторни превозни средства: „Договор за
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е длъжно да
сключи всяко лице, което: т.1 притежава моторно превозно средство, което е
регистрирано на територията на Република България и не е спряно от
движение; това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от
собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния
договор“.
Съгласно санкционната разпоредба на чл.638, ал.4 от КЗ: Когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено управление на
3
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно
средство се налага глобата или имуществената санкция по ал.1, която гласи:
„На лице по чл.483, ал.1, т.2, което не изпълни задължението си да сключи
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се
налага: 2. имуществена санкция от 2000 лева - за юридическо лице или
едноличен търговец.“
Съгласно чл.647, ал.3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо
средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно
средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се
издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при
условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.
Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
респективно имуществената санкция, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане.
Като взе предвид посочените по-горе разпоредби, настоящият състав
намира доводите на жалбоподателя, че електронният фиш не съдържа
необходимите реквизити доколкото словесно описание на извършеното
нарушение за неясно и неконкретизирано, тъй като процесният
административен акт не съдържа всички задължителни реквизити посочени
изчерпателно в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП.
В случая в процесния електронен фиш е отразена противоречива и
неясна фактическа обстановка, от която не може да се установи какво точно
нарушение е вменено на жалбоподателя. Никъде в обстоятелствената част не
се сочи елемент от състава на извършеното от жалбоподателя нарушение
съставомерно по посочените по-горе правни норми - има отразяване
единствено на следното обстоятелство – „собственикът не е сключил
4
задължителна за“, но какво не е сключен не е отразено. От друга страна
изложената преди това фактическа обстановка, че в случая е налице въведено
ограничение от 70 км./ч. с пътен знак В-26 в изпълнение на заповед на АПИ
по никакъв начин не може да изясни обстоятелства свързани с вмененото
нарушение по чл.483 ал.1 т.1 от КЗ, напротив навежда на обстоятелства
касаещи движение на МПС с превишена скорост във връзка с въведено
ограничение на скоростта за пътния участък.
Констатираните противоречия мотивират настоящия съдебен състав да
приеме, че при реализиране на административно наказателното производство
са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са
довели до накърняване правото на защита на жалбоподателя и тъй като
същите са абсолютни не могат да доведат до разглеждане на спора по
същество.
От представения по делото и атакуван ел.фиш се установява, че при
описание на нарушението обвинението не е формулирано по начин небудещ
съмнение, който ясно да съответства на правната квалификация на деянието.
Ето защо, при издаването му липсва точно и ясно описание на нарушението и
обстоятелствата при които е извършено, по начин който изключва
възможности за тълкуване в какво точно се изразява вмененото деяние. С
констатираните нарушения административно наказващият орган е допуснал
съществено нарушение на процедурата по индивидуализиране и очертаване
на деянието и несъмненост от обективната му страна. Винаги неточното
посочване и описване на значими съставни части на нарушението, каквото е
неговото описание и обстоятелствата при които е извършено, е съществено
нарушение. Това е така, защото електронният фиш е акт на правораздаване и
очертава фактите и обстоятелствата, формиращи състава и правната
квалификация на конкретното нарушение, което прави невъзможен
адекватния контрол по същество и адекватното и пълно упражняване право на
защита по същество.
Ето защо електронният фиш следва да бъде отменен.
Воден от гореизложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш серия Г № 0052725 издаден от ОД МВР
5
София.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от
АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от
съобщаването му.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
6